NS: Uitval Intercity Direct verminderen door extra locomotief

De Nederlandse Spoorwegen willen de uitval van Intercity Direct verminderen door de treinen te voorzien van een extra loc. Nu valt de snelle trein met toeslag nog regelmatig uit. NS denkt dat de betrouwbaarheid zal toenemen als de trein aan zowel de voorzijde als achterzijde een locomotief krijgt.

De huidige Intercity Direct-treinen hebben één locomotief die aan het einde van elke rit moet worden omgereden zodat de trein kan keren. Dit hoeft straks niet meer. " Minder handelingen en een simpeler proces moeten leiden tot minder uitval", verwachten de spoorwegen. De treinen met twee locomotieven rijden al geruime tijd in testbedrijf.

De Intercity Direct rijdt ieder half uur tussen Amsterdam en Breda, tussen Amsterdam en Rotterdam gaat de frequentie in de toekomst omhoog naar ieder kwartier. NS gaf eind augustus nog aan dat er vanaf oktober drie treinen per uur zouden gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Een woordvoerder van NS wil nu nog geen datum meer noemen.

Aan de Tweede Kamer heeft NS in 2013 belooft dat de derde trein er uiterlijk komt per december 2015. Het spoorbedrijf gaf echter aan dat de extra trein er eerder zou gaan komen. Het lijkt er echter steeds meer op dat dit toch niet lukt.

De afgelopen zomermaanden heeft de NS met lege treinen proefgereden met de twee locomotieven.

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug