fbpx
Foto: (c) ÖBB/Harald Eisenberger

ÖBB annuleert tijdelijk twee Nightjets vanwege werkzaamheden

Vanwege grootschalige werkzaamheden in Duitsland en Frankrijk ziet de ÖBB zich genoodzaakt om twee Nightjet-verbindingen tussen 12 augustus en 25 oktober te annuleren. Het gaat om de nachttrein naar Wenen vanuit Brussel en Parijs, maar ook om de slaaptrein Berlijn – Brussel / Parijs.

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij verwacht door de werkzaamheden dat het de verbindingen niet in stand kan houden. “Nightjet-partners DB, SNCF en NMBS hebben het Europese Nightjet-netwerk de afgelopen jaren consequent uitgebreid”, meldt de ÖBB in een persbericht. “De tijdelijke effecten van de werkzaamheden in Frankrijk en Duitsland zijn daarom des te betreurenswaardiger.”

Voor de getroffen Nightjets zijn nog geen kaartjes verkocht. De ÖBB verwacht dat de werkzaamheden na 28 oktober gestabiliseerd zijn en dat de Nightjets weer kunnen rijden. Tot die tijd kunnen reizigers die duurzaam willen reizen dagtreinen nemen, of de Nightjet van Wenen naar Brussel gebruiken om vanuit daar met TGV of Eurostar naar Parijs te treinen.

European Sleeper

Voor de geschrapte Nightjet Brussel-Berlijn is European Sleeper een alternatief. Deze Nederlandse onderneming rijdt driemaal per week tussen de hoofdsteden Brussel, Amsterdam, Berlijn en Praag. Ook Interrail-reizigers zijn welkom in deze slaaptrein. Zie European Sleeper.eu.

Zes uur vertraging

De ÖBB wil met deze maatregel onaangename verrassingen, treinuitval en grote vertragingen voor reizigers voorkomen. Bij andere Nightjets lukt dat vaak al niet, ook bij de treinen die naar Nederland rijden. Vertragingen tot twee à drie uur zijn bij de trein van Innsbruck/Wenen naar Amsterdam eerder regel dan uitzondering, met op zaterdag 15 juni zelfs zes uur vertraging. Ook de Nightjet van/naar Zürich kampt regelmatig met problemen, meldde De Gelderlander gisteren nog.

3.8 9 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
5 maanden geleden

En het is nooit af. Hoe liet men vroeger de TEE en slaaptreinen rijden? Ooit ben ik zoals bekend van Keulen naar Athene gereisd en ondanks enige mysterieuze momenten van stilstaan kwamen we na twee nachten in de trein precies op tijd aan. Later Brindisi-Venetië idem met één nacht. Elders in de wereld (Afrika en Japan) ook nooit problemen gehad.

Paul Lamote
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Welkom in de wereld van steeds meer regelgeving.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

raar, al die minnetjes. Ik heb er niet aan meegedaan. Er is veel haat bij de lezers.

B.P.
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Je kunt er donder op zeggen dat het spoor toen een stuk minder vol was dan nu. En de spoorwegen stonden er toen in Duitsland wellicht beter voor. De hele Duitse infrastructuur lijdt nu aan jaren aan onderinvestering en achterstallig onderhoud. Ten tijde van jouw reis was dat spul allemaal een stuk nieuwer.

Eend
5 maanden geleden

Het is onacceptabel dat treinen door werkzaamheden worden afgeschaft.
In Europa geeft veel teveel geld uit aan onzin projecten zoals defensie.
Een goed milieu vriendelijk spoorwegnet komt niet van de grond. Dankzij de EU zijn de nachttreinen opgeheven doordat het vliegverkeer is geliberaliseerd en geen enkele belasting voor vliegverkeer.

Annemiek
5 maanden geleden
Antwoord aan  Eend

De vliegbelasting bedraagt €29,05 per vlucht per vertrekkende passagier.
Niet alleen het vliegverkeer is geliberaliseerd. Dat is het spoor in feite ook. Het zijn de spoormaatschappijen en protectionistische overheden, zoals de Nederlandse, die voorkomen dat het spoor ook kan profiteren van een geliberaliseerde markt. Dat kun je de EU niet aanwrijven.

Paul Lamote
5 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het is de spoorwegsector zelf die geen liberalisatie wil. Stel je voor dat er concurrentie komt of dat het spoorwegvervoer efficiënter wordt.

Laatst bewerkt op 5 maanden geleden door Paul Lamote
Jan
5 maanden geleden

Zijn de werknemers en materiaal dat er gebruikt wordt tegenwoordig zo slecht?
Zo vaak…

Paul Lamote
5 maanden geleden
Antwoord aan  Jan

Het meeste materieel is van “eergisteren” en niet van “tegenwoordig”.

Passepartout
5 maanden geleden

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat in elk persbericht over de Nightjet door treinreiziger.nl een gelegenheid wordt gezien om eerdere negatieve ervaringen nog eens flink uit te meten. Dat er uitval en vertragingen te vinden zijn klopt, en ook naar een werkende WC is het in de trein naar Zürich vv soms even zoeken. Maar in vergelijking tot wat er verder aan treinen door Duitsland rijdt is de punctualiteit eigenlijk vrij hoog en ÖBB verdient net als European Sleeper de credits voor ambitie en durf. Ik ben persoonlijk blij dat de treinen er zijn, zij het niet in topconditie. Het blijft nog even een avontuur, maar het overtreft voor mij ruimschoots een reis overdag met gemiste aansluitingen e.d. En ben je een keer 3 uur te laat dan was de reis wel lekker goedkoop: je kunt 50% van je geld terugkrijgen. Dus ik zou zeggen: een ruime 6 voor de Nightjets vanuit NL. IMHO.

Rene
5 maanden geleden
Antwoord aan  Passepartout

Ik heb liever directe dagtreinen dan nachttreinen. Met als reden dat ik geen oog dichtdoe in een nachttrein, ik kom gebroken aan.

Mark
5 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

Ik deed ook geen oog dicht in de Nightjet. Maar dat kwam omdat ons slaaprijtuig ontbrak. Nooit meer Nightjet voor mij!

Bas
5 maanden geleden

Ik mis de info dat de NJ402/403 vanaf medio augustus tijdelijk zonder zitwagens (treindeel IC60402/60403) van en naar Amsterdam gaat rijden…

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bas

Wat is daarvan de reden?