NS stopt in 2022 met treinen in Schotland

Transport Scotland en NS-dochter Abellio zullen de lopende Scotrail-concessie niet verlengen na maart 2022. Dat heeft Transport Scotland vandaag bekend gemaakt. De twee partijen konden het niet eens worden over de voorwaarden van verlenging van 7 naar 10 jaar.

Onderhandelingen vastgelopen

Abellio wilde het contract alleen verlengen onder de voorwaarde dat het rendement zou verbeteren. Bert Groenewegen (Financieel Directeur NS): “We willen de risico’s van onze activiteiten in het buitenland beheersbaar houden en zorgen voor een goed rendement. Juist in een roerige markt is dat van belang. We hadden graag nog drie jaar in Schotland gereden, maar niet tegen elke prijs. We zullen het huidige contract netjes uitvoeren en zorgen dat we na 7 jaar met een opgeheven hoofd, goede prestaties voor de reiziger en een goed resultaat de concessie beëindigen.”

Op 1 april 2015 is Abellio gestart met de exploitatie van het treinverkeer in Schotland. In de concessie is een clausule opgenomen om de voorwaarden van het contract te heronderhandelen voor de periode na 2022. Na deze onderhandelingen heeft Transport Scotland ervoor gekozen om het contract niet te verlengen na 7 jaar.

Verlies in Schotland

Abellio is een dochterbedrijf van NS en rijdt treinen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en bussen in Londen. In 2018 realiseerde Abellio een omzet van € 2.824 miljoen. Abellio UK realiseerde een positief bedrijfsresultaat van € 41,0 miljoen en een nettowinst van € 26,2 miljoen. In 2018 had Scotrail een omzet van € 889,2 en een negatief resultaat van -€ 2,3 miljoen.

Dit was mede aanleiding voor Abellio om in te zetten op een verbeterd resultaat voor de komende jaren. De verwachting is dat de Scotrail-concessie, onder meer door goede operationele prestaties voor de klant en strakke sturing, over de gehele looptijd van 2015 tot 2022 een positief financieel resultaat oplevert.

Review

De resultaten van Abellio liggen bij de Scotrail-concessie eveneens onder vuur, omdat de spoorvervoerder niet wist te voldoen aan bepaalde prestatiedoelstellingen. De Britse omroep BBC schrijft dat de passagierstevredenheid in een eerder dit jaar naar buiten gekomen studie tot het laagste niveau in zestien jaar was gezakt.

In het Verenigd Koninkrijk en Schotland bestaat al geruime tijd discussie over de prestaties van de spoorsector. Daarom is de zogenaamde Williams Review ingesteld, daarin wordt het functioneren van de volledig geprivatiseerde spoormarkt in het Verenigd Koninkrijk onderzocht. Transport Scotland heeft aangegeven dat zij de uitkomsten hiervan wil meewegen in het besluit hoe verder te gaan met de Scotrail-concessie.

This post was last modified on 22 december 2019 12:03

Share
Tags: Abellio

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug