Staking op vrijdag: geen NS-treinen in noorden en zuiden – NS rijdt wel in rest van het land
11 jun 2025 19:01
NS-personeel staakt vrijdag in het noorden en zuiden van het land. De NS meldt dat er geen NS-treinen rijden in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland, (deels in) Gelderland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. In de rest van het land rijden de NS treinen wel.
Dinsdag werd op het laatste moment een staking voor donderdag afgeblazen. Volgens vakbond CNV was dat om meer onrust te veroorzaken. De bonden willen onvoorspelbaarder worden. Woensdag rond het middaguur kwam het bericht van de staking op vrijdag. In tegenstelling tot de vorige twee regionale stakingen, blijkt het nu wel mogelijk om buiten het stakingsgebied treinen te rijden.
In rest van land wel uitval verwacht
De NS maakt een nieuwe planning voor de treinen in de rest van het land. Omdat dit op de korte termijn moet, verwacht de NS dat er treinen zullen uitvallen en dat treinen vertraagd zullen zijn op vrijdag. De NS verwacht dat donderdagavond de dienstregeling voor vrijdag geactualiseerd is in de reisplanner.
Internationale treinen rijden wel
Internationale treinen rijden gewoon volgens schema. De NS verwacht wel uitval bij de EuroCity van Rotterdam naar Brussel Zuid. EuroCity’s die wel rijden zijn alleen toegankelijk met een internationaal ticket. Alle regionale treinen van andere vervoerders rijden vrijdag gewoon volgens de normale dienstregeling.
Bonden en NS nog in impasse
Bonden en NS-directie kunnen het niet eens worden over de nieuwe cao. Er lijken geen nieuwe ontwikkelingen te zijn in dit conflict. De NS meldt zich te beraden op een manier om uit de impasse te komen. Het spoorbedrijf stelt graag weer met de bonden om tafel te komen. Maar de bonden willen eerst een beter loonbod zien. ”NS doet nog steeds geen enkele serieuze poging om onze eisen voor een eerlijk loon en betere werkomstandigheden in te willigen”, reageert VVMC-bestuurder Wim Eilert.

(c) Treinreiziger.nl
Wanneer ik lees en luister op de socials van FNV spoor en VVMC, trekken de leden zelfs de financiële jaar rapporten van de NS in twijfel die is getoetst en goedgekeurd door instanties, door te zeggen ” de NS maakt helemaal geen verlies”. Ik weet niet wat de NS medewerkers ( en bonden) roken en slikken, maar gezond is het in iedergeval niet.
Roeptoeters die zonder onderbouwing in de rondte schreeuwen heb je overal Jan.
Dit zijn zeer laag opgeleide NS medewerkers die de macht aan de bonden hebben gegeven, en geen idee hebben voor ze eigenlijk staken. Zeer kwalijk West..
Lijkt helaas een beetje bij deze tijd te horen. Ik lees op social media dagelijks onwaarheden die vanuit allerlei hoeken in de mix worden gesmeten onder het mom van ‘als we het maar vaak genoeg herhalen, wordt het vanzelf de waarheid’. Denk aan uiteenlopende onderwerpen zoals klimaatontkenners, oorlogsverslagen die ‘niet waar’ zijn omdat het niet geschreven is in het perspectief waarin ze willen geloven, mensen die het oneens zijn met gekozen politieke vertegenwoordigers en denken dat er gefraudeerd is met stemmen etc.
Wil niet zeggen dat het juist is, maar wel dat het van een dagelijkse orde is.
Wel jammer ja. Je weet nog amper wat wel waarheid is of niet en zelfs NS-Personeel heeft het niet altijd bij het juiste eind terwijl ze beargumenteren dat ze de waarheid spreken omdat ze bij NS werken…
Klimaatontkenners? Het is veeeel erger dan de anti-steenkolen-fundamentalisten roeptoeteren. Kolen, olie en aardgas afschaffen helpt niet. Landbouwchemie is de oorzaak. We hebben echte wetenschappers nodig in plaats van groenroeptoeters.
Ben het met je eens Veen, in zoverre dat we echte wetenschappers nodig hebben. En laten we de feiten die zij vaststellen dan ook eindelijk eens voor waarheid aannemen in plaats van door te modderen in de naam van de heilige economie. Maar we dwalen een tikkie offtopic zo 😉
De laag opgeleide mensen zitten allemaal op X de zelfde onzin te roepen en wie zijn ze toevallig? De Wilders volgers….
Nee dat is niet op X, maar door de leden zelf op hun Facebook pagina. Dom links dus..
Ik snap dat je als NS medewerk(st)ers je punt wilt maken. Maar om de reiziger te duperen, gaat me veel te ver. Zonder reizigers bestaat NS niet meer. Op deze manier jaag je iedereen de trein uit. Als je niet oppast is er totaal geen begrip (meer) van reizigers voor dit soort acties. Als ik lees dat de stakingen bedoeld zijn om chaos te veroorzaken, dan ben je verkeerd bezig. Staking is bedoeld om je punt te maken. Nu komt het echt over als reizigertje treiteren.
En de reactie van NS om maar in het hele land geen treinen te laten rijden (afgelopen vrijdag en dinsdag), bizar. Er zijn gewoon heel veel mensen afhankelijk van het OV en dus ook de trein. En vaak kun je ook geen andere vorm van OV kiezen. Zij zijn dus heel erg gedupeerd.
Als NS medewerk(st)ers/bonden zijn er best andere, publieksvriendelijker acties te bedenken. Dan zul je ook meer steun krijgen van de reiziger.
En NS moet gewoon zorgen dat ze flexibeler kunnen inspelen op veranderingen. Als er voor morgen een stormpje afgekondigd wordt, kan ineens wel alles worden losgekoppeld en kunnen er pendeltreinen rijden. Waarom van die lange lijnen? Je kunt toch ook ergens in dat traject keren? Dan hebben de regio’s waar niet gestaakt wordt in ieder geval nog wel een betrouwbare dienstregeling. En zo betrouwbaar is de dienstregeling toch al niet, dus dat is al geen argument om geen moeite te doen om de dienstregeling aan te passen.
NS en bonden, stop met deze onzin, wordt volwassen en ga praten!
De door NS voorgestelde 2,55% loonsverhoging zorgt voor 45 miljoen extra aan uitgaven die niet gedekt worden door inkomsten. Bij akkoord gaan met de eisen van de bonden ga je richting de 100 miljoen. Dat zal betekenen dat je richting een kwart miljard structureel verlies per jaar gaat. Er zou weliswaar bezuinigd worden, maar de begrote besparing, komt niet in de buurt van dekking van die bedragen. Er valt voor de NS niet veel te praten dus. Ze staan met de rug tegen de muur.
Een storm heeft minder impact dan een staking omdat je dan de dienstroosters vrij kunt aanpassen. Bij een staking staan de vakbonden niet toe dat een niet-stakende machinist een trein rijdt die oorspronkelijk op het dienstkaartje van een staker stond. En dat is precies de chaos waar de bonden op uit zijn, bij een tijdig aangekondigde staking kan de NS de roosters nog aanpassen voor ze verstuurt worden en zou de dienstregeling buiten het stakingsgebied nog wel betrouwbaar uitgevoerd kunnen worden.
Helaas is de stakingwet zo raar en dat betreur ik als reiziger wel. wat als de vakbonden zeggen dat ze landelijk gaan staken maar opeens dat last minute afblazen?
De wet zelf verbiedt volgens mij slechts dat je extern personeel regelt om het werk van stakers over te nemen maar zegt niets over het herverdelen van de dienstroosters. Men heeft dit echter wel in een veel eerder stadium in de CAO vast weten te leggen waardoor men er wel aan vast zit nu.
Als NS-medewerker kan ik het zelf ook niet zo goed meer volgen. Het ene moment staat er voor morgen een staking gepland, het andere moment is die vervallen en is de staking opeens vrijdag. Het voor de reiziger (en nu dus ook voor het personeel) onduidelijker maken wat er gaat gebeuren lijkt me niet de juiste weg. Spijtig vind ik het ook dat ik als vakbondslid nog niet ben ingelicht over wat nou de exacte gedachte is achter dit hele verhaal. Ik ben en blijf uiteraard solidair, maar hoop dat het snel achter de rug is en bonden en werkgever weer met elkaar aan tafel gaan.
Dat heet express zo veel mogelijk chaos maken. Een staking moet wettelijk 36 uur vantovoren aangekondigd worden. En die termijn hebben ze nu net gehaald met hun staking vrijdag.
Je wilt toch niet dat mensen om de staking heen plannen en ns de tijd krijgt om een alternatieve dienstregeling/rooster op te stellen?
@west: het is sabotage van het leven van miljoenen nederlanders. Ik heb mijn vakantie moeten annuleren, omdat de Nightjet van 12 juni nr Oostenrijk uitvalt. 1000 piek in rook op, die ik van niemand terug krijg.
Dit is geen manier van doen. Als ik lid was van een van de drie bonden, had ik nu opgezegd.
Kunt u niet vandaag naar Duitsland gaan en daar die Nightjet nemen? Om nou meteen je hele vakantie daarvoor te annuleren… Bovendien moet NS International of de partij waarbij u uw ticket hebt geboekt, u kosteloos omboeken naar een volgende beschikbare verbinding.
Ik moet vanavond en morgen werken. Tsja. Vrijdagochtend begint mijn bergtrekking, en als die karavaan vertrokken is, dan is het gameover. Nachttreinen waren een mooi fenomeen, maar het is nu niet meer te doen.
Dankzij West en co is er een binnen-Europese KLM klant bijgekomen. Dit. Nooit. Meer.
Heel goed. Dit is de enigste manier om ze terug te pakken. Ik vertrek over een paar weken naar Londen, ik had de Eurostar op het oog. Hell no, het spoor krijgt geen cent van me de komende jaren. Lekker met het vliegtuig dus.
Niemand die er echt om rouwt dat je het vliegtuig neemt. Internationaal railvervoer is alleen een aflaat voor het klimaatverhaal en dan gooien ze nog hun eigen glazen in met deze staking. Als men echt serieus zorgen maakt om het milieu en klimaat dan zou men serieus iets gaan doen om het excesieve stroomgebruik van AI en andere stroomvretende aspecten van ICT en de wegwerp pulp, die steeds meer goede producten vervangen.
Ik wens je alvast een goede vlucht.
Kun je niet een ICE of andere trein die de grens overgaat nemen naar het eerste station waar vandaan de Nightjet vertrekt nemen? Klein beetje ongemak, maar misschien wel een mogelijkheid. Mogelijk rijdt er rond hetzelfde tijdstip als de NJ zou vertrekken wel nog een ICE?
—
Als ik goed kijk op NSIsite lijkt NJ wel gewoon te rijden.
Dit is echt een prima voorbeeld van ‘cancel-culture’. Want waarom zou ik mijn lidmaatschap opzeggen alleen omdat ik het hiermee oneens ben?
Omdat u ook een persoonlijke verantwoordelijkheid hebt, en niet slechts een collectieve?
U bent lid van een club en u bent het niet eens met de gijzeling van plm een miljoen Nederlanders. Dan zou u er goed voor kunnen kiezen om de bond daar vriendelijk op te wijzen en uw lidmaatschap te cancelen.
Maar zowel 11 als 12 juni wordt er toch niet gestaakt door de NS? Komt het annuleren van de Nightjet dan wel door de staking?
Volgens de mail die ik kreeg van OBB is het “wegen eines Streiks” dat de 12 juni Nightjet niet vertrekt.
hmmm, ik geloof dat 12 juni staken ook het originele plan was, maar dat is nu dus vrijdag geworden. Zou de OBB iets te snel zijn geweest? Op de OBB website kan ik deze trein wel vinden, maar dan uitverkocht. Op treinposities.nl zie ik de nightjet naar Oostenrijk ook nog verschijnen. Ik zou het voor de zekerheid toch nog even goed in de gaten houden.
Alleen de NJ naar Zwitserland is uitgevallen toch? De 10e viel ie uit, wij hebben met treinrondreis toen mensen kunnen omboeken naar de 9e.
Dank voor het meedenken. De nj421 nr Innsbruck van 12 juni werd dinsdagochtend om 7 uur uit de dienstregeling gehaald. Ik krijg geld van de trein terug, maar niet van mijn verdere reis.
Vakantie kapot omdat vakbonden graag spelletjes spelen met de bevolking. Wat een bende.
Dit soort gevallen vind ik werkelijk schrijnend. Dat je vakantie verpest is, doordat die lui denken dat ze een paar tientjes te weinig krijgen. Ik vind het rot voor je!
De NS-medewerkers die het zelf ook niet meer zo goed kunnen volgen, maar die desondanks solidair zijn, zijn wel de laatsten waar je sympathie voor moet hebben. Welke fysieke belemmering is er om aan te geven dat ze niet de juiste weg bewandelen en dat je het niet begrijpt?
Van iemand die ik constant denigrerende opmerkingen aan het adres van het personeel zie maken (ik zie je verderop iets zeggen over dat personeel niet in staat is om te rekenen) zit ik sowieso al niet op sympathie te wachten.
Maar het klopt wel vaak wat ze zegt. Of je het er nu mee eens bent of niet, is weer een ander verhaal.
Ik denk dat heel veel machinisten en conducteurs niet weten in wat voor bevoorrechte positie ze zitten en wat voor goede CAO ze hebben. In mijn optiek samen met KLM 1 van de beste CAO’s. bijna ALLES is voor jullie geregeld en uitgeschreven. Daarom schrijf ik ook vaak, jullie moeten maar eens een 6 maanden voor een MBK bedrijf werken. Wat zullen jullie van een koude kermis terug komen… en de NS smeken om weer terug te komen
Denigrerende opmerkingen zijn in mijn ogen een zwaktebod. Wie daarnaartoe grijpt heeft de discussie bij voorbaat al verloren, hoe ‘goed’ de rest van het verhaal dan ook mag zijn.
Vwb je andere argument ben ik het 100% met je eens dat we het bij NS het prima voorelkaar hebben. Dit is voor een groot deel echter ook te danken aan behaalde vakbonds-resultaten uit het verleden. Het voorkomen van achteruitgang is dan ook mijn eigen drijfveer om toch solidair te blijven. Hoe het er in veel andere bedrijven aan toe gaat kan ik dan ook enkel betreuren, misschien als ze zich daar meer zouden verenigen zouden ook hun omstandigheden verbeteren.
Het probleem is alleen dat zowel de KLM en NS in super zwaar weer zitten. En hoe komt dat?? Juist door de vakbonden, die ook bijvoorbeeld er voor zorgt dat er niet efficiënter kan worden gewerkt bij KLM, waardoor er tot de dag van vandaag vliegtuigen stil staan. Het maakt de KLM kapot, net zoals jullie vakbonden de NS kapot zullen maken met onredelijke eisen.
Hoe schatten jullie de kans dat de Eurostar van Amsterdam naar Londen vrijdagochtend zal rijden? Ik ben geen treinexpert maar een hele hoopvolle student met vakantieplannen
Redelijk, het ligt buiten het gebied, én ook als ns het hele land stillegt rijden de internationale treinen nog, mits ze niet uit het stakende gebied komen.
De trein om naar amsterdam te komen is een ander verhaal.
Maar ik zou vooral eurostar opbellen om te vragen
Volg vooral de berichten op de NS website en ook hier. Reken niet en ik herhaal vooral niet op berichten vanuit Eurostar of NS.
Er wordt niet gestaakt op de standplaats Amsterdam, dus ik verwacht dat deze wel kan rijden. De kans is misschien 20% dat hij toch uitvalt.
Als het legaal mogelijk was hadden de vakbonden pas op de dag zelf aangekondigd dat ze gingen staken. 😂
Dat gaan we ook nog wel krijgen. Dan blijken er plotseling medewerkers die ‘uit zichzelf’ het werk neerleggen, omdat ze het niet langer pikken. Stiekem natuurlijk gewoon geregisseerd door de vakbonden. Dan spreek je van een ‘wilde staking’ en dan zullen de vakbonden rond het middaguur aansluiten, terwijl er totaal geen acuut schrijnende situatie is die dat rechtvaardigt. Het zal me niets verbazen als ze dat trucje morgen al flikken. Voor er een rechter naar kan kijken, is het leed al geschied.
Wild staken kan heeeeel duur worden: ontslag op staande voet en dus geen uitkering, zelfs mogelijk een schadeclaim vanwege bedrijfsschade.
Ook het ziekmelden tijdens stakingsperikelen is riskant. Veel bedrijfsartsen beweren dat mensen (hun) werk kunnen doen zolang er niet net een been of arm is afgehakt.
Vervolgens kan je door bovengenoemde financiele levensvernietiging getroffen worden.
Dat valt wel mee. Zolang er sprake is van enige collectiviteit, de eisen helder zijn en gerechtvaardigd lijken, wordt een wilde staking gewoon gedekt door de rechten die voortvloeien uit het ESH. Dat is zeker het geval als de vakbonden zich later aansluiten bij de wilde staking. Bij een onrechtmatige staking zal de rechter in eerste instantie verordenen dat de wilde staking opgebroken moet worden. Tegen de tijd dat een rechter zover komt, is het resultaat voor die dag al behaald.
Wederom geframe.
Fake berichten verspreidster.
Als het personeel en de vakbonden denken hiermee de sympathie van de reiziger of de publieke opinie af te kunnen dwingen, dan denk ik dat ze dat echt totaal verkeerd zien. Ze maken het ook voor vakbondsleden die met de trein forenzen, totaal onmogelijk sympathie te hebben voor hun gekibbel over een paar tientjes netto. Stop met zeuren, ga aan het werk! Als het je niet langer zint bij NS, probeer het elders eens. NS is een bedrijf in nood. Handel daarnaar.
Gaat het personeel echt niet doen. De hakken staan voor de zoveelste keer in het zand en het is nu een kwestie van armpje worstelen wie de sterkste is.(zie ook de reactie van West hierboven) Bij de vorige staking werd NS nog geholpen door de overheid, daar is het nu een dermate puinhoop dat ik dat niet snel zie gebeuren. Ik lees her en der veel reacties dat mensen het absoluut zat zijn en een auto gaan aanschaffen, de daad bij het woord voegen zie ik dan wel minder gebeuren. Het is duidelijk dat het publiek zo langzamerhand zeer negatief is over het NS-personeel. Lees ook vaak dat bijvoorbeeld vakbondsleden in de zorg de dupe zijn van dit soort stakingen enz. enz.
Vanuit NS-zijde zie ik ook weinig beweging, dus dit kan nog wel een poosje zo doorgaan ben ik bang.
Ik hoop echt van harte dat NS gewoon niet in gesprek gaat met de bonden, maar dat het wel gewoon de loonsverhoging doorvoert zoals aangeboden. Gewoon via de pers communiceren dat er niet meer geld is. Laat NS zich wel door dit gekloot chanteren, dan keert het ieder jaar terug, als een soort feestdagen georganiseerd voor personeel dat schurft heeft aan het werk waaraan ze hun hele bestaansrecht ontlenen.
Ik moet bij de vakbonden altijd denken aan Bart Plaatje die tot voor kort hoog in de top van het FNV zat. Die man is daadwerkelijk analfabeet. Dat kun je gewoon weten, aangezien je hem nooit een zin zult zien schrijven. Dat is het niveau van de vakbonden.
Alle werkgevers kunnen wel beweren dat hun opdrachtgevers onvoldoende betalen en er dus geen ruimte is voor loonsverhoging. Mag er dan niet gestaakt worden? Als de inkomens van de parlementsleden en directies van woningverhuurstichtingen, ziekenhuizen, onderwijsinstelllingen, personenvervoersbedrijven, UWV, wethouders, burgemeesters, etc. etc. gehalveerd worden, dan is het misschien geloofwaardig dat er onvoldoende geld is voor slechts 6% meer loon voor machinisten. De zogenaamd lage inflatiecijfers zijn nep. Een koopwoning heeft men met alleen arbeidsinkomen pas na veertig jaren werken afbetaald, als het lukt. Veertig jaren geleden kon Een persoon met zeven jaren hard werken een huisje op eigen grond afbetaald hebben. Tegenwoordig kosten die vanaf ongeveer vier ton. Dat is veertig jaren acht honderd per maand van het netto inkomen afbetalen, boven op de rente. Voor wat leeft men dan tegenwoordig eigenlijk? Om anderen rijk te maken. Laat ze lekker allemaal sterven die zakkenvullers. Jamer dat er niet voor die extra sterke Covid-19-vaccins waren.
Volledig mee eens. Het enige wat de NS kan doen is de vakbonden proberen te breken en vooral niet in te gaan op de eisen. Als de staking te lang duurt kunnen reizigersbelangen organisaties evt samen met de NS de bonden een proces aanspannen om de staking te verbieden. Als blijkt dat de NS niet meer ingaat op eisen van de bonden zullen bonden ook uiteindelijk stoppen om acties te organiseren.
Lijkt me een heel goed idee.
Gisteren even gezocht naar meneer Plaatje op google en een mooi artikel in Vrij Nederland tegengekomen. Is inderdaad iemand die met zijn voeten in de klei heeft gestaan en om onbegrijpelijke redenen hoog in de bond is terechtgekomen. Duidelijk iemand waarvoor het peter principle geldt. Aan de ene kant mooi dat zoiets nog kan aan de andere kant ook zeer gevaarlijk zoals uit het artikel blijkt.
Ik kan zelf gewoon met de auto op de dagen waarom ik eigenlijk voor de trein zou hebben gekozen, dus ik heb niet buitensporig veel last van de staking.
Op de dagen dat ik wel met de trein reis, voer ik passief en actief mijn eigen acties. Een vriendelijke groet of andere attente houding, kunnen de conducteurs de komende maanden wel vergeten. Ik zal ze straal negeren. Het zijn immers mensen die toestaan dat in hun naam anderen zwaar gedupeerd worden, terwijl ze zelf niet eens in staat zijn uit te rekenen voor hoeveel verschil in loon ze staken.
Jeetje wat een kleinzierigheid. Alsof conducteur X staakt om Annemiek het leven zo zuur mogelijk te maken.
je oogst wat je zaait
Nee makkelijker maken ze het ook niet. Hoe denk je zelf over al die reizigers die de dupe zijn?
Noord-Braband, Zwolle en Lelystad ook?
Grote kans dat de NS-directie weer in heel Nederland het NS-treinverkeer plat gooit.
Behalve dan de verbinding Amsterdam – Schiphol voor de belastingontwijkers op de Zuidas die weer zoals gebruikelijk voor een weekeind van vier dagen weg willen vliegen.
Sinds wanneer rijdt de trein van Amsterdam centraal naar Schiphol via de Zuidas?
De metro vanaf Centraal naar de Zuidas rijdt gewoon, dus in combinatie met de Airport-Sprinter is die reis prima mogelijk.
Dit beweerde je enkele dagen geleden ook al en toen heb ik duidelijk gemaakt dat ze vanaf Centraal rijden. Waarom blijf je dit dan alsmaar herhalen?
Je kunt overigens je politieke hobby’s veel beter botvieren bij een politieke partij dan hier voortdurend in dit forum.
Tijd voor betere wetgeving, dit slaat echt nergens op.
Ik zou zeggen:
Dus weer ongeveer de helft van Nederland die staakt, het zal me benieuwen of NS weer het vervoer in geheel Nederland plat zal leggen.
Stakend NS personeel is nog niet waargenomen op het Haagse Malieveld. Op dit terrein vinden ook vaak andere demonstraties plaats, maar NS komt daar bijna nooit. Wel lekker centraal bij het station Den Haag Centraal, wat er al tegen aan ligt. Is dat ook geen idee om daar te gaan staken?
Mooi voorbeeld levert NS aan op hun eigen website over de mogelijke vergoeding 🙂 :
“Als je op vrijdag 13 juni 2025 bijvoorbeeld van station Leeuwarden naar station Groningen had willen reizen met NS, maar dit niet mogelijk is, dan kun je […]”
Ja dat is volkomen logisch want op dat traject rijden er geen NS-treinen Matthijs. Daar rijdt Arriva en die doen aan deze slechte circusact niet mee.
Juist daarom vond ik het voorbeeld zo krom. Vandaar mijn smiley-face… 😉
NS zou volgens dit voorbeeld vergoeding willen bieden aan mensen die door staking van hun personeel niet tussen Leeuwarden en Groningen zouden kunnen reizen. Maar de Arriva-sneltrein rijdt vrijdag gewoon in 35min van Lw naar Gn. Met NS via Meppel en Europapark zou wel _heel_ erg om zijn. Ik ben benieuwd wat ze doen als je een compensatieformulier invult en aangeeft dat je per se dat omwegtraject had willen reizen. 🙂
Toen er in de randstad werd gestaakt was het “te complex” om bijv directe lijn Groningen Europapark – Zwolle (die je zeer makkelijk kan afkoppelen van het net) te laten rijden. Maar nu het noorden plat gaat kan de randstad uiteraard wel doorgaan. Tis weer duidelijk vanwaar de NS wordt geregeerd.
~doet noordelijke Calimero hoed af en ontopic~
Jammer dat de reizigers op zulk korte termijn zo vaak de dupe worden. Staken is een recht, maar je jaagt de twijfelde reiziger zo de auto in en blijft de NS in de dalende spiraal zitten.
Het Dagblad van het Noorden nam juist over dat traject vrij kritiekloos een verklaring van een woordvoerder van NS over. Er werd door haar gesteld dat je geen treinen tussen Groningen en Zwolle kon laten rijden, omdat die treinen ook verder rijden dan Zwolle. Die treinen zouden dan misschien stranden in Utrecht. Als dat om één trein zou gaan, dan was het geen groot probleem. Wel als het er drie zouden worden. De sprinter tussen Europapark en Zwolle komt echter helemaal niet in Utrecht. Volgens mij was dat één van de eenvoudigste series die gewoon had kunnen rijden.
En inderdaad. Door dit gekloot raakt het voor NS steeds onmogelijker om aan de vicieuze cirkel te ontsnappen. Als NS uiteindelijk kapot gaat, kan het personeel in elk geval niet beweren dat het er alles aan heeft gedaan om dat te voorkomen.
Ik wens NS een zachte euthanasie-door-EU en geen lange lijdensweg.
Mag/ kan je op een stakingsdag met de internationale trein reizen ( van Apeldoorn naar Amersfoort)?
Mag volgens mij altijd al.
Maar even contact met de NS internationaal gezocht. Blijkbaar mag je niet met de internationale in plaatsen waar gestaakt wordt .