De zaterdag ontspoorde TGV reed wel te hard, zegt de Franse spoorwegmaatschappij SNCF donderdag. Volgens de SNCF reed de trein 265 kilomter per uur, terwijl de trein maar 176 kilometer per uur op dat stuk mocht.
Door de hoge snelheid ontspoorde de trein in een bocht, daarna vloog de TGV in brand en raakte het treinstel deels in het Marne-Rijnkanaal. De TGV was bezig met een testrit. Aan boord waren 53 personen, waaronder veel technici en familie van hen. Bij het ongeluk kwamen 11 personen om het leven.
De machinist verklaarde eerder dat hij niet te snel had gereden. De machinist was volgens justitie zeer ervaren. "Hij heeft gezegd dat hij zich aan de snelheid heeft gehouden", zei aanklager Alexandre Chevrier maandag bij een persconferentie.
De trein testte een nieuw stuk hogesnelheidslijn. De tests begonnen eind september met 160 kilometer per uur, en zouden de komende weken stapsgewijs verhoogd worden naar 350 kilometer per uur. Op de plek van de ontsporing geldt een snelheidsbeperking vanwege een bocht.
This post was last modified on 1 november 2016 14:02
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…