Onvrede schrappen nachttrein Enschede – Schiphol

klok 18 apr 2011 10:11

UPDATE. Deze zomer wil NS stoppen met de nachttrein Enschede – Schiphol. Twee jaar geleden werd de trein bij wijze van proef gestart. Dagelijks maakte 150 reizigers van de nachttrein gebruik. Volgens Regio Twente is het besluit éénzijdig genomen. In Hengelo heeft het CDA schriftelijke vragen gesteld over het verdwijnen van de nachttrein.

Gemiddeld trok de trein 70 a 75 reizigers per richting, zo´n 25 a 30 minder dan het streefgetal van 100. Toch is de bezetting redelijk. De nachttrein Utrecht – Gouda – Rotterdam had met deze bezetting nog bestaan, daar werd gemikt op een gemiddelde bezetting van 65 reizigers. Die doelstelling werd ruimschoots niet gehaald, waarop de nachttrein verdween.

Succesvolle start
In 2009, toen de nachttrein ook gemiddeld 150 reizigers per nacht trok, zag NS de nieuwe nachttrein als een succes. Daarom keerde de trein in 2010 terug. Maar in 2011 is het dus afgelopen met de nachttrein. 

Hoge kosten 
Bij het organiseren van de nachttrein kwam het nodige kijken. "Veel meer dan alleen het regelen van een trein, conducteur en een machinist" zegt NS woordvoerder Corien Koetsier. "De stations moeten we bijvoorbeeld open houden. Daarvoor hebben we (vanwege sociale veiligheid) beveiligingspersoneel nodig. Dat zorgt voor hoge kosten". 

Subsidie
Misschien kan de nachttrein dan worden voortgezet met subsidie? "Het is niet alleen een kwestie van geld er zitten veel meer haken en ogen aan. Het wordt steeds moeilijker om in de nachtelijke uren capaciteit vrij te krijgen op het spoor, omdat ProRail die uren voor onderhoud gebruikt" zegt Koetsier. Vorig jaar zorgde dat al voor de nodige problemen.

Werkzaamheden
Koetsier: "Alle reizigers hebben we in 2010 weten te vervoeren, maar dat ging niet altijd van een leien dakje. Door diverse spoorwerkzaamheden moest af en toe via heel ongebruikelijke routes gereden worden. Ook hebben we door werkzaamheden een periode bussen moeten inzetten tussen Apeldoorn en Schiphol."

Betreuren
In de regio Twente is men niet blij met het besluit van NS. Het CDA in Hengelo heeft plaatselijk schriftelijke vragen gesteld. Ook de Regio Twente is niet blij. “We betreuren het dat NS dit besluit eenzijdig, zonder overleg met Regio Twente, heeft genomen. We nodigen NS uit om deze verbinding tussen Twente en Schiphol alsnog met ons te bespreken” zegt portefeuillehouder Theo Schouten. De Nederlandse Spoorwegen zegt een dergelijke beslissing alleen te kunnen nemen, maar erkent dat het netter was geweest als de regio eerder was ingelicht. 

Reisplanner
In november stond de nachttrein Enschede – Schiphol voor de zomer 2011 per abuis al in de reisplanner. Datzelfde gold voor een nachttrein Groningen – Schiphol. Dat bleek een vergissing, want een besluit over de toekomst van de nachttrein was toen nog niet genomen. Die besluitvorming liep vervolgens enige maanden vertraging op, waarna vorige week het besluit van NS naar buiten kwam. Met het besluit zijn ook de plannen voor de nachttrein Groningen – Schiphol van de baan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.