Ook Zwitserse SBB verkiest snelle dagtreinen boven nachttreinen

De Zwitserse treinmaatschappij SBB roept de uitbreiding van het nachttreinnet een halt toe, berichten Zwitserse media. SBB wilde van zes naar tien nachttreinverbindingen, maar opteert nu voor hogesnelheidstreinen die de beoogde bestemmingen overdag sneller kunnen bereiken.

De uitbreiding van het nachtnet van SBB werd in 2020 gepresenteerd. De eerste gerealiseerde nieuwe nachttrein werd de verbinding tussen Amsterdam en Zürich. Vorig jaar had de uitbreiding naar tien nachttreinen, met onder meer verbindingen naar Rome en Barcelona, klaar moeten zijn, maar SBB-topman Vincent Ducrot heeft onlangs medegedeeld de nieuwe nachttreinprojecten stop te zetten en te gaan voor hogesnelheidstreinen die in 2026 aanbesteed worden.

Wel nieuwe nachttrein naar Zweden

Helemaal stoppen doen de Zwitsers met de nachttreinen niet. De huidige lijnen blijven bestaan en vanaf 2026 komt er een nieuwe nachttrein die van Basel naar het Zweedse Malmö gaat. Voor deze nieuwe verbinding is onlangs 47 miljoen Zwitserse Frank (bijna 50 miljoen euro) aan subsidie toegezegd om de trein mogelijk te maken. Er worden jaarlijks slechts 20.000 passagiers verwacht op de nieuwe verbinding. Uit cijfers van SBB blijkt dat in 2024 600.000 van de 11,6 miljoen internationale passagiers van het bedrijf met een nachttrein reisden.

SBB gaat voor de nieuwe trein naar Zweden de rijtuigen gebruiken van de nachttrein Amsterdam-Zürich. In december gaat het Oostenrijkse ÖBB de nieuwe Nightjet-trein, die sinds mei ook op de route Amsterdam – Innsbruck/Wenen rijdt, op deze route inzetten. De nachttrein naar Zürich is een samenwerking tussen NS International, SBB en ÖBB.

Ook ÖBB kiest voor meer hogesnelheidstreinen overdag

Recent heeft ook Europa’s grootste nachttreinvervoerder ÖBB medegedeeld nachttreinplannen te schrappen. De Oostenrijkers hebben de bestelling van 33 nieuwe Nightjet-nachttreinen verlaagd tot 24, die bijna allemaal al geleverd zijn. ÖBB doet dit om, in plaats van 27, 40 nieuwe Railjet-treinen te kopen, die met een maximumsnelheid van 230 kilometer per uur overdag naar internationale bestemmingen rijden.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 15 augustus 2025 17:45

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug