Net als in 2008 en 2009 is het aantal klachten over de Belgische spoorwegen ook in 2010 toegenomen. In 2010 ontving de NMBS 27.366 klachten, 15% meer dan in 2009. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport Centrale Klantendienst van de NMBS.
Met name in maart steeg het aantal klachten fors, dat wordt verklaart door het treinongeval bij Buizingen. Maar ook de stiptheid in het algemeen wordt door klanten van de Belgische spoorwegen als een probleem ervaren. Dat blijkt ook uit de cijfers "Compensatie bij vertraging". In 2009 diende nog 19.129 mensen een verzoek in, in 2010 is dat aantal meer dan verdubbeld naar 42.443 vezoeken. 83% van de claims zijn uitbetaald.
In België kunnen reizigers zowel een claim indienen bij langdurige vertraging, als bij frequente vertraging. De meeste claims hadden betrekking op langdurige vertraging (81%).
Klachtencijfers
| jaar | aantal klachten |
| 2007 | 21.823 |
| 2008 | 23.199 |
| 2009 | 23.833 |
| 2009 | 27.366 |
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…