Opnieuw meer klachten voor NMBS

Net als in 2008 en 2009 is het aantal klachten over de Belgische spoorwegen ook in 2010 toegenomen. In 2010 ontving de NMBS 27.366 klachten, 15% meer dan in 2009. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport Centrale Klantendienst van de NMBS.

Met name in maart steeg het aantal klachten fors, dat wordt verklaart door het treinongeval bij Buizingen. Maar ook de stiptheid in het algemeen wordt door klanten van de Belgische spoorwegen als een probleem ervaren. Dat blijkt ook uit de cijfers "Compensatie bij vertraging". In 2009 diende nog 19.129 mensen een verzoek in, in 2010 is dat aantal meer dan verdubbeld naar 42.443 vezoeken. 83% van de claims zijn uitbetaald.

In België kunnen reizigers zowel een claim indienen bij langdurige vertraging, als bij frequente vertraging. De meeste claims hadden betrekking op langdurige vertraging (81%).

Klachtencijfers

jaar  aantal klachten
2007 21.823
2008 23.199
2009 23.833
2009 27.366

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.