NS wint kort geding en is weer eigenaar van DM ’90
25 sep 2019 15:32
De Nederlandse Spoorwegen is weer eigenaar geworden van 48 buffeltreinen (DM ’90). Dat heeft de voorzieningenrechter in Utrecht bepaald in een kort geding dat NS had aangespannen tegen de Roemeense collega’s van Ferotrans.
Boete
Ferotrans kocht in 2014 en 2017 oude treinen van NS. Deze treinen zouden uiterlijk april 2018 opgehaald worden door de Roemenen. Dat is niet gebeurd, waardoor de 2,5 kilometer aan treinen nog steeds in Nijmegen staan. Het spoor rond Nijmegen wordt vanaf 1 oktober vernieuwd. Daarom willen de NS en ProRail dat de treinen worden weggehaald. ProRail geeft NS een boete van 1.000 euro per trein als ze er begin oktober nog staan.
Tijdelijke locatie
Nu NS weer eigenaar van de buffeltreinen is geworden, kunnen ze worden weggehaald. De NS weet nog niet wat er met de treinstellen gaat gebeuren. “We gaan nu eerst alles in het werk stellen om het transport van de treinen naar een tijdelijke noodlocatie voor 1 oktober in gang te zetten”, aldus NS in een verklaring. “Tegelijkertijd gaan we op zoek naar een definitieve oplossing voor deze treinen, aangezien er onvoldoende ruimte op het spoor is om deze treinen langdurig stil te laten staan.”
Toekomst onduidelijk
Alle opties voor een definitieve oplossing liggen nog open volgens NS. “We zijn teleurgesteld in het verkoopproces. Deze uitkomst is allesbehalve een overwinning. Deze treinen hadden inmiddels gewoon in Roemenië kunnen rondrijden.” Over de mogelijke terugbetaling aan Ferotrans moet nog worden gesproken, aldus NS.
Wadloper
Waar de verkoop nu mislukt is, is het in het verleden regelmatig wel geslaagd. Zo zijn Wadlopers – de oude dieseltrein van Noord-Nederland – verkocht aan Roemenië, Polen en Argentinië. De Wadlopers zijn echter aan een ander Roemeens bedrijf verkocht (TFC). Ferotrans rijdt nog geen reizigerstreinen in Roemenië .
Over DM ’90
De Buffel is de laatste dieseltreinserie van NS. De treinen zijn ook verhuurd geweest aan andere vervoerders, waaronder Syntus. De treinen hebben tussen 1996 en 2017 dienst gedaan. Vorig jaar werd er één exemplaar overgedragen aan het spoorwegmuseum.
© ANP / Treinreiziger.nl
Ja, wat nu. Leuk idee om deze treinen te moderniseren en omnte bouwen naar elektrisch . Nedtrain kan het getuige de ombouw van de oude gele dubbeldekkers naar moderene dubbeldekkers.
Wie heeft er nog betere ideeen?
tijdelijk inzetten tot zo gesloopt worden
want neer zetten vind ik zonde
Ik vind die buffels lekker ruim. Iets voor Arriva om in te zetten tussen Nijmegen en Roermond?
Goed idee! Maar dan moeten de Buffels wel worden voorzien van schermen met aankondigingen over de volgende halte en overstapmogelijkheden op de trein en de bus.
De Buffels moeten ook van buitenspiegels worden voorzien.
Op de boot zetten en op naar Roemenen indien reeds betaald. Eventueel super-roetfilter aanbrengen alsnog en laten betalen, dat weer wel. Verdienen leveranciers, monteurs en rederij ook weer wat.
Roemenië ligt niet aan het water.
Zwarte zee.
Stroomt de Donau niet meer door Roemenië?
https://www.google.com/maps/place/Roemeni%C3%AB/@45.1143827,23.798302,7.57z/data=!4m5!3m4!1s0x40b1ff26958976c3:0x84ef4f92a804b194!8m2!3d45.943161!4d24.96676
Niet aan het water? Bedoel je een andere Roemenië???
Er is nog tijdelijk ruimte op de Dijksgracht te vinden, net voor Amsterdam Centraal. Mogelijk kunnen er daar nog een aantal worden geplaatst. Vanwege de aanstaande sporenvernieuwing zal dit op den duur ook gesaneerd worden.
Voor definitieve ruimte kan de NS misschien beter wat sporen in het buitenland huren, omdat er de afgelopen jaren al een hoop sporen in ons land gesaneerd zijn. Misschien is het zelfs een idee om out-of-the-track te denken. En ze van de draaistellen te halen om ergens elders te stallen?
Vanwege de ambitie van NS voor groene stroom, zie ik geen dienst bij NS meer met die treinen. En bovendien hebben ze na die jaren wel weer onderhoud nodig, en instructies voor personeel.
Ik hoop echt dat er toch nog een goed thuis gevonden kan worden voor deze treinen. Ze zijn gewoon nog te goed om niet gebruikt te worden. Ik vond het daarnaast ook een mooie, tikkeltje eigenwijze trein met brede paden. Alleen de ontwerper die had bedacht dat het handig is om elke binnendeur op een andere manier te openen,….
Wie wil ze nog hebben? – Die dingen waren qua indeling en hoog dieselverbruik al uit de tijd toen ze gebouwd werden, om nog maar te zwijgen over het afwijkend brede profiel en de gebrekkige detecteerbaarheid.
Mee eens. Ze zijn duur in het gebruik en alleen maar geschikt om nog slechter presterende treinen te vervangen.
De Amerikaanse herrieschoppende CUMMINS-motoren kunnen toch worden vervangen door schone Duitse?
@ Wilhelm
Ook wanneer de motoren worden vernieuwd blijft het een zwaar treinstel en blijft het onderhoud arbeidsintensief.
@ Simon
Zijn ze zo extreem, in vergelijking met de GTW’s, de SPURT’s die ARRIVA op de noordelijke lijnen inzet?
Zet ze in op de lijn Roosendaal vlissingen als sprinter
Kan als toegevoegde reservematerieel worden ingezet. Maar hoeveel NS treinmachinisten kunnen deze DM 90 nog besturen?
NS kan de DM90 ook laten rijden als sprinter met eindbestemming Bad Bentheim. Uiteraard met schonere brandstof zoals blauwe diesel of waterstof.
Ik denk dat ze bij Onnen gestalt worden. Hopelijk gebeurd er nog wat mee en worden ze uiteindelijk niet gesloopt.
Prachtig nieuws dit!
Mooie reserve voor straks bij de Formule-1 in Zandvoort.
Dacht ik ook aan
Wat wordt nu de toekomst van deze markante treinstellen? Gaan ze toch gesloopt worden of nog naar een nieuw buitenland als vervangers van het daar oudere bijna uitgerangeerde materieel? Misschien toch naar Roemenië, waar de eigenaar van de ex Wadlopers deze fraaie diesels kan gaan overnemen. Misschien kan er uit het buitenland een Wadloper terugkeren naar ons land, wat dan hier weer kan fungeren als museumstel! Als Roemenië dan toch van de baan is dan maar naar een andere land , waar de Buffels weer jaren weer in dienst gesteld kunnen worden.
Ze worden nu dus spoedig verplaatst en als ze dan gelijk worden opgeknapt kunnen ze of via het spoor of via het water vervoerd worden naar hun nieuwe hometown.
Voorheen waren de Wadlopers ook een tijd gestald in Antwerpen of de Rotterdamse Maasvlakte, voordat hun daad werkelijke reis begon.
Maar ook de voormalige V250 treinstelen die de Fyra heetten hebben een tijd stil gestaan op de Dijksgracht en Watergraafsmeer, voordat ze uiteindelijk weer huiswaarts naar hun land Italie gingen. Met deze voormalige Albatrossen gaat het nu stukken beter in het Italiaanse land. Mooi opgeknapt van binnen en buiten en ze rijden als een zonnetje! Ik heb in deze oude ‘brekebeentjes”gezeten afgelopen augustus en er was niets op deze fraaie treinen aan te merken. Ze rijden probleemloos en bezitten nu zelfs een bar rijtuig in ieder treinstel.
Dus hopelijk gaat het voor deze fraaie dieseltreinstellen ook goedkomen en worden ze niet allen gesloopt. Misschien is er nog een stel over wat bij de STAR of ZLSM als museumtrein kan fungeren.
Misschien ook een idee om het gele Plan U stel bij een museumorganisatie onder te brengen. Dit genoemde treinstel staat al tijden onder de graffitti bij Amersfoort (Centraal).
Renoveren want ze kunnen nog zeker 20 jaar mee. En aangezien ProRail te weinig stroom capaciteit heeft kunnen ze toch prima invallen?
Terug in dienst nemen en roet filthers en CO2
Terug kan dringen kan je er weer 20 jaar tegen aan kleine update doen
Verkoop ze aan de NMBS 🙂 kunnen ze die lelijke gedrochten van een MW41 vervangen 🙂
Ze kunnen binnenkort wel in Zwolle gestald worden 😛
Las op de website van ProRail dat ze daar binnenkort weer een (deel) opstelterrein openen.
Het is jammer dat ze zo milieuvervuilend zijn, ten opzichte van het huidige dieselmaterieel in Nederland, en dat je er weinig mee kan qua ombouwen. Maar de treinstellen zijn (net zoals de Wadlopers) nog veelste te jong voor de sloop.
Interessante stelling dat de Buffels “zo milieuvervuilend zijn”. Heb je ook een link naar vergelijkende gegevens met ander dieselmaterieel?
Een creatief alternatief, vandaag in De Gelderlander:
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/plan-stal-48-oude-treinen-op-spoorlijn-naar-kleef~accd92f5/