fbpx

NS wil Fyra met Traxx locomotieven ook richting België inzetten

05 apr 2013 14:20

De Nederlandse Spoorwegen willen dat de getrokken Fyra-treinen die nu alleen in Nederland worden gebruikt, toestemming krijgen om ook op het Belgische spoor te rijden. Het gaat dan niet om de falende V250, maar om de door Traxx-locomotieven getrokken treinen (V160). Dat zei NS-directeur Merel van Vroonhoven vrijdag.

De toelating op het Belgische spoor kan in de toekomst helpen om een goede verbinding tussen Amsterdam en Brussel tot stand te brengen. Ook voor de treindienst Den Haag – Brussel worden Traxx-locomotieven gebruikt. Die locomotieven zijn in België echter nog niet toegelaten op de hogesnelheidslijn. Bovendien hebben de Traxx-locomotieven die op de hogesnelheidslijn rijden een andere software-versie.

Nauwelijks langzamer
Een getrokken Fyra zal circa 10 minuten langzamer zijn dan de Fyra V250 in december was. Dat verschil is relatief klein doordat ook de V250 van Amsterdam tot Rotterdam niet harder reed dan 160 kilometer per uur. Tussen Rotterdam en Antwerpen had de trein bovendien extra marge.

Dubbeldekkers
NS gaat ook een proef doen met dubbeldekkertreinen op de hogesnelheidslijn. In België rijden er al dubbeldekstreinen tussen Antwerpen en Noorderkempen op de hogesnelheidslijn. Mogelijk wordt de proef met dit type dubbeldeksrijtuigen uitgevoerd, maar dat is niet bekendgemaakt. Daarnaast bekijkt NS of er materieel in het buitenland beschikbaar is voor een treinverbinding via de klassieke lijn.

Traxx
Enkele jaren geleden wilde NS ook al Traxx-locomotieven inzetten in de Fyra-dienst naar België. De Belgische spoorwegen (NMBS) voelden daar destijds niets voor, waarop werd besloten te wachten op de V250-treinstellen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl