NS test begin 2019 snelle trein Groningen – Amsterdam

12 maanden terug

NS wil de reistijd tussen Groningen en de Randstad in de toekomst fors gaan verkorten. Om te zien wat de mogelijkheden zijn wordt er eind januari of begin februari eenmalig een snelle trein georganiseerd. Als de test voorspoedig verloopt is het de bedoeling om vanaf 2021 een snelle trein in de dienstregeling op te nemen. De ambitie is om de reistijd met minimaal een kwartier te verkorten.

Testrit

De extra snelle intercity zal niet in Assen en Lelystad gaan stoppen, en zal op de Hanzelijn 160 kilometer per uur gaan rijden. Het is nog niet duidelijk of de testtrein Amsterdam, Den Haag of Rotterdam (via Schiphol) als eindbestemming krijgt. De bedoeling is dat de testtrein een kwartier sneller is dan de reguliere intercity. Waar de snelle intercity zal gaan stoppen hangt af van de eindbestemming, maar station Zwolle zal in elk geval niet worden overgeslagen. Als de test een succes is, dan is het de bedoeling dat de extra snelle intercity vanaf 2021 gaat rijden in de spits, bovenop de bestaande treindienst.

Wens Noordelijke provincies

Het plan voor de extra snelle intercity sluit aan bij de wensen van de noordelijke provincies. “Die wens bij de provincies ligt er al lang. Sinds ongeveer een half jaar zijn de gesprekken geïntensiveerd en is dit concrete plan ontstaan”, legt NS-woordvoerder uit Corien Koetsier uit. De plannen van NS sluiten goed aan bij visie van ProRail-topman Pier Eringa. Hij pleitte in februari voor snelle non-stop intercity’s vanuit het noorden en zuiden naar de Randstad. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven ging er toen van uit dat een dergelijke snelle trein niet snel rendabel zou zijn. Anders dan het voorstel van Eringa, zal het niet gaan om een volledig non-stop intercity.

Ambitie Eringa: Non-stop intercity’s naar Noorden en Zuiden

In anderhalf uur naar Amsterdam

Op termijn wil NS de reistijd tussen Groningen en Amsterdam terugdringen tot anderhalf uur. Nu is dat ruim twee uur. Dat is echter niet mogelijk zonder aanpassingen. “Om de reistijd te verkorten tot anderhalf uur zijn er aanpassingen aan het spoor nodig. Bijvoorbeeld tussen Groningen – Zwolle. Ook zullen er dan beveiligingsissues moeten worden opgepakt” legt Koetsier uit. Bovendien zijn dan de nieuwe snelle intercity treinen (ICNG) noodzakelijk, die zullen vanaf 2020 in dienst komen en kunnen 200 kilometer per uur. De ICNG treinen zullen vanaf eind 2020 eerst worden ingezet op hogesnelheidslijn, en pas als er genoeg treinen geleverd kunnen ze later ook elders in Nederland worden ingezet.

Hanzelijn

Het is voor het eerst dat NS concrete plannen publiceert om op de Hanzelijn de snelheid te verhogen. De Hanzelijn werd in 2012 opgeleverd en is geschikt voor een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur. Toch rijden de treinen momenteel niet sneller dan 140 kilometer per uur. De reguliere intercity’s zijn namelijk alleen uitgerust met ATB en niet met ERTMS, waardoor snelheden boven de 140 kilometer per uur in de regel niet mogelijk zijn. Tijdens de proef zal NS dan ook een Traxx locomotief inzetten met ICR-rijtuigen. Die treinen rijden normaal op de HSL als Intercity Direct en zijn uitgerust met ERTMS.

Andere regio’s

NS ziet de testtrein tussen Groningen en de Randstad als eerste start om de reistijd tussen landsdelen te verkorten. “De snelle verbinding naar Groningen kan ook leerzaam zijn voor andere regio’s”, zegt NS-topman Roger van Boxtel. “Het liefst wil NS in de toekomst ook de reistijd naar andere steden fors verkorten, om de trein voor reizigers aantrekkelijker te maken.”

This post was last modified on november 7, 2018 11:28 am

Bekijk reacties

  • Zorg er eerst maar weer eens voor dat er weer rechtstreekse treinen komen tussen Amsterdam Centraal en Leeuwarden/ Groningen en Enschede zoals dat ook tot de jaren '90 het geval was. Een kwartier sneller naar Amsterdam wordt weer opgeheven als je dat kwartier vervolgens weer kwijt bent om vanaf Amsterdam Zuid met de Noord-Zuidlijn naar Amsterdam Centraal te kunnen komen. Daarna praten we wel over het versnellen van deze verbinding!

  • En dan in het noorden stations overslaan! Het zou beter zijn om in het westen stations over te slaan en wel bij oorbeeld bij Assen passagiers in te laten stappen. Immers in het westen is het OV goed genoeg, maar in het noorden kunnen wij nog wel wat verbetering gebruiken!

  • GEDULD
    Misschien moeten we in Nederland, meer nog dan elders in de wereld, meer geduld opbrengen om op een VEILIGE manier op onze bestemming te komen als we blijkbaar niet goed in staat zijn om harder dan 140 km/u op het reguliere spoor te rijden. Met een snellere IC trein en overstap elders of achter een vertraagde sprinter boemelen of zware vrachttrein voor je, wat vaak voorkomt, zet je niet veel zoden aan de (spoor)dijk. Daarom geldt voor ons kikkerlandje wellicht het motto: geduld overwint (bijna) alles...

    • Er zijn nu al spoorlijnen waar met meer dan 140 km p/u gereden:

      Zwolle - Lelystad: 200 km p/u
      Utrecht - Amsterdam Zuid: In principe kan er met 200 km p/u gereden worden. Maar door de zeer hoge frequentie moeten er meer onderstations aangelegd worden zodat met 200 km p/u onder 1500 volt gereden. Of de overheid moet Pro Rail de opdracht geven de bovenleidingsspanning van 1500 volt door 3000 volt te vervangen. Maar dan moet het treinmaterieel ook aangepast worden voor het rijden onder 3 KV. Waarschijnlijk zal hooguit met 160 km p/u gereden wordt.
      - Boxtel - Eindhoven: 160 km p/u
      - Venlo - Eindhoven: Bepaalde delen zijn geschikt voor 160 km p/u/
      - Lelystad - Almere Oostvaarders: In principe geschikt voor 200 km p/u. Maar er zal door de huidige bovenleiding masten met 160 km p/u gereden kunnen worden.
      - Schiphol - Den Haag. Thalys heeft vele jaren met ATB + 160 km p/u gereden.

      Hanzelijn (Zwolle - Lelystad) en Utrecht - Amsterdam Bijlmer hebben al ERTMS. De andere genoemde spoortrajecten zullen voorzien worden van ERTMS waardoor al met 160 km p/u gereden. Opwaarderen van klassieke spoorlijnen naar 200 km p/u zoals in Duitsland, Zweden zie ik in Nederland niet snel gebeuren.

      Op veel plekken ligt het spoor dicht bij woonwijken. Hogere snelheden betekent bogen recht trekken, spoorwegovergangen vervangen, ondergrond steviger maken etc. Veel investering terwijl tijdswinst relatief laag blijft.

      • Naar mijn weten zijn sommige sporen geschikt voor 160 kilometer per uur, maar wordt dit nog nauwelijks benut. Ik zou zelf benieuwd zijn of Amersfoort - Apeldoorn (- Deventer) opgewaardeerd zou kunnen worden naar 200 kilometer per uur. Dat is een stuk waarbij je niet snel een stopper voor je hebt als je de snelheid verhoogd.

        • Amersfoort - Apeldoorn heef één bocht erin zitten die vrij krap is. Verder is dat al een vrij recht stuk. Dat zou prima naar 200 km/h moeten kunnen.

  • De passage via de Drontermeertunnel doet pijn aan je oren als de trein op volle snelheid rijdt. Er zijn hier twee aparte tunnelbakken aangelegd. Veel machinisten houden dan een beetje in. Ik ben echter benieuwd wat er gaat gebeuren als treinen in deze tunnel 160 km/u en elders op de Hanzelijn 200 km/u mogen rijden...

    • De machinisten houden helemaal niet in. Het zijn allemaal fabeltjes. Altijd apart om te zien dat hele meutes ongeschoolden denken het beter te weten dan opgeleide vakmensen met jaren ervaring.

    • Zoals je kunt lezen, is dit al eerder aan de orde gekomen. Overigens moet je over een ontzettend lage pijngrens beschikken als je het gevoel als pijn kwalificeert.

  • Dat men eerst maar eens zorgt dat er meer verbindingen per trein naar het noorden b.v. door de aanleg van de zuiderzeelijn of de doortrekking van de lijn Zwolle-Emmen naar Groningen. Nu moet alles naar het noorden via Zwolle-Meppel. Als hier iets gebeurt is het hele noorden vanuit het zuiden niet bereikbaar

    • De HSL ICR is drukdicht. In tegenstelling tot DDZ, ICM-M en V-IRM zijn de NS ICR aangepast voor het rijden in tunnels.

      Heb zelf een aantal keren in een omgeleide Berlijn trein gezeten die met 140 km p/u door de Drontermeertunnel reed. Merk je niks van.

  • Goed idee van Bert Bus, toekomst gericht. Had er allang moeten zijn. In dit land wordt er teveel en te lang gepraat, met geen resultaat.

  • Misschien een idee voor een gloednieuwe HSL lijn via Lelystad Airport en Drachten? Geeft een perfecte verbinding met Londen en Parijs.

  • Het is en blijft behelpen in dit land, het wordt al weer veel te optimistisch voor gesteld. Baanvak Zwolle - Groningen met hier en daar zijn snelheidsbeperkingen en een baanvak snelheid van 140 km/u bereik je ook geen winst en Assen overslaan is ook geen op optie. En ik ben het volledig met Oscar eens, en op veel baanvakken in België is de baanvak snelheid al 160 km/u, daar kunnen we in Nederland nog veel van leren.

    • Op de meeste baanvakken in België is de snelheid nochtans hooguit 100 km/u of zelfs nog lager, en treinen rijden er zelden vaker dan eens per uur. Vanaf Luik zijn er zelfs lijnen die slechts eens per twee uur rijden. Ik reis in veel landen graag met de trein, maar als mijn route via België loopt, reis ik liever met Flixbus. Dat gaat een stuk sneller.

      • Aan de andere kant is België dan wel een van de weinige landen waar een internationale trein in de brede spits twee keer per uur rijdt: de Thalys Brussel-Parijs.

    • Ja, laten wij van België leren. Ga er eens autorijden of met de trein. Niets dan oude spullen en gaten in de weg.