Home

OV-staking gaat (toch) niet door

UPDATE 1 JULI 23:00: ER IS EEN AKKOORD, de staking vanaf maandag van de baan. Aanvankelijk hadden de vakbonden aangekondigd dat de staking doorging, alleen niet tijdens de spits. Onderstaande tekst is daarop gebasseerd. Meer over het einde van de staking.

De staking in het openbaar vervoer gaat door. Ook komend weekend zullen in grote delen van Nederland minder (of geen) bussen rijden. Vanaf maandag zullen alle bussen in Nederland tijdens de spitsuren gewoon rijden. Tussen 6:00 en 10:00 uur en tussen 15:00 en  19:00 uur zullen buschauffeurs niet staken. Dat heeft vakbond FNV bekend gemaakt. Buiten de spits blijft de vakbond buschauffeurs oproepen het werk neer te leggen.

Rechter

De rechter bepaalde bij eerdere langdurige stakingen in 2008 dat staken tijdens de spits onevenredig veel hinder veroorzaakte in de samenleving. De staking werd toen tijdens de spitsuren verboden. Treinreiziger.nl heeft overwogen om nu opnieuw om zo’n verbod te vragen, maar daar vanaf gezien omdat Treinreiziger.nl (juridisch) geen belang heeft in het conflict. De vakbonden laten het dit keer niet op een rechtzaak aankomen, en hebben besloten uit zichzelf de acties vriendelijker te maken.

U-OV

Paula Verhoef van FNV: “Werknemers in het openbaar vervoer zijn dienstverlenend ingesteld en willen de passagiers het liefst zo goed mogelijk ten dienste zijn. Ook om dat te kunnen doen staken zij.” Ondanks de staking ligt het openbaar overigens niet in heel Nederland plat. Zo weet U-OV in Utrecht redelijk goed te rijden volgens een zomerdienstregeling, zeker in de streek. In de stadsdienst is er zeker nog uitval. CNV steunt de staking komend weekend niet, alleen FNV roept dit weekend chauffeurs op het werk neer te leggen.

Onderhandelingstafel

De werkgevers roepen de vakbonden op de acties te onderbreken en terug te keren naar de onderhandelingstafel. “Onze deur staat wagenwijd open”, aldus directeur Cees Anker van Keolis tegenover RTV Oost. Volgens de vervoerders willen de vakbonden dat alleen als hun eisen vooraf worden ingewilligd, en zijn er geen open onderhandelingen mogelijk. Volgens Anker is de staking tegenover reizigers lastig uit te leggen. “We laten de reiziger toch in de kou staan.” Hij snapt de chauffeurs, maar hij heeft vooral kritiek op de bonden. “De werkgevers worden weggezet als absolute onbetrouwbare halve criminelen. Daar heb ik grote bezwaren tegen, dat vind ik ongepast”, aldus Anker over de vakbonden. Voor chauffeurs heeft hij heel wat meer waardering. “Ik heb veel respect voor onze chauffeurs, ze doen onder soms moeilijke omstandigheden prima werk. En dat doen ze om de reiziger te vervoeren.”

This post was last modified on 2 juli 2018 11:29

Share

Recent Posts

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

11 uur terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

13 uur terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

1 dag terug

Treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder – meer drukte in treinen verwacht

Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…

1 dag terug

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

1 dag terug

Problemen op spoor in Rotterdam en Zeeland

Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…

2 dagen terug