NS: voornamelijk stoptreinen in Randstad vanwege sneeuw
04 dec 2010 14:21
Terwijl op de televisie een reclamespot van NS en ProRail te zien is waarbij wordt stilgestaan bij de wintermaatregelen, staan honderden reizigers te wachten op Utrecht Centraal. Dat komt doordat het treinverkeer in de gehele Randstad ontregeld is door sneeuwval. Op de meeste trajecten in de Randstad zijn de intercity´s opgeheven en rijden er uitsluitend stoptreinen.
De problemen begonnen begin de middag. Rond de klok van twaalf zorgde sneeuwval voor diverse wisselstoringen. Bijvoorbeeld rond Schiphol. Enkele uren lang reden er maar zeer mondjesmaat treinen. Ook rond Alphen a/d Rijn kwam het treinverkeer grotendeels tot stilstand.
Minder treinen
Via teletekst gaf ProRail aan dat de treinen omstreeks twee uur van de middag weer volgens het spoorboekje zouden rijden. Maar het tegenovergestelde gebeurde. Weliswaar konden er rond Schiphol weer meer treinen rijden, maar het aantal trajecten waarop minder treinen reden steeg. In een nieuwe prognose ging men er vanuit dat de problemen na 17:00 uur zouden afnemen.
Alleen stoptreinen
Maar de problemen namen niet af. Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail rijden de treinen rond Utrecht sinds 16:00 uur niet meer volgens het spoorboekje. Er rijden wel treinen, maar zeer beperkt, en vrijwel alleen maar stoptreinen. Dat geldt niet alleen rond Utrecht, maar voor de brede Randstad. En dat blijft waarschijnlijk de gehele avond zo, meldt ns.nl. Via de website waarschuwt de Nederlandse Spoorwegen voor aanmerkelijk langere reistijden.
Storingen verholpen
ProRail had vandaag extra storingsploegen achter de hand. Zij hebben inmiddels de meeste storingen inmiddels verholpen. Alleen de storing bij Alphen a/d Rijn is nog niet verholpen. Ondanks de meeste storingen verholpen zijn, blijft de dienstregeling aangepast.
Winterklaar
De NS en ProRail hebben meerdere keren aangegeven klaar te zijn voor de winter. Tientallen miljoenen werden geïnvesteerd in de infrastructuur en de treinen. De afgelopen dagen leek ook alles zonder grote problemen te verlopen. Maar vandaag zorgde de sneeuwval toch voor aanzienlijke vertragingen. Volgens de ProRail-woordvoerder is echter onmogelijk om de infrastructuur en het materieel ´´totaal ongevoelig te maken voor de weersomstandigheden´´.
Nooddienstregeling
Een woordvoerder van de NS noemde de sneeuwbuien van zaterdag ´´weersomstandigheden waarbij je niet kunt verwachten dat de dienstregeling precies volgens het boekje kan draaien´´.
In oktober werd er geofend met een nooddienstregeling. Daardoor reden er zondag 10 oktober veel minder treinen. De nooddienstregeling kan echter moeilijk in situaties als deze 1 op 1 worden uitgevoerd. Want, zo bleek 10 oktober, de nooddienstregeling kan alleen landelijk worden ingeladen, niet per regio of per tijdsperiode. Althans, dat werd destijds als reden genoemd waarom de nooddienstregeling in heel Nederland een gehele dag lang werd getest.
Amsterdam
Overigens beperken de problemen zich niet alleen tot NS. Ook de GVB kampt met problemen. In Amsterdam rijden er minder trams door sneeuw. Dat komt door wisselproblemen. Oook bussen rijden een stuk langzamer. Het GVB verwacht dat de overlast de hele dag aanhoudt. Ook de bussen in Zuid-Holland en Zeeland hebben hinder van de sneeuw. Met name het busverkeer rond Alphen a/d Rijn.
Den Haag
Ook in Den Haag heeft het Openbaar Vervoer te maken met vertraging. Veel reizigers bezoeken de website van de HTM om zich te laten informeren, maar die website is overbelast geraakt. De bussen rijden wel allemaal via de normale route, maar alleen met vertraging. Bij de tram wordt er gerden volgens een nooddienstregeling. Diverse Haagse trams van de HTM zijn opgeheven.