fbpx

Online NS formulier voor schadevergoeding nog altijd plat

21 jun 2025 9:34

Het is nog altijd niet mogelijk online een verzoek tot schadevergoeding te doen bij de NS. Het systeem ligt sinds vorige week plat toen er tijdens de stakingen een grote hoeveelheid aanvragen binnenkwam.

De vervoerder hoopte dat de problemen voor het weekend opgelost zouden zijn, maar volgens een woordvoerder is er iets nog niet goed. De hoop is nu dat het systeem maandag weer in gebruik kan worden genomen.

Al tienduizenden claims ingediend

De afgelopen tijd waren er verschillende stakingen bij de NS, waardoor geen of minder NS-treinen reden. Vorige week woensdag werd bekend dat op dat moment tienduizenden mensen bij de NS een declaratie hadden ingediend voor een vergoeding van hun reiskosten die ze door de stakingen hadden moeten maken.

Wellicht aanval met bots

Sinds eind vorige week werkt het formulier dat moet worden ingevoerd om een claim in te dienen niet meer. Een NS-woordvoerder zei toen dat ze heel veel aanvragen kregen en dat ze het sterke vermoeden hadden dat ook bots aan het werk waren die veel aanvragen tegelijk deden om het systeem zo plat te leggen.

Reizigers kunnen tot drie maanden na de dag van de reis compensatie aanvragen.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

5 1 stem
Artikel waardering
23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardsraart
18 dagen geleden

Je zou als bedrijf als eerste willen weten, wie er achter deze bot-aanval zit en ook waarom? Is het pure sabotage of is het een poging om op een frauduleuze manier geld te ontrekken van de NS? Genoeg reden om onderzoek te doen en idd veiligheidsmaatregelen te nemen.

Henk Lubbers
18 dagen geleden
Antwoord aan  Baardsraart

NS kent een zeer lange geschiedenis van IT-problemen dus dat dit gebeurd verbaast mij niets. Op de Community kwamen wekelijks nieuwe verstoringen voorbij. Klanten zullen moeten afwachten en ik weet dus nu al dat een hoop gaan afhaken en daarmee bespaart NS dus weer een hoop geld.

Mar
18 dagen geleden
Antwoord aan  Baardsraart

Komt door dit op pepper: omdat een oplichter dit heeft geplaatst

Tot €25,- terug van NS ( ook als je met eigen vervoer reist) + STAPPENPLAN

https://nl.pepper.com/aanbiedingen/tot-eur25-terug-van-ns-ook-als-je-met-eigen-vervoer-reist-stappenplan-358470

Laatst bewerkt op 18 dagen geleden door Mar
Arjan krabbenbos
18 dagen geleden

Technische storing bij de printer? Of vertraging ten gevolge van personeelstekort ? Of beide opties misschien?
Volgens mij komt het door de verschillende vier stakingsdagen, die allen nog niet zijn afgerond op schadevergoeding of geld teruggeefacties! Nu er er voorlopig geen stakingen zijn afgekondigd, heeft de klantenservice meer tijd gekregen om al die claims af te handelen, waarop nu een vertraging zit. Ik hoop dat de klanten hun geld terug krijgen of een mooie bon krijgen als troostprijs en dat NS zich weer kan richten op goed vervoer, schonere treinen, tevreden reizigersgroei en een mooi loonbod. pro Rail knutselt al weken aan station Groningen, wat van kop naar doorgangsstation wordt omgebouwd. Ook wordt er rond de Dijksgracht Amsterdam, , Amsterdam Centraal en Zuid met volle overgave aan grond, perrons, tunnels en een fly over gewerkt.
Er wordt soms ook gemopperd over Pro Rail, maar na verbouwingen aan stations of vernieuwingen aan het spoor, kan de infra er weer jaren tegen! Dat er overlast is tijdens die werken met omreisadviezen, stof en geluidshinder,, is maar van tijdelijke aard! Als het niet gebeurt dan zal het weer onveilig worden, niet meer van deze tijd en dat willen we toch ook niet? Men moet niet altijd klagen, maar blij zijn dat er regelmatig onderhoud is! Wie mooi wilt zijn , moet soms even pijn lijden!

Frans E.R.
18 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Volkomen mee eens Arjan.
VEILIG en GEZOND op je plaats van bestemming komen is ook het allerbelangrijkste merkte ik zelfs op zaterdag 21 juni j.l. na een zwoele warme rit naar Rotterdam en per metro naar Hoek van Holland Strand v.v. en bij station Landgraaf tot half twee ‘s nachts Pinkpop sfeertje proeven en gezellig kletsen met vrienden. En ach die trein vertragingen onderweg nam ik voor lief, had zelfs een leuk gesprek met twee conducteurs in de tweede klas, zij zaten niet in de eerste klas, wij wisselde reiservaringen met elkaar uit,
Zo kan het dus ook een leuk en gezellig dagje treinen, en die paar minuten vertraging daar maak ik mij niet druk om en om daar direct geld voor terug te vragen hmmmm, niet aan gedacht en je weet dat als je met de trein gaat je flexibel moet inspelen op de situaties, had toch al meer uitgegeven dan de bedoeling was zeker in een stad als Rotterdam waar de tropische zon uitbundig scheen, heerlijk…!
Het leuke aan Pinkpop is dat er meer reisopties zijn en tot heel erg laat dan normaal en rijdt Arriva met materieel die zelfs van andere regio’s zoals Overijssel met de Vechtdal lijnen afkomstig zijn. Tussen Heerlen en Landgraaf wordt met 3 x 2 bakken Flirt gereden.

Het moet al extreem zijn wil men geld terug vragen, maar doe het wel op een eerlijke manier en maak er geen oneigenlijk misbruik van…

Mar
18 dagen geleden

Dat komt door oplichters zoals hier op pepper.

Tot €25,- terug van NS ( ook als je met eigen vervoer reist) + STAPPENPLAN

https://nl.pepper.com/aanbiedingen/tot-eur25-terug-van-ns-ook-als-je-met-eigen-vervoer-reist-stappenplan-358470

Laatst bewerkt op 18 dagen geleden door Mar
Baardstaart
18 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Site net gezien…. Niveau van de voorbeeld claim is helaas niet veel hoger dan.. “Ben met eigen auto naar Utrecht naar Venlo gereisd terwijl ik geen auto en geen rijbewijs heb…..” (satire)
Duidelijk een gevalletje van fraude promotie. Juist door dit soort praktijken zijn diegene, die echt kosten maken gedupeerd, terwijl de fraudeurs hier garen bij spinnen. De NS zou mensen moeten dwingen dat ze ook een copie abonnement, nummer OV chipkaart (kortingsregeling), bon taxi vervoer of anderzins hebben om de claim aannemelijk te maken (bijv. mensen moeten rijden om je op te halen voor spoed geval).. Jammer dat het nodig is en maakt voor diegene die het echt nodig hebben het maken van een claim nodeloos moeilijker.
En kan de NS dit soort sites geen proces aanspannen of aangifte doen, want oproepen tot fraude lijkt me strafbaar.

T-hijs
18 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De keer dat het het mij nog wél lukte om zo’n claim in te dienen, moest ik wel het nummer van mijn ov-chipkaart opgeven. Het lijkt me toch dat dat niet lukt zonder geldige ov-chipkaart…

Anna
18 dagen geleden
Antwoord aan  T-hijs

Dus als je met bankpas reist heb je pech gehad

Ab Normaal
18 dagen geleden
Antwoord aan  Anna

Zie hier de reden dat vervoerders graag willen dat je je bankpas gebruikt. Geen lasten, alleen maar lusten…..

Annemiek
18 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Nou, je hebt ze ontmaskerd hoor!

bankpas
ab normaal
17 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hmmmm…….. Misschien ben ik iets te wantrouwend geworden tegen de NS. 😉

Baardstaart
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Flauwekul. De reden waarom de bankpas een optie is omdat €7,50 betalen voor een anoniemen OV chipkaart mensen alleen maar afstoot en een bankpas de toegankelijkheid van het OV voor de incidentele reiziger alleen maar vergoot. Sinds OV Pay is het idd wat drukker in de bussen. Bovendien is men bezig om de OV Chipkaart en alles wat met OV betalen te maken heeft uptedaten naar de hedendaagse situatie en de hedendaagse techniek. OV Pay is het eerste product ervan.

Henk Lubbers
17 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat updaten duurt nu al weer 2 jaar te lang en is verder in de soep gelopen omdat men het contract met Bunq heeft verbroken. Er waren ook totaal geen nieuwe ontwikkelingen. Zie dit topic op de NS Community.
https://community.ns.nl/overige-producten-6/nieuwe-ontwikkeling-bij-ov-pay-86228/index2.html?tid=86228&fid=6

Ricardo
18 dagen geleden
Antwoord aan  T-hijs

Volgens de NS-site kan je ook met bankpas gewoon gebruik maken van het formulier. Misschien is het geen verplicht veld of moet je eerder in het formulier aangeven een OV-chipkaart te hebben.

Baardstaart
17 dagen geleden
Antwoord aan  T-hijs

Het is heel normaal als je een claim indien, voor welk voorval dan ook dat je zoveel mogelijk bewijs meestuurt en ook je pasnummer meestuurt waar je mee gereisd bent. Uiteraard claim je alleen iets als er echt iets mis is gegaan en maak je er geen misbruik van. Het is ook logisch dat de vervoerder in je reishistorie kijkt zodat ze het kunnen controleren of je claim valide is. Juist door misbruik wordt de mogelijkheid om iets recht te zetten als er iets fout is gegaan of schadecompensatie bij incidenten onmogelijk gemaakt. En overal gaat er wel eens iets mis en als dat recht gezet kan worden is dat correct.

T-hijs
17 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik doelde eigenlijk vooral op de mogelijkheid om iets te claimen omdat je niet met je abonnement kon reizen en daarom met eigen vervoer ging. Ik heb via mijn werk Trein Vrij van NS (waarin ook al het andere ov in Nederland zit, hoewel de naam anders doet vermoeden). Ik heb voor één stakingsdag 25 euro gedeclareerd, omdat ik met de auto ben gegaan. En daarbij moest ik het nummer van mijn ov-chipkaart opgeven (waar het abonnement op staat). Me dunkt dat je daar niet voor in aanmerking komt als je geen abonnement hebt.
Vertraging is een heel ander verhaal; dan kun je inderdaad ook claimen met bankpas, e-ticket, enz.

Ricardo
16 dagen geleden
Antwoord aan  T-hijs

Het formulier doet het weer, en wat is zo ongeveer de eerste keuze? Welk vervoersbewijs je wilde gebruiken, inclusief opmerking wat je moet doen als je wilde reizen met bankpas maar niet heeft ingecheckt. Kies je OV-chipkaart moet je inderdaad het nummer opgeven, maar met de optie dat je geen vervoersbewijs had aangeschaft kan je gewoon door naar de rest van het formulier.

gws
18 dagen geleden

Re grote hoeveelheden…
Als men bij NS het net of een deel daarvan platlegt moet NS er rekening mee houden dat iedere gedupeerde kant op die dag een claim in wil dienen.
(Ookal beperkt NS de vergoeding dusdanig dat die voor vele calculerende Nederlanders de tijd niet waard is).

Ab Normaal
18 dagen geleden
Antwoord aan  gws

Het zou netjes zijn als de NS de periode waarin je kan claimen als reiziger zou oprekken. Als reiziger kan je er namelijk niets aan doen dat de NS een probleem heeft.

T-hijs
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Die periode is 3 maanden! Is dat niet genoeg?

Ricardo
18 dagen geleden
Antwoord aan  gws

Ik vermoed dat het eerder grote hoeveelheden fraude is, want is wel makkelijk 25 euro cashen en sommige mensen zijn nou eenmaal zo kansloos dat ze geld waar ze geen recht op hebben toch willen hebben en er geen moeite mee hebben om ervoor te liegen en bedriegen.

Chris
17 dagen geleden

Pijnlijk dit. Het zou NS sieren een backup mogelijkheid te ontwikkelen en dan bedoel ik een offline variant (in de vorm van een PDF-formulier op de site welke ook bij balies op grote stations te verkrijgen zijn). Ik bedoel er zijn tegenwoordig scanners waarmee je alle data zo kunt inlezen…..