OV-concessies in Nederland zijn verliesgevend
26 okt 2009 14:22
Volgens Veolia topman Richard Dujardin is Nederland voor Veolia een verliesgevende operatie. Dat geldt volgens hem ook voor Connexxion en voor Arriva zal dat naar zijn inschatting niet anders zijn. Toch is Veolia nog steeds positief over de Nederlandse markt, meldt Richard Dujardin in een interview met het vakblad OV-Magazine.
"Het is te makkelijk om te zeggen dat verlies het risico van de ondernemer is. Je kunt niet eerst de markt opengooien en tegen buitenlandse bedrijven zeggen, ´kom maar hier concurreren´ en vervolgens die bedrijven het vel over de neus trekken" aldus Dujardin in OV-Magazine.
De topman laat weten dat de indexatie van contracten achter blijft bij de werkelijke kostenstijging. "In de periode 2005-2009 is de indexatie 7,5 minder gestegen dan onze kosten. De kosten voor de OV-chipkaart komen daar bovenop. De kosten zijn veel hoger dan aanvankelijk berekend en niemand weet hoe hoog de rekening uitvalt. Maar de kosten worden wel bij de vervoerder neergelegd terwijl wij de tarieven niet kunnen verhogen."
In het interview maakt Dujardin verder bekend dat branchevereniging FMN (Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland) op 18 september een brandbrief heeft gestuurd naar de minister van Verkeer en Waterstaat, om een oplossing te zoeken rond de financiële problemen omtrent de invoering van de OV-chipkaart.
Over de toekomst is de topman ondanks de problemen nog steeds positief. "Maar in de financiering moet iets veranderen. Als er niets veranderd in Nederland – wat me ondenkbaar lijkt – weet ik niet wat Veolia gaat doen. Maar we gaan echt niet zomaar onze treinen en bussen stilzetten en vertrekken."
Het volledige interview is te lezen in OV-Magazine.