NS-topman Koolmees wordt ook assistent-conducteur

De nieuwe president-directeur Wouter Koolmees van de Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat de opleiding tot assistent-conducteur volgen. Hij wil weten hoe het werk op de trein is en contact maken met collega’s en reizigers. Dat vertelde de topman op zijn eerste officiële werkdag bij het programma Op1.

Geen garantie

De opleiding tot conducteur duurt een paar maanden. Koolmees zei in het programma Op1 dat hij mee wil draaien om erachter te komen wat NS-medewerkers dagelijks meemaken. “Waar ze tegenaan lopen, om daar van te leren”, aldus Koolmees. Medewerkers hebben de afgelopen tijd gemeld dat zij het gevoel hebben dat er niet naar hen wordt geluisterd, aldus de nieuwe president-directeur. “Dat is een serieus signaal, waar ik mee aan de slag moet.”

Ook Schiphol heeft een nieuwe topman, die op zijn eerste werkdag beloofde de problemen op de luchthaven binnen een jaar op te lossen. ¨Als het ons in een jaar niet lukt, lukt het ons in vier jaar ook niet. Ik garandeer u, u heeft niet meer tijd en ik ook niet dan een jaar’’ stelt de nieuwe Schiphol-directeur Ruud Sondag. Koolmees wilde op zijn eerste werkdag geen garantie geven dat de problemen bij NS binnen één jaar zijn opgelost. Hij legde uit dat er nu veel personeel geworven wordt, maar de komende periode ook veel personeel met pensioen gaat.

Uitdagingen

De komende periode zal NS de dienstregeling in elk geval eerst nog verder afschalen. Zo gaan er vanaf 7 november nog minder treinen rijden, en gaat half december de nieuwe dienstregeling in met fors minder treinen. Verdere treinuitval hoopt het spoorbedrijf te voorkomen door kantoorpersoneel en particuliere beveiligers conducteurs te laten ondersteunen. Niet alle vakbonden zijn echter enthousiast om kantoorpersoneel in te zetten. Aan Koolmees de taak om enerzijds het vertrouwen bij het personeel te winnen, maar anderzijds ook de tevredenheid van treinreizigers terug te brengen.

Een andere uitdaging die Koolmees heeft is de hoofdrailnetconcessie binnen trekken. Weliswaar is het kabinet voornemens het kernnet opnieuw aan NS te gunnen, maar andere spoorbedrijven voeren juridische procedures om dit te voorkomen.

Directie als rijdend personeel

Dat een topman een opleiding volgt om het rijdend personeel te kunnen ondersteunen is overigens niet uniek. Voormalig directeur Bert Meerstadt was naast topman ook machinist. Ingrid Thijssen, die directeur is geweest over de reizigerstak, draaide conducteursdiensten mee. Merel van Vroonhoven volgde destijds eveneens de opleiding tot conducteur.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on %s = human-readable time difference 09:18

Share

Recent Posts

Arriva gaat extra nachttreinen rijden tussen Zwolle en Schiphol

Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat…

4 uur terug

Kabinet bereid kosten NS voor beveiliging Maarheeze te betalen

Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van…

7 uur terug

Recordaantal online treinkaartjes verkocht – NS gaat automaten stapsgewijs verwijderen

De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de…

9 uur terug

Minister Madlener ziet meer toekomst in elektrisch vliegen dan in de trein

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…

1 dag terug

Meerdere storingen hinderen treinverkeer op woensdag – update: trein ontruimd in Amsterdam

Diverse storingen, waaronder een ontruiming van een trein, hinderen woensdag het treinverkeer. Door een defect…

1 dag terug

Spoor tussen Hamburg en Berlijn negen maanden dicht

Deutsche Bahn bereidt zich voor op een nieuwe mega-onderhoudsoperatie op het spoor. Vanaf 1 augustus…

2 dagen terug