Spaanse budgettrein: Madrid – Barcelona voor € 10 tot € 60
18 dec 2019 9:46
Op 6 april 2020 lanceert de Spaanse spoorwegen RENFE de budgettrein AVLO. De trein gaat vanaf die datum tweemaal daags rijden tussen Barcelona en Madrid. Een ticket voor de lowcosttrein gaat tussen de 10 en 60 euro kosten.
Concurrentie
Dat is aanzienlijk goedkoper dan een kaartje voor de reguliere hogesnelheidstrein AVE. Daar kost een regulier treinkaartje Barcelona – Madrid tussen de € 40,95 en € 152. Dat meldt de topman van RENFE in een interview met de Spaanse krant El Pais.
Met de budget hogesnelheidstrein wil RENFE de toekomstige toetreders op het Spaanse spoor een stap voor zijn. Want vanaf december 2020 gaat de Spaanse spoormarkt open. Andere spoorwegmaatschappijen kunnen vanaf dat moment de Spaanse markt betreden.
Door in april al te starten hebben de Spaanse spoorwegen tijd om te kijken hoe de budgettrein wordt ontvangen. “We erkennen dat we geen ervaring hebben met dit soort producten omdat RENFE tot nu toe geen goedkope trein heeft gehad. Eén van de redenen om op 6 april 2020 te starten zonder te wachten op de liberalisering van de binnenlandse spoorwegmarkt is om te kunnen experimenteren en de markt beter te leren kennen. We zullen verschillende schema’s proberen en kijken of piekuren of daluren beter voor ons zijn”, vertelt directeur Isaías Táboas aan de krant.
El AVE low cost que operará Renfe en la línea Madrid-Barcelona a se llamará AVLO, comenzará a circular comercialmente desde abril de 2020 pero los billetes se podrán adquirir anteshttps://t.co/S0sbswUOlD
— EL PAÍS (@el_pais) December 11, 2019
Eén reisklasse
Als de lowcost trein aanslaat wil RENFE het aanbod eind 2020 uitbreiden naar vijf treinen per dag. Bij de budgettrein krijgen reizigers evenveel beenruimte als bij de standaard klasse van de AVE. AVLO zal echter slechts één reisklasse hebben en geen catering. De trein zal bovendien rijden met zo min mogelijk personeel, al zal er wel minimaal één treinsteward per rit aanwezig zijn. Een ander verschil: wifi zal in de trein niet gratis zijn.
Ondanks het prijskaartje straks aanzienlijk zal dalen, wil het spoorbedrijf wel winstgevend zijn. Doordat de treinen straks één klasse hebben, zijn er meer zitplaatsen per treinstel beschikbaar (581 versus 507 nu). Ook is de hoop dat de lagere ticketprijzen voor een hogere bezetting zullen zorgen.
Tussen Barcelona en Madrid reizen jaarlijks circa 10 miljoen mensen. De grootste concurrent van de trein is niet het vliegtuig, maar de auto. Het vliegtuig heeft tussen beide steden een marktaandeel van 20%. De auto en de trein hebben beide een marktaandeel van 40%.
30% groei
Of de Spaanse spoorwegen met budgettrein AVLO de concurrentie buiten de deur kan houden, valt te bezien. Maar de Spanjaarden zullen zeker een voorsprong hebben. De RENFE betaalt nu ongeveer 500 miljoen euro aan gebruikersvergoedingen aan Adif voor hogesnelheids- en langeafstandstreinen. Adif mikt in 2025 op een omzet van 650 miljoen euro. Dat zou neerkomen op een groei van 30 procent.
“Het uiteindelijke doel van liberalisering is om geld te verdienen aan een infrastructuur waarin miljarden zijn geïnvesteerd, en dat is bekritiseerd omdat het te weinig wordt gebruikt”, vertelde topvrouw Isabel Pardo de Vera van de Spaanse spoorbeheerder (Adif) eerder dit jaar aan de Spaanse media.
Wel interessant is dat deze trein gaat rijden tussen de hoofdstadstations Madrid Atocha en Barcelona Sants. In tgenstelling tot in Frankrijk, waar de budget-TGV Ouigo rijdt vanaf stations een stuk buiten Parijs.
Gaat de reis met deze budget AVLO even snel als met de AVE?
Het lijkt erop dat het verschil tussen de AVLO en de andere AVE (103/102/112) vooral zit in minder comfort en service (geen catering). Weet niet op hoeveel stations deze budget HST stopt.
Vermoed dat een aantal reizigers niet de AVE S 103 willen nemen vanwege de hogere tarieven. En dat de Spaanse Staatsspoorwegen een nieuwe doelgroep erbij wilt hebben. Zodat ze de concurrentie met de nieuwe vervoerders op de HSL aan kan.
In Spanje betekent het heel vaak of minimaal 3 maanden van te voren boeken en genoegen nemen met soms onhandige tijdstippen, vaak resulteert het al in prijzen vanaf 70-80 Euro. Voor een afstand van 500 km is dat iets lager met wat je per kilometer in Nederland betaalt, (maar je krijgt er wel hoge snelheid en meer reiscomfort voor terug). Je kunt terugvallen op een InterRail One-Country Pass, (al komen er nog verplichte reserveringskosten bij: € 10 voor de 2e klas, € 23,50 voor de 1e klas, al krijg je daar weer wel een maaltijd en een drankje bij (behalve op zaterdag) en mag je ook op de grootste station gebruik van de Lounge maken). Renfe verkoopt voor niet-Spanjaarden de RENFE Train Pass (wat lijkt op de Belgische Rail-Pass). Dat is een meerrittenkaart waar binnen een maand voor een schappelijke prijs (tussen de 41 en 49 Euro per rit) 4,6,8 of 10 ritten naar keuze gemaakt kan worden, behalve met regionale treinen). Je mag er in de grote steden ook 3 uur voor vertrek en na aankomst 3 uur lang met het lokale OV reizen. Er moet daarbij gereserveerd worden, maar de kosten ervoor liggen bij de AVE beduidend lager dan wanneer je met een Interrail reist.
Heel vaak? Ze moeten nog beginnen.
Aanvulling: kaartjes verkrijgbaar “desde finales de enero”: vanaf eind januari.
Van deze gelegenheid maak ik gebruik om Treinreiziger.nl incl. alle medewerk(st)ers mooie feestdagen en een goed sporend decennium toe te wensen.