NS wil in 2024 half uur sneller naar Brussel (vanaf Amsterdam Zuid)

De Nederlandse Spoorwegen willen de trein Amsterdam – Brussel per 2024 een half uur versnellen. Volgens het spoorbedrijf is er bijna een deal met de Belgische spoorwegen. Een dergelijke trein zou dan minder moeten stoppen.

Stop Breda

Dat zegt toekomstig president-directeur van NS – Marjan Rintel – in een uitgebreid interview met het Algemeen Dagblad. Voor de versnelde verbinding zijn de nieuwe ICNG intercity’s nodig, die momenteel in de Poolse fabriek van Alstom gebouwd worden. Die kunnen 200 kilometer per uur. Maar dat alleen is niet voldoende. Dat levert slechts een beperkte reistijdwinst op.

Volgens het AD ligt het voor de hand dat de toekomstig versnelde verbinding diverse stations in België overslaat. Maar volgens Treinreiziger.nl is dat alleen niet voldoende om een half uur reistijdwinst te behalen. “Als je een half uur reistijdwinst wil behalen ligt het ook voor de hand om Breda over te slaan. Anders wordt het praktisch onmogelijk om de trein een half uur te versnellen” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. Daar staat tegen over dat er straks meer materieel is, en er voor een snelle trein juist minder materieel nodig is. “Dus het kan zijn dat er een aparte trein vanuit Breda richting België gaat rijden. Dat is ook in lijn met de dienstregelingsschetsen van ProRail voor 2030“.

NS zegt in een reactie de huidige stations te willen blijven bedienen. Dus Breda zal een verbinding met België blijven houden. “Daarboven bespreken we verschillende varianten voor een snellere verbinding waarbij een halfuur kortere reistijd mogelijk is.” De reis van Brussel naar Amsterdam duurt met de intercity nu nog 2.52 uur. De toekomstige treindienst zal niet meer rijden van en naar Amsterdam Centraal, maar vanaf Amsterdam Zuid. Dat wat ook weer extra tijd scheelt, zegt NS.

Niet even rustig aan doen

Op dit moment zijn er veel minder treinreizigers die de (internationale) trein nemen. Maar volgens NS is dat geen reden om niet te investeren in de internationale trein. Het spoorbedrijf wijst erop dat in 2019 het aantal treinreizigers naar Brussel met 14% is gegroeid. Rintel: “Zonder de impact van corona, zouden we de komende jaren onherroepelijk tegen de grenzen van die groei aan zijn gelopen. De huidige crisis is voor NS dus ook geen reden om het even rustig aan te doen. ”

Toch lukt het soms maar moeizaam om ambities waar te maken. Zo wordt al ruim tien jaar gesproken over een tweede stoptrein Roosendaal – Antwerpen of over het doortrekken van de intercity Essen – Charleroi naar Roosendaal. Maar nog steeds is er praktisch niets veranderd. Maar NS woordvoerder Erik Kroeze zijn de huidige plannen voor een snellere trein naar Brussel “erg reëel”. “Het reizigersaantal groeit, we krijgen nieuwe sneller treinen en we hebben een hele goede samenwerking met de NMBS”.

50 mondkapjes nu tijdelijk voor € 5,95 bij CareDelta.nl (Advertentie)

Tip: Boek Amsterdam – Brussel

Titel: Amsterdam – Brussel. De historie van de Benelux-treinen
Omvang: 364 pagina’s
ISBN: 9789083003313
Prijs: 49,50 euro

Met de trein naar het buitenland

Tijdlijn: Plannen voor meer treinen naar België

januari 2009

Eurlings onderzoekt intercity

Nederland dreigt door introductie Fyra een intercity met België te verliezen. Minister Eurlings onderzoekt of de Belgische trein Charleroi – Essen naar Roosendaal kan worden doorgetrokken.

januari 2009
juni 2010

Minister zet in op tweede stoptrein

Eurlings richt zich nu op een tweede stoptrein Roosendaal – Antwerpen. Hij zegt te onderhandelen met de NMBS.

juni 2010
december 2012

Fyra vervangt intercity

De Benelux Amsterdam – Brussel wordt na jaren van vertraging vervangen door de Fyra.

december 2012
december 2014

Benelux weer naar Amsterdam

De Benelux rijdt weer door naar onze hoofdstad en rijdt weer elk uur. Maar snel is de trein allerminst.

december 2014
juni 2016

NS: tweede stoptrein i.p.v. versnellen

NS zegt dat de belofte voor een snellere stoptrein Roosendaal – Antwerpen niet gerealiseerd kan worden, als alternatief stelt het spoorbedrijf een tweede stoptrein Roosendaal – Antwerpen voor. Er worden gesprekken gestart met de NMBS.

juni 2016
april 2018

Eindelijk IC Brussel via de HSL

Het al eind 2016 moeten gebeuren, maar nu is het zover. De trein naar Brussel gaat via de hogesnelheidslijn rijden. Reizigersorganisaties willen weten wanneer de tweede stoptrein komt, maar krijgen te horen dat die voorlopig niet inzet, en dat zelfs de enige rijdende stoptrein wellicht tijdelijk verdwijnt vanwege modernisering.

april 2018
mei 2018

Stoptrein rijdt maanden niet

De directe verbinding Roosendaal – Antwerpen rijdt vanaf mei 2018 maanden niet vanwege vernieuwing materieel. Pas in december gaat de trein weer rijden.

mei 2018
mei 2018

BN de Stem: Tweede stoptrein vanaf 2019

Als het aan de Nederlandse Spoorwegen (NS) ligt, rijdt er met ingang van 2019 een tweede stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen. Dat meldt BN de Stem op basis van een brief van de Gedeputeerde Staten.

mei 2018
mei 2009

Geen stoptrein

Er is in 2019 geen tweede stoptrein gekomen tussen Roosendaal en Antwerpen, toch staat dit nog steeds op de agenda. In het besluit over de dienstregeling 2020 zegt NS tegen reizigersorganisaties ook een tweede stoptrein te willen. Consumentenorganisaties willen ook een versnelde stoptrein, maar NS zegt dat dit niet voor de hand ligt vanwege de infrastructuur in België. Opmerkelijk, want in de concessie belooft NS een versnelde stoptrein, die niet is gerealiseerd. Ook de andere beloftes (een intercity naar Aken zodra de infrastructuur af is en een intercity naar Luik) zijn nog niet waargemaakt.

mei 2009

This post was last modified on 10 december 2020 11:05

Share

Recent Posts

Weinig hoop voor ov bij begrotingsbehandeling IenW

Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…

5 uur terug

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

12 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct, van Brussel naar Rotterdam EuroCity

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

1 dag terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

4 dagen terug