fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS peilt of reizigers zich vooraf willen aanmelden voor de trein

NS en de TU Delft zijn vrijdag een groot onderzoek onder treinreizigers begonnen naar de gevolgen van de coronacrisis voor hun reisgedrag. Ook de bereidheid van reizigers om zich vooraf aan te melden voor een treinreis wordt daarbij onderzocht.

Onderzoek onder 100.000 reizigers

Een reiziger zou bij vooraf aanmelden te zien krijgen welke trein druk is en welke niet. Achterliggende gedachte is dat het aantal reizigers zo beter op de beperkte treincapaciteit kan worden afgestemd.

Bij het onderzoek onder zo’n 100.000 NS-reizigers komen ook andere vragen aan de orde. Zo is het spoorbedrijf benieuwd of ze minder reizen, straks vaker thuiswerken of vaker de auto nemen. Het doel is om zowel de korte als langetermijneffecten in beeld te krijgen.

Door de intelligente lockdown daalde het aantal treinreizigers de afgelopen weken tot ongeveer 7 procent van het normale aantal. Als later het openbare leven stap voor stap kan worden hervat, wordt meer en meer een beroep gedaan op het OV.

Dillema’s

Een trein heeft door de coronamaatregelen echter maar een capaciteit van 20 tot 25 procent ten opzichte van normaal.”We moeten daarom nadenken over maatregelen die we in normale omstandigheden niet snel zouden overwegen”, zegt Tjalling Smit, lid raad van bestuur van NS over het onderzoek. “Maar die brengen ook dilemma’s met zich mee, als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid, gastvrijheid en privacy. En het legt een belangrijke verantwoordelijkheid bij reizigers; het werkt alleen als iedereen meedoet.”

De TU Delft gaat de inzichten van het onderzoek gebruiken voor wetenschappelijke publicaties, zodat de kennis ook beschikbaar komt voor een breder publiek. TU Delft-onderzoekster Danique Ton werkt met haar collega’s van het Smart Public Transport Lab en het Active Modes Lab aan dit project: “Het is mooi om te zien dat we met behulp van onze wetenschappelijke methoden inzichten kunnen krijgen in mogelijke veranderingen in reisgedrag van mensen.”

Alleen noodzakelijke reizen

NS ziet tot nog toe niet dat het weer drukker wordt, met uitzondering van bepaalde trajecten in de Randstad. Zoals bekend gaan er vanaf woensdag (29 april) weer meer intercity’s rijden en komen er weer nachttreinen in de Randstad. Dat is vooral om het de reizigers vanwege de 1,5 meter afstand makkelijker te maken. Het is nog geen terugkeer van een normale dienstregeling. En ook als er versoepelingen in de huidige maatregelen mogelijk zijn, blijft het openbaar vervoer voorlopig alleen beschikbaar voor noodzakelijke reizen.

Vandaag werd bekend dat er wordt nagedacht over een reserveer-app. Reizigersorganisaties reageren niet enthousiast en zien allerlei praktische bezwaren. Volgens Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zal zo’n reserveer-app op korte termijn niet beschikbaar komen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

63 gedachten over “NS peilt of reizigers zich vooraf willen aanmelden voor de trein”

  1. Simon schreef:

    Goed idee, zo’n onderzoek.
    Ik heb een groot deel van mijn leven van tevoren een kaartje moeten kopen, ook een vorm van aanmelding.
    Wanneer daar iets tegenover staat, een zitplaats bijvoorbeeld, kan het ook in de verdere toekomst een beter ov opleveren en wordt het plannen van capaciteit voor de vervoerders ook gemakkelijker.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Gaf dat kaartje kopen enige garantie? Ik heb vroeger ook wel kaartjes gekocht terwijl de loketist op dat moment wist dat de treinen eigenlijk niet reden. De lulhannes liet mensen, vooral kinderen gewoon voor gek staan. Het rijdend personeel functioneert nog steeds zo. Ze hebben het niet van een vreemde. Laten we de tijden van vroeger niet laten herleven.

      1. Simon schreef:

        Ik ga ervan uit dat zo’n aanmelding niet voor niets wordt gedaan en dat daar plaats in de trein tegenover staat. Waarom anders deze peiling?

  2. Ann schreef:

    Prima idee in de coronatijd. Als het daarna maar weer normaal wordt. De flexibeliteit can het reizen met de trein maakt het nu juist zo prettig.

    Op dit moment maak ik geen gebruik van de trein vanwege het coronavirus. Maar ik hoop in de toekomst weer onbezorgd door Nederland te kunnen reizen zonder reserveringen.

    1. Simon schreef:

      Hm, ik vond het ‘normaal’ (propvolle treinen) juist niet meer zo prettig.

      1. Thom schreef:

        Op het asfalt is ook geen plek, dus zelfs met reserveringen zullen treinen overvol zitten. Het eigenlijke probleem is veel complexer.

        1. Simon schreef:

          De bedoeling is nu juist dat het openbaar vervoer niet meer zo vol zit.
          Het ov speelt een belangrijke rol bij het verspreiden van influenza-gerelateerde ziekten. Het zou toch dom zijn wanneer we niets van deze epidemieën opsteken en gewoon doorgaan zoals we gewend waren?

  3. Vrijheid Eerst schreef:

    Mensen wordt wakker. Ze trekken ons meer en meer in een systeem van controle en vrijheids ontneming onder het mom van “veiligheid”. Wat we weggeven krijgen we niet meer terug. Iedereen die zo naief is te geloven dat dit tijdelijk is, wordt wakker! Ik reis al jaren met de trein met plezier maar als dit wordt ingevoert moet ik helaas stoppen want ik vind dit te ver gaan. Nog daar gelaten dat ik geen smartphone heb. Nota bene 75 jaar na de bevrijding komen we steeds meer in eenzelfde situatie terwijl iedereen roept “dit nooit weer”. De (reserveer)-apps zijn de opstap naar de “Jodenster” en de Corona kliklijnen is de nieuwe NSB. Zucht, zucht, zucht… De mens heid leert het nooit…

    1. Simon schreef:

      Als ik een kaartje kocht hoefde ik toch ook geen naam te noemen?
      Waarom zou je niet op anonieme basis een plaatsbewijs kunnen kopen?
      Dat zou natuurlijk via een telefoon kunnen maar ook anoniem via een elektronische ‘strippenkaart’ of een automaat.

    2. Thea schreef:

      Hier ben ik het helemaal mee eens. Onze vrijheid wordt ons op deze manier volledig afgepakt. Het Openbaar Vervoer hoort voor iedereen beschikbaar te zijn zónder beperkende maatregelen.
      Als deze tijdelijk nodig zijn ivm corona dan moet er duidelijkheid zijn over de termijn waarin dit geldt. Deze maatregelen mogen absoluut niet tot in het oneindige blijven gelden.
      En wat is noodzakelijk? Ik zit al een tijd binnen. Ik wil dolgraag weer even een dagje weg. Met de trein. Juist met de trein.
      En dan lees ik via berichtgeving ook nota bene nog dat ik als 65+-er al helemaal het OV maar niet meer zou mogen gebruiken. Maar juist het OV geeft mij de ruimte om actief te blijven.
      Kortom : een slechte maatregel, die hooguit enkele maanden mag gelden om uit lock down te kunnen komen.
      De verplichting om met mondkapjes in het OV te reizen zou wel genomen mogen worden. Máár. Dan moeten die wél beschikbaar zijn. Beschikbaar gemaakt worden dus.

    3. Le Harry De Hague schreef:

      Tsja, wat gaat voor: je eigen individuele vrijheid of de gezondheid van de gemeenschap in het grotere geheel?
      Alhoewel mensen altijd de gemeenschap opzoeken, blijft het egoïstische altijd sterk aanwezig. Ikke, ikke, ikke en de rest kan… is hier in deze situatie sterk van toepassing.
      De vergelijking met de Jodenster gaat veels te ver en overschrijdt grenzen.
      Niemand heeft om COVID19 gevraagd. Het gaat om tijdelijke maatregelen totdat er een vaccin is ontwikkeld. Want die komt er heus.
      Of wilt men een tweede COVID19 golf met alle (economische) gevolgen vandien? Want, alhoewel we dan weer thuis zitten, zijn we dan veel verder van huis.

  4. Paul schreef:

    Wat een ongepaste reactie. Reserveren is heel normaal in trein, vliegtuig en hotel in de hele wereld. Zeker als je hierdoor meer comfort krijgt, zekerheid zitplaats en samenreizen mst vrienden. Met een verwijzing naar WO2 diskwalificeer je je vanzelf.

  5. Stokbosveen schreef:

    Prima idee. Zo ga je mensen bewust maken over het gebruik van de trein. Vooral pretreizigers zullen snel afhaken omdat die groep van mening is dat ze dan niet meer ongehinderd en onbeperkt met de trein kunnen en mogen reizen.
    Net als dat nu mensen bewust gemaakt zijn dat ze een deel van het kantoorwerk ook prima vanuit huis kunnen doen. Zeker als de kinderen weer naar school gaan.

    De enige vraag is: wat nu bij verstoring van de treindienst? Je hebt gereserveerd, incl overstap, en kort na vertrek is er een verstoring waardoor de gereserveerde overstap gemist wordt. Hoe wil men dit gaan afhandelen en oplossen?

    1. Peter van Lieshout schreef:

      Zullen we afspreken om vanaf nu het te hebben over “recreatieve reizigers” in plaats van “pretreizigers”?

      “Recreatieve reizigers” reizen met het openbaar vervoer om bijvoorbeeld naar musea of concerten te gaan of – ik geef het direct toe – naar pretparken en BETALEN daar ook voor en zorgen op die manier – net als forenzen – voor de WINST van de openbaar vervoerbedrijven in deze “vitale sector” oftewel nutsvoorziening c.q. basisvoorziening, waarvoor de overheid de verantwoordelijkheid op zich heeft genomen.

      (Even terzijde: ik hoop, dat dit besef van het ov als nuts – en basisvoorziening blijft hangen ook ná de corona – crisis!)

      En net alsof reizen met het openbaar vervoer altijd een “pretje” is …

      Het onderzoek van de NS en de TU Delft is nog niet eens begonnen, maar ik doe dan ook maar een “duit in het op dit moment nog lege zakje”:
      – Flixbus werkt alleen maar met een reserveringssysteem; de vervoerbedrijven in het ov als nuts – en basisvoorziening zouden in ieder geval op grotere afstanden in Nederland – regionale en interregionale busdiensten – een reserveringssysteem – kunnen introduceren
      – Flixbus zou een aantal regionale en interregionale verbindingen over kunnen nemen van het reguliere openbaar vervoer met uiteraard hier ook hun reserveringssysteem.

      1. Frenkel schreef:

        Vandaag ook weer een botte opmerking van een minister van de vroemvroem partij (VVD) Cora Nieuwehuizen: “Dus niet meer voor de flauwekul met de trein, om alleen even iets leuks te gaan doen.”

        1. Peter van Lieshout schreef:

          Het neoliberalisme is op een haar na dood. Behalve binnen het Kabinet, want daar is het nog springlevend. Dit blijkt overduidelijk uit de steun aan de KLM en Schiphol.

          Ziet u het voor U? De automobilisten die in hun “pretmobielen” richting Schiphol gaan om na hun vliegreis “iets leuks” in het buitenland te gaan doen? Van mij mogen ze trouwens!

          De steun van de bewindspersonen van Infrastructuur en Waterstaat – Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven – voor de ov – reizigers is – vergeleken daarmee – “zuinigjes” en krenterig, zeker als je ervan uitgaat – en dat doe ik – dat het openbaar vervoer een nutsvoorziening en een basisvoorziening (= “vitale sector”) is.

          Inderdaad een botte en ook oliedomme opmerking van de minister. U moet het maar zo zien: oliedomme opmerkingen houden gelijke tred met de olieprijzen…

          Ik “trein”, ik “bus” en ik vlieg – maar nu dus even niet – en waar ik totaal niet op zit te wachten is op ongeacht wat voor soort commentaar dan ook van de overheid!

          Nog even over een mogelijke reserveer – app:
          De combinatie apps + overheid is een ongelukkige combinatie. Recent nog in relatie met de corona – crisis door minister Hugo de Jonge en eerder al in het openbaar vervoer.
          Alles spreekt tegen deze reserveer – app:
          – het tijdelijke karakter daarvan in relatie met de corona – crisis. Je moet er niet aan denken dat zoiets permanent wordt en al helemaal niet als er misschien gedacht wordt aan een reserveringsfunctie gekoppeld aan een betaalfunctie! Ik ben meer dan tevreden met mijn ov chipkaart.
          – het “digibetalisme” van grote groepen ov reizigers,
          – het niet hebben van een smartphone
          (@anoniem hierboven wees daar ook op). Sinds enige tijd heb ik geen smartphone meer en mijn leven is sindsdien een stuk rustiger geworden.

          Dus overheid: NIET DOEN!
          Dus ov – reizigers: NIET INTRAPPEN

    2. Alain schreef:

      “Vooral pretreizigers zullen snel afhaken omdat die groep van mening is dat ze dan niet meer ongehinderd en onbeperkt met de trein kunnen en mogen reizen.”

      Ik werk, vrij bewust, in de stad waar ik woon. Ik gebruik(te) de trein wel eens als ik een afspraak bij een klant heb, maar meestal voor ‘pret’. Familiebezoek, bijvoorbeeld. Mijn ouders zijn steeds slechter ter been, maar ik heb het vermoeden dat ze, ook in de toekomst, hun kleinkind een keer in levende lijve willen zien.

      Ik heb geen rijbewijs en auto. Wel een (niet-elektrische) bakfiets. Van Utrecht naar Leiden is zo’n 52 km volgens de fietsplanner. Dat wordt zo’n 3,5u fietsen met de kleine voorin.

      Ik begin maar vast met trainen, denk ik, als ‘pretreiziger’.

      1. Stokbosveen schreef:

        Gaat vast een goede conditietest worden met de bakfiets. Wat ik “pretreiziger” noem, zijn mensen die spontaan en ongepland een treinreis maken zonder een duidelijk doel te hebben. Vaak mensen die een ‘actiekaartje’ gekocht hebben bij bv Kruidvat of Blokker.
        Daarom sta ik achter het idee om mensen bewust te gaan maken over het gebruik van de trein, en overig openbaar vervoer. Bijvoorbeeld door aanmelding of reservering vooraf. Gebruik je de trein voor familiebezoek of om naar het strand te gaan, dan heb je volgens mij een duidelijk doel en dan ben je in mijn visie geen “pretreiziger”.
        Ik vrees alleen dat jouw bakfiets niet mee mag in de trein.

        1. Janneke 1 schreef:

          Stokbosveen, dus eigenlijk bepaald u nu wie wel of niet van de trein gebruik mag maken. Iemand die bv familie bezoekt wél, maar iemand die spontaan er een dagje op uit wil niet. Ik ben zo’n recreatieve reiziger ( eens met Peter v Lieshout). Ik ga naar mijn werk op de fiets en uitjes of vakantie met de trein/bus. Graag zou ik dat(in de toekomst) blijven doen, maar ik begin me af te vragen of dat me wel gegund is.

        2. rbrt schreef:

          ook de kruidvat kaartje reiziger heeft meestal een doel, alleen de betaalwijze verschilt. Dat hele ‘pretreiziger’ begrip is dus onwerkbaar

        3. Teun B. schreef:

          Geachte Heer of Mevrouw Stokbosveen , ik zie het al helemaal voor me . Iedereen draagt in de trein straks een button met de reden waarom zij / hij zich in de trein bevindt.
          Laat me niet lachen !

        4. Peter van Lieshout schreef:

          Als u nu een beetje lacherig gaat doen, dan doe ik dat ook: iedereen – u ook – wordt verplicht met een bakfiets in de trein te stappen. Daarmee is in ieder geval de “social distance” van anderhalve meter gegarandeerd.

          @Alain. En nou doe ik niet lacherig: ik hoop, dat u heel snel met uw kind (weer) op bezoek kunt bij uw ouders en zo vaak en zo veel als u WILT en KUNT. En ik wens u, uw kind en uw ouders daar heel veel plezier bij. En met “plezier” bedoel ik totaal iets anders dan “pret.

  6. J. Struijk schreef:

    Ik kijk er naar uit en vele met mij denk ik, dat het na een periode van aanpassen weer snel normaal wordt, zoals het voorheen was, en dan vooral niet zeuren over teveel reizigers, want, het openbaar vervoer werd toch gestimuleerd. Uit de auto en in de trein. Anders verkies ik toch weer voor de auto en ben van niemand afhankelijk. De vrijheid is ons grootste goed, laten we dat proberen te behouden.

  7. Siii schreef:

    Iedereen koop 1 auto stop deze grap…… dit kan nooit 99% van de mensen zit tussen 7/9 in de bus of trein enzo… dus dit zal nooit lukken

    1. Wouter schreef:

      Als u de kosten van een auto voor me betaald wil ik best een auto aanschaffen. Anders heb ik helaas het geld er niet voor.

  8. Leo Lansbergen schreef:

    Hier is niet over nagedacht.
    Moet iedere forens iedere dag ( en als de economie weer aantrekt veel meer forensen ) iedere dag reserveren ? En wat als ik voor een reisje enige keren moet overstappen met kans op het missen van die overstap ?
    Ik reis al zo’n 40 jaar en meestal in het buitenland, waar inmiddels mondkapjes gemeengoed zijn geworden.
    Die zullen er in NL ook wel komen als er geen tekort meer is.

    1. Johan schreef:

      Het is niet te hopen. De eenvoudige stoffen mondkapjes die je voornamelijk op straat ziet doen meer kwaad dan goed: De drager denkt niemand te kunnen besmetten en doet dus minder voorzichtig met niezen e.d., maar virusdeeltjes vliegen er zo doorheen.

  9. Tineke B schreef:

    In Frankrijk heb je in de Intercity ALTIJD een gereserveerde plaats! Op je kaartje staat wagonnummer en stoelnummer.

    1. Leo Lansbergen schreef:

      En wat met de lokale stoptreinen en de metro ?

    2. Hans schreef:

      In Frankrijk rijden Intercity’s ook niet frequent. En al zeker geen halfuurs, kwartier- of tienminutendiensten… Dus reserveren is wel handig in Frankrijk op de langere afstand.

    3. Peter van Lieshout schreef:

      Ook in Spanje werkt men op sommige trajecten los van de corona – crisis – bijvoorbeeld op de treinverbinding tussen Sevilla en Cádiz en dus ongetwijfeld op meer trajecten – met gereserveerde zitplaatsen met treinkaartjes waarop én het nummer van de wagon én het nummer van je zitplaats vermeld staat.

      Dit is inderdaad geen oplossing voor korte reisafstanden met de trein – Sprinters – en voor trein/bus/metro, maar wel een oplossing voor het “voldoende afstand bewaren” in bijvoorbeeld Intercity – treinen.

      1. Ann schreef:

        Frankrijk en Spanje zijn ook wel heel wat grotere landen. In Nederland lijkt de trein meer op een soort veredelde metro met de korte afstanden.

  10. Jesper schreef:

    Ik vraag me af of de reservering verplicht of aanbevolen is? Ik heb namelijk geen smartphone, maar wel een tablet weet ook niet of het dan daarmee kan mocht ik een zitplaats willen gaan reserveren. Ik vraag me anders me ook af of het ook voor in de sprinter gaat gelden? Lijkt mij anderzijds best wel een soort idioterie aan het worden. We worden met onze neuzen op de feiten gedrukt.

    1. Jesper schreef:

      Je hebt ook met privacy wetgeving te maken, weet ook niet of dit wel of niet mag.

  11. anoniem schreef:

    Dit is derde wereldoorlog toestand. De gehele coronacrisis zorgt ervoor dat we een dictatuur worden in de westerse wereld. Helemaal mee eens dat dit de nieuwe jodenster wordt. En mensen zonder rijbewijs kunnen dan nergens meer heen. Dat t land 75 jaar geleden bevrijdt werd is zo nep.

  12. Bert Valk schreef:

    Ik snap dat er in deze tijd beperkingen nodig zijn. Ik ben gepensioneerd, maar probeer toch zoveel mogelijk het openbaar vervoer te gebruiken. Sinds de corona-maatregelen heb ik geen gebruik meer gemaakt van het OV, maar zodra de maatregelen beperkt worden wil ik wel weer graag met het OV gaan reizen en bv ook weer mijn keuzedagen gaan gebruiken. Ik zal zeker de spits gaan mijden, zeker zolang alle gevaar nog niet geweken is, maar wil verder wel de vrijheid om ook van het OV gebruik te maken. Ik denk dat mondkapjes een goede tijdelijke maatregel voor het OV kan zijn, omdat ik niet denk dat de 1,5 norm gehaald kan worden in trein, bus, tram en metro. Over 1 of 2 weken is waarschijnlijk meer bekend over het effect van mondkapjes, zeker als ervaringen uit Duitsland bekend worden. Op zich heb ik ook een hekel aan het dragen van mondkapjes, maar als tijdelijke maatregel voor het OV zou ik dat acceptabel vinden. De vrijheid te reizen waar ik heen wil vind ik wat dat betreft belangrijker. Mijn conclusie:
    – kijk of er voor niet noodzakelijke reizen een spitsbeperking mogelijk is, ik houd mij er sowieso vrijwillig aan.
    – voer tijdelijk een mondkapjes-verplichting in, mits die natuurlijk voldoende verkrijgbaar zijn. De zorg gaat wat dat betreft voor.

  13. Ricardo schreef:

    Ik denk dat zo een systeem niets gaat worden, het zit simpelweg niet in het systeem van mensen om zich aan te melden voor de trein. Dat gaat straks ook niet zomaar gebeuren, en het is ook niet tegen te houden dat mensen zonder reservering toch een trein nemen waar ze geen reservering voor hebben. Kleine stations hebben geen poortjes, grote stations zijn vaak ook een doorgang en moeten de poortjes dus altijd wel open gaan, dus wie wil reizen wordt daardoor niet tegen gehouden.

    Dus het meest betrouwbare dat de NS dan heeft, zijn de cijfers die ze al hebben vanuit de kaartautomaten en poortjes/paaltjes.

    En wat zou het verder oplossen? Zoals Tjalling Smit al zegt, “het werkt alleen als iedereen meedoet”, net zoals de huidige oproep om alleen te reizen als dat noodzakelijk is alleen werkt als iedereen mee doet. De eerste heb je dus eigenlijk niet nodig, want dat wordt al afgedekt door de tweede. Daarnaast, waaraan zou men dan mee moeten doen met de app? Men ziet dat trein x druk is, maar een trein eerder of later is geen optie want dat duurt een half uur en dat werkt ook niet als men toch op/tot een bepaalde tijd op het werk moet zijn.

  14. Linda schreef:

    Ik vind het geen goed idee. Mijn werkgever ziet mij aankomen met het bericht dat ik niet naar kantoor kom omdat ik geen plaats in de trein te pakken heb kunnen krijgen. Bovendien zit ik door de medische zorg voor mijn huisdier aan bepaalde tijden vast.

  15. Yf schreef:

    Tja je zou een beeld kunnen geven hoe je reist maar ja zodra er vertraging is is deze al niet meer juist. Als ik straks weer naar mijn werk mag dan zit ik tot echt weer 5 dagen in de trein,en nee thuis werken is te lastig met als praktijk docent.

  16. Geert schreef:

    Onzin we betallen al genoeg voor de trein 🚂 als het goed koper word geen probleem er mee laat ze maar op tijd komen

  17. Reiziger 2.0 schreef:

    @Treinreiziger.nl: Misschien handig om bij dit artikel ook een link te vermelden, waar geïnteresseerden zich kunnen aanmelden? Ik als reiziger wil graag meedoen aan zo’n onderzoek. Maar hoe dan / via welke wegen?

    1. G.C.van Straaten schreef:

      Gisteravond kreeg ik per e-mail de enquête toegezonden: niet alle vragen/antwoordmogelijkheden waren goed doordacht. In bepaalde gevallen had ik “niet van toepassing” willen aangeven maar die keuze was er niet. Ook werd er niet gevraagd of je een auto/bromfiets/motor had.
      Kennelijk is de vragenlijst gestuurd naar leden van het NS Klantenpanel waarvoor je je via de NS website kan aanmelden. Ik heb dat jaren terug gedaan en krijg nu een paar keer per jaar een korte vragenlijst over mijn reiservaringen en bijvoorbeeld recent ook een uitnodiging om in Culemborg treinbanken te testen.

      1. Erwin Wessels schreef:

        De optie ‘niet van toepassing’ miste ik ook bij vele vragen. Dit heb ik aan het einde van de enquête ook aangegeven. Ik heb wel een bromfiets, maar geen auto.

    2. G.C.van Straaten schreef:

      Gisteren kreeg ik die vragenlijst. Kennelijk gestuurd naar leden van het NS-Klantenpanel waarvoor ik mij jaren terug heb aangemeld via de NS-website. Je krijgt dan een paar keer per jaar een korte vragenlijst maar bijvoorbeeld ook een uitnodiging voor het recente treinbankentesten in Culemborg.

  18. P.Heesakkers schreef:

    Dus wat ik begrijp zijn er passagiers, die voor vooraanmelding zijn om met de trein te “mogen”reizen/rijden? Te gek voor woorden en een dwaze discussie. De trein m.n. en ook de bus moet iedere reiziger ten dienste zijn, elk uur van de dag. Waar blijft men anders met de propaganda om voor gebruik van het openbaar vervoer in haar geheel te pleiten.

    1. Simon schreef:

      Ik ben voor een vooraanmelding wanneer daarmee overvolle treinen kunnen worden voorkomen. Als alle zitplaatsen vergeven zijn is de trein dan vol, om gezondheidsredenen en omdat het waarschijnlijk nog lang nodig is.
      Een openbaar vervoer dat elk uur van de dag beschikbaar is zou erg mooi zijn maar lijkt me niet erg realistisch. Uiteindelijk reist maar een klein deel van onze bevolking met het openbaar vervoer. Wanneer een gering deel van de huidige automobilisten zou besluiten met het ov te reizen zou het ov binnen de kortste keren totaal vastlopen.
      Er wordt gewoon veel te veel gereisd in ons land, vaak om de meest onbenullige redenen.

      1. Janneke 1 schreef:

        Wat u onbenullig vindt kan voor een ander heel belangrijk zijn.

        1. Linda schreef:

          Bam Janneke 1 die zit u heeft helemaal gelijk. Ik ga allen met de trein als ik naar me ouders ga voor de rest pak ik de metro en tram om naar me werk te komen fietsen duurt te lang. En ik vind die app een belachelijk idee. Tuurlijk gezondheid is belangrijk maar treinen ook. Eerst moesten we maasaal de trein pakken en de auto laten staan en nu moeten we allemaal weer de auto pakken. Deze mensen weten gewoon niet wat ze willen. Mij mensen zijn geen pionnen om heen en weer geslingerd te worden. kom Op voor je rechten en laat je niet mee slepen in deze bullshit. Doe de eerste klas weg van de trein daar kwam toch geen hond.

        2. Simon schreef:

          Dat zal best, maar ik heb vaak gereisd omdat mijn baas “dat nodig vond”, soms voor bijeenkomsten waarvan het nut me nu nog niet helemaal duidelijk is.
          Ik moest door de tijd verder gaan reizen omdat steeds meer regionale vestigingen werden gesloten en passeerde daarbij onderweg regelmatig collega’s die in tegenovergestelde richting reisden.
          Allemaal goed voor het Bruto Binnenlands Product, maar de maatschappij als geheel schiet er natuurlijk niets mee op.

  19. rbrt schreef:

    Er wordt heel sterk naar de forenzen en de spits gekeken. Dat is op zich het ook het grootste knelpunt. Maar als die forenzen werk doen wat ook op afstand kan, zal de werkgever die te maken heeft met een vermindering van het aantal kantoorplekken ook niet willen dat iedereen weer de hele week komt. Waarschijnlijk ook verruiming van openingstijden, efficienter gebruik van eigen parkeerplekken. Alles grijpt op elkaar in

  20. Peter van Lieshout schreef:

    “Het doel is om zowel de korte als langetermijneffecten in beeld te krijgen”

    Dit maakt nogal een verschil: de effecten TIJDENS en de effecten NA de corona – crisis.

    Als we het hebben over de effecten tijdens de corona – crisis, dan kan ik me voorstellen, dat een reserveringssysteem voor de trein zijn nut kan hebben i.v.m. “social distancing”, beperkte capaciteit, het verschil tussen noodzakelijke en niet – noodzakelijke reizen.

    Als we hebben over na de corona – crisis, dan wordt dat een stuk moeilijker. Ik verwijs naar de storm van protesten na het invoeren van het spitsurentarief tussen 4 uur en half zeven.

    Bovendien: als er uitgegaan wordt van een bezettingsgraad van – laten we zeggen – 25% dan betekent dat een retourtje Maastricht – Amsterdam meer dan 200 Euro gaat kosten! Vliegen is goedkoper!

    Ik ben het eens met een aantal reacties hierboven waarin gezegd wordt, dat de flexibiliteit en de vrijheid in het openbaar vervoer een groot goed is en behouden moet worden. Plus het feit, dat het openbaar vervoer een nutsvoorziening en een basisvoorziening is. Anders zullen automatisch een hoop ov – reizigers afhaken.

    Een bijkomend effect van deze hele corona – toestand is dat het invoeren van nieuwe betaalmethodes in het ov (een stokpaardje van de vervoerders) heel snel in de ijskast – en liefst in de diepvries – gezet moeten worden, m.a.w. dat de ov chipkaart nog tot in lengte van jaren geldig blijft.
    Wellicht kunnen de NS en de TU Delft hier ook onderzoek naar doen.

    1. Simon schreef:

      Niemand weet hoelang dit gaat duren omdat er geen vaccin en geen geneesmiddel voor is. Preventie door besmetting tegen te gaan is denk ik de enige keuze.
      In de tijd dat tuberculose door ons land raasde stelde het openbaar vervoer nog niet zoveel voor maar waren overvolle huizen een besmettingsbron die moest worden aangepakt.
      Nu met corona moet o.a. het overvolle openbaar vervoer worden aangepakt om besmetting te voorkomen. Met geleend geld tijd kopen omdat mensen het ‘lastig’ vinden lost volgens mij niets op.

  21. Moontje schreef:

    Als je allen maar mensen die met de trein mag gaan reizen bv.studenten en verpleegsters .dan zijn wij als verstandelijke mensen die niet een auto hebben in isolatie gedaan .dan zijn aan gewezen in hun stad of dorp .zoals nu wij houden als verstandelijke mensen aan de 1.5 regel .dat moet jongelui meer moeten doen ipv van groepjes vormen van meer 30

  22. jan v zijtveld schreef:

    De grootste schande die er is mensen vooraf te laten reserveren Ben gelukkig zeer milieubewust en NS laat zijn klanten vaak in de kou staan Dus langere treinen en niet de kleinste stellen inzetten kan je de frequentie ook verminderen door gewoon bijvoorbeeld 4x per uur tussen de grote en kleinere steden t reizen en mensen met vitale beroepen doktoren oa hebben en gebruiken allen een auto!!

  23. Johan schreef:

    “Zo is het spoorbedrijf benieuwd of ze minder reizen, straks vaker thuiswerken of vaker de auto nemen. Het doel is om zowel de korte als langetermijneffecten in beeld te krijgen.”

    Ik denk dat de meeste geïnterviewden daar ook het antwoord niet op weten, omdat niet zijzelf maar hun werkgever bepaalt waar en op welke tijden ze moeten werken. En die werkgever is weer afhankelijk van hoe en wanneer de overheidsmaatregelen al dan niet verlicht worden.

    Waar reizigers wel een antwoord op zouden kunnen geven is of ze áls ze moeten reizen een alternatief hebben voor de trein. En daarbij moet je dan bedenken dat 75% van de treinreizigers er sowieso niet bij past in een auto op de weg en dat fietsen naar het werk in mei iets anders is dan in november.

  24. anoniem schreef:

    De meeste mensen in zulke vitale beroepen [ zeker mensen in de waterschappen, zulke bedrijven zijn niet eens bereikbaar met ov , domme minister , en doktoren ] hebben verdomme een auto. Laten die vooral de auto pakken en mensen die geen auto/ rijbewijs hebben normaal kunnen reizen en deel desnoods nood mondkappen uit. In t weekend moeten veel mensen die geen auto hebben voor hun familieleden noodzakelijk reizen die elders in t land wonen. Waaronder ik. En ik kan A niet omgaan met een smartphone en B heb er geen geld voor.

  25. Bert schreef:

    Vind dat gewoon een ieder ten aller tijde gewoon gebruik mag maken van het OV. Houdt dan in de treinen een deel gereserveerd voor de vitale-sektor. Langzaam zijn ze ons wel in een systeem aan het trekken waar we steeds meer beperkt worden.

    Strax dragen we een app met de term “pas op ziek / ziek geweest” en “veilig / gezond” dat er beperkingen komen met termen als niet voor cat. “ziek” Die Corona-APP is daar het begin van.

  26. bert sitters schreef:

    In de IntercityDirect tussen Amsterdam is ooit reservering mogelijk geweest. Het werkte voor geen meter en is snel afgeschaft. Een van de bezwaren tegen de Fyra naar Brussel was destijds de verplichte reservering.
    Nederlandse treinreizigers zijn daar totaal niet aan gewend. Ik zie dat Nederlanders bij het instappen in een internationale trein met reservering moeite hebben om de juiste deur te vinden.
    Kost nogal de nodige tijd om reservering te regelen. Rijtuigen nummeren, zitplaatsen nummeren, treinsamenstellingsborden op de perrons etc.
    Ook reserveringssystemen invoeren in alle boekingssystemen en kaartautomaten is iets dat je niet even gemakkelijk regelt.
    Ondanks allerlei aanwijzingen op de perrons en op een app die je precies naar de juiste deur brengt dan krijg je dolende mensen op de perrons. “Waar is B?” Het personeel zal er een punthoofd van krijgen.

    1. Johan schreef:

      Daarbij komt nog dat voor een systeem met gereserveerde plaatsen een totaal andere manier van bijsturen bij verstoringen nodig is dan in Nederland gebruikelijk, zodat de gereserveerde plaatsen niet bij de eerste de beste spreekwoordelijke koe op de rails vervallen: 1) Tot op zekere hoogte wél wachten om aansluitingen over te nemen. 2) Treinen die niet via hun gebruikelijke route kunnen rijden omleiden om ze toch op hun bestemming te krijgen. Zelfs als Prorail een cohort medewerkers van DB Netz zou kunnen inhuren om hen dat te leren, zijn er inmiddels zoveel wissels wegbezuinigd dat het omleiden van treinen (of zelfs linkerspoor rijden) op veel plaatsen fysiek onmogelijk is gemaakt.

  27. Eef Hartman schreef:

    > oliedomme opmerkingen houden gelijke tred met de olieprijzen

    Die trouwens momenteel historisch LAAG zijn, dus dat is in tegenstelling tot jouw opmerking.
    US olie, geleverd in mei, kreeg je zelfs geld bij TOE.

  28. Geertje schreef:

    Als niet iedereen meer met de trein meemag, hoe zit dat dan met mensen zonder rijbewijs, zoals ik? Want dat zou betekenen dat ik niet ver meer kom. Heb nog niet eens een fiets! Ik was gewend om familie en vrienden te bezoeken door het hele land, en stadswandelingen te doen. Dat zou dan afgelopen zijn, dus ALTIJD THUIS ZITTEN BETEKENEN!!!!

    1. Johan schreef:

      Niet altijd. Over ongeveer anderhalf jaar zal er waarschijnlijk een vaccin zijn en dan kunnen we tot de volgende pandemie terug naar normaal.

  29. anoniem schreef:

    @ Geertje. Ik deel jouw zorgen! We leven niet meer in een echte rechtsstaat en democratie maar steeds meer in een controle geldverslindende dictatuur maatschappij. Dit heeft niks meer met een pandemie te maken maar met controle en macht. Al jaren geleden ingezet en nu wordt er over de hele wereld grof misbruik van gemaakt. En zo wilt de overheid dus ook precies bijhouden wie ,waarom met de trein of bus reist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.