januari 2009
Eurlings onderzoekt intercity
Nederland dreigt door introductie Fyra een intercity met België te verliezen. Minister Eurlings onderzoekt of de Belgische trein Charleroi – Essen naar Roosendaal kan worden doorgetrokken.
januari 2009
De Nederlandse Spoorwegen willen de trein Amsterdam – Brussel per 2024 een half uur versnellen. Volgens het spoorbedrijf is er bijna een deal met de Belgische spoorwegen. Een dergelijke trein zou dan minder moeten stoppen.
Dat zegt toekomstig president-directeur van NS – Marjan Rintel – in een uitgebreid interview met het Algemeen Dagblad. Voor de versnelde verbinding zijn de nieuwe ICNG intercity’s nodig, die momenteel in de Poolse fabriek van Alstom gebouwd worden. Die kunnen 200 kilometer per uur. Maar dat alleen is niet voldoende. Dat levert slechts een beperkte reistijdwinst op.
Volgens het AD ligt het voor de hand dat de toekomstig versnelde verbinding diverse stations in België overslaat. Maar volgens Treinreiziger.nl is dat alleen niet voldoende om een half uur reistijdwinst te behalen. “Als je een half uur reistijdwinst wil behalen ligt het ook voor de hand om Breda over te slaan. Anders wordt het praktisch onmogelijk om de trein een half uur te versnellen” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. Daar staat tegen over dat er straks meer materieel is, en er voor een snelle trein juist minder materieel nodig is. “Dus het kan zijn dat er een aparte trein vanuit Breda richting België gaat rijden. Dat is ook in lijn met de dienstregelingsschetsen van ProRail voor 2030“.
NS zegt in een reactie de huidige stations te willen blijven bedienen. Dus Breda zal een verbinding met België blijven houden. “Daarboven bespreken we verschillende varianten voor een snellere verbinding waarbij een halfuur kortere reistijd mogelijk is.” De reis van Brussel naar Amsterdam duurt met de intercity nu nog 2.52 uur. De toekomstige treindienst zal niet meer rijden van en naar Amsterdam Centraal, maar vanaf Amsterdam Zuid. Dat wat ook weer extra tijd scheelt, zegt NS.
Op dit moment zijn er veel minder treinreizigers die de (internationale) trein nemen. Maar volgens NS is dat geen reden om niet te investeren in de internationale trein. Het spoorbedrijf wijst erop dat in 2019 het aantal treinreizigers naar Brussel met 14% is gegroeid. Rintel: “Zonder de impact van corona, zouden we de komende jaren onherroepelijk tegen de grenzen van die groei aan zijn gelopen. De huidige crisis is voor NS dus ook geen reden om het even rustig aan te doen. ”
Toch lukt het soms maar moeizaam om ambities waar te maken. Zo wordt al ruim tien jaar gesproken over een tweede stoptrein Roosendaal – Antwerpen of over het doortrekken van de intercity Essen – Charleroi naar Roosendaal. Maar nog steeds is er praktisch niets veranderd. Maar NS woordvoerder Erik Kroeze zijn de huidige plannen voor een snellere trein naar Brussel “erg reëel”. “Het reizigersaantal groeit, we krijgen nieuwe sneller treinen en we hebben een hele goede samenwerking met de NMBS”.
50 mondkapjes nu tijdelijk voor € 5,95 bij CareDelta.nl (Advertentie)
Titel: Amsterdam – Brussel. De historie van de Benelux-treinen
Omvang: 364 pagina’s
ISBN: 9789083003313
Prijs: 49,50 euro
This post was last modified on 10 december 2020 11:05
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…