fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Update 11.30 uur NS-staking in noorden en zuiden – intercity’s buiten stakingsgebied vallen uit

13 jun 2025 11:27

Er vallen vrijdag ook NS-treinen uit in gebieden waar niet gestaakt wordt. In het noorden en zuiden van het land rijden door een staking helemaal geen treinen van de NS. Door overbelasting is er een storing ontstaan van het online systeem voor het indienen van schadeclaims van de NS.

Vrijdagochtend bleek dat werkende NS’ers in de regio’s buiten het stakingsgebied geen treinen willen rijden die oorspronkelijk in het stakingsgebied zouden beginnen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de intercity’s uit Groningen naar Den Haag die gepland waren om te beginnen in Amersfoort. De medewerkers zien dat als besmet werk.

Wel meer intercity’s van en naar Utrecht

In de NS-planner staat de eerder geplande intercity Amersfoort – Den Haag nu als vervallen. Er rijden ook minder intercity’s van en naar Rotterdam en Schiphol. De intercity’s vanuit Noord-Holland die normaal doorrijden naar Limburg zijn nu gepland tot Utrecht en rijden vooralsnog wel. Intercity’s van en naar Nijmegen rijden ook.

Staking duurt nog tot 04.00 uur zaterdagochtend

NS-personeel staakt sinds vrijdagochtend 04.00 uur 24 uur lang in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg en een deel van Gelderland. Veel intercity’s beginnen of eindigen hier. Daarom moet er de hele dag rekening worden gehouden met uitval van intercity’s. Hoeveel procent van de treinen uitvalt, kon de NS vrijdagochtend nog niet zeggen.

Besmet werk is werk dat eigenlijk gedaan had moeten worden door iemand die staakt. Werknemers die niet staken, mogen weigeren dit werk over te nemen.

Storing door overbelasting online claims

Door een technische storing is het vrijdag niet mogelijk voor reizigers om online een claim in te dienen vanwege de treinstakingen. Dit meldt Hart voor Nederland. Na de twee eerdere stakingen deze maand zijn er al tienduizenden claims ingediend bij de NS. Reizigers die gedupeerd worden door de staking kunnen hiervoor een vergoeding van 25 euro krijgen of terugbetaling van kaartjes.

Volgens de NS is het systeem overbelast geraakt door een plotselinge toename van aanvragen. Volgens een woordvoerder zijn aanvallen van bots hier mede debet aan. Ook de klantenservice van de NS is op het moment overbelast. De NS hoopt in het weekend een oplossing te hebben voor het probleem.

(c) Treinreiziger.nl 

5 1 stem
Artikel waardering
56 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Steef
27 dagen geleden

Je kan niet als vakbond aan de ene kant zeggen dat de NS buiten het stakingsgebied gewoon zou kunnen rijden en aan de andere kant treinen buiten het stakingsgebied als besmet werk zien, waardoor alsnog alles uitvalt. Staken is 1, maar maar alles eraan doen om de schade zo groot mogelijk te maken met alle gevolgen van dien voor reizigers en en de toekomst van NS vind ik te ver gaan.

Ruud
27 dagen geleden
Antwoord aan  Steef

Daar kan nog rustig een schepje bovenop.
Het lijkt er inderdaad veel op dat de vakbonden de oorlog hebben verklaard aan de reizigers en de NS er op dit punt buiten staat.
De nieuwe definitie van de vakbonden volgend, zouden alle treinen die buiten het stakingsgebied starten gewoon moeten rijden. De intercity’s die vanmorgen in Alkmaar starten zouden dus gewoon door mogen rijden naar Maastricht en van daaruit weer naar Alkmaar vertrekken.
Het doel van de vakbonden met deze nieuwe acties, het ondermijnen van het vertrouwen in de NS, wordt wat mij betreft volledig gemist. Ik hoop dat de NS de rechter om een uitspraak gaat vragen of doelbewuste sabotage van het OV door de vakbonden ook onder staken valt.
Niet alleen de vakbonden maar ook het personeel dat aan de acties meedoet is razendsnel mijn sympatie aan het verspelen. Het conflict is met de NS maar keren jullie keren je nu 100% tegen ons, de reiziger. Dit is geen staken meer maar pure chantage door aanvallen op de reiziger die er niets mee te maken heeft.

S.O. de Mieter
27 dagen geleden
Antwoord aan  Ruud

Mee eens. In de rest van het land zouden de NS treinen wel rijden.
Dit is pure pesterij.

Anoniem
27 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Kijk maar naar Utrecht – Amersfoort… Daar hoorden alle treinen gewoon te rijden maar nu rijden daar helemaal geen intercity’s en ook de sprinters tussen Utrecht en Amersfoort zijn grotendeels opgeheven..

ab normaal
27 dagen geleden
Antwoord aan  Ruud

Het zijn niet de bonden, het is het personeel dat niet wil. Dat maakt hun dus ook stakers. Of als de NS kwaad wil, werkweigeraars.

Daan
26 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

ja maar het probleem is dat als personeel dat wil, zij dat ook 36 uur vantevoren moeten aankondingen.

Paul Lamote
26 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

NS hoeft die mensen deze dag ook niet te betalen

Ronald
26 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

Gewoon snel ontslaan dat soort tuig.

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ruud

De resultaat reizigerje pesten van deze boVAGbonden is dat steeds meer mensen voor de auto kiezen en heel het OV links laten liggen. Dit gaat ook uiteindelijk ten koste van werkgelegenheid van het personeel dat bij het OV werkt. Ook zal het een milieuverlies zijn omdat de drukte op de snelwegen toe zal nemen.

Anoniem
27 dagen geleden
Antwoord aan  Steef

Gewoon een rotstreek van de vakbonden eerlijk gezegd, ze willen zoveel mogelijk druk op NS leggen maar dat heeft tot nu toe nog weinig zin gehad en daarmee pesten ze dus reizigers meer dan nodig. Kijk maar naar afgelopen dinsdag waarbij het volledige treinverkeer van NS stillag. Hoe de vakbonden het op deze manier gaan doen ben ik niet mee eens en het is dan ook te hopen dat NS zo snel mogelijk gaat toegeven aan die vakbonden, al is het alleen maar om de gevolgen op lange termijn te voorkomen.

Ruud
26 dagen geleden
Antwoord aan  Anoniem

De vraag bij dit alles is natuurlijk waar is rover ondergedoken?
Geweldige gelegenheid om eens echt voor de reiziger op te komen ipv alsmaar huilen over het aantal fietsen dat meekan of dat de prijs van het kaartje omhoog gaat.
Waar blijft het kort geding tegen de bonden dat deze wijze van actie voeren niets met de staken te maken heeft. De bonden zeggen openlijk dat ze de aangepaste dienstregeling saboteren om de overlast zo groot mogelijk te maken.
Acties moeten 36 uur van te voren aangekondigd. Maar de bonden laten nu dus op het allerlaatste moment treinen die al klaar staan uit de dienstregeling halen. Daar worden vooral de reizigers zwaar door gedupeerd.
Dat verdiend een rechtszaak waarbij zeer overlast gevende en niet aangekondigde acties op straffe van een flinke dwangsom verboden worden. Het alternatief voor de NS van deze onaangekondigde acties is op elke stakingsdag het hele treinverkeer platleggen omdat personeel anders op elk moment kan weigeren een trein te rijden.

GJ de Groot
27 dagen geleden

Een kaartje met – in kleur: rood voor geen treinen en zo – ware handig geweest. Ik kwam het nog niet tegen.

Met deze stakingen en eisen (loon- en arbeidsomstandigheden: waren die omstandigheden vroeger beter en zijn ze verslechterd of nam men de arbeidsomstandigheden wel voor lief?) blijft de inflatie voorlopig hoog, dat heette ooit de loon-prijsspiraal

Ronald
27 dagen geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Dat kaartje is er gewoon. NS heeft het verspreid en het staat ook op deze site, in het artikel waarin de staking voor vandaag werd aangekondigd. Het punt is alleen dat dat kaartje allang niet meer klopt, omdat de f*ckbonden nu ook NS’ers buiten de stakingsgebieden oproepen om bepaalde treinen niet te rijden.

gws
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ronald

Re kaartje rood vr 13.6
Wie eerder vandaag op de NS site keek zag practisch het gehele NS net rood kleuren.
Dit deels vanwege besmet verklaring door vakbonden en/of werknemers.

Reiziger van de Trein
27 dagen geleden

De vakbonden willen puur chaos veroorzaken, en als daar dan een beter loon bij komt dan is dat mooi meegenomen.

Michiel
27 dagen geleden

Misschien moet de NS maar net zo kinderachtig gaan spelen als de bonden: alle treinen opheffen om vervolgens nieuwe treinen in te leggen met andere treinnummers en de vertrektijd een halve minuut verschoven zodat geen enkele trein meer voorkomt op de ‘besmette’ dienstkaartjes.

Ronald
27 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Volgens mij kan dat helaas niet, want de rijpaden van NS bij ProRail liggen vast.

Michiel
27 dagen geleden
Antwoord aan  Ronald

Volgens de netverklaring van ProRail kan een treinpad tot 24 uur van te voren geannuleerd worden zonder annuleringsheffing. De capaciteit komt daarna weer beschikbaar voor herverdeling, waarbij het principe “wie het eerst komt” toegepast wordt.

Paul Lamote
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ronald

Het stakingsrecht geeft de werkgever het recht om bij een staking het bedrijf geheel of gedeeltelijk stil te leggen En bij een staking gaat het stakingsrecht boven afspraken met ProRail.

Annemiek
27 dagen geleden

In welke parallelle realiteit leven de bonden en het personeel van NS eigenlijk? Ze genieten de steun van de reiziger, de publieke opinie en de media niet. Die zullen ze ook niet verkrijgen middels chantage. Alle acties zorgen er alleen maar voor dat er nog negatiever over de acties gedacht wordt. Wat de bonden dachten te bereiken, lijkt me totaal mislukt.

Passepartout
27 dagen geleden

Ik wil hem er toch nog even ingooien: staak gewoon door geen kaartjes te controleren! Succes voor de collega’s die niet mee willen staken en iedereen boetes gaan geven.
Ik kan me niet voorstellen dat het niet mag, want in tegenstelling tot spullen weggeven is er niet meer schade dan bij het niet rijden van de treinen, maar minder. En schade is een legitiem doel van de staking!
Ik ben even gaan zoeken en kon dit artikel vinden:
https://www.doorbraak.eu/ov-stakingen-kaartjescontrole-weigeren-zou-wel-degelijk-ook-kunnen/
Maar nog niet het vonnis uit 2008 waar steeds naar wordt verwezen als verbod op het niet controleren van kaartjes.

ab normaal
27 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Er is geen verbod. De bonden kunnen oproepen om geen kaartjes te controleren. Alleen, de NS is dan niet verplicht om de conducteurs loon te betalen. Dus kosten uit de stakinskas, ook voor niet leden. Kortom, de pijn is voor de bonden, niet voor de NS. De bonden vertellen dus dat “niet controleren verboden is”……..

Baardstaart
27 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

Je weet ook dat er op vele stations poortjes staan waarbij je of een medereiziger, die wel betaald hinderlijk moet volgen (tailgating – dit vereist wel een betalende reiziger….) of over de poortjes heen springen. Tenminste als het om het lage model gaat. Je kunt ook op de nood openingsknop drukken, maar dit is strafbaarder dan de twee eerder genoemde handelingen.
Bij de NS zie je sowieso al vrij weinig conducteurs. Ik zie overigens bij Keolis en Arriva veel meer controles.

Daan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

keolis en arriva houden bij hoeveel controles conducteurs doen, én waarom dat aantal afwijkt.

Ab Normaal
26 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is meer omgekeerd op zo’n dag. Waarom moet ik de poortjes open als ik toch “gratis” mag reizen?
Dat er mensen oneigenlijk door de poortjes gaan is een ander probleem. Het is oplosbaar, ik denk dat alleen dat de bonden dermate lang in de gordijnen zitten dat de NS failliet is. 😀

Laatst bewerkt op 26 dagen geleden door Ab Normaal
Mattheas
26 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Geen kaartjes controleren klinkt natuurlijk heel erg leuk, maar dit is juridisch niet te onderbouwen. Het is alsof de apothekers staken en dan gratis medicijnen weggeven, of dat het personeel van Albert Heijn staakt en iedereen gratis boodschappen laat doen. In plaats van spullen weggeven gaat het bij NS dan om diensten weggeven.

dagreiziger
26 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Nee, zo is het niet. Geen kaartjes controleren betekent niet ‘ga maar zwartrijden’, je moet nog steeds een geldig vervoerbewijs hebben, controle of niet. Oftewel, je moet nog steeds door de poortjes heen, alleen als je instapt op een poortjesloos station kun je zwartreizen, maar dat kan nu ook.

Ab Normaal
26 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Van de rechter mag het. Alleen dat gaat ten koste van de bonden.

Passepartout
26 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Spullen weggeven leidt tot (extreem veel) extra vraag, wat echt disproportionele schade oplevert. Maar door geen kaartjes te controleren gaan echt niet ineens bergen mensen extra reizen. En NS zeker geen extra treinen rijden. Schade is dus niet hoger dan bij niet rijden. Eerder lager denk ik, want mensen die al een kaartje hadden hoeven niet gecompenseerd. Maar het is vooral een stuk publieksvriendelijker dan een geplande trein stilzetten omdat het besmet werk zou zijn en de reiziger de middelvinger tonen.

Simon
27 dagen geleden

Bonden: “vreemd dat NS de hele dienstregeling stillegt, daar hadden we niet op gerekend, NS had gewoon pendeltreinen kunnen laten rijden”.

NS: “oké we zetten pendeltreinen in”

Bonden: “dat is besmet werk, hoe komt NS op het idee om pendeltreinen in te zetten?”

Frans E.R.
27 dagen geleden
Antwoord aan  Simon

…alternatief..
GELUKKIG rijden er in Limburg nog Arriva stoptreinen van Heerlen en Maastricht naar Roermond en normaal rijden er ook intercity treinen van NS tussen deze plaatsen. Voor WEERT kan men in Roermond nog overstappen op een ARRIVA bus via het witte stadje Thorn. Naar andere plaatsen waar NS rijdt kan men fluiten. Tussen Heerlen en Maastricht rijden er gelukkig ook stop- en sneltreinen en bussen via een omweg en overstap. Gelukkig rijdt er nog een trein naar Nijmegen vanuit Roermond met Arriva.

…relativering en bezinning…
In een tijd van geopolitieke spanning, nu recent de aanval van Israël op Iran, oorlog in de Gaza en Ukraine, spanningen met India en Pakistan enzovoorts en rellen in de USA, vraag ik mij af en vind het zelfs wrang dat men in ons kikkerland zo’n heibel maakt over centen en CAO terwijl leed elders op de wereld al erg genoeg is en in men hier met stakingen een loonconflict probeert uit te “vechten”, en men elders moet vechten om z’n leven, ik heb er zo mijn dubbele gevoelens bij als ik dit allemaal lees.

Over die conflicten geef ik mijn mening niet en dat is hier “off-topic” is één conflict waar ook ter wereld al niet erg genoeg is, laat staan meerdere.
Het mag misschien een beetje vergezocht zijn, maar kom op zeg… vakbonden en wie dan ook, beslecht jullie mening verschillen, kom tot een akkoord en ga Vreedzaam verder in Nederland, want er is al leed genoeg op Moeder Aarde !
Maak niet nog meer “slachtoffers” in ons land vooral de reizigers, bezint eer ge begint om een loonconflict verder te laten escaleren en kom tot bezinning in een tijd van geopolitieke spanningen…!

Simon
27 dagen geleden

Vrijdag 13 juni. Hoe toepasselijk. De dag waarop niemand meer twee dagen vooruit iets kan plannen. Het kan zomaar zijn dat de bonden vanmiddag oproepen zondag te staken. En kennelijk zijn alle treinen vanuit het stakingsgebied dan “besmet”.

Met de vandaag gecreëerde chaos komen we op het punt dat iemand niet meer van Alkmaar naar Den Helder kan reizen als er in Nijmegen wordt gestaakt.

Maar de bonden, die wassen hun handen in onschuld. Dan had NS maar pendeltreinen in moeten zetten.

Laatst bewerkt op 27 dagen geleden door Simon
Veen
27 dagen geleden

Belangrijk is dat direkteuren voldoende kommunikatieve vaardigheden hebben.
Dat lijkt bij de NS-direktie te ontbreken. Ze moeten dus vervangen worden.
De vakbonden reageren nu nogal hatelijk.
Schijnbaar is de NS-direktie er in geslaagd haat te zaaien.
De schade is enorm.
De aandeelhouder vertegenwoordigd door de politiek, moet onderhandelaars inschakelen
en op zoek naar voltallige vervanging van de NS-direktie.

Passepartout
26 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Of de directie vervangen moet worden weet ik niet, maar de sfeer lijkt wel goed verziekt ja. En dan is primair de directie aan zet. Dus geef voor de goede sfeer dit jaar loonsverhoging en spreek samen af voor de jaren daarna te kijken naar lagere of in ieder geval niet meer stijgende totale loonkosten. Dus of minder personeel (eenmansbediening, minder management, etc.), of anders geen loonstijging. Doe samen een benchmark bij concurrenten of buitenlandse collegas. En vakbonden, niet alleen klagen over alles wat minder is dan bij anderen en stijf verdedigen wat eigenlijk te veel luxe is.
Maak er samen een leuk bedrijf van. Dat straalt ook af op je klanten. Want die zijn goed ziek van deze onvoorspelbaarheid. Het lijkt wel of de bonden willen staken met zoveel mogelijk frustratie en overlast voor de klanten. Terwijl wat hebben wij nou weer misdaan?

Paul Lamote
26 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Je denkt toch niet serieus dat de vakbonden gaan meewerken aan een benchmark? Iedereen weet immers vooraf wat de conclusie van zo’n benchmark is

Paul Lamote
26 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Wouter Koolmees is juist op aandringen van de vakbonden tot president-directeur benoemd. En dan nu gaan klagen die hij geen geld wil schuiven?

En de aandeelhouder mag zich volgens de wet helemaal niet met dit soort zaken bemoeien.

Laatst bewerkt op 26 dagen geleden door Paul Lamote
Henk Lubbers
26 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Ik ken nog iemand waarbij de communicatieve vaardigheden niet op orde zijn. Gebruikt ook heel veel K’s ipv C’s. De directie van NS moet natuurlijk helemaal niets. Je roept maar iets over haat zaaien en komt totaal met geen bewijzen. Ik denk dat wel duidelijk is hoe de rest van Nederland inmiddels over de vakbonden en het personeel van NS denkt.

Edith
27 dagen geleden

Ik zit lekker in de flixbus ! Is fantastisch ! Van Terneuzen rechtstreeks naar Amsterdam !

Bob van de Veluwe
27 dagen geleden

Wat velen misschien niet weten, is dat op veel treindiensten onderweg van machinist wordt gewisseld. Dat kan betekenen dat je dus in van “onbesmet” in “besmet” gebied terecht komt. Consequentie kan zijn, dat een trein niet verder rijdt met alle gevolgen voor de reizigers. Buitenstaanders – en ik ben er ook een – weten niet hoe logistiek de personele inzet in elkaar zit. Het zou voor de reiziger mooi zijn als een machinist helemaal van Enkhuizen naar Maastricht zou kunnen rijden, maar dat gebeurt in de praktijk niet of nauwelijks. Een van de redenen is o.a. de wegbekendheid. Conclusie: gaat een regio plat, dan heeft dat voor een landelijke dienstregeling verstrekkende gevolgen . .

ab normaal
26 dagen geleden
Antwoord aan  Bob van de Veluwe

De NS heeft juist op veel van die wisselstukken de dienst aangepast. Doorgaand op jouw voorbeeld, de machinist die de trein van Eindhoven naar Utrecht heeft gebracht, rijst deze trein weer terug naar Eindhoven. Echter, de betreffende machinist weigert dit omdat hij/zij dit besmet werk vind. Terwijl de bonden overduidelijk aangeven dat dat niet zo is.

Wijnand
26 dagen geleden

Plutto,

De salarissen bij de NS zijn helemaal zo slecht nog niet, de mensen moeten ook eens een keer tevreden zijn met wat ze verdienen. Ik hoop dat de NS het geleden verlies bij de vakbonden terug kan halen, dan piepen ze wel anders. Laat de FNV eerst maar eens intern bij hun eigen mensen naar de salarissen kijken, dan is de hel denk ik los.

Daan
26 dagen geleden

“Vrijdagochtend bleek dat werkende NS’ers in de regio’s buiten het stakingsgebied geen treinen willen rijden die oorspronkelijk in het stakingsgebied zouden beginnen.”

ja leuk bedacht, maar dat moet je 36 uur vantevoren aankondigen. Dus hup aan het werk

Johan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Helaas is dat niet zo. Het is geen staking, maar een recht dat al eerder in de CAO van NS is vastgelegd:

Werknemer kan niet worden verplicht werkzaamheden van stakers over te nemen.niNie

Het is me een raadsel hoe NS ooit zo dom heeft kunnen zijn om zo’n bepaling te accepteren.
Niet-stakende werknemers kunnen overigens wel verplicht worden om hun eigen werkzaamheden te verrichten, ook als dat in een trein is die door het stakingsgebied rijdt.

ab normaal
26 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Klopt geheel volgens het stakingsrecht. Dat is nu niet aan de orde. Er wordt gevraagt om het stakingsgebied te eerbiedigen en daarbuiten “normaal” te werken. De bonden zijn het daar ook mee eens.
Of de bonden vertellen in de media iets anders dan aan de leden……?

Stokbosveen
26 dagen geleden

Er is maar 1 echte oplossing voor deze zaak. De vakbonden zouden ervoor moeten kiezen om alle spoorvervoer stil te leggen, volledige staking dus, en pas het werk gaan hervatten als men tot een akkoord is gekomen met de NS. In de praktijk zou zo een staking meerdere dagen aaneengesloten kunnen gaan duren. Lijkt me meer effect te gaan hebben dan zoals de vakbonden het nu doen.
En dan heeft ook de reiziger duidelijkheid, tot nader bericht geen treinverkeer.

gws
26 dagen geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Re alle
Dat willen de vakbonden niet omdat ze dan meer stakers moeten betalen.
De penningmeester van de vakbond wil met zo min mogelijk betaling maximale disruptie veroorzaken.
Wij reizigers hebben daar onze gedachten over grrrr…

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

De vakbonden komen met eisen, die het faillisement van de NS bespoedigd of uitlokt en derhalve zijn deze vakbondseisen niet redelijk gezien het NS personeel al een dikke CAO heeft. De vakbonden gebruiken de spoorstaking om hun eigen intene problemen weg te moffelen en hierdoor zijn de reizigers en de economie de dupe. Wat er mijninziens moet gebeuren is zo snel mogelijk alle sprinters overhevelen aan de provincies / vervoersautoriteiten en alles aanbesteden. Dan krijgen we beter OV voor hetzelfde of zelfs iets minder geld.

2N2
26 dagen geleden

Deze stakingen zijn vast een afleidingsmanoeuvre om de puinhoop die FNV tegenwoordig is te maskeren. Vakbonden lijken tegenwoordig wel een soort van maffia die met maximale dreiging haar eisen afdwingt. Misschien kan op de looneis worden ingegaan door dan wel met minder personeel te gaan werken. Dat kan door de malle bakkennorm te schrappen en het werkgebied van rijdend personeel binnen een regio te houden. Dan wordt er veel efficiënter gewerkt. Sowieso nodig om treinreizen betaalbaar te houden, het enige doel wat belangrijk is.

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  2N2

Harde analyse over de bonden op BNR… De mensen zelf zijn ook treinreizigers.
https://omny.fm/shows/macrometbootenmujagic/vakbonden-houden-nederland-en-directie-ns-in-gijzeling
Het gaat niet om die looneis, maar om vakbonden, die een doodsstrijd voeren. Er is maar een remedie dat mensen kunnen doen en dat is de lidmaatschap van de bonden opzeggen om zo het stervens proces te versnellen en de overlast te verminderen.. Liefst anmass.

Ab Normaal
26 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Yep, oud nieuws. Tevens wil de vakbond een hoge loonstijging want dat is goed voor de pensionado’s. Ongeveer 30% van de kaderleden zijn pensionado……..

Henk Lubbers
26 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Mooie podcast. Legt de situatie goed uit.

Jan-S
26 dagen geleden

Als de bonden en de NS stakers op deze manier doorgaan, verliezen ze de sympathie van de reiziger voor deze acties. Je punt maken is 1, maar je klanten op deze manier duperen staat in geen verhouding.
Ik hoorde iemand vertellen over een erg ziek familielid. De kinderen van deze zieke studeren verspreid over Nederland. Ze zijn opgeroepen naar hun zieke ouder te komen. Maar zij kunnen dus vanwege de staking niet reizen. Nu moeten andere familieleden met de auto als taxi fungeren. En dan hopen dat ze op tijd zijn. Ik vind dit zo ontzettend sneu en triest.
Ik keur deze manier van staken ten strengste af. Ga gewoon je werk doen. Op deze manier komen de reizigersaantallen nooit op het gewenste niveau. En dat is dan een mooie reden om de dienstregeling te versoberen, daardoor minder NS-ers nodig. Is dat wat men wilt bereiken? Bedenk andere manieren om je punt te maken. Ga massaal om de koffie bij de directie.

Henk Lubbers
26 dagen geleden
Antwoord aan  Jan-S

Die kunnen ze niet meer verliezen hoor. De bonden en het personeel staat inmiddels met 10-0 achter. Gaat ook niet meer goedkomen. Worden in de pers echt afgeschilderd als geldwolven. NS verkeert nu al jaren in behoorlijk financiële problemen. Bonden en personeel zijn nu bezig NS naar een faillissement aan het staken. Zou mooi zijn want dan krijgen we open access en kan er alsnog een aanbesteding plaatsvinden.

Baardstaart
26 dagen geleden

https://omny.fm/shows/macrometbootenmujagic/vakbonden-houden-nederland-en-directie-ns-in-gijzeling
Dit werd vandaag (20250613) op BNR radio gezegd over de NS stakingen. Dit is behoorlijk ernstig als de analyse is dat de vakbonden zichzelf willen overleven ten koste van letterlijk alles. Dit is zeker het luisteren waard.

Frans E.R.
26 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Bedankt voor de tip, luister vaak naar BNR radio.

Ronald
26 dagen geleden

Personeel lokt op deze manier agressie zelf uit. Mijn respect hebben ze volkomen verloren. Verbeterd loonbod en weer is het niet genoeg. Ordinaire geldwolven van het ergste soort zijn het.