Busvervoerder Qbuzz wil vanaf 2027 dagelijks zeven treinen laten rijden naar zowel Parijs als Berlijn. Daarvoor kan het bedrijf rekenen op een investering van 200 miljoen euro van moederbedrijf Trenitalia, meldt de Volkskrant.
Update 14:00: dienstregeling toegevoegd
Qbuzz-directeur Gerrit Spijksma vertelt tegen de Volkskrant over de plannen om dagelijks naar Parijs en Berlijn te treinen. Op dit moment bekleedt Qbuzz al een bescheiden rol in het Nederlandse spoorwezen: de MerwedeLingeLijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt sinds 2018 geëxploiteerd door Qbuzz. Verder is het ov (tram en bus) in Utrecht in handen van Qbuzz en rijdt de vervoerder ook rond in Groningen en Drenthe.
Voor de treinen naar Parijs is inmiddels een aanvraag gedaan bij de ACM. De dienstregeling zou er als volgt uitzien:
Sinds 2019 geldt een opentoegangregeling op het Nederlandse spoor, waarbij behalve de concessiehouder ook andere spoorwegondernemingen passagiersvervoer mogen aanbieden. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur overweegt in 2025 ook het internationale verkeer open te stellen voor concurrentie en zij vroeg vervoersbedrijven zich te melden als daar animo voor is.
Animo blijkt er zeker te zijn, want FlixTrain kwam vorige maand al op de proppen met een internationale trein vanuit Duitsland naar Rotterdam, via Arnhem, Amsterdam en Den Haag. Het Duitse broertje van langeafstandsbusbedrijf FlixBus aast op een plek op het Nederlandse spoor vanaf eind 2024. “Het is geen geheim dat FlixTrain in de toekomst in heel Europa groene treinen wil laten rijden en Nederland is een interessante bestemming”, zei Arthur Kamminga namens Flixbus destijds tegen Treinreiziger.nl.
Ook Arriva heeft grootse plannen met een dagelijkse treindienst tussen Groningen en Parijs. “Net als de nachttrein zijn we echt van plan om deze verbinding te rijden” zei een woordvoerder van Arriva. “Het wel of niet doorgaan van deze treinen is niet afhankelijk van de concessie omdat we deze treinen buiten de concessie gaan rijden. Door de treinen nu aan te kondigen reserveren we de treinpaden voor deze trein.”
Wil Qbuzz de treindienst tussen Amsterdam en Parijs/Berlijn mogelijk maken, dan kan het rekenen op steun van moederbedrijf FS Group, de Italiaanse staatsspoorwegen. Volgens directeur Gerrit Spijksma is FS, als vervoerder beter bekend als Trenitalia, bereid 200 miljoen te investeren in de plannen van Qbuzz. “Daarmee gaan we wagons van Frecciarossa kopen, hele mooie treinen die ook al in Italië, Frankrijk en Spanje rijden”, laat hij weten aan de Volkskrant.
Spijksma is niet bang dat zijn verbinding in strijd is met de concurrentierichtlijnen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM): “We kunnen naast elkaar bestaan. Er wordt onderschat hoeveel reizigers een korte vlucht willen vervangen door de trein; we hebben het begin van Europese treinreizen nog niet gezien. Maar dat pan-Europese spoor vraagt om meer aanbieders.”
Meer reizigers in Frankrijk door Trenitalia
Het is niet voor het eerst dat Trenitalia ambitieus is wat betreft internationaal treinvervoer. De vervoerder is al actief tussen Parijs, Lyon en Milaan. Sinds 2022 rijden de kenmerkende Frecciarossa-treinen van Trenitalia ook tussen Barcelona en Madrid onder de naam Iryo. In het verleden wilde Trenitalia ook concurreren met Thalys op het traject tussen Brussel en Parijs, maar dat is nooit van de grond gekomen.
De Franse economiezender BFM TV meldde zondag dat het traject Parijs-Lyon sinds de komst van Trenitalia in Frankrijk meer reizigers trekt, mede door de lagere tarieven en toegenomen keuzemogelijkheden. De prijzen zijn bij de Franse spoorwegen SNCF door de concurrentie 8% gedaald sinds de komst van de Italiaanse concurrent.
Vervoersbedrijven hebben tot 14 juni om hun treindiensten aan te bieden bij de ACM. De verwachting is dat nog meer partijen zich zullen melden, waaronder ook NS. Als alle aanvragen bekeken zijn, zal staatssecretaris Heijnen beslissen of de markt voor internationale trajecten inderdaad wordt opengesteld. De Volkskrant meldt dat de teerling voor eind augustus geworpen is.
This post was last modified on 12 juni 2023 14:58
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…
In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…