Foto: Stefan Verkerk

Ook op directe lijnen dreigt concurrentie voor NS

klok 25 feb 2016 8:57

Flixbus wil ook buslijnen starten op lijnen waar rechtstreekse treinen van NS rijden. Het bedrijf heeft ontheffing aangevraagd voor minimaal twee lijnen. Het zou gaan om de lijn Alkmaar – Amsterdam – Eindhoven – Toverland – Venlo en Zandvoort – Haarlem – Amsterdam – Eindhoven – Roermond.

Dat meldt OV-Magazine donderdag. De provincie Noord-Holland heeft de ontheffingsaanvragen daarvoor goedgekeurd. De bussen mogen niet gebruikt worden voor reizigers die van Haarlem naar Zandvoort willen en vice versa. Ook mag FlixBus niet op prijs concurreren op het traject Zandvoort/Haarlem en Amsterdam Sloterdijk. Dat geldt eveneens voor actietarieven, weet OV-Magazine. Noord-Brabant heeft nog geen besluit genomen; dat valt naar verwachting half april.

Begin maart mogen de lijnen van de provincie Noord-Holland van start gaan. Flixbus verwacht de nieuwe lijnen pas rond de zomer te kunnen starten. Behalve toestemming van de provincies is er ook toestemming van het ministerie van Infrastructuur en Milieu nodig, omdat de bussen niet onevenredig inbreuk mogen doen op de Hoofdrailconcessie. 

Of het ministerie toestemming zal geven is nog onduidelijk, er is nog geen contact daarover geweest. "Maar aangezien de toestemming van de provincie Noord-Holland voor de hele lijn nu openbaar is gemaakt, gaan wij ervan uit dat de toestemming voor de hele lijn geldt," zegt woordvoerder Rosa Donat tegen OV-Magazine. 

De nieuwe lijnen zouden na Venlo en Roermond de grens over gaan. Als Flixbus inderdaad op genoemde twee lijnen gaat rijden is het voor het eerst dat NS ook op rechtstreekse lijnen concurrentie krijgt. De huidige vier binnenlandse lijnen van Flixbus rijden op routes waar geen rechtstreekse treinen zijn. Ook vervoeren bussen die de grens overgaan nog geen binnenlandse reizigers. Daardoor kunnen de bussen Amsterdam – Bremen geen reizigers naar Groningen meenemen.

Dat Flixbus meer lijnen wil openen komt niet als een verrassing. Directeur André Schwämmlein verklaarde in november al dat Flixbus Nederland wil veroveren met intercitybussen. "Vanaf volgende week rijden er 25 nieuwe Flixbussen door Nederland. Maar in de komende tijd zal dat wat ons betreft groeien naar 50 tot 100 bussen," verklaarde hij toen. In 2016 wil het bedrijf alle Nederlandse steden met meer dan 100.000 inwoners aansluiten op het netwerk.

De ambitie is enorm, maar de huidige vier lijnen trekken zover bekend nog maar weinig reizigers. Buspartner Lanting had gehoopt dat de bussen 60 tot 80 procent gevuld zouden zijn na drie maanden. "Misschien niet op ieder tijdstip, maar wel tijdens de drukkere uren," aldus Nick Lanting eind november. Die ambitie is nog niet gehaald.

Den Bosch is inmiddels niet meer aangesloten op het netwerk van Flixbus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.