Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

NS verwacht extra drukte rond Amsterdam Zuid en HSL

NS bereidt zich voor om in september 35 miljoen reizigers te vervoeren. Deze maand is traditiegetrouw de drukste maand van het jaar omdat forensen terug zijn van vakantie en de universiteiten weer open gaan. De verwachting is dat het vooral op station Amsterdam Zuid druk zal zijn door de nieuwe Noord/Zuidlijn. Ook op de HSL-Zuid heeft NS moeite om het groeiende aantal reizigers te verwerken.

Ook in 2017 vervoerde NS in september zo’n 35 miljoen reizigers. Het aantal reizigers zal dit jaar met name rond Amsterdam Zuid groeien. NS verwacht dat het aantal reizigers van en naar Amsterdam Zuid met 10 procent zal groeien. Het spoorbedrijf zegt treinen op de maximaal mogelijke lengte in te zullen zetten, maar dat zal naar verwachting niet genoeg zijn om iedereen een zitplaats te bieden.

De hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Schiphol is met 19 procent reizigersgroei de snelst groeiende verbinding. De drukste trein wordt per direct uitgebreid van zes naar negen rijtuigen. De forse groei is mede te verklaren doordat alle treinreizigers naar België nu via de HSL vervoerd worden, terwijl de trein naar Brussel tot april nog via het normale spoor reed. Het aantal treinen is desondanks niet uitgebreid. Dat gebeurt pas in december.

NS adviseert reizigers de drukte-indicator te gebruiken via NS.nl of de NS-reisplanner. Het spoorbedrijf deelt de drukte-indicator nog niet met derde partijen, zoals Treinreiziger.nl. Vooral in wat NS de hyperspits noemt – de piek tussen 7.30 en 8.30 uur – heeft NS moeite om iedereen een zitplek te bieden. Vooral dan moeten reizigers rekening houden met een staanplaats.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

18 gedachten over “NS verwacht extra drukte rond Amsterdam Zuid en HSL”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    De snelle Noord – Zuidmetrolijn zorgt voor aanwas van reizigers. Vooral vanaf Amsterdam Noord is de reistijd fors omlaag gegaan. Maar de bestaande metrolijnen zorgden natuurlijk ook al voor reizigerspotentieel van/naar Amsterdam Zuid. Vraag is hoeveel extra treinreizigers de Noord – Zuidmetrolijn de komende maanden gaat opleveren.

    De HSL is populair. Het is duidelijk dat er behoefte is aan snelle IC tussen Schiphol – Rotterdam. Het succes kan alleen maar groter worden als de nieuwe Intercity sneller (200 km p/u i.p.v. 160 km p/u), betrouwbaarder (kan bijna niet slechter met Intercity Direct), punctueler, comfortabeler (moderne interieur met stopcontacten, Wifi, displays) is en meer zitplaatsen heeft. Als de nieuwe HSL IC betrouwbaar op de HSL rijdt kan het vanaf 2025 ook doorgetrokken op het hoofdrailnet. En dan zal de HSL nog beter benut worden door de ICNG tussen Amsterdam – Rotterdam – Roosendaal (doortrekken van Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam) en Breda – Schiphol – Amsterdam Zuid – Zwolle te laten rijden.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Jammer dat ze met die oude kolentreinen moeten rijden. Het had allemaal zoveel beter gekund. MAar zo te lezen hadden aan de 19 V250-ers ook niet genoeg gehad.
      Dat die die super Alstom het allemaal gaat doen is maar suggestie en moet maar blijken.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Met de nieuwe HSL IC zal het probleem niet voor 100% zijn opgelost. Zo simpel is dat niet. Er komt meer bij kijken. Maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.

    2. Dries Molenaar schreef:

      NB Doe dan ook een nieuwe aftakking erbij bij Zevenbergschenhoek om zo de lijn naar Bergen op Zoom
      Vlissingen aan te sluiten. Het spoor daar een beetje prepareren en je kan op enkele stukken wellicht wat langer de snelheid hoger houden. Men zal dan wel de uitrol van ERTMS moeten bespoedigen (onmogelijk in Den Haag). Idem natuurlijk op de Zuid-As, Flevolijn en Hanzelijn.

  2. hanzeboog2012 schreef:

    De drukste Intercity Direct rijdt tussen Breda (7.15) – Amsterdam Centraal (8.21). Zie NS Reisplanner. Daar is de samenstelling 2 Traxx locomotieven aan beide uiteinden met daartussen 9 rijtuigen.

    1. F.F.W. Beijerling schreef:

      Vier TRAXXen?

  3. Bert Sitters schreef:

    Je ziet het succes van een snelle verbinding. Minister,staatsecretaris, Tweede Kamer, NS en ProRail steek snel de koppen bij elkaar. Kies duidelijk voor het spoor in plaats van autowegen.
    Maak een plan voor snelle sporen tussen Amsterdam -Deventer, Amsterdam-Utrecht, Den Haag/Rotterdam – Utrecht, Amersfoort- Breda, Utrecht -Eindhoven en Utrecht -Anrhem. Zorg dat deze verbindingen voortvarend worden gerealiseerd.

    1. de Leeuw schreef:

      @Bert,

      Zal (helaas)niet gebeuren. In Nederland is de politiek net zo bang voor de Autolobby als de politici in de VS voor de NRA.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      Spoor en treinen zijn niet sexy voor politici want ze scoren niet echt mee bij de kiezers. Vergelijkbaar met USA waar kiezers vliegtuig en auto interessant vinden. In Nederland is dat auto, fiets en in mindere vliegtuig.

      1. Bert Sitters schreef:

        @Hanzeboog, een opdracht voor beleidsmakets: maak de trein sexy

  4. Bert Sitters schreef:

    De politiek moet niet bang zijn. Zo machtig is de autolobby ook weer niet.

  5. Dries Molenaar schreef:

    Goh en volgens van Toorenburg van de stuurlui aan de wal commissie was er dramatisch gemeld dat er 7 of 11 miljard verknald was zonder enig resultaat. Het is vechten om met de trein mee te kunnen.

  6. hanzeboog2012 schreef:

    De prestaties op de HSL worden ook steeds beter. Al klinkt dat raar want de prestaties zijn nog steeds niet optimaal. Uitval IC Direct en technische problemen op de HSL Zuid zijn er nog steeds. Maar wordt minder.

    Maar met een toeslag van E 1,40 in daluren en E 2,40 in spitsuren vinden steeds meer treinreizigers de moeite waard om de snelle IC tussen Schiphol – Rotterdam te nemen. Zeker nu de betrouwbaarheid steeds beter wordt. De afweging om de IC Direct Schiphol – Rotterdam te nemen i.p.v. een conventionele IC te nemen tussen Schiphol – Den Haag – Rotterdam slaat steeds meer door ten gunste van de IC Direct. Al is de punctualiteit nu weer afgenomen door de zoveelste update van de Traxx locomotieven. NS verwacht weer even een dip in de prestaties van de IC Direct.

    In het verleden was het concept dat ze voor ogen had dat de HST alleen op de HSL Zuid zou gaan rijden. Met dure toeslagen zoals ze dat in 2010 ook hadden nl. 60%. Het is gebleken dat dit concept een flop was. Voor zowel de treinreizigers. Maar ook voor de NS die meer moet betalen voor een HST die duurder in aanschaf was. En ook meer energie zal gaan verbruiken.

    Ex minister Schultz besloot de HSL te integreren in het hoofdrailnet. En dat is een stap in de goede richting geweest. De HSL Zuid moet vooral gebruikt worden voor binnenlandse IC net met nieuwe ICNG.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Die toeslagen waren gebaseerd op bevindingen uit enquetes op de trein voor de aanleg van de HSL. Ik heb er ook één ingevuld. Duidelijk dat mensen makkelijk een mooi bedrag aankruisen als waarde van 30 minuten besparing maar wanneer puntje bij paaltje komt is men meer van de kwartjes dan van de rijksdaalders. Put your money where your mouth is, maar niet heus.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Dat is onzin. NS heeft zelf vooraf aangegeven dat ze maatschappijlijke discussie en weerstand verwachtte bij de hoogte van de toeslag.

  7. Rudy schreef:

    Traditioneel is Amsterdam – Rotterdam een goudmijn. Het maakt niet uit hoe je rijdt, de capaciteit is niet aan te slepen. Er liggen nu al 4 lijnen Amsterdam – Rotterdam
    1. De oude lijn Amsterdam -Haarlem – Den Haag – Rotterdam
    2. De Schiphollijn Amsterdam – Schiphol – Den Haag Rotterdam
    3. De HSL Amsterdam -Schiphol – Rotterdam
    4. De beurstrein Amsterdam – Woerden – Gouda – Rotterdam

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Vervoerspotentieel tussen Amsterdam – Rotterdam is het grootste van Nederland. Er zijn daar ook veel files, vergrijzing neemt toe, niet iedereen heeft een auto en zijn in dit deel ook erg veel toeristen. Voertaal op spoor 1 of 2 op station Schiphol is soms Engels/buitenlandse taal.

      De HSL Zuid is daarom ook een uitbreiding van het spoornet tussen Amsterdam – Rotterdam. Al was het daar oorspronkelijk niet voor bedoelt.

  8. C.pulchra schreef:

    Vandaag lag de hsl vanuit Breda weer een halve dag uit. Via Dordrecht met de bus… Via den Bosch 2,5 uur onderweg… 1 minuut niet wachten met overstap, hups half uur erbij… Wat een succes zeg die #profail en #ns met de dagelijks sein, trein, bovenleiding storingen, vreselijke club.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.