fbpx

Onderzoeksraad: Brand aardgasbus Wassenaar door hiaat regelgeving

10 sep 2013 13:38

Het ongeluk met de aardgasbus in Wassenaar in oktober 2012 is het gevolg van een hiaat in de regelgeving. Die conclusie heeft de Onderzoeksraad dinsdag getrokken. De raad adviseert dan ook de regelgeving aan te passen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een half jaar de tijd om op de aanbevelingen te reageren. Vervoerder Veolia laat weten de hoofdlijnen en aanbevelingen van het rapport te onderschrijven.

Bij het ongeval sloegen steekvlammen van zo´n 15 à 20 meter vier minuten lang uit de zijkant van de bus. De steekvlammen ontstonden door een veiligheidsvoorziening in de gastanks op het dak van de bus. Als de druk in zo´n tank door verwarming te groot wordt, ontsnapt het gas door een afblaasventiel om te voorkomen dat de tank ontploft. Bij brand is dat juist gevaarlijk, want dan kan het gas vlam vatten en ontstaat een enorme steekvlam.

Hiaat
Het is volgens een woordvoerder niet te zeggen hoe ernstig het was afgelopen als de bus in een drukke winkelstraat had gestaan. De onderzoeksraad spreekt van een hiaat in de veiligheidsvoorschriften. Die schrijven wel afblaasventielen voor, maar zeggen niets over het beheersen van het vrijkomende gas.

Tunnel
Ook in een tunnel kan het volgens de onderzoeksraad flink misgaan. De bus hoeft daarvoor niet eens zelf in brand te vliegen. Als een bus in een tunnel in de file staat en een ander voertuig in de buurt in brand vliegt loopt de temperatuur op, waardoor het gas uit de tanks van de bus wordt geblazen en een explosief gasmengsel ontstaat. "Een andere mogelijkheid is dat meteen een steekvlam ontstaat. De hitte kan in een tunnel nergens heen waardoor het daar heel snel heel heet wordt."

Veiligheidsrisico´s
Bij het aanschaffen van aardgasbussen kijken overheden volgens de raad vooral naar de milieuvoordelen en niet naar de veiligheidsrisico´s. Ook vervoersbedrijven en fabrikanten zouden hier te weinig rekening mee houden. Dit probleem zou ook spelen bij bussen die op waterstof rijden. Als die in brand vliegen kunnen onzichtbare steekvlammen ontstaan.

Aanscherpen voertuigvoorschriften
Openbaarvervoerbedrijven zouden volgens de raad daarom alsnog in kaart moeten brengen wat de risico´s voor de omgeving zijn bij het gebruik, onderhoud en stalling van de bussen. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) zou zich moeten inzetten voor aanscherping van de internationale voertuigvoorschriften. Of de minister de aanbevelingen uit gaat voeren is nog onduidelijk. Het ministerie heeft een half jaar de tijd om op het rapport te reageren.

Voertuigen op aardgas
In Nederland rijden volgens de raad zo´n zeshonderd bussen op aardgas. Daarnaast zijn er drieduizend auto´s en 2500 bestelauto´s op aardgas. Ook rijden steeds meer vrachtwagens op aardgas.

Niet van de weg gehaald
De raad laat zich niet uit over de vraag of bussen op aardgas van de weg moeten worden gehaald zolang geen aanpassingen zijn doorgevoerd. "Daar zijn wij niet voor. Wij geven een beeld van de risico´s en het is aan de overheden om te bepalen wat zij daarmee doen" aldus een woordvoerder tegenover Novum Nieuws.

Veolia onderschrijft rapport
Veolia is als vervoerder niet verantwoordelijk voor de voertuigvoorschriften, maar herkent zich wel in het rapport. "Wij hebben het rapport nog niet uitgebreid kunnen bestuderen; desalniettemin kunnen we nu al stellen dat wij de aanbevelingen in het rapport op hoofdlijnen onderschrijven" reageert het bedrijf in een verklaring.

Oefeningen met de brandweer
Na de brand in Wassenaar heeft het bedrijf het veiligheidsmanagement aangescherpt. "Het personeel is inmiddels uitvoerig geïnstrueerd hoe te handelen bij brand (deze instructie is opgesteld in samenwerking met de Brandweer Regio Haaglanden); bovendien vinden er regelmatig oefeningen van de brandweer plaats op onze locaties" aldus Veolia.

Blussysteem
Veolia is ervan overtuigd dat een blussysteem in het motorcompartiment een aanvullende maatregel is ter voorkoming van brand vanuit het motorcompartiment. "In de afgelopen maanden hebben wij een aantal tests op dit vlak uitgevoerd. Inmiddels zijn wij zover dat wij op korte termijn een keuze zullen maken voor een dergelijk blussysteem; wij gaan er daarbij vanuit dat alle betrokken partijen hierbij hun verantwoordelijkheid zullen nemen." 

(c) Novum Nieuws / Treinreiziger.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *