fbpx

NS waarschuwt voor grote gevolgen door staking vrijdag

25 aug 2022 17:33

De Nederlandse Spoorwegen verwachten dat de staking van vrijdag in de regio rond Rotterdam en Den Haag veel meer gevolgen heeft dan de eerste staking in het noorden van het land. Net als toen probeert het spoorbedrijf het stakingsgebied los te koppelen van de rest van de dienstregeling, maar dat is veel lastiger.

Geen treinen in West-Nederland

Vrijdag staakt het personeel met de standplaatsen Leidschendam, Dordrecht, Leiden, Den Haag en Rotterdam. Dat betekent dat er in die regio nauwelijks treinen zouden rijden, zo laat NS weten. Om de rest van de dienstregeling zoveel mogelijk normaal te laten verlopen, rijdt de NS nu helemaal niet in de stakingsregio. Treinen rijden daarom niet verder dan de stations Alphen aan den Rijn, Hoofddorp, Gouda, Haarlem en Lage Zwaluwe. De reisplanner wordt donderdagavond bijgewerkt.

Dat zal niet voorkomen dat ook reizigers buiten het stakingsgebied last krijgen van de werkonderbreking, waarschuwt de NS. Daar moet rekening worden gehouden met langere reistijden en meer overstappen. Thalys en Eurostar rijden wel normaal. De intercity naar Brussel rijdt minder vaak, maar stopt wel zoals gebruikelijk in Rotterdam.

Reis uitstellen

NS adviseert reizigers hun reis in Zuid-Holland uit te stellen of op een andere manier te reizen. Buiten de regio worden reizigers opgeroepen kort voor vertrek de reisplanner te bekijken. Dit weekeinde rekent de NS erop weer volgens de normale dienstregeling te kunnen rijden.

Graag in gesprek

Het personeel van de NS staakt vanwege de stukgelopen cao-onderhandelingen tussen het spoorbedrijf en vakbonden FNV, CNV en VVMC. De estafettestakingen duren tot het einde van augustus. Als er dan nog geen cao-bod is waar de vakbonden tevreden mee zijn, komt er volgens de vakbond een landelijke staking. Treinen van de overige vervoerders – waaronder R-net tussen Alphen aan den Rijn en Gouda (gereden door NS), en tussen Dordrecht en Geldermalsen – rijden vrijdag wel.

NS zegt de zorgen van het rijdend personeel te begrijpen. “De waardering voor onze collega’s in een voor ieder onzekere tijd willen we daarom graag terug laten komen in de nieuwe cao. Tegelijkertijd hebben we als bedrijf te maken met krappe arbeidsmarkt, stijgende prijzen en achterblijvende reizigersaantallen” zegt NS in een verklaring. Het spoorbedrijf wil graag in gesprek met vakbonden. Het spoorbedrijf wees erop dat als alle looneisen zouden worden ingewilligd de loonkosten met 20% zouden stijgen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

10 gedachten aan “NS waarschuwt voor grote gevolgen door staking vrijdag”

  1. Ton Salari schreef:

    Tijd dat de vakbonden gaan praten met de NS.
    Ik vind het belachelijk van woorden dat er gestaakt moet worden door de bonden. Ik vind dat er een stakingsverbod moet komen. Nu zijn de reizigers de dupe.

    1. CK schreef:

      Precies, in 1980 werd een grote fout gemaakt door het stakingsverbod voor spoorwegpersoneel uit het Wetboek van Strafrecht te schrappen.

      1. Simon schreef:

        @CK Niet mee eens.
        Je kunt geen plannen maken voor marktwerking in het OV en tegelijkertijd het stakingsverbod handhaven (worgwetten van Abraham Kuyper).
        Sinds de opkomst van de auto is een staking bij het OV ook niet ‘maatschappij-ontwrichtend’.
        Overigens is het stakingsrecht in Nederland nog steeds allerbelabberdst geregeld en afhankelijk van gerechtelijke willekeur (jurisprudentierecht).

  2. GJ de Groot schreef:

    Komkom, stakingsverbod? Vakbonden mogen sinds omstreeks 1860, het stakingsrecht is sindsdien met name door jurisprudentie behoorlijk goed gedefinieerd – niet opeens, maar tijdig aangekondigd enz. – en dan komen een paar leunstoelopiniemakers – ze reizen zelf zelf niet, maar zeggen op te komen voor wie wel wil reizen – op de gedachte het maar af te schaffen: houd toch op. Je weet nu waar je aan aan toe bent en als het geen ongerief veroorzaakt, heeft het geen nut. Blijkens de voxpops die ik zag, vindt de ‘gewone’ NL-er het geen probleem, hoogstens vervelend.

    De NS en hun werknemers hebben verschil van mening over arbeidsvoorwaarden en vechten dat o.a. via stakingen uit. Mooi dat dat kan in NL.

    1. arno schreef:

      Natuurlijk, het is goed dat er stakingsrecht bestaat in Nederland. Maar de eisen van de vakbonden zijn buitensporig. Zeker omdat de NS gewoon verlies lijdt. Men gaat er blijkbaar vanuit dat de overheid wel gaat redden/helpen

      1. huub schreef:

        Zeker gezien het feit dat de NS verlies lijden lijkt het mij voor de hand liggend dat de diverse directies een stapje terug doen en salaris inleveren. Het rijdend personeel gaat daar vast wel mee akkoord als signaal. Daarnaast moet de vaste conducteursnorm worden versoepeld, nood breekt immers wet, zo kunnen er tenminste extra lange treinen worden ingezet. De nu op tafel liggende versobering van de dienstrelgeling (voor heel 2023!) moet van de baan.

      2. Thijs schreef:

        Lijkt me volledig logisch dat de overheid gaat helpen als er geldproblemen ontstaan.
        KLM wordt tenslotte ook bekostigd uit overheidsgeld. Als dat niet wenselijk wordt geacht graag alles nu terugvorderen en dan Schiphol lekker dichtgooien…

    2. Chris schreef:

      Waar is het duimpje omhoog dat ik kan doen voor GJ De Groot?

      Nou, bij dezen👍

  3. Robert schreef:

    Vraag me al lang af waarom de conducteur zo belangrijk is op de trein. Wat ik er van zie is op een fluitje blazen en sporadisch een vervoersbewijs controleren.
    Wat opvalt is vooral de afwezigheid van de conducteur in de trein. Soms zie je in de eerste klas uitrusten of misschien zitten ze gezellig te babbelen met de machinist op de bok. Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat de functie precies inhoudt. Uitleg op Wikepedia: De hoofdconducteur (HC) heeft als taak om de trein veilig te laten vertrekken, reizigers te informeren en vervoersbewijzen te controleren. De HC moet ook de orde handhaven en zorgen voor rust en veiligheid in de trein.’Conducteur’ is via het Frans aan het Latijn ontleend. In het huidige Frans betekent conducteur ‘bestuurder’, de functie die in Nederland ‘machinist’ en in België ‘treinbestuurder’ heet. Nu de conducteur geen trein bestuurt en vooral opvalt door afwezigheid in de trein kan de NS best zonder. De functie behelst fluitje blazen en veilig vertrekken kan de machinist toch ook vanaf de bok? Conducteurs? Je ziet ze niet, je ziet ze niet…

  4. Els van Bokhorst schreef:

    Helemaal mee eens Robert. Ik reis met grote regelmaat van Groningen naar Utrecht. Toch een mooi aantal kilometers. Ik word zelden gecontroleerd. In het weekend maak ik deze reis altijd 1 e klas. En wie zitten daar onderuit gezakt gezellig te babbelen? Juist de conducteurs m/v. Jammer genoeg voor heb worden ze af en toe gestoord in hun gesprekken als er een station is. Hoezo onveiligheid in de trein als er geen conducteur is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.