fbpx

NS vraagt voor 2014 capaciteit aan voor uurlijkse Benelux en V250

klok 15 apr 2013 11:01

De Nederlandse Spoorwegen heeft bij spoorbeheerder ProRail ruimte op het spoor aangevraagd om volgend jaar 16 treinen te laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. Omdat onduidelijk is of de Fyra V250 tijdig terug keert heeft het spoorbedrijf zowel capaciteit aangevraagd via het normale spoor als via de hogesnelheidslijn. Dat meldde een woordvoerder van het spoorbedrijf maandag naar aanleiding van berichtgeving van De Telegraaf.

´´Nu rijdt er 8 keer per dag een intercity tussen Den Haag HS en Brussel, maar onze reizigers vinden dat te weinig´´, aldus de zegsman. ´´Om te voorkomen dat we in de nieuwe dienstregeling van 2014 met die frequentie blijven zitten, hebben we nu alvast ruimte op het spoor moeten aanvragen.´" 

Consumentenorganisaties
Daarmee komt het spoorbedrijf tegemoet aan de wensen van consumentenorganisaties. Die hadden eerder het spoorbedrijf opgeroepen om per 2014 weer capaciteit aan te vragen voor een uurlijkse trein Amsterdam – Brussel

V250
Behalve via de klassieke lijn heeft NS ook capaciteit aangevraagd voor een uurlijkse trein Amsterdam – Brussel via de hogesnelhiedslijn. Eind juni moet duidelijk worden of de V250 op termijn gaat terug keren.  Omdat het nog onduidelijk is of de Benelux volgend jaar daadwerkelijk weer gaat rijden tussen Amsterdam en Brussel, zet de Gemeente Den Haag de aanbesteding door voor de zogenoemde Lage Landen Lijn (Den Haag – Brussel).

Hogere frequenties
De Tweede Kamer en staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) stelden eerder al dat zij liefst zo snel mogelijk zien dat er meer treinen tussen Nederland en Brussel gaan rijden. Het is onduidelijk of het spoorbedrijf erin slaagt om die wens al voor december te vervullen. ProRail heeft eerder aangegeven dat er nu wel capaciteit kan worden vrijgemaakt voor een uurlijkse verbinding Den Haag – Brussel. 

Alternatieven
De NS liet begin deze maand weten te werken aan een volwaardig alternatief voor de uitgevallen Fyra V250. 
Zo wordt onder meer gekeken of er dubbeldekkers op het snelle spoor kunnen rijden, of dat er binnenlandse Fyra´s (de zogenoemde V160) kunnen worden toegelaten voor het Belgische hogesnelheidsspoor. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.