NS-staking maandag 29 augustus: ook veel internationale treinen rijden niet

Maandag 29 augustus zal het NS-personeel in regio Noord-West het werk stilleggen. Hieronder vallen de standplaatsen Amsterdam, Hoofddorp en Haarlem. De verwachting is dat er maandag rond Amsterdam nauwelijks treinen zullen rijden. Dat geldt ook voor alle lijnen in Noord-Holland ten Noorden van Amsterdam en Haarlem.

Hinder internationale treinreizigers

De staking zal voor veel hinder zorgen. Niet alleen voor binnenlandse reizigers, maar ook voor internationale reizigers. Welke binnenlandse treinen precies gaan uitvallen is nog onduidelijk, de hinder voor internationale reizigers is wel duidelijk:

  • De Intercity Amsterdam – Berlijn zal niet rijden tussen Amsterdam – Bad Bentheim.
  • De ICE Amsterdam – Basel valt volledig uit.
  • Ook de meeste ICE’s Amsterdam – Frankfurt zullen niet rijden, alleen de treinen van 12:08, 17:08 en 18:38 uur uit Amsterdam rijden wel.
  • De nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck vertrekt zondag, maandag en dinsdag niet vanuit Nederland, maar vanuit Keulen. Op deze dagen komt er ook geen Nightjet aan uit Wenen en Innsbruck. Reizigers kunnen tussen Amsterdam en Keulen de ICE nemen.
  • De nachttrein Amsterdam – Zürich zal op 28 en 29 augustus niet aankomen of vertrekken in Nederland. Reizigers kunnen gebruik maken van de ICE.
  • De Intercity Brussel zal alleen rijden tussen Rotterdam en Brussel. Er zal sprake zijn van rituitval. Welke ritten zullen rijden, is onduidelijk.
  • Thalys en Eurostar rijden op 29 augustus niet tussen Amsterdam en Brussel.

Hinder binnen Nederland

Naar verwachting zal NS zondagavond de reisplanner bijwerken. De kans is groot dat er vanuit Amsterdam en Haarlem geen treinen zullen rijden richting Alkmaar, Den Helder en Enkhuizen (en visa versa). Ook in de andere richtingen zullen er waarschijnlijk nauwelijks treinen rijden. De ervaring van de eerdere stakingen is dat ruim 90% van het rijdend personeel meedoet aan de actie. In de stakingsregio rijden er daardoor vrijwel geen treinen. In de rest van Nederland kunnen er door logistieke problemen treinen uitvallen, maar valt het treinverkeer niet stil. Treinreiziger.nl verwacht dat met name van en naar Flevoland en tussen Noord-Holland en Amersfoort de treinuitval aanzienlijk hoger zal zijn dan normaal. Ook op de lijn Schiphol / Amsterdam – Nijmegen / Eindhoven is die kans groot.

This post was last modified on 27 augustus 2022 20:49

Bekijk reacties

  • Men kan toch gewoon vanaf Rotterdam rijden met HSL treinen. Met wat inzet kan de Berlijn en de Frankfurt trein wel vanaf Utrecht

    • Helaas gaat dat niet zo gemakkelijk, de IC Berlijn en ICE hebben geen plek in Utrecht en kunnen dus niet vanuit daar starten. Bovendien is het personeel van standplaats Amsterdam en omgeving dat staakt, wat vaak ook de enige zijn die bevoegd zijn om op deze treinen te rijden.

      • Voor dat "besmet werk" ontbreekt iedere wettelijke basis. Het is gewoon vakbondsterreur om de reiziger te pesten.

        • Das gelul. Ik neem geen treinen aan om te werken die eerst door een collega van een standplaats die staakt moesten worden gereden. Dat heeft niets met vakbondsvertegenwoordigers te maken. Ik ben niet eens lid van een bond maar steun mijn collega’s die wel staken.

        • Dat concept geldt eigenlijk alleen voor uitzendkrachten, maar dat is bij spoorwegpersoneel irrelevant

        • @Ronald
          De term besmet werk is alleen van toepassing op werknemers van buiten het bedrijf. Verdiep je eerst eens in de wetgeving in plaats van onderhands te willen staken en dan wel salaris op te strijken.

        • @Realisme graag: het NS personeel ziet al heel snel iets als besmet werk. Dat is de realiteit. Terecht of onterecht, maar dat is het realisme van vandaag

      • Dit is belachelijk op de eerste dag dat mijn kinderen naar school gaan. Zijn al zenuwachtig voor de eerste dag op de hoge school.
        Wat een droeftoeters zo slecht verdienen ze niet!!!! Mijn kinderen in paniek bedankt NS het respect voor het personeel is bij mij nul!!!

        • Helemaal eens Bod na Corona nog even een NS trap na voor de jeugd. Net nu alle studies weer beginnen. Hoog tijd dat die misselijk makende NS kartel kliek concurrentie krijgt. En inderdaad ieder respect voor deze NS mensen is weg. Verzin iets anders dan reizigers weer te pakken.

    • De meeste van die treinen zijn besmet. Het stukje over dat de IC Brussel wel tussen Rotterdam en Brussel zal rijden klopt dan ook niet. De meeste treinen worden ergens op dat traject wel gereden door personeel uit Amsterdam. De planning heeft Rotterdamse diensten aan Amsterdamners gegeven wat erin resulteert dat de Rotterdamse slagen ook besmet zijn geraakt.

      • Het klopt m.b.t besmet werk. Vindt daar echt te moeilijk over wordt gedaan. De inschatting m.b.t. intercity Brussel is gebaseerd op wat NS international zelf aangeeft, dus ik mag hopen dat het dan correct is.

  • GreenCityTrip van/naar Wenen Westbahnhof rijdt trouwens gewoon wel op schema! Mist in dit overzicht. Ik zit er in dus kan het weten.

        • Niet voor niets locomotief wissel bij Bad Bentheim van serie 1700/NS Vectron naar serie 101 van DB.

          Zien hoe dat geregeld wordt als de nieuwe Berlijn trein gaat rijden. En Bad Bentheim gepasseerd zal worden. Omwisselen van NS en DB personeel bij Hengelo of Rheine? Of net als met ICE tussen Amsterdam - Köln hele verbinding rijden?

    • Geweldig! Alleen is het nog geen 29 augustus en ja, die zal vast wel met de gebruikelijke 4 uur vertraging rijden

  • In Amsterdam werd vanmorgen omgeroepen om voor je reis naar Breda vooral niet de HSL-trein te pakken, want die zat overvol. "Reis met binnenlandse lijnen".
    Die trein zit altijd vol. Op een zaterdag in mei nog geprobeerd, met de eerste gelegenheid van Breda naar Antwerpen. Onbegonnen werk. Nou valt hij in het weekend al vaak uit, maar binnenkort rijdt rijdt alleen nog maar één keer uur de doorgaande trein naar België. Lekker rendabel die HSL-lijn.
    Voor een verbinding van Rotterdam naar Eindhoven is hij trouwens nutteloos, want hij sluit nergens op aan.

    • Die overvolle (HSL) is net als een waterbed effect. Omdat in het westen al vele treinen zijn uitgevallen kiezen ze dit keer voor de Intercity Direct met 7 - 9 rijtuigen. En de Intercity (Direct) rijdt 3 keer p/u van naar Breda - Rotterdam. En aanvulling zoals tussen Rotterdam - Schiphol/Amsterdam is er weinig.

    • Hopelijk vanaf dienstregeling verbetering als ICNG België rijdt. Het is afwachten of dat grotendeels de stoppatroon van de Thalys gaat rijden i.p.v. de omwegen via Breda, Noorderkempen en Brussel Airport. Daar zal waarschijnlijk de medewerking van NMBS voor nodig zijn.

      En NMBS heeft meer belang bij Thalys. Er waren berichten over dat NMBS een IC Brussel - Breda met reeks 17 met I - 11 rijtuigen gaat inzetten. Maar dat is (voorlopig) niet bevestigd door NMBS.

        • De OV klant moet over een lange adem beschikken. Na 13 jaar niet rijden met de V250 zou het nu in 2025 moeten lukken om de Verlosser op de rails te zien.

        • @ Mijnheer Molenaar
          De totale miskoop van de Fyralala is de oorzaak dat Amsterdam-Brussel al die jaren gereden moet wordt met oude treinen met problemen. Dit geldt ook voor de IntercityDirect tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda.
          Ik zat afgelopen vrijdag in de Intercity Brussel naar Essen. Het waren twee stellen gerenoveerde varkensneuzen. Deze zouden ook een klein stukje door kunnen rijden naar Roosendaal.

    • Dan moet de NS nodig eens met negen rijtuigen gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel. Aangezien de hsl-dienstregeling met de komende dienstregeling fors uitgedund wordt is rollend materieel het probleem in ieder geval niet.

      • In de zomerperiode zou 9 rijtuigen standaard moeten zijn bij de Beneluxtrein. Op bepaalde uren zijn er te weinig zitplaatsen in de huidige Beneluxtrein met 5 tweede en 2 eerste klas rijtuigen. Dat heb ik al diverse keren gezien. Zoals bij Antwerpen Centraal.

        Maar niet alle ICR zijn ook standaard geschikt voor inzet in België. Dat moet weer aangepast worden. En dat zorgt voor extra toelating. Wat een bureaucratie!

        Hoop dat NS volgend jaar 9 rijtuigen gaan inzetten tussen Amsterdam - Brussel in de maanden juli en augustus.

        • Stuur een delegatie van NS en I&W naar een Brussels restaurant voor een diner met de NMBS-top en de Belgische regulatoren, zorg voor copieuze hoeveelheden wijn en die goedkeuring is binnen een maand rond.

  • Vervelend dat Berlijn trein niet rijdt tussen Amsterdam - Bad Bentheim. Als het nou werd ingekort tot Hengelo. Dan hoef je niet apart een trein te nemen tussen Hengelo - Bad Bentheim. En de trein tussen Hengelo - Bielefeld was niet betrouwbaar. Is dat nog steeds zo?

    • Die trein naar Bielefeld is veel betrouwbaarder geworden maar uitgerekend vandaag vielen er enkele ritten uit

      • Ook dat nog. Net als je een andere trein nodig hebt valt het uit. En Thalys presteerde kortgeleden ook slecht toen het echt een goed alternatief voor de vliegtuig kon zijn.

        Het is de wet van Murphy. Als het fout gaat ook alles fout.

        • dat is de wet van Murphy niet. Waarschijnlijk de meest fout geciteerde wet uit de bedrijfskunde en daar voorbij.

  • Alles en iedereen heeft het over treinpersoneel. Hoe staat het met (de stakingsbereidheid) van loketpersoneel, admin., ondersteuning etc.?Ik wil bijv. maandag naar de afd.international van A'dam Centraal

    • Die zitten op kosten van de gemeenschap niets te doen. Daar hoeft de vakbond niet aan bij te dragen.

  • Hoi
    Ik Harry
    Ryden de treinen van venlo naar Eindhoven ooikj en TERUG. Op 30 augustus ,dinsdag.??.

  • Help! Ik ga op vakantie naar Ameland maandag met de trein!
    Ik ga wel heel vroeg om 06.07 vanaf de Vink en op Leiden Centraal overstappen op trein naar Leeuwarden! Maar dan heb ik kans dat ik er in Amsterdam of Schiphol uit moet!
    ???
    Moet ik dan op Leiden Centraal maar de trein naar Utrecht nemen? En daar de trein naar Leeuwarden ?
    Ik heb deze midweek betaald en op verheugd!
    Kunt u mij een goef advies geven?
    Met vr gr Mevr. M Westra uit Leiden

    • Ik zou inderdaad adviseren van Leiden via Utrecht te reizen.

    • Ik denk dat het nog iets veiliger is om vanaf De Vink met een bus naar Leiden Lammenschans te gaan en daar op te stappen richting Utrecht. De treinen vanaf De Vink horen namelijk door te rijden het stakingsgebied van maandag in en dat geeft een verhoogde kans op uitval.

Share

Recent Posts

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

1 dag terug

Met de trein naar België? Tot 75% korting (met treinbinding)

Ook NS International komt met een Black Friday aanbieding: tot 75% korting op de trein…

3 dagen terug

Interrail: tot 20% korting vanwege Black Friday

Voordelig met de trein door Europa? Tot 29 november 2022 kun je een Interrail Pass…

4 dagen terug

ProRail-personeel krijgt gemiddeld 9% meer loon

De vakbondenzijn met ProRail tot een onderhandelingsresultaat gekomen voor een nieuwe cao. Gemiddeld gaan de medewerkers van ProRail er…

5 dagen terug

Treinverkeer Berlijn – Hannover langdurig gestremd

Sinds 17 november is één van de kerntrajecten van Duitsland gestremd: Berlijn - Hannover. Hierdoor…

5 dagen terug

Spoorboekje 2023 verschijnt opnieuw op papier

Ook de dienstregeling van 2023 verschijnt weer op papier. Dit jaar zijn er door het…

1 week terug