NS presenteert ICNG in Rotterdam op 20 en 21 november (vooraf aanmelden)

De langverwachte Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is echt in aantocht. Op zaterdag 20 november van 12:00 tot 17:00 uur en zondag 21 november van 10:00 tot 16:00 uur is de trein in Rotterdam toegankelijk. Tijdens deze twee dagen kunnen reizigers en liefhebbers kennismaken met de nieuwe aanwinst van NS.

Vooraf aanmelden

De trein zal te bewonderen zijn op spoor 15. Om de trein te kunnen betreden, is online aanmelden noodzakelijk. Je hebt dan 45 minuten de tijd om de trein te bezichtigen. Kom je met meer personen? Vergeet dan niet dat iedereen zich apart moet aanmelden. Let op: een coronatoegangsbewijs is noodzakelijk. Ook kan er gevraagd worden naar je legitimatiebewijs.

Introductie in 2022

Na een uitgebreid testprogramma zal de ICNG in 2022 met reizigers gaan rijden. Dat is later dan oorspronkelijk gepland. Dat komt door een combinatie van corona en softwareproblemen. Door de latere introductie zijn de beoogde dienstregelingsplannen voor 2023 met een jaar uitgesteld. Wel zullen de treinen vanaf 2023 met 200 kilometer per uur worden ingepland tussen Amsterdam en Breda.

NS heeft in totaal 99 treinstellen van het type ICNG besteld. De trein wordt ook wel “De Wesp” genoemd. De eerste trein kwam op 23 mei 2020 aan in Nederland.

This post was last modified on 4 november 2021 15:24

Bekijk reacties

  • Weer softwareproblemen, dat belooft weinig goeds. Europese spoorwegfabrikanten en software, het blijft een zeer slecht huwelijk.

    • Klinkt erger dan het is, maar het heeft meer te maken de lockdowns, en India waar de software ontwikkeld wordt. Als een afdeling bijv. dicht is of de personeelsbezitting is minder, dan kan de software minder snel ontwikkeld worden.

    • Een (relatief) beperkte vertraging in de aanloopfase ivm softwareproblemen lijkt me goed te accepteren als dat leidt tot een hogere bedrijfszekerheid na ingebruikname. Ik schat in dat het ook gerelateerd is aan beveiligingseisen en het verkrijgen van noodzakelijke goedkeuringen die daaraan verbonden zijn. Verder lijkt me dit geen specifiek probleem van de Europese fabrikanten. Daar horen we hier het meest over, maar voor hetzelfde geld scoren ze in vergelijking met niet-Europese concurrenten gewoon goed. Helaas vrees ik dat er weinig relevante vergelijkingsinformatie beschikbaar is zonder appels met peren te vergelijken.

    • Otto:

      Er is niets veranderd sinds het bericht van NS via een nieuwsbrief. Bij de Alstom vestiging in India werd de leveranties vertraagd als gevolg van Covid 19.

      Het lijkt in India nu weer verbeterd te zijn. Hoe dat bij de Alstom vestiging is me nu niet bekend. Maar het lijkt erop dat de software toch echt geleverd gaat worden.

  • Ruim 3 jaar na aankomst eerste trein pas in dienst. Wat is er misgegaan? Nog langer met ic onwaardig product op de lijn Den Haag-Eindhoven zonder wifi en regelmatige uitval. Software uit India? Moest het weer goedkoop?

    • en de trein zelf komt uit Polen (van de Polonez auto). Dat zal ook vertrouwen geven.

      • Volgens mij kan men in Polen prima treinen maken. Ook veel Stadler's Flirtjes en GTWtjes komen uit Polen en niet uit Zwitserland. De voormalige Oostblok landen stonden bekend vanwege hun goede technici.

    • Als Corona niet had toegeslagen had de ICNG allang gereden. Planning was 2020/2021. Die 'ruim 3 jaar' slaat dus nergens op.

      • Corona is er nu 1,5 jaar. Meer vertraging kan er dan niet zijn en de fabriek is allang weer in bedrijf. Max vertraging zou 6-9 maanden zijn

    • Simon:

      Je suggereert al dat deze ICNG ook een flop gaat worden.

      Alstom heeft 18 toeleveranciers. Die zijn verspreid over vele landen. De software komt uit India. En of die software goedkoop is hoeft niet perse. Omdat het uit het een ontwikkelingsland komt? Het zal vast wel gekwalificeerd personeel zijn.

      En Alstom heeft ook al Coradia Stream geleverd aan Italiaanse vervoerders. En voeg daarbij orders voor NS, DSB (maximaal 150 vijfdelige treinstellen), CFL (Luxemburgse Staatsspoorwegen) en een Duitse regionale vervoerder. Je denkt toch niet dat de befaamde Alstom een flop gaat leveren?

      De reden is vooral Covid. En daarnaast duurde de testfase al wat langer voordat coronacrisis uitbrak.

    • De treinen is eind mei of begin juni 2020 in Nederland aangekomen. Introductie staat in 2022 gepland. Dat is dus niet ruim 3 jaar. Er zijn treinen waarbij het sneller is gegaan, maar meestal ben je al snel een jaar verder. Corona en ongeluk in Duitsland helpt niet.

    • @Simon. Moest het weer goedkoop? Wat een geklaag omdat jou het materiaal niet bevalt, maar vooral dat je geen gratis wifi hebt! Gebruik gewoon je telefoonabonnement als je wil internetten, de NS is er toch voor het brengen en halen van reizigers naar stations? Wat is je volgende wens, dat je in de trein gratis koffie of thee krijgt? Geniet gewoon van deze trein en wat in het vat zit verzuurd niet en zodra deze trein gaat rijden met 200 km. per uur kom dan ook eens met een compliment? Want klagen is fijn, maar laten we ons meer zorgen maken dat er een trein rijdt en dat wat jeugd het weer eens beklad met allerlei graffiti en waar in die nieuwe treinen maar gebruikt worden als ondersteuning voor hun schoenen. Ja, ze zijn te laat met deze treinen maar er zijn wel wat redenen en ga bv eens kijken hoe zwaar Polen momenteel word getroffen door corona en kijk ook eens naar India en als er dan ook nog tijd verloren word om de veiligheid te verbeteren dan heb je daar goede redenen.

    • Moest jij weer iets onnozel schrijven? Echt man, de azijn was vast in de aanbieding! Loserrr!

    • IC-onwaardig? de IC-rijtuigen zijn de meest comfortabele treinen die NS heeft. vanwaar de rare prioriteiten? wifi is nou niet bepaald belangrijk voor een makkelijke reis.

  • Hahaha wat een onwetendheid. Zegt veel over je. Vele grote dienstverleners en fabrikanten laten hun software in India (Bangalore, IT-hub) ontwikkelen. En Polen is gewoon een ontwikkeld EU land. De Polonez komt uit het jaar kruik...waarschijnlijk de schrijver van de reactie ook...waarschijnlijk noemt hij zijn latente racisme, vooroordelen en domheid zelf wijsheid...tijd voor een nieuwe generatie, ook op het spoor...maar dat gaat vanzelf.

    • ja, het is erg ontwikkeld. Merken we de laatste tijd. Echt een gewaardeerd lid van de EU.

    • Ik had al eerder het idee dat de bezwaren tegen V250 vooral door pseudo-racisme gedreven werden. Vooral door lieden die nog over Werkspoor zitten te mekkeren.
      Italië is een top-land oip werktuigbouwkundig gebied. Zij hebben een eigen auto-, trein-, vliegtuig-industrie. Terwijl wij daarvan helemaal niets hebben. Hier mogen we losse onderdelen maken omdat dat moet. Niet omdat men daar zelf voor kiest.

      • De door ons gedumpte Fyra's schijnen in Italië overigens prima te functioneren... (ETR700 als Frecciargento).

        • Uiteindelijk wel..... Maar met financiële hulp van Italiaanse overheid en technische hulp van Hitachi Italy die Ansaldobreda overnam. Het heeft wel 14 jaar geduurd.

          Dan is de 8 jaar ontwikkelingstijd van NS Coradia Stream inclusief coronacrisis gewoon op tijd.

        • Hitachi Italië is gewoon Ansaldo Breda. Er is niet plots een Hitachi bedrijf met technici die volgens Japanse voorschriften werken en die het wel even gladstrijken zou er wat te strijken zijn.
          Ook in UK is geen Hitachi fabriek. Spullen komen wellicht uit Japan en worden dan ter plekke afgemonteerd enz. De Japanse autofabrieken hier werken ook met plaatselijk personeel.

  • Quote:

    Wel zullen de treinen vanaf 2023 met 200 kilometer per uur worden ingepland tussen Amsterdam en Breda.

    Ze mogen met 200 km p/u rijden. Maar de dienstsnelheid zal worden afgestemd op 160 km p/u zolang er Traxx + ICR het spoor deelt met ICNG tussen Amsterdam - Breda. Dat betekent als ICNG probleemloos rijdt een hogere punctualiteit tussen Amsterdam - Breda. Maar geen tijdswinst op korte termijn.

  • Vanwege de presentatie van de ICNG in Rotterdam zal Railmagazine eind november een special uitgeven over de Coradia en dus ook ICNG treinstellen.
    Drie jaar vertraging bij een levensduur van pakweg veertig jaar kan een druppel op een gloeiende plaat worden en beter een goed utigewerkte software dan met een trein die tijdens een rit plots tot stilstand komt en e.e.a "gerecet" moet worden zoals ik eens bij een ICD met 140 km/uur op weg van Rotterdam naar Breda had meegemaakt.
    Dat een ICNG opgebouwd is uit onderdelen die van meerdere landen afkomstig zijn, heeft te maken met de mondialisering zoals we die ook in de auto- en vliegtuigindustrie tegenkomen. NS heeft juist voor de Coradia familie gekozen vanwege het feit dat het een beproeft model is die in vele varianten en ook lagere snelheden verkrijgbaar is en nu "costume made" voor NS beschikbaar komt met hopelijk een veilige, betrouwbare en comfortabele toekomst en vooral dat men bij NS goed geluisterd heeft naar de wensen van de reiziger op het gebied van comfort en ergonomie. Pas als alles naar wens verloopt kunnen we afscheid nemen van de "good old ICR" rijtuigen die begin jaren tachtig van de vorige eeuw op de noord zuid verbinding Zandvoort aan Zee, Amsterdam naar Heerlen/Maastricht hun intrede deden ter vervanging van plan E rijtuigen kan ik mij nog goed herinneren. Vraag mij tot slot af of men een logo of beeltenis van een "wesp" op het ICNG treinstel te zien zal zijn ?

    • Huh? Wat zeg je nou? De Coradia familie gekozen vanwege het feit dat het een beproeft model is? Wat een onzin. De Coradia is gekozen omdat hij goedkoop is. Het is een budget-regiotrein die ook nog vol in de ontwikkelingsfase zat, toen NS hem bestelde. NS had in 2014 zo bij Stadler beproefde treinen van de plank kunnen kopen, waar de toelating een formaliteit had geweest en die in 2015 al rond hadden kunnen rijden. Maar men heeft daar niets geleerd van het prutswerk rond de Fira en maakt dezelfde fouten gewoon nog een keer.

      • De Coradia is gewoon beproefd. Ik snap je onzin niet zo. Ik zie dit eerder als een troll of een rant. Ik ga op deze manier niet verder in discussie, en hou het liever gezellig.

      • Klok en klepel reactie. Coradia Stream is een verdere ontwikkeling van Coradia Polyvalent. En DSB (Deense Staatsspoorwegen), NS, Trenitalia, CFL (Luxemburgse Staatsspoorwegen) en een Duitse regionale vervoerder hebben gezamenlijk Alstom al voor vele jaren werk gegeven. Zal dat een tweede Fyra worden? Natuurlijk niet.

        Stadler heeft op basis van de Flirt ook een IC. Zoals in Zweden. Maar de huidige HSL Intercity moet voldoen voor het rijden op de HSL, hoofdrailnet en inzet in België. Blijkbaar voldeed Alstom daar het beste aan. Alstom heeft een leidende rol met ERTMS. En omschakelen met beveiligingssystemen en bovenleidingen is Alstom heel bekwaam in. Dat zijn o.a. essentiële factoren.

      • @van stofferen
        Treinmaterieel moet door overheidsbedrijven als NS Europees worden aanbesteed. Dat NS dus iets van de plank kan kopen bij Stadler is onjuist.

      • @Hanzeboog2012: plus ervaring met 1,5 Kv / 1500 volt treinen! (alles ten zuiden van Parijs) Detail, maar altijd mooi meegenomen.

    • Die ICD software komt vandezelfde bron. Na een verbeterende update bleken er problemen die frequent optraden met als gevolg regelmatig een ICD lang stilstaand voor het keukenraam bij mijn ouders. Het terugverbeteren door de topleverancier bleek zo'n twee jaar te moeten kosten.

  • Quote:

    Drie jaar vertraging bij een levensduur van pakweg veertig jaar kan een druppel op een gloeiende plaat worden en beter een goed uitgewerkte software dan met een trein die tijdens een rit plots tot stilstand komt en e.e.a “gerecet” moet worden zoals ik eens bij een ICD met 140 km/uur op weg van Rotterdam naar Breda had meegemaakt.

    Drie jaar vertraging vanwege een wereldwijde pandemie. Dat had natuurlijk niemand kunnen voorzien.

    Het resetten heb ik niet vaak meer meegemaakt. Maar reis niet elke dag met de Intercity Direct. Dus kan het een momentopname zijn.

    Op Tenderned 2014 stonden een aantal specificaties. Een verschil met de Traxx is dat de ICNG in spanningssluizen grotendeels automatisch gaat omschakelen. Scheelt waarschijnlijk handelingen voor de treinmachinisten. En eventueel zullen ze handmatig het kunnen corrigeren.

    • NS zal een aanbesteding doen voor een trein met deels dubbeldeks rijtuigen en deels enkelsdeksrijtuigen. Was gepland voor 2027. Maar dat was voordat Covid uitbrak. Dat schuift dus een aantal jaren op.

      Lijk me een prima keuze als IC op klassieke spoorlijnen. Bijkomend voordeel kan zijn dat het gekoppeld kan worden met de ICNG/NS Coradia Stream.

    • Dat klopt. Dat is ook de standplaats voor twee treinstellen zodat ze snel inzetbaar zijn voor hun testritten.

    • Ze testen dan op Amsterdam-Utrecht? De bedoeling was toch om in de avonduren een paar duizend ritten op de HSL te maken. Ik heb er nog niet één mogen zien rijden. In het donker is het onderscheid maar moeilijk te zien.

  • ..... ik begrijp hier veel reacties niet helemaal,de gekozen combinatie tussen in Polen gebouwde treinstellen ( Alstom) en in India ontworpen software, zou al "goedkoop" worden gezien. Dat vindt ik dus niet kloppen. India is heden ten dage HET land voor softwaredesign, als je kijkt naar prijs/kwaliteit verhouding en voor de in Polen gebouwde treinstellen is dat net zo. Het is heus geen "Fyra" verhaal, dat was destijds een eenzijdige, foute, beslissing van de toemalige NS directeur, Hr.Meerstadt. Ik heb er alle vertrouwen in, met de gekozen combinatie, indachtig met het idee "Het moet allemaal wel een beetje betaalbaar blijven, ook ons treinkaartje"...

    • Het Fyra concept en Fyra trein voldeden beiden niet. NS en de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat kwamen tot de conclusie dat het beter om de HSL te gebruiken voor binnenlands vervoer zodat treinreizigers zouden profiteren van kortere rijtijden. Enigszins het oude Intercity MAX plan die door minister Netelenbos in de prullenbak werd gegooid. Die was gefixeerd op zo kort mogelijke reistijden.

      Maar in werkelijkheid kunnen binnenlandse HSL Zuid treinen eventjes 200 km p/u rijden. De nieuwe NS Coradia Stream wordt eigenlijk een Intercity +.

      Als je weet dat de DSB Coradia Stream grotendeels hetzelfde wordt als de NS Coradia Stream heb ik er ook vertrouwen in dat het geen flop gaat worden.

    • Met de V250 hadden we nu op zo'n tien jaar in bedrijf kunnen zitten. Aan de treinen mankeerde niet veel, de problemen zijn vooral ontstaan door laat bestellen, pover projectbeheer, saboterend personeel en idiote media die vooral met wolven meehuilen. Daarna leiding en politiek met slappe knieën. Ongeveer van het soort dat de NZ-lijn aanleg zo fijn in het ravijn deed belanden.

        • Dries:

          Ga jij de werkelijkheid ontkennen door complottheorieën te bedenken? Zoiets als cognitieve dissonantie?

          Zelfs als de Fyra technisch goed had gefunctioneerd was het geen succes geworden. De Fyra is net als de Thalys duur en niet flexibel.

          De reden dat High Speed Alliance (HSA) is opgeheven is omdat uit ervaringen duidelijk is geworden dat treinreizigers geen behoefte aan 2 HST tussen Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C Antwerpen C - Brussel. Dat idee kwam van Minister Netelenbos af. NS wilde liever de Intercity Max plan. Maar die ex Minister die geen verstand van treinen had besliste anders.

          Maar Minister Schultz zag in dat integratie van HSL in de hoofdrailnet de toekomst was. Treinreizigers hebben vooral behoefte aan HSL IC die sneller naar bepaalde delen van Nederland kunnen rijden. En daar is de ICNG uit voortgekomen. Dit is de definitieve richting die NS met de HSL Schiphol - Antwerpen wil.

          De snelle rechtstreekse verbinding naar Brussel laten ze over aan de toekomstige Eurostar consortium met de Franse Staatsspoorwegen als grootste aandeelhouder.

        • De Fyra was te krap en er was geen fatsoenlijke ruimte voor bagage. Veel en veel minder dan in de Thalys, waar de ruimte voor bagage nu juist wordt verruimd.

        • Bert:

          Fyra V 250 had 545 zitplaatsen. De huidige Thalys heeft 377 zitplaatsen. In Thalys Ruby komen er 28 zitplaatsen.

          Heb 1 keer in gezeten. Het was krap. Voor reizigers met bovengemiddelde lengte niet comfortabel. Ook qua comfort was het onvoldoende.

          De Fyra was in alle opzichten een flop.

      • boog of bert, onder een ander gesternte zouden die treinen al jaren in dienst geweest zijn. en was alles anders. Helaas rijdt er al tien jaar een kolentrein zit iedereen uit te kijken naar de poolse metro

        • Terug in Italië zijn de Fydaralala's langdurig en ingrijpend gerenoveerd, terwijl het toch spiksplinternieuwe treinen waren.

          De laatste kolentrein in Nederland reed in 1958.

          Zowel Amsterdam, alsmede Rotterdam, de enige Nederlandse steden met een metro, hebben geen order uitstaan in Polen.

          Ik zou zeggen: kijk op 20, of 21 november zelf hoe de ICNG eruit ziet.

        • ach bert, de treinen zijn herontworpen vwb interieur en de rij-beveiliging. Ook de beschildering is veel mooier.
          De trein is de trein gebleven.
          Er is niet jarenlang aan gewerkt, men heeft gedraald en toien gewoon de treinen aangepast. Het was niet heel erg moeilijk.

  • Hahaha, it doesn't matter what NS does, new train ? New operating system or any other thing they will always be the most annoying public transport in NL.

    DELAY, STORING, CANCELATION, EXPENSIVE

Share

Recent Posts

Ultimatum spoorvakbonden: NS krijgt week de tijd, anders acties

De Nederlandse Spoorwegen ontvangen vrijdag een ultimatum van de spoorvakbonden. De vakbonden geven de NS…

6 dagen terug

Oeps. Station Amsterdam Zuid per abuis afgesloten

Door miscommunicatie zijn de rolluiken op Amsterdam Zuid vanmorgen gesloten gebleven. Daardoor konden reizigers het…

1 week terug

FNV: stakingen bij NS lijken onafwendbaar

Acties en stakingen op het spoor lijken onafwendbaar, stelt vakbond FNV Spoor. Met een ruime…

1 week terug

Treinverkeer Rotterdam en Dordrecht uren plat door storing ProRail

Het treinverkeer rond Rotterdam en Dordrecht is zondagavond rond 20:30 uur stil komen te liggen…

1 week terug

Thalys-reizigers uren vast door botsing met een dier

Het treinverkeer van Thalys is vrijdag op meerdere trajecten flink ontregeld nadat in de middaguren…

2 weken terug

Ook Thalys kampt met materieelproblemen: treinen geschrapt

Door materieelproblemen worden er al dagenlang hogesnelheidstreinen van Thalys opgeheven. Dat blijft ook de komende…

2 weken terug