NS start nooddienstregeling: alleen reizen als het moet

De Nederlandse Spoorwegen zijn overgeschakeld op een nooddienstregeling. Vanwege de Corona Crisis raadt NS aan alleen op pad te gaan als dat strikt noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor wie werkt en een vitaal beroep heeft. In heel Nederland rijden er vrijwel geen intercity’s. De meeste stations worden in de regel twee keer per uur bediend.

Twee keer per uur een trein

Het aantal treinreizigers is door de Corona crisis met circa 90 procent gedaald. NS kampt daarnaast met een hoog ziekteverzuim door de huidige omstandigheden. Daarom heeft het spoorbedrijf over te schakelen op de zogenoemde basisdienstregeling, dat neer komt op een nooddienstregeling.

Donderdag en vrijdag werd al ruim 30% van de treinen geschrapt. Vanaf zaterdag zal dat percentage verder oplopen. Alleen op de trajecten Den Helder – Arnhem, Schiphol – Venlo, Utrecht – Enschede en Eindhoven – Maastricht rijden er nog intercity’s. Op overige trajecten rijdt er meestal twee keer per uur een Sprinter. In het weekend zijn er een aantal trajecten – zoals Leeuwarden – Meppel, Assen – Zwolle, Nijmegen – Den Bosch – waar slechts één keer per uur een trein rijdt.

Reisinformatie

NS geeft aan dat de reisplanner één dag voor vertrek in elk geval is bijgewerkt en adviseert kort voor vertrek de reisplanner te checken. De dienstregeling voor zaterdag was vrijdagochtend echter nog niet volledig verwerkt. Zo werd aanvankelijk geen enkele trein tussen Amsterdam en Rotterdam getoond, uitgezonderd de trein naar Brussel (die juist niet rijdt op dat deel). Waarbij verkeerde reisinformatie normaal gesproken op heel veel reizigers impact heeft, valt dat nu mee omdat het aantal reizigers met 90 procent is gedaald. Daarnaast zullen veel reizigers vermoedelijk meer begrip hebben voor de situatie.

De speciale basisdienstregeling voorziet erin dat 35 procent van het normale aantal reizigers met de trein kan reizen, zegt NS. De president-directeur van NS, Roger van Boxtel zegt dat de huidige situatie “veel van ons allemaal” vraagt. “We willen ook zuinig zijn op alle NS-collega’s, want we vragen veel van hen. Zeker nu we weten dat dit virus langere tijd in ons land aanwezig is, moeten we alle zeilen bijzetten om te zorgen dat dokters, hulpverleners en mensen die echt moeten reizen de trein kunnen pakken. Op deze manier houden we Nederland veilig en verantwoord in beweging.”

(Financiële) problemen bij vervoerders

Niet alleen NS schrapt in de dienstregeling, ook Connexxion, Qbuzz en Arriva doen dat. Arriva rijdt in Groningen en Friesland bijvoorbeeld grotendeels via een zondagsdienstregeling. Tussen Zwolle – Emmen rijdt er één stoptrein en één sneltrein per uur, vanuit Almelo rijdt Arriva één keer per uur tot Mariënberg (i.p.v. Hardenberg). Breng (Connexxion) rijdt helemaal geen treinen en Connexxion rijdt minder vaak tussen Amersfoort – Barneveld en Qbuzz schrapt de ritten Dordrecht – Gorinchem.

De Corona maatregelen hebben ook een enorme financiële impact op de vervoerders. Eerder deze week werd al duidelijk dat alleen al het stads- en streekvervoer 60 miljoen per maand misloopt, dat is dus nog zonder NS. “OV-bedrijven, met name in het stads- en streekvervoer, dreigen in financiële problemen te komen doordat er wegens de Corona-crisis nog maar nauwelijks reizigers zijn” waarschuwt Rikus Spithorst van reizigersvereniging Voor Beter OV. Vanwege de vitale functie van het openbaar vervoer vraagt hij de overheid om snel over de brug te komen. ” Nederland is niet gebaat bij vervoerbedrijven die niet langer aan hun verplichtingen kunnen voldoen en daardoor de dienst moeten staken”.

Extra reistijd

Treinreiziger.nl verwacht dat vooral forensen met vitale beroepen de komende tijd van de trein gebruik maken. Lange afstandsreizen worden dus de komende tijd minder gemaakt. Wie toch een noodzakelijke lange treinreis moet maken, moet rekening houden met aanzienlijke extra reistijd.

Voorbeelden van reistijden in de huidige nooddienstregeling.

  • Amsterdam C – Rotterdam C, normaal 5x per uur in 40 minuten, nu 1 uur en 16 minuten.
  • Amsterdam C – Den Haag C, normaal 51 minuten, nu 1 uur en 11 minuten.
  • Groningen – Den Haag, normaal 2u en 38 minuten, nu 3 uur en 54 minuten (en vanwege werkzaamheden dit weekend 4 uur en 57 minuten).
  • Leeuwarden – Utrecht, normaal 1u en 55 min, nu 3 uur en 3 minuten
  • Enschede – Den Haag, normaal 2u en 19 min, nu 3 uur en 1 minuten.

This post was last modified on 13 november 2020 10:14

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug