NS presenteert ICNG in Rotterdam op 20 en 21 november (vooraf aanmelden)
04 nov 2021 12:44
De langverwachte Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is echt in aantocht. Op zaterdag 20 november van 12:00 tot 17:00 uur en zondag 21 november van 10:00 tot 16:00 uur is de trein in Rotterdam toegankelijk. Tijdens deze twee dagen kunnen reizigers en liefhebbers kennismaken met de nieuwe aanwinst van NS.
Vooraf aanmelden
De trein zal te bewonderen zijn op spoor 15. Om de trein te kunnen betreden, is online aanmelden noodzakelijk. Je hebt dan 45 minuten de tijd om de trein te bezichtigen. Kom je met meer personen? Vergeet dan niet dat iedereen zich apart moet aanmelden. Let op: een coronatoegangsbewijs is noodzakelijk. Ook kan er gevraagd worden naar je legitimatiebewijs.
Introductie in 2022
Na een uitgebreid testprogramma zal de ICNG in 2022 met reizigers gaan rijden. Dat is later dan oorspronkelijk gepland. Dat komt door een combinatie van corona en softwareproblemen. Door de latere introductie zijn de beoogde dienstregelingsplannen voor 2023 met een jaar uitgesteld. Wel zullen de treinen vanaf 2023 met 200 kilometer per uur worden ingepland tussen Amsterdam en Breda.
NS heeft in totaal 99 treinstellen van het type ICNG besteld. De trein wordt ook wel “De Wesp” genoemd. De eerste trein kwam op 23 mei 2020 aan in Nederland.
Weer softwareproblemen, dat belooft weinig goeds. Europese spoorwegfabrikanten en software, het blijft een zeer slecht huwelijk.
Klinkt erger dan het is, maar het heeft meer te maken de lockdowns, en India waar de software ontwikkeld wordt. Als een afdeling bijv. dicht is of de personeelsbezitting is minder, dan kan de software minder snel ontwikkeld worden.
Een (relatief) beperkte vertraging in de aanloopfase ivm softwareproblemen lijkt me goed te accepteren als dat leidt tot een hogere bedrijfszekerheid na ingebruikname. Ik schat in dat het ook gerelateerd is aan beveiligingseisen en het verkrijgen van noodzakelijke goedkeuringen die daaraan verbonden zijn. Verder lijkt me dit geen specifiek probleem van de Europese fabrikanten. Daar horen we hier het meest over, maar voor hetzelfde geld scoren ze in vergelijking met niet-Europese concurrenten gewoon goed. Helaas vrees ik dat er weinig relevante vergelijkingsinformatie beschikbaar is zonder appels met peren te vergelijken.
Otto:
Er is niets veranderd sinds het bericht van NS via een nieuwsbrief. Bij de Alstom vestiging in India werd de leveranties vertraagd als gevolg van Covid 19.
Het lijkt in India nu weer verbeterd te zijn. Hoe dat bij de Alstom vestiging is me nu niet bekend. Maar het lijkt erop dat de software toch echt geleverd gaat worden.
Ruim 3 jaar na aankomst eerste trein pas in dienst. Wat is er misgegaan? Nog langer met ic onwaardig product op de lijn Den Haag-Eindhoven zonder wifi en regelmatige uitval. Software uit India? Moest het weer goedkoop?
en de trein zelf komt uit Polen (van de Polonez auto). Dat zal ook vertrouwen geven.
Volgens mij kan men in Polen prima treinen maken. Ook veel Stadler’s Flirtjes en GTWtjes komen uit Polen en niet uit Zwitserland. De voormalige Oostblok landen stonden bekend vanwege hun goede technici.
Als Corona niet had toegeslagen had de ICNG allang gereden. Planning was 2020/2021. Die ‘ruim 3 jaar’ slaat dus nergens op.
Corona is er nu 1,5 jaar. Meer vertraging kan er dan niet zijn en de fabriek is allang weer in bedrijf. Max vertraging zou 6-9 maanden zijn
Simon:
Je suggereert al dat deze ICNG ook een flop gaat worden.
Alstom heeft 18 toeleveranciers. Die zijn verspreid over vele landen. De software komt uit India. En of die software goedkoop is hoeft niet perse. Omdat het uit het een ontwikkelingsland komt? Het zal vast wel gekwalificeerd personeel zijn.
En Alstom heeft ook al Coradia Stream geleverd aan Italiaanse vervoerders. En voeg daarbij orders voor NS, DSB (maximaal 150 vijfdelige treinstellen), CFL (Luxemburgse Staatsspoorwegen) en een Duitse regionale vervoerder. Je denkt toch niet dat de befaamde Alstom een flop gaat leveren?
De reden is vooral Covid. En daarnaast duurde de testfase al wat langer voordat coronacrisis uitbrak.
Wat betr ft software is India een van toplanden in de wereld.
De treinen is eind mei of begin juni 2020 in Nederland aangekomen. Introductie staat in 2022 gepland. Dat is dus niet ruim 3 jaar. Er zijn treinen waarbij het sneller is gegaan, maar meestal ben je al snel een jaar verder. Corona en ongeluk in Duitsland helpt niet.
Precies, van het ongeluk in Duitsland staat inmiddels vast dat de ICNG’s niet hebben geremd.
Lijkt me inderdaad beter eerst even de uitslag van het onderzoek over de oorzaak daarvan af te wachten voordat men er mee gaat rijden.
Er is al een reactie gekomen (Duitse tektst):
https://www.eisenbahn-unfalluntersuchung.de/SharedDocs/Downloads/EUB/Zwischenberichte/2020/75_Zwischenbericht_Dreileben-Drackenstedt.pdf?__blob=publicationFile
Maar nog geen eindconclusies
@Simon. Moest het weer goedkoop? Wat een geklaag omdat jou het materiaal niet bevalt, maar vooral dat je geen gratis wifi hebt! Gebruik gewoon je telefoonabonnement als je wil internetten, de NS is er toch voor het brengen en halen van reizigers naar stations? Wat is je volgende wens, dat je in de trein gratis koffie of thee krijgt? Geniet gewoon van deze trein en wat in het vat zit verzuurd niet en zodra deze trein gaat rijden met 200 km. per uur kom dan ook eens met een compliment? Want klagen is fijn, maar laten we ons meer zorgen maken dat er een trein rijdt en dat wat jeugd het weer eens beklad met allerlei graffiti en waar in die nieuwe treinen maar gebruikt worden als ondersteuning voor hun schoenen. Ja, ze zijn te laat met deze treinen maar er zijn wel wat redenen en ga bv eens kijken hoe zwaar Polen momenteel word getroffen door corona en kijk ook eens naar India en als er dan ook nog tijd verloren word om de veiligheid te verbeteren dan heb je daar goede redenen.
Moest jij weer iets onnozel schrijven? Echt man, de azijn was vast in de aanbieding! Loserrr!
Kunnen dit soort trollen worden gemodereerd aub?
IC-onwaardig? de IC-rijtuigen zijn de meest comfortabele treinen die NS heeft. vanwaar de rare prioriteiten? wifi is nou niet bepaald belangrijk voor een makkelijke reis.
Hahaha wat een onwetendheid. Zegt veel over je. Vele grote dienstverleners en fabrikanten laten hun software in India (Bangalore, IT-hub) ontwikkelen. En Polen is gewoon een ontwikkeld EU land. De Polonez komt uit het jaar kruik…waarschijnlijk de schrijver van de reactie ook…waarschijnlijk noemt hij zijn latente racisme, vooroordelen en domheid zelf wijsheid…tijd voor een nieuwe generatie, ook op het spoor…maar dat gaat vanzelf.
ja, het is erg ontwikkeld. Merken we de laatste tijd. Echt een gewaardeerd lid van de EU.
Ik had al eerder het idee dat de bezwaren tegen V250 vooral door pseudo-racisme gedreven werden. Vooral door lieden die nog over Werkspoor zitten te mekkeren.
Italië is een top-land oip werktuigbouwkundig gebied. Zij hebben een eigen auto-, trein-, vliegtuig-industrie. Terwijl wij daarvan helemaal niets hebben. Hier mogen we losse onderdelen maken omdat dat moet. Niet omdat men daar zelf voor kiest.
De door ons gedumpte Fyra’s schijnen in Italië overigens prima te functioneren… (ETR700 als Frecciargento).
Uiteindelijk wel….. Maar met financiële hulp van Italiaanse overheid en technische hulp van Hitachi Italy die Ansaldobreda overnam. Het heeft wel 14 jaar geduurd.
Dan is de 8 jaar ontwikkelingstijd van NS Coradia Stream inclusief coronacrisis gewoon op tijd.
bood, plaatst onzin beweringen. alsof ze uit italië hem op de hoogte zullen houden.
Hitachi Italië is gewoon Ansaldo Breda. Er is niet plots een Hitachi bedrijf met technici die volgens Japanse voorschriften werken en die het wel even gladstrijken zou er wat te strijken zijn.
Ook in UK is geen Hitachi fabriek. Spullen komen wellicht uit Japan en worden dan ter plekke afgemonteerd enz. De Japanse autofabrieken hier werken ook met plaatselijk personeel.
Quote:
Wel zullen de treinen vanaf 2023 met 200 kilometer per uur worden ingepland tussen Amsterdam en Breda.
Ze mogen met 200 km p/u rijden. Maar de dienstsnelheid zal worden afgestemd op 160 km p/u zolang er Traxx + ICR het spoor deelt met ICNG tussen Amsterdam – Breda. Dat betekent als ICNG probleemloos rijdt een hogere punctualiteit tussen Amsterdam – Breda. Maar geen tijdswinst op korte termijn.
Vanwege de presentatie van de ICNG in Rotterdam zal Railmagazine eind november een special uitgeven over de Coradia en dus ook ICNG treinstellen.
Drie jaar vertraging bij een levensduur van pakweg veertig jaar kan een druppel op een gloeiende plaat worden en beter een goed utigewerkte software dan met een trein die tijdens een rit plots tot stilstand komt en e.e.a “gerecet” moet worden zoals ik eens bij een ICD met 140 km/uur op weg van Rotterdam naar Breda had meegemaakt.
Dat een ICNG opgebouwd is uit onderdelen die van meerdere landen afkomstig zijn, heeft te maken met de mondialisering zoals we die ook in de auto- en vliegtuigindustrie tegenkomen. NS heeft juist voor de Coradia familie gekozen vanwege het feit dat het een beproeft model is die in vele varianten en ook lagere snelheden verkrijgbaar is en nu “costume made” voor NS beschikbaar komt met hopelijk een veilige, betrouwbare en comfortabele toekomst en vooral dat men bij NS goed geluisterd heeft naar de wensen van de reiziger op het gebied van comfort en ergonomie. Pas als alles naar wens verloopt kunnen we afscheid nemen van de “good old ICR” rijtuigen die begin jaren tachtig van de vorige eeuw op de noord zuid verbinding Zandvoort aan Zee, Amsterdam naar Heerlen/Maastricht hun intrede deden ter vervanging van plan E rijtuigen kan ik mij nog goed herinneren. Vraag mij tot slot af of men een logo of beeltenis van een “wesp” op het ICNG treinstel te zien zal zijn ?
Huh? Wat zeg je nou? De Coradia familie gekozen vanwege het feit dat het een beproeft model is? Wat een onzin. De Coradia is gekozen omdat hij goedkoop is. Het is een budget-regiotrein die ook nog vol in de ontwikkelingsfase zat, toen NS hem bestelde. NS had in 2014 zo bij Stadler beproefde treinen van de plank kunnen kopen, waar de toelating een formaliteit had geweest en die in 2015 al rond hadden kunnen rijden. Maar men heeft daar niets geleerd van het prutswerk rond de Fira en maakt dezelfde fouten gewoon nog een keer.
De Coradia is gewoon beproefd. Ik snap je onzin niet zo. Ik zie dit eerder als een troll of een rant. Ik ga op deze manier niet verder in discussie, en hou het liever gezellig.
Klok en klepel reactie. Coradia Stream is een verdere ontwikkeling van Coradia Polyvalent. En DSB (Deense Staatsspoorwegen), NS, Trenitalia, CFL (Luxemburgse Staatsspoorwegen) en een Duitse regionale vervoerder hebben gezamenlijk Alstom al voor vele jaren werk gegeven. Zal dat een tweede Fyra worden? Natuurlijk niet.
Stadler heeft op basis van de Flirt ook een IC. Zoals in Zweden. Maar de huidige HSL Intercity moet voldoen voor het rijden op de HSL, hoofdrailnet en inzet in België. Blijkbaar voldeed Alstom daar het beste aan. Alstom heeft een leidende rol met ERTMS. En omschakelen met beveiligingssystemen en bovenleidingen is Alstom heel bekwaam in. Dat zijn o.a. essentiële factoren.
@van stofferen
Treinmaterieel moet door overheidsbedrijven als NS Europees worden aanbesteed. Dat NS dus iets van de plank kan kopen bij Stadler is onjuist.
Is anders wel gebeurd met de NS FLIRTs.
Bij wijze van uitzondering toegestaan omdat er een acuut tekort aan materieel was. Als speciale sectorbedrijf moet NS aanbesteden.
@Hanzeboog2012: plus ervaring met 1,5 Kv / 1500 volt treinen! (alles ten zuiden van Parijs) Detail, maar altijd mooi meegenomen.
Die ICD software komt vandezelfde bron. Na een verbeterende update bleken er problemen die frequent optraden met als gevolg regelmatig een ICD lang stilstaand voor het keukenraam bij mijn ouders. Het terugverbeteren door de topleverancier bleek zo’n twee jaar te moeten kosten.
Quote:
Drie jaar vertraging bij een levensduur van pakweg veertig jaar kan een druppel op een gloeiende plaat worden en beter een goed uitgewerkte software dan met een trein die tijdens een rit plots tot stilstand komt en e.e.a “gerecet” moet worden zoals ik eens bij een ICD met 140 km/uur op weg van Rotterdam naar Breda had meegemaakt.
Drie jaar vertraging vanwege een wereldwijde pandemie. Dat had natuurlijk niemand kunnen voorzien.
Het resetten heb ik niet vaak meer meegemaakt. Maar reis niet elke dag met de Intercity Direct. Dus kan het een momentopname zijn.
Op Tenderned 2014 stonden een aantal specificaties. Een verschil met de Traxx is dat de ICNG in spanningssluizen grotendeels automatisch gaat omschakelen. Scheelt waarschijnlijk handelingen voor de treinmachinisten. En eventueel zullen ze handmatig het kunnen corrigeren.
Dit waren de specificaties op Tenderned 2014:
https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/39279
Het systeem corrigeert de machinist. Niet andersom. Behalve als de software van een topleverancier uit INdia komt.
Kom hier een Coradia Stream duplex tegen: https://railcolornews.com/2021/10/18/de-expert-coradia-stream-hc-for-lnvg/
Potentiële kanshebber voor de aanbesteding van NS?
NS zal een aanbesteding doen voor een trein met deels dubbeldeks rijtuigen en deels enkelsdeksrijtuigen. Was gepland voor 2027. Maar dat was voordat Covid uitbrak. Dat schuift dus een aantal jaren op.
Lijk me een prima keuze als IC op klassieke spoorlijnen. Bijkomend voordeel kan zijn dat het gekoppeld kan worden met de ICNG/NS Coradia Stream.
Zo te zien heeft dit model een enkeldek als middelste voertuig
Dit is een regiontrein
Naar Duitse begrippen is die trein een regiotrein. Maar op Nederlandse spoornet kan het prima een IC zijn.
het comfort is echt minder dan een Nederlandse IC.
De wesp, de ICNG,staat nu op een emplacement in Utrecht
Dat klopt. Dat is ook de standplaats voor twee treinstellen zodat ze snel inzetbaar zijn voor hun testritten.
Hoezo snel? Alles gaat volgens een planning en ad-hoc ritjes zijn er niet.
Ze testen dan op Amsterdam-Utrecht? De bedoeling was toch om in de avonduren een paar duizend ritten op de HSL te maken. Ik heb er nog niet één mogen zien rijden. In het donker is het onderscheid maar moeilijk te zien.
….. ik begrijp hier veel reacties niet helemaal,de gekozen combinatie tussen in Polen gebouwde treinstellen ( Alstom) en in India ontworpen software, zou al “goedkoop” worden gezien. Dat vindt ik dus niet kloppen. India is heden ten dage HET land voor softwaredesign, als je kijkt naar prijs/kwaliteit verhouding en voor de in Polen gebouwde treinstellen is dat net zo. Het is heus geen “Fyra” verhaal, dat was destijds een eenzijdige, foute, beslissing van de toemalige NS directeur, Hr.Meerstadt. Ik heb er alle vertrouwen in, met de gekozen combinatie, indachtig met het idee “Het moet allemaal wel een beetje betaalbaar blijven, ook ons treinkaartje”…
Het Fyra concept en Fyra trein voldeden beiden niet. NS en de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat kwamen tot de conclusie dat het beter om de HSL te gebruiken voor binnenlands vervoer zodat treinreizigers zouden profiteren van kortere rijtijden. Enigszins het oude Intercity MAX plan die door minister Netelenbos in de prullenbak werd gegooid. Die was gefixeerd op zo kort mogelijke reistijden.
Maar in werkelijkheid kunnen binnenlandse HSL Zuid treinen eventjes 200 km p/u rijden. De nieuwe NS Coradia Stream wordt eigenlijk een Intercity +.
Als je weet dat de DSB Coradia Stream grotendeels hetzelfde wordt als de NS Coradia Stream heb ik er ook vertrouwen in dat het geen flop gaat worden.
Intercity Max plan:
https://www.treinreiziger.nl/oud-hsl-plan-intecity-max-komt-mogelijk-toch-van-pas/
Hier zie je dat 10 jaar geleden al duidelijk was dat de Fyra concept alleen gesteund werd door een Minister.
De V250 zou ook naar Brussel rijden en Barendrecht-Antwerpen gaat op volle snelheid. Met Thalys is Rotterdam-Antwerpen dan ook 30 minuten. Als er geen storing is.
inderdaad als er geen storing was. De Fydaralala kende alleen maar storingen. De onderdelen vlogen in het rond.
Dries:
Je bent niet van je geloof af te krijgen. Lees de Fyra enquête eens.
ach, sitters, het gaat natuurlijk om de GSMR-R storingen en de grens-overschrijding. Die nog steeds spelen.
Met de V250 hadden we nu op zo’n tien jaar in bedrijf kunnen zitten. Aan de treinen mankeerde niet veel, de problemen zijn vooral ontstaan door laat bestellen, pover projectbeheer, saboterend personeel en idiote media die vooral met wolven meehuilen. Daarna leiding en politiek met slappe knieën. Ongeveer van het soort dat de NZ-lijn aanleg zo fijn in het ravijn deed belanden.
En gij geleuft dat?
Dries:
Ga jij de werkelijkheid ontkennen door complottheorieën te bedenken? Zoiets als cognitieve dissonantie?
Zelfs als de Fyra technisch goed had gefunctioneerd was het geen succes geworden. De Fyra is net als de Thalys duur en niet flexibel.
De reden dat High Speed Alliance (HSA) is opgeheven is omdat uit ervaringen duidelijk is geworden dat treinreizigers geen behoefte aan 2 HST tussen Amsterdam C – Schiphol – Rotterdam C Antwerpen C – Brussel. Dat idee kwam van Minister Netelenbos af. NS wilde liever de Intercity Max plan. Maar die ex Minister die geen verstand van treinen had besliste anders.
Maar Minister Schultz zag in dat integratie van HSL in de hoofdrailnet de toekomst was. Treinreizigers hebben vooral behoefte aan HSL IC die sneller naar bepaalde delen van Nederland kunnen rijden. En daar is de ICNG uit voortgekomen. Dit is de definitieve richting die NS met de HSL Schiphol – Antwerpen wil.
De snelle rechtstreekse verbinding naar Brussel laten ze over aan de toekomstige Eurostar consortium met de Franse Staatsspoorwegen als grootste aandeelhouder.
De Fyra was te krap en er was geen fatsoenlijke ruimte voor bagage. Veel en veel minder dan in de Thalys, waar de ruimte voor bagage nu juist wordt verruimd.
Bert:
Fyra V 250 had 545 zitplaatsen. De huidige Thalys heeft 377 zitplaatsen. In Thalys Ruby komen er 28 zitplaatsen.
Heb 1 keer in gezeten. Het was krap. Voor reizigers met bovengemiddelde lengte niet comfortabel. Ook qua comfort was het onvoldoende.
De Fyra was in alle opzichten een flop.
boog of bert, onder een ander gesternte zouden die treinen al jaren in dienst geweest zijn. en was alles anders. Helaas rijdt er al tien jaar een kolentrein zit iedereen uit te kijken naar de poolse metro
Terug in Italië zijn de Fydaralala’s langdurig en ingrijpend gerenoveerd, terwijl het toch spiksplinternieuwe treinen waren.
De laatste kolentrein in Nederland reed in 1958.
Zowel Amsterdam, alsmede Rotterdam, de enige Nederlandse steden met een metro, hebben geen order uitstaan in Polen.
Ik zou zeggen: kijk op 20, of 21 november zelf hoe de ICNG eruit ziet.
ach bert, de treinen zijn herontworpen vwb interieur en de rij-beveiliging. Ook de beschildering is veel mooier.
De trein is de trein gebleven.
Er is niet jarenlang aan gewerkt, men heeft gedraald en toien gewoon de treinen aangepast. Het was niet heel erg moeilijk.
@mijnheer Molenaar ik kan helaas van u geen waarheden aannemen.
Hahaha, it doesn’t matter what NS does, new train ? New operating system or any other thing they will always be the most annoying public transport in NL.
DELAY, STORING, CANCELATION, EXPENSIVE
Wij begrijpen dat u snel zult verhuizen naar een land waar het beter is.
Weer een order voor Alstom met Coradia Stream:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/9219/db-regio-schaft-coradia-stream-aan-voor-main-weser-netwerk.html
De Coradia Stream zal rijden in Denemarken, Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg, Italië en Duitsland. Lijk me dat dit een beproefde platform is.
De NS Coradia Stream is de meest complexe Coradia Stream.
Beproefd ben je na jaren inzet. Niet na zoveel orders.
Coradia Stream is nu al een succes voor Alstom:
https://www.treinenweb.nl/
3 spoorbedrijven in Italië
2 spoorbedrijven in Duitsland
DSB (maximaal 150 treinstellen)
NS (99 treinstellen. Optie voor meer)
CFL (Luxemburgse Staatsspoorwegen).
Het houdt niet op:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/9222/ook-roemenie-kiest-voor-alstom-coradia-stream.html
Alleen Molenaar Railways wil er niet aan.
Bert:
Hij blijft de werkelijkheid ontkennen.
Helaas gaat de rondleiding met ICNG niet door. NS laat het niet doorgaan i.v.m. hoge aantal besmettingen. Na de persconferentie van Rutte & de Jong vindt NS het geen goede moment. Op een andere datum zal het gehouden worden
tijdje geleden mail gekregen, gaat dus niet door!
Zie dit filmpje: https://www.telegraaf.nl/video/1377132828/bestelling-van-1-miljard-exclusief-kijkje-in-nieuwe-intercity
Onze altijd armlastige NS heeft geen oplossing voor vallende blaadjes maar ineens wel 1 miljard eurootjes voor nieuwe treinen, terwijl de huidige nog prima voldoen. Er worden echter weer aanpassingen gedaan aan de standaard opgeleverde voertuigen
Wat leerde ons het Fyra debacle met de esthetisch niet verantwoord geachte inlaten voor de motoren die bevroren. Ook de aanschaf van legervoertuigen die 2cm te hoog en veel te zwaar werden door extra bepantsering leerde ons 1 ding.
Steeds hetzelfde patroon. Bij het testen worden veranderingen geeist door zeer enthousiaste testers van de koper als NS en leger, waarna altijd de modificaties problemen veroorzaken. En zoals elke autokoper weet, dan vervalt de garantie en zit in dit geval de belastingbetaler met de kosten.
Het is verder wachten op de eerste test van de ongelooflijk snel optrekkende trein ‘wesp’ genoemd op een rails vol gevallen blaadjes. Ben benieuwd.
Vallende blaadjes zorgen altijd en overal voor gladde sporen. Er zijn verschillende oplossingen denkbaar waardoor het verminderd kan worden. Een aantal worden toegepast. Je moet de standaard trein wel iets aanpassen. Al is het maar omdat we in ons land ATB hebben en andere stroomsterkte. Maar in de regel is dit en andere aanpassingen geen enkel probleem. Kijk maar naar SNG en de Flirt.