Foto: Nancy Beijersbergen / Shutterstock.com
De nieuwe president-directeur Wouter Koolmees van de Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat de opleiding tot assistent-conducteur volgen. Hij wil weten hoe het werk op de trein is en contact maken met collega’s en reizigers. Dat vertelde de topman op zijn eerste officiële werkdag bij het programma Op1.
De opleiding tot conducteur duurt een paar maanden. Koolmees zei in het programma Op1 dat hij mee wil draaien om erachter te komen wat NS-medewerkers dagelijks meemaken. “Waar ze tegenaan lopen, om daar van te leren”, aldus Koolmees. Medewerkers hebben de afgelopen tijd gemeld dat zij het gevoel hebben dat er niet naar hen wordt geluisterd, aldus de nieuwe president-directeur. “Dat is een serieus signaal, waar ik mee aan de slag moet.”
Ook Schiphol heeft een nieuwe topman, die op zijn eerste werkdag beloofde de problemen op de luchthaven binnen een jaar op te lossen. ¨Als het ons in een jaar niet lukt, lukt het ons in vier jaar ook niet. Ik garandeer u, u heeft niet meer tijd en ik ook niet dan een jaar’’ stelt de nieuwe Schiphol-directeur Ruud Sondag. Koolmees wilde op zijn eerste werkdag geen garantie geven dat de problemen bij NS binnen één jaar zijn opgelost. Hij legde uit dat er nu veel personeel geworven wordt, maar de komende periode ook veel personeel met pensioen gaat.
De komende periode zal NS de dienstregeling in elk geval eerst nog verder afschalen. Zo gaan er vanaf 7 november nog minder treinen rijden, en gaat half december de nieuwe dienstregeling in met fors minder treinen. Verdere treinuitval hoopt het spoorbedrijf te voorkomen door kantoorpersoneel en particuliere beveiligers conducteurs te laten ondersteunen. Niet alle vakbonden zijn echter enthousiast om kantoorpersoneel in te zetten. Aan Koolmees de taak om enerzijds het vertrouwen bij het personeel te winnen, maar anderzijds ook de tevredenheid van treinreizigers terug te brengen.
Een andere uitdaging die Koolmees heeft is de hoofdrailnetconcessie binnen trekken. Weliswaar is het kabinet voornemens het kernnet opnieuw aan NS te gunnen, maar andere spoorbedrijven voeren juridische procedures om dit te voorkomen.
Dat een topman een opleiding volgt om het rijdend personeel te kunnen ondersteunen is overigens niet uniek. Voormalig directeur Bert Meerstadt was naast topman ook machinist. Ingrid Thijssen, die directeur is geweest over de reizigerstak, draaide conducteursdiensten mee. Merel van Vroonhoven volgde destijds eveneens de opleiding tot conducteur.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 2 november 2022 09:18
Na zes dagen van gesprekken is er nog geen doorbraak bij de cao-onderhandelingen voor het…
Tot ten minste vrijdag 8 december zorgen dassenburchten onder het spoor voor minder treinverkeer tussen…
Vanaf maandag 11 december rijden er tot uiterlijk eind januari 2024 geen sneltreinen tussen Maastricht…
Sinds corona reizen minder reizigers met de trein, en vooral op vrijdag is het aantal…
Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…
Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…
Bekijk reacties
Het nieuwe "thuiswerken" voor NS personeel. Met een laptopje in de andere machinisten cabine of de eerste klas. Het internet bij de NS trein is goed en dat is maar goed ook....
Kan zoal geen kwaad om op de werkvloer mee te draaien. In de oude NS tijdperk werkten bepaalde NS medewerkers op verschillende niveaus voordat ze president - directeur van NS werden.
Dus niet verkeerd om een aantal keren als conducteur mee te draaien. Zodat hij zich kan verplaatsen in de conducteur. En weet wat het werk echt inhoudt.
Voordat Leo Ploeger (1930 - 2013) president-directeur werd van NS (1979 - 1992) was hij o.a. betrokken bij Stimurail, die de dienstregeling van 1970 heeft ingevoerd.
Vertrouwen van personeel winnen en tevredenheid van reizigers terug brengen gaat samen. Want als personeel prettig vinden om te werken werkt dat door. Zojuist in Sprinter gecontroleerd door een nieuwe conducteur. Ze controleerde direct nadat de trein rijdt. Mag ook wel eens gezegd worden.
Als NS Reizigers personeel geen hoge werkdruk meer hebben en plezier hebben in hun werk werkt dat ook door bij treinreizigers. Uitzonderingen daargelaten.
Wouter Koolmees is er van bewust dat de 2200 vacatures snel opgevuld moeten worden. Zodat alles weer normaal kan draaien.
Vraag oudere mensen om als assistent conducteur te worden.
Ik zou dat graag willen doen.
Een bijzonder goede zaak om als president-directeur mee te draaien op de werkvloer. Het lijkt me goed dat Koolmees structureel blijft meedraaien op de werkvloer. Niet alleen om te laten zien dat je als "meewerkend voorman" achter je mensen staat, maar ook de welbekende kloof te verkleinen.
Koolmees kan zich beter bezighouden met de kloof tussen NS en zijn klanten.
Ik ga ervan uit dat als de heer Koolmees meedraait op de werkvloer dat hij ook in contact komt met de klanten van zijn bedrijf en niet alleen met zijn medewerkers.
Dat proberen NS-ers op de trein juist zoveel mogelijk te vermijden.
Dries, ik geef de de heer Koolmees graag het voordeel van de twijfel.
Als ik al gelijk zo negatief ben dan kan ik begrijpen dat het personeel het contact met de reiziger vermijd.
Er zijn hier een aantal reageerders die alleen maar negatief kunnen zijn, die het altijd beter weten en bij wie de NS (en ProRail) het nooit goed zal kunnen doen en dat het personeel dat daar werkt over het paard getilde luie nietsnutten zijn. Maar zelf het goede voorbeeld geven doen ze niet, terwijl er vacatures genoeg zijn bij de NS waarmee ze het goede voorbeeld zouden kunnen geven.
Door op de werkvloer rond te lopen verkleind Koolmees juist de kloof tussen klant en NS. Hij is onder de mensen: personeel én consument. Wat wil je nog meer? Sommige dingen hebben tijd nodig.
Symboolpolitiek. Wel een dure hulpconducteur trouwens.
Ook Koolmees maakt snel duidelijk dat hij er alleen voor het personeel is en niet voor de reizigers.
Waaruit blijkt dat? Dat hij naar zijn personeel dat in contact staat met de reiziger staat en daarmee problemen kan signaleren waar de klanten mee te maken hebben? Ik krijg op mijn werk ook regelmatig vragen vanuit management hoe het bij de klant gaat en of er problemen en knelpunten zijn, juist omdat ik het contact met de klant heb.
De problemen waarmee de reiziger te maken heeft zijn gewoon bekend: totale afbraak van het sprintervervoer in de daluren, te korte treinen, onbetrouwbare dienstverlening, niet werkende conducteurs, etc.
Dat hoeft Koolmees allemaal niet aan de conducteur te gaan vragen. Als hij de mening van de reizigers wil horen kan bij hij lid worden van wat forums op internet.
Bijvoorbeeld treinreiziger.nl.
De vraag is natuurlijk of het internet een goed beeld geeft van de mening van de reizigers.
Als men negatief is over een product of dienst van een bedrijf dan zal men dit waarschijnlijk sneller delen via internet dat dat ze positief zijn.
based
Wow, een conducteur met een salaris van bijna een half miljoen per jaar.
Succes meneer Koolmees om als assistent conducteur mee te draaien dan heb je als directie lid letterlijk contact met zowel personeel als de reizigers. Draai vooral een dienst tijdens de komende Vakantiebeurs te Utrecht die van 12 t/m 15 januari 2023 aldaar gehouden wordt en op zaterdag de 14 e extra druk wordt met beursgangers vooral nu Spoordeelwinkel speciale tickets verkoopt trein en toegang inclusief, dan mag men richting Utrecht wel extra lange treinen inzetten.
Goed voorbeeld, doet goed volgen en nu de andere directieleden van NS nog en veel plezier gewenst en bedenk dat naast knorrige reizigers er ook goede reizigers tussen zitten die na een bezoek aan de Vakantiebeurs al in vakantiestemming zijn.
De Vakantiebeurs, bestaat dat nog? Mensen hebben toch internet? Verkopen ze daar nog van die dikke gidsen met lijsten van campings in Frankrijk? Volgens mij allemaal vergane glorie. Ik kan me haast niet voorstellen dat het daar zo druk wordt dat het ook maar enigszins invloed heeft op de drukte in de treinen. Ik zou me doodschamen als ik er naartoe moest.
Ricardo, helemaal met je eens. Voordat ik de reacties zie kan ik al een lijstje maken met negatieve figuren die weer betweterig en afkrakend zullen reageren. Maar afkraken is natuurlijk veel gemakkelijker dan opbouwende kritiek geven die leidt tot oplossingen.