NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen
15 apr 2024 12:52
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op dit traject is een aantal snelheidsbeperkingen opgelegd vanwege scheurvorming aan bruggen en viaducten. Daardoor lopen treinen standaard een aantal minuten vertraging op.
De aangepaste dienstregeling is berekend op de snelheidsbeperkingen op de HSL. Dat betekent dat treinen nu ook op papier langer doen over het traject tussen Breda en Schiphol. Daarnaast worden de treinen beter over het uur verdeeld, zodat reizigers minder lang hoeven te wachten. In de huidige dienstregeling zitten treinen elkaar door de snelheidsbeperkingen snel in de weg, waardoor een kleine vertraging makkelijk groter wordt. Deze ‘vervolgvertraging’ wordt door de nieuwe dienstregeling minder, zegt NS.
Vier treinen per uur
In februari beperkte NS het aantal HSL-treinen al: in plaats van de gebruikelijke vijf per uur, rijden er nu nog vier IC Direct-treinen per uur over de hogesnelheidslijn. Door de aangepaste dienstregeling kunnen ook internationale treinen naar Brussel, Londen en Parijs beter op tijd rijden. In de huidige situatie rijden ze door de snelheidsbeperking vaak met vertraging de grens over.
ProRail verwacht de komende tijd nog geen oplossing voor de problemen op de HSL. Wat ook meespeelt, is dat de levering van nieuwe ICNG-treinstellen vertraging oploopt.
Ik had juist begrepen dat er harder afgeschaald zou worden, omdat er nog maar 8 stellen ICNG beschikbaar zijn voor de reizigersdienst.
Dat gaat vast gebeuren. Ze hadden over doortrekking van ICNG via Amsterdam Zuid naar Lelystad/Amersfoort. En de werkzaamheden op station Amsterdam Centraal gaat door. De Airport Sprinters zijn dan belangrijker dan de Intercity Direct.
Zag gisteren weer geen ICNG binnenkomen. En dat al 2 weken achter mekaar. Het zou gemiddelde 3 ICNG per maand worden. Maar ook dat wordt niet gehaald. Het is in deze maand nu zoal 2 keer per maand.
Kortom het wordt afgeschaald. Waarschijnlijk eerder 3 keer per uur een Intercity Direct. En dan doortrekking naar Amersfoort/Lelystad.
Schijn bedriegt, schijnbaar. Je ziet juist betrekkelijk vaak een ICng over de HSL voorbij komen. De hele dag door. 5-jes maar ook vaak 8 of 2×5
En wat is nu het probleem om de reeds geleverde treinen rijklaar te maken? Software uit India, droogte, moeson, hitte, stand van de maan, ieder excuus is een goed excuus.
Als de overhwid maar verdiwnt kunnen wik lejker blijven betalen voor dit zooitje ik zie het nt veter worden met die ns steeds duurder maar ook steeds meer ellende welkom bij het bekende probleem van nederland
Er zijn momenteel minstens 18 stellen die inzetbaar zijn. Dat is meer dan 5.
Goed zo. Eigenlijk moet je langs de baan gaan zitten of op het station en de treinnummers fotograferen/opschrijven. Dan weet je het snel genoeg.
Er zijn nooit 18 treinstellen ICNG gelijktijdig beschikbaar geweest. Momenteel zijn de volgende stellen beschikbaar en storingsvrij: 3133, 3136, 3137, 3139, 3143, 3144, 3222 en 3227. Geen idee welke tien je erbij verzint. Maar het is vast geen probleem ze even op te noemen.
3115 rijdt ook en over 2 weken kunnen we weer een paar stellen in de dienst verwachten.
De gekoppelde treinen gelden wellciht als een trein?
Nee.
Oh
Er wordt niet harder afgeschaald, maar de huidige afschalingen krijgen een permanentere vorm in de vorm van een update van de basisdagendienstregeling waar de wijzigingen nu nog adhoc waren. Verder worden de drie overgebleven binnenlandse ICD treinen in een soort van 20-minutendienstregeling gelegd met de IC Brussel er tussendoor, dus geen twee treinen vlak na elkaar meer gevolgd door een half uur niets.
Weer een nieuwe hoofdpijndossier. Zie dat de levering van ICNG te langzaam gaat. Nu al 2 weken geen ICNG overgebracht. Het gaat zelfs nog langzamer dan 1 jaar geleden toen de dienstregeling met ICNG begon!
Alstom levert te langzaam. En bepaald niet alleen aan NS. De meeste Coradia Stream worden te laat geleverd. Zie DSB, regionale Duitse vervoerders e.a. Alleen Trenitalia met hun POP voor de coronacrisis werd op tijd geleverd.
Maar sinds de overname van Bombardier lijkt het erop dat er iets fout gaat bij Alstom. Leveringen van Avelia Liberty aan Amtrak en Avelia Horizon aan SNCF hebben grote vertragingen opgelopen.
Maar nog erger zijn de problemen op de HSL Schiphol – Rotterdam. Veroorzaakt door Rijkswaterstaat in combinatie met 1 bouwcombinaties. Of gaan ze nog meer haarscheurtjes ontdekken?
In het probleem om de problemen op de HSL Schiphol – Rotterdam op te lossen heb ik geen vertrouwen in. Ze zullen gaan vingerwijzen naar elkaar. Voordat het besluit is gevallen om de problemen op de HSL definitief op te lossen en voordat de problemen op de HSL Schiphol – Rotterdam echt opgelost zijn zijn we jaren verder.
Die 5 minuten tijdswinst tussen Amsterdam – Breda kunnen we voorlopig vergeten. Belangrijker is om punctueel te rijden.
Maar nog erger zijn de problemen op de HSL Schiphol – Rotterdam. Veroorzaakt door Rijkswaterstaat in combinatie met 1 bouwcombinaties. Of gaan ze nog meer haarscheurtjes ontdekken?
Heel simpel, ze hebben een te kleine marge op de bruggen/fundering gezet en de effecten van een zwakke ondergrond onderschat. Ik begrijp dat ze ook experimentele betonsoorten gebruikt hebben (om de kosten te drukken) wat buitengewoon stomzinnig was aangezien we het hier hebben over de enigste hogesnelheidslijn die over zwakke veengrond loopt.
Dit is de eu realiteit van alles uitbesteden, alles wordt berekend op zo goedkoop mogelijk, zo min mogelijk materiaal, en naar elkaar wijzen als het fout gaat.
En dat zo goedkoop mogelijk hadden we hier niet moeten doen. Als je zo’n sprong in het diepe maakt als een hogesnelheidslijn aanleggen op blubber, dan moet je zeker zijn dat alles goed is.
Nou ligt het overige deel of op zandgrond of op zeeklei, wat een stuk steviger is, dus daar zullen wenminder snel scheuren aantreffen, maar goed.
het hele traject Rotterdam-Nieuw Vennep rust op palen en ligt niet op blubber. U roept maar wat.
Jij weet waar de klok hangt. Maar niet de klepel. Maar dat is al jaren zo.
Heb al eens een link geplaatst over Rijkswaterstaat die 6 bouwcombinaties aanstuurde.
Kortom wat Daan zegt is geen onzin.
De scheuren zitten in de betonnen constructie tussen die palen en de rails. Deze rust ook op de zachte grond eronder, en is niet voldoende sterk gemaakt om de trillingen van de hsl, goed aan te kunnen em door te geven aan de heipalen.
Heipalen worden op stuit geslagen op de eerste zandlaag. Niet tot halverwege in uw blubberpakket of dergelijk.
Lees het nog een keer door, ik heb het duidelijk over de constructie die tussen de rails en de heipalen light, welke niet goed gemaakt is, niet over hoe ver de heipalen in de grond zijn geslagen.
Duidelijk niet, u noemt met name de bruggen/viaducten. Dat is ook waar de snelheidsbeperking is ingesteld en waar de pro-rail man op TV kwam vertellen.
Het gaat helemaal niet om het gewone HSL spoor op de betonplaat die op heipalen gefundeerd is. De beperking geldt ook niet Zuid van de Groene-hart tunnel. Daar hebben ze juist lekker de gang er in met ICng op Vmax 200km/h
ach boog, gezien de cijfers bij mijn HTS diploma wist ik toch vrij aardig waar de klepel hangt.
@dries, ik heb nergens het woord brug genoemd.
Mmaar moet ik echt uit gaan leggen waarom een brug gevoeliger is voor verzakkingen en daardoor zwaarder belast wordt dan een stuk regulier spoor?
En die vergelijking slaat nergens op, bij de groene harttunnel ligt het spoor op stevigere zeeklei en geen veengrond, alleen ten noorden van de groene harttunnel ligt de hsl op veengrond.
DDat er geen problemen zijn op het stuk met een stevige ondergrond bewijsd juist dat ik gelijk heb en dat de zwakke ongrond de oorzaak is
De heipalen staan op zand, het doet er niet toe wat voor een bodem rondom is. Hoogstens zou het dijklichaam wijken/zakken waardoor er ruimte onder de rijplaat ontstaat. De geluidweringen en bovenleidingmasten staan veelal op het dijklichaam.
En volgens prorail is dat precies wat er gebeurd is, de grond is verzakt en de fundering is overbelast geraakt.
https://www.prorail.nl/over-ons/prorail-hsl/langzamer-op-de-hsl
Een ander probleem is het zuidelijk landhoofd van het viaduct. Dit is het laatste punt van het viaduct, waar de trein weer overgaat op het baanlichaam. Door grondverplaatsing is dit landhoofd een aantal centimeter verplaatst en worden de funderingspalen overbelast. Het landhoofd moet dus op termijn vervangen gaan worden. Maar dat kost tijd. Tot die tijd moeten we monitoren dat er niet te grote verplaatsingen plaatsvinden en dat de brug veilig berijdbaar blijft.
wat een zeldzaam verward betoog. u weet het allemaal.
Dries:
HTS? Had je een pret pakket?
Het is geen middelbare school geweest. Je moest toen gewoon alles doen, en goed. Met zesjes kwam je er niet.
Zeldzaam? Hanzeboog plaatst standaard bij elk artikel over ICNG en/of de HSL meerdere betogen waarvan het wel lijkt alsof ze door een AI gegenereerd zijn op basis van willekeurige stukjes informatie met wat eigen verzinsels erbij.
De trollen van Dries verlaagt het niveau op deze site. Het moet helaas een keer gezegd worden. Elke keer die onzin.
Jammer dat we niet eens inhoudelijk kunnen discussiëren. Elke keer krijg je weer zo’n Troll over je heen.
Haha, ik zou de troll zijn en u wordt als een niet updated AI achtige robot aangeduid.
…toeslag…bloem…
Doortrekken naar Amersfoort, zitten ze bij NS nog met een ander probleem en dat is de TOESLAG. In de daluren, dus ook weekend “slechts” E 1,74 en daarbuiten E. 2,90.
A) Worden er toeslagzuilen geplaatst n a Amsterdam ook als men de eventuele ICNG of TRAXX doortrekt naar Lelystad ?
B) Wordt de toeslag opgeheven zolang als de rijstijd voor onbepaalde tijd door snelheidsbeperkingen wordt verlengd ?
Blijf de snelheidsbeperking bij de maand juni of ook daarna ?
C) Het lijkt mij ter compensatie, indien er geen sprake is van een echte Hogesnelheidslijn en dito treinverbinding, wenselijk is de reiziger geen extra toeslag te laten betalen als men geen waar voor z’n geld krijgt.
D) IK heb het vermoeden en wens dat men de hele HSL lijn aan een zeer grondige inspectie moet onderwerpen en het niet blijft bij die enkele probleemgevallen die men nu kent.
Via de “oude lijn” reizen zonder toeslag ben je straks net zo snel op Schiphol, Amsterdam of Rotterdam als via NS zoveelste “zorgenkindje” HSL en dan heb ik het nog niet over de ICNG want dat verhaal kennen we helaas als insiders van Treinreiziger.nl maar al te goed. Via de Oude lijn is in het bloemenbloei seizoen best een aardige en kleurrijke route en een mooie “bloem” kun je de HSL zeker niet noemen en dat geldt in zekere zin ook niet voor de ICNG…!
Doet me ineens denken aan dit bericht:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-besluit-later-dit-jaar-of-ic-direct-toeslag-tussen-schiphol-en-rotterdam-vervalt
A). Nieuwe toeslagzuilen op extra stations zoals Amsterdam Zuid, Almere Centrum, Lelystad Centrum, Zwolle, Steenwijk, Leeuwarden, Assen, Groningen zullen ook wat kosten. Zal ook verwarring geven. En wat is het effect als ze weten dat ze toeslag moeten betalen op de HSL? Alsnog overstappen op de IC via Leiden?
NS heeft een leasecontract met Akiem. Maar voor hoelang?
B). Toeslag zal eerder opgeheven zijn als er voldoende ICNG zijn ingestroomd. Maar dat kan tot minstens 2027 duren.
C). Compensatie is zeker op zijn plaats. Tijdswinst is niet ruim meer.
slim monitoren in de trein en gewoon factureren en inhouden. De tijd gaat verder.
De harde wind is een natuurverschijnsel, waar je weinig aan kunt doen. Op de Moerdijkbrug staan de windschermen die de wind wat getemperd heeft, maar bij hardere windsnelheden kan dus ook de treindienst hier even gestaakt worden. Je kunt dan via Dordrecht omreizen, misschien een idee om bij een omleiding hier extra te stoppen. het noordelijk deel ligt op palen, waarbij bij Rijpwetering nog tot 2025 met een snelheidsbeperking wordt gereden. Deze kant van het ooit snellere spoor moet aangepast worden, dus hopelijk bij toekomstige projecten meer aandacht voor eventuele verzakkingen en rijden bij hardere windsnelheden. De ICNG kent nog kinderziektes, dus laat de ICR met TRAXX locomotieven langer in dienst .Als ICR ook meer uit de roulatie gaat zet dan tijdelijk de DB rijtuigen in die voor IC Berlijn ook gebruikt worden. De nieuwe TALGO treinen voor de Berlijndienst zijn er nog niet, deze moeten eerst straks nog uitvoerig getest worden. Als die nieuwe Spaanse rijtuigen in dienst komen zal het wel eind 2025 worden in plaats van eind 2024.
de lease voor de TRAXX en rijtuigen schijnt al af te lopen. Laten rijden kan helemaal niet.
Ik denk dat het goed is dat de NS/Prorail etc de volgende keren een goede astroloog naar bepaalde aanschaffen te laten kijken om op deze manier te voorkomen dat zaken in een verkeerd gesternte aangeschaft worden. het lijkt dat heel de HSL op een verkeerd gesternte is aanbesteedt en dat heeft een vervelende olievlek werking op de rest van de aanschaffen. Zo een astroloog kan goede adviezen geven die dit soort drama’s kunnen voorkomen.
Ik denk dat met de vele problemen met de HSL van problemen op het traject (waar de NS niet schuldig aan is) tot het gedoe met het aanschaffen van de FNG (Fyra Next generation) treinen wederom tot een falikante mislukking uitloopt de toeslag tijdelijk afgeschaft dient te worden totdat alles weer naar behoren werkt.
…Murphy…
1) Is bij de HSL soms de “wet van Murphy” van toepassing door een ongelukkige samenloop van omstandigheden ?
2) De ICR met TRAXX is zo slecht nog niet,veel stoelen in coach opstelling, soepel weggedrag vooral op de HSL versus vis-a-vis bij de ICNG. Laatste heeft als voordeel dat Vmax 200 onder de huidige omstandigheden enige tijdwinst geboekt kan worden bij vertraging, mits A) de verkeersleiding dat toestaat, en B) het te bereiden traject geen problemen heeft en dat is nu net het grootste knelpunt.
3) Zullen de dames en heren ooit het HSL debacle honderd procent kunnen oplossen, of blijf het bij pappen en nathouden met enkele provisorische oplossingen zoals semi-permanente snelheidsbeperkingen, minder treinen per baanvak en per dag met verschil tijdens week- en weekenddagen ?
4) Mocht de HSL Lijn over vijftig jaar ooit verlost zijn van alle perikelen en beperkingen kan men nog altijd een docu-soap serie van maken onder de titel “Er was eens een spoorlijn, waar geen spoor van goed is, totdat het mirakel zichzelf heeft weten op te lossen”…
De wet van Murphy is de meest fout van toepassing geachte wet. Voor zover het een wet is. Het is een bedrijfskundig principe dat aan geeft dat iets wat mis kan gaan ook ooit een keer mis zal gaan. Het ging daarbij om ontwerpmissers bij schepen.
Het gaat niet over vallende boterhammen met jam die altijd op de jam-kant zouden landen.
Deze zogenaamde wet van wordt echter door anderen in een andere context gebezigd als er dingen gebeuren die anders aflopen dan gedacht, lees minder goed en het een repeterende dus herhalende en opeenvolgend karakter heeft of kent. Men kan dit dus ook ruimer opvatten of toepassen. Bij de HSL hebben zich vanaf het begin op tal van terreinen problemen voorgedaan die vaker zijn voorgekomen in een relatief kort tijdsbestek bij zowel het rollend als niet rollend materieel, dat laatste betreft dus de infrastructuur en waarvan de problemen niet direct opgelost kunnen worden. De HSL kampt ook met een imago probleem, velen zijn er de dupe van en moeten een reis anders plannen dan volgens het boekje is geschreven. Als men de HSL problematiek niet als een wet van Murphy mag omschrijven hoe zou men dan anders het gekrakeel van deze lijn dat steeds meer een hoofdpijndossier is geworden moeten omschrijven of benoemen ? Het kenmerkt zich niet vanwege het tijdelijke karakter, maar heeft structureel diverse problemen voor een langere tijd waar menigeen anno april 2024 nog geen raad mee weet en de gehele exploitatie om herbezinning vraagt omtrent gebruik en beheer van wat in eerste instantie een prestige project had moeten zijn en Nederland in de vaart der volkeren van landen met een echte werkbare Hogesnelheidslijn kon brengen. Ook ondergetekende heeft aan den lijve menigmaal de nukken van zowel het treinmaterieel als de snelheidsrestricties ervaren en was van invloed geweest op mijn reisgedrag en reisplanning.
Niet de Wet van M, hoe anders dan wel meneer Molenaar…?
Jaren geleden al gemeld dat er fouten zaten in de bouw van de HSL. Maar mocht van mijn baas mij er niet mee bemoeien, ik was aangenomen om treinen te rijden en verder nniks.
Als ze toen hadden geluisterd hadden ze veel eerder actie kunnen ondernemen en hadden de kosten minder hoog geweest als nu om alles weer te kunnen opknappen. Maar ja ik was maar een machinist bij NS.
Ik heb de nieuwe ICGN treinen nog niet aan deze kant van het land gezien. Zelf woon ik in het oosten aan het land, daar waar de IJssellijn met de lijn naar Enschedé kruist.