fbpx

OV loket: Reizen met dalurenkorting door OV-chipkaart te ingewikkeld

23 feb 2011 18:16

Vervoerders moeten meer samenwerken bij het uitgeven van kortingsproducten op de OV-chipkaart. Treinreizigers betalen nu vaak onnodig teveel geld omdat ze niet weten dat elke vervoerder een eigen dalurenkortingsregeling heeft voor reizen buiten de spits. Dat stelt het OV loket.

Treinreizigers die buiten de spits willen reizen, kunnen bij NS een voordeelurenkaart aanschaffen. Vóór de introductie van de OV-chipkaart was deze op alle treinen in heel Nederland geldig, dus ook op de treinen van Connexxion, Arriva, Syntus en Veolia. Dat geldt niet bij de OV-chipkaart. Veolia en Arriva hebben inmiddels hun eigen dalurenkortingsregeling ingevoerd en reizigers die met korting van bijvoorbeeld Harlingen naar Valkenburg ‘op saldo’ willen reizen, moeten naast de NS Voordeelurenkaart ook een (gratis) kortingsproduct van Arriva en Veolia aanschaffen. De verwachting is dat Connexxion en Syntus ook met een eigen product zullen komen.

Het OV loket, dat al vaak heeft aangedrongen op meer samenwerking tussen ov-bedrijven, noemt het “niet klantvriendelijk” dat elke vervoerder zijn eigen voordeelurenproduct gaat voeren. “Daarbij komt dat reizigers dit vaak niet weten. In het geval van Veolia is de communicatie minimaal geweest. Op de website van Veolia stond geen informatie, met als gevolg dat nogal wat reizigers die dachten met korting te reizen in werkelijkheid het volledige tarief hebben moeten betalen”, aldus het OV loket.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *