Nieuws

NS test extra korting met Altijd Voordeel abonnement

NS start met de eerder aangekondigde proef om treinreizigers te doen bewegen de ‘hyperspits’ te mijden. Zo noemt NS het drukste uur in de ochtendspits van 7.30 tot 8.30 uur. De proef, die nu van start is gegaan, wordt gehouden onder de 21.000 houders van een Altijd Voordeel-abonnement. Zij krijgen aan de randen van de spits, maar buiten de hyperspits, voortaan 40 procent korting.

Mijden ze de ochtendspits helemaal, dan krijgen ze zelfs 60 procent korting. De Spoorwegen willen weten of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de ochtenddrukte. Tijdens de hyperspits is het aantal in- en uitstappers twee keer zo hoog als in de rest van de spits.

Wie aan de proef meedoet, kan er flink voordeel mee behalen om een trein eerder of later te nemen. Iemand die vier keer per week tussen Arnhem en Utrecht reist, kan in drie maanden tot ruim 100 euro besparen, rekent de NS voor. “Lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om buiten de spits te reizen. En dat hoeft ook niet. Een iets betere spreiding kan al zorgen voor veel meer kans op een zitplaats. Reizigers over korte afstanden reizen bijvoorbeeld relatief vaak in de hyperspits. Zij kunnen door een kwartier of een half uur eerder of later weg te gaan de hyperspits mijden, zonder daarvoor heel vroeg weg te hoeven of heel laat te arriveren” zegt een woordvoerder van NS in een toelichting.

De test duurt drie maanden. Naast de proef met de korting wordt ook een reizigersonderzoek gedaan. Treinpassagiers kunnen daarin hun voorkeuren en behoeften aangeven als het gaat om reistijd en prijzen. Afhankelijk van de resultaten van de test bepaalt NS of de korting definitief wordt ingevoerd en zo ja, voor welke reizigers. De Spoorwegen kampen met enorme drukte in de treinen, onder meer door de groeiende economie en de dalende werkloosheid. In september komen daar duizenden studenten bij. Het spoorbedrijf probeert de drukte op verschillende manieren op te vangen, onder meer door extra Sprinters te laten rijden.

Uit cijfers van Rover lijkt het dat NS dit jaar beter slaagt de drukte te bestrijden. De reizigersorganisatie krijgt normaal 40 klachten per dag over te volle treinen, maar in september en oktober kan dat oplopen tot 100 klachten per dag. Dit jaar is er tot nu toe in september geen sprake van een piek in het aantal klachten. Dat blijkt uit cijfers die de vereniging vandaag heeft gedeeld met Treinreiziger.nl.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 18 september 2017 15:57

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug