NS werkt aan nieuwe indicator reizigerspunctualiteit
13 okt 2014 15:47
NS is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe indicator reizigerspunctualiteit. Momenteel weegt NS vertraagde treinen op 35 knooppunten met het aantal reizigers. Daarbij wordt uitgegaan van historische conducteurstellingen. In de nieuwe indicator wil NS OV-chipkaartdata gebruiken.
Uitgangspunt zijn niet langer de 35 knooppunten, maar het begin- en eindstation van de klant. "Dat sluit beter aan bij de beleving van de klant", zegt NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg. Bovendien moet de OV-chipkaart de betrouwbaarheid van de indicator verbeteren. De huidige conducteurstellingen zijn namelijk slechts een schatting hoeveel reizigers gemiddeld in een bepaalde trein zitten. "Met de OV-chipkaartdata kan worden bepaald welke reis een klant heeft gemaakt en op basis daarvan de daadwerkelijke bezetting van de trein worden meegewogen", legt Van Scherrenburg uit.
Om op basis van OV-Chipkaart data de volledige populatie reizigers te kunnen bepalen moet het percentage reizigers dat in- en uitcheckt stabieler zijn dan in de afgelopen overgangsjaren. "De verwachting is dat dit met de invoering van ‘Papier uit’ vanaf juli 2014 in toenemende mate het geval zal zijn".
NS streeft ernaar om in 2016 over te gaan op de nieuwe indicator reizigerspunctualiteit. Daarvoor wordt in 2014 de meetmethode verder ontwikkeld. In 2015 zullen zowel het systeem op basis van conducteurstellingen als dat op basis van OV-chipkaartdata naast elkaar draaien. Van Scherrenburg: "Bij de herijking in 2017 zal overwogen worden om met één algemene KPI voor de hele gehele concessie te werken."
Foto: Dave van Hattem