fbpx

NS topman: Gemiddeld goed is niet goed genoeg

14 feb 2014 16:16

De Nederlandse Spoorwegen doen het gemiddeld goed, maar dat is niet voldoende. Dat zegt de pas aangetreden topman Timo Huges bij de presentatie van de jaarcijfers. Om de prestaties van NS te verbeteren heeft de kersverse topman de strategie bijgesteld. De focus komt meer op Nederland te liggen. Verder wil de president-directeur van NS weer een bedrijf maken waar Nederlanders trots op zijn.

“137 dagen werk ik nu voor NS, de weekenden meegerekend, want saai is het nooit bij NS” begint Huges aan de presentatie van de jaarcijfers. Zijn verhaal en presentatie zijn niet te vergelijken met voorganger Bert Meerstadt die regelmatig defensief reageerde om NS te verdedigen. Vorig jaar resulteerde dat zelfs in de krantenkop “NS-topman: treinreizigers piepen” (NRC). Huges daarentegen erkent in zijn presentatie de pijnpunten van de reiziger. “Gemiddeld rijdt 93,6% van de treinen op tijd. Dat is goed. Maar daar heeft de reiziger niets aan als hij in de vertraagde trein zit” zegt Huges.

Doelstellingen
“Gemiddeld rijdt weliswaar 93,6% van de treinen op tijd, maar tussen Zwolle en Enschede blijft dat percentage steken op 74,5%. Of tussen Leiden en Utrecht op 79,3%. Gemiddeld doen we het dus goed, maar dat is niet goed genoeg” legt de topman uit. Welke concrete doelstellingen er komen om het spoorbedrijf te verbeteren weet de president-directeur nog niet. “We hebben nu onze strategie aangepast. Dat is een stip aan de horizon. Nu gaan we kijken welke doelstellingen daarbij horen. Dat proces loopt nog.”

Eén reis
Kern van de nieuwe strategie is eenheid, eenvoud en eigenaarschap. Die nieuwe strategie heeft geleid tot een vereenvoudigde structuur. Zo is de directiestructuur vereenvoudigd. “Eenheid betekent ook dat we de reis van de klant als uitgangspunt moeten nemen. De klant maakt maar één reis. Misschien met meerdere vervoerders, maar hij maakt maar één reis. Die reis moet goed op elkaar aansluiten. Het gaat om de reizigerspunctualiteit van de hele reis” stelt de nieuwe topman.

Regionale vervoerders
Huges: “Omdat te bereiken moeten we dus nauw gaan samenwerken. NS neemt daarvoor het initiatief. Die nauwere samenwerking kan resulteren in nieuwe producten en diensten.” De afgelopen jaren stonden NS en regionale vervoerders vaak tegenover elkaar. Huges heeft naar eigen zeggen goed contact met de regionale vervoerders. “Arriva-directeur Anne Hettinga stuurde voor aanvang van deze presentatie bijvoorbeeld nog een sms met succeswensen.”

De reiziger op 1, 2 en 3
Volgens de president-directeur staat de reiziger centraal in de nieuwe strategie. “De reiziger staat op één, twee en drie. Ik kijk graag door de bril van de reiziger. NS is er van, voor en door reizigers.” Hij snapt dat NS de laatste jaren niet populair geworden is. “Treinen die stations soms voorbij rijden, gele borden die verdwijnen en een dalende punctualiteit. Ik begrijp het ongemak, al is daar vaak wel een goede verklaring voor. Maar ook hier geldt: goed is niet goed genoeg.”

Fyra-drama
Door het Fyra-drama is NS met zichzelf geconforonteerd, vindt Huges. “We hebben daardoor in de spiegel moeten kijken. Een spiegel waar we vaker in moeten kijken. We hebben uit het Fyra-drama lessen getrokken, die passen we nu toe. We hebben zelfs een speciaal programma om de Fyra-lessen breed toe toe te passen. Bijvoorbeeld om altijd een plan B te hebben.”

Focus op Nederland
In de nieuwe strategie komt de focus weer meer op Nederland te liggen. “We poetsen de N van NS weer op. We blijven ook in het buitenland actief, met als doel lessen uit het buitenland ook in Nederland te kunnen toepassen. De focus zal echter op Nederland liggen.” Of die focus betekent dat NS mee gaat doen met regionale aanbestedingen binnen Nederland, kon Huges niet zeggen.

Enthousiast
De nieuwe strategie en het frisse geluid spreken reizigersorganisaties aan. De Maatschappij Voor Beter OV is enthousiast over de koerswijziging. “De hoge verwachtingen die Voor Beter OV had bij het aantreden van de heer Huges lijken met bij de presentatie van het Jaarverslag 2013 uitgezette nieuwe koers van de NS bewaarheid te worden. Wel vraagt Voor Beter OV zich af hoe NS denkt dit doel te gaan bereiken, nu het bedrijf tegelijkertijd fors moet bezuinigen” reageert Rikus Spithorst.

Meerstadt
Huges heeft ook een enkele keer contact gehad met Meerstadt, maar hij heeft niet veel van zijn adviserende rol gebruikgemaakt. “Maar dat wil niet zeggen dat we binnen NS daar geen gebruik van maken. Hij heeft 12 jaar ervaring.” Meerstadt staat nog tot 1 april op de loonlijst, nadat hij op 1 oktober terugtrad.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.