UPDATE 1 JULI 23:00: ER IS EEN AKKOORD, de staking vanaf maandag van de baan. Aanvankelijk hadden de vakbonden aangekondigd dat de staking doorging, alleen niet tijdens de spits. Onderstaande tekst is daarop gebasseerd. Meer over het einde van de staking.
De staking in het openbaar vervoer gaat door. Ook komend weekend zullen in grote delen van Nederland minder (of geen) bussen rijden. Vanaf maandag zullen alle bussen in Nederland tijdens de spitsuren gewoon rijden. Tussen 6:00 en 10:00 uur en tussen 15:00 en 19:00 uur zullen buschauffeurs niet staken. Dat heeft vakbond FNV bekend gemaakt. Buiten de spits blijft de vakbond buschauffeurs oproepen het werk neer te leggen.
De rechter bepaalde bij eerdere langdurige stakingen in 2008 dat staken tijdens de spits onevenredig veel hinder veroorzaakte in de samenleving. De staking werd toen tijdens de spitsuren verboden. Treinreiziger.nl heeft overwogen om nu opnieuw om zo’n verbod te vragen, maar daar vanaf gezien omdat Treinreiziger.nl (juridisch) geen belang heeft in het conflict. De vakbonden laten het dit keer niet op een rechtzaak aankomen, en hebben besloten uit zichzelf de acties vriendelijker te maken.
Paula Verhoef van FNV: “Werknemers in het openbaar vervoer zijn dienstverlenend ingesteld en willen de passagiers het liefst zo goed mogelijk ten dienste zijn. Ook om dat te kunnen doen staken zij.” Ondanks de staking ligt het openbaar overigens niet in heel Nederland plat. Zo weet U-OV in Utrecht redelijk goed te rijden volgens een zomerdienstregeling, zeker in de streek. In de stadsdienst is er zeker nog uitval. CNV steunt de staking komend weekend niet, alleen FNV roept dit weekend chauffeurs op het werk neer te leggen.
De werkgevers roepen de vakbonden op de acties te onderbreken en terug te keren naar de onderhandelingstafel. “Onze deur staat wagenwijd open”, aldus directeur Cees Anker van Keolis tegenover RTV Oost. Volgens de vervoerders willen de vakbonden dat alleen als hun eisen vooraf worden ingewilligd, en zijn er geen open onderhandelingen mogelijk. Volgens Anker is de staking tegenover reizigers lastig uit te leggen. “We laten de reiziger toch in de kou staan.” Hij snapt de chauffeurs, maar hij heeft vooral kritiek op de bonden. “De werkgevers worden weggezet als absolute onbetrouwbare halve criminelen. Daar heb ik grote bezwaren tegen, dat vind ik ongepast”, aldus Anker over de vakbonden. Voor chauffeurs heeft hij heel wat meer waardering. “Ik heb veel respect voor onze chauffeurs, ze doen onder soms moeilijke omstandigheden prima werk. En dat doen ze om de reiziger te vervoeren.”
This post was last modified on 2 juli 2018 11:29
Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…
Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…
Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…
Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…
De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…
Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…
Bekijk reacties
En t blijft maar doorgaan,buschauffeurs zijn beledgd als passagiers onbeleefd tegen ze zijn,nou ze intimideren andere collega s die wel werken of blokkeren busroutes,nemen de werkwilligen op de foto.nee dit is gewoon kleine kinderengedrag,opgejut door de Fnv.
nie tevreden zeggen ze met de kleine plaspauze dan moeten ze zekers nie ruim 20 minuten buiten staan te roken als dat nie hebben gezeik ik moet nu ook alle afspraken afzeggen in ziekenhuis vanwege me ziekte dus ik heb geen ander vervoer dan de bus bedankt arrogante chauffeurs worden het met staken en onvriendelijk
wat een gezeik, ik geef de chauffeurs gelijk.Ik sta 100 % achter de staking Mensen die weinig of helemaal niet met de bus gaan die geven overal commentaar op en klagen over alles. Ik moet 3 dagen in de week met de bus naar mijn werk en mij hoor je ook niet klagen erover.
Staken prima..maar ontzie de gewone man.
Ik heb geen auto, zit in de schuldsanering en ben afhankelijk van mijn werkuren.
Ik krijg nu niets betaald en moet nu naar de bijstand,..wat een kutgedoe!
50 euro pw, zieke man 2 kinderen!
Gvd!
Nu jij weer!
weet je wat nu heel nederlan moet doen als de bussen weer gaan rijden wij als alle Nederlanders gaan staken en massaal de bus negeren
Er wordt alleen gesproken over stakingen in het busvervoer, maar Arriva Limburg heeft sinds woensdag 27 juni ook alle treinen stil gezet! Hoe zit het dan met het treinvervoer in de spitsuren vanaf maandag 2 juli? Als werkende die afhankelijk is van de trein is elke stakingsdag er een te veel!
Zo jammer... ik ben 72 en helemaal fhangkelijk van het openbaar vervoer... Zit nu al meer dan 5 dagen aan huis gekluisterd....Ja jullie hebben hier alleen de gewone man en vrouw te pakken .....en zeker degene die niet fietsen en ver lopen kunnen ....Ik vind dit te lang duren. Kon ook niet met de bus naar het Ziekenhuis in Zaandam waar ik een afspraak had..Ik begrijp het heus wel. maar .....ben er niet erg blij mee.....
En hoe zit het met alle bejaarden?
Wanneer kunnen die er weer eens op uit.
Maden waren de laagste levens vorm, nu zij het buschauffeurs.
Bejaarden maken anno 2018 nauwelijks nog gebruik van de bus. Het overgrote deel heeft een auto, de rest gaat met de gesubsidieerde wmo-taxi. Busvervoer is er in feite alleen nog maar voor scholieren en studenten.
Je zou raar opkijken hoeveel bejaarden/ouderen nog met de bus gaan, ik kom ze nog dagelijks tegen.
ik ben 75 en ga zeker 4 dagen per week met het ov. Baal dat ik nu al vanaf woensdag thuis zit ook voor boodschappen halen ben ik afhankelijk van het OV
Wat is bejaard? Ik ben 65 plus en reis zeker vijf dagen per week met het OV. Een auto heb ik niet. Om voor gesubsidieerd vervoer in aanmerking te komen moet je een aanzienlijk aantal mankementen hebben.
Ik ben geen scholier en ook geen student. Ik ben een werknemer die 5 dagen per week met de bus reist om op het station te komen waar ik verder ga met de trein. Met mij zijn er heel veel werkende mensen die afhankelijk zijn van de bus. Ben zwaar gedupeerd en mijn werkgever is ook niet blij.
Nooit met de bus zeker?Dan was het gelijk duidelijk dat er ook veel anderen gebruik maken van de bus. Trouwens willen bejaarden ook de deur uit.Dus is die staking heel vervelend. Plus dat ze de verkeerde doelgroep te pakken hebben.
Nou echt niet. Ik heb niet genoeg kwalen over zo een taxi. Jammer dat ik op 65-jarige leeftijd nog gezond ben hè want een auto kan ik niet betalen dus laat deze "bejaarde"(alleen dat achterhaalde woord al) nou toevallig wel afhankelijk zijn van het OV
Jur zit niet vaak in de bus!
Zo JUR nog meer van die ongenuanceerde opmerkingen?
Is hij in de positie om te zeggen dat de overheid te weinig geld beschikbaar stelt. Of heeft hij, en zijn bedrijf, dan een probleem?
Mijn lidmaatschap heb ik al opgezegd, de FNV kan na de staking hun borst natmaken want er gaat een gepeperde rekening komen van elk uur dat ik verlof op moet nemen, mocht het zo ver komen dat ik hierdoor mijn werk ga verliezen krijgen ze sowieso een rechtszaak aan hun broek, ben het helemaal spuugzat met deze kliek.
Ik snap je woede en frustratie heel goed,
want ik maak hetzelfde mee.
Maar helaas kan je geen geld eisen omdat het je eigen risico is om
met het openbaar vervoer te gaan en ga zo maar door.
Ben het zelf ook echt meer dan zat.
Keer op keer kan ik niet op school/werk verschijnen omdat ALWEER
die bussen moeten staken.
En dat terwijl ze het HELEMAAL niet slecht hebben!!
Ze moeten maar in afrika wonen of ander werk zoeken als dit ze niet bevalt. Maar dat doen ze toch niet omdat dit goed betaald en het is een redelijk leuk baantje.
Mijn woede is heel groot.
Ik kan niks en ben afhankelijk van het o.p.b.v HELAAS!
Ik weet ook wel zeker dat dit aapje zijn staartje nog wel krijgt.
:@ :@ :@ :@ :@ :@ :@
Dus als ik het goed begrijp rijden ze wel in de spits in de ochtend, maar hoe zit het met mensen die halve dagen werken, vanwege ziekte of iets dergelijks en om 12 uur naar huis willen? Die moeten maar zien hoe ze het redden, ik hoop heel erg dat de fnv net zo afgestraft gaan worden als de pvda met de laatste verkiezingen, weg met de fnv!!!
Volledig met je eens!
WEG MET DE FNV!!!
ga verdomme weer aan het werk zielepieten
Wat een reacties! Er zijn nog nooit werkomstandigheden verbeterd zonder dat er actie voor gevoerd moest worden. En ja, we hebben er last van maar anders hadden de acties ook geen zin! Ik hoop dat ze snel tot een goed gesprek komen. En de vakbond, zij heeft voor jouw welzijn gestreden door de jaren heen. Jouw verbeteringen heb je aan de actiebereidheid van je medelanders te danken!
Ze voeren al 30 jaar lang actie.
nog nooit gehoord van een staking bij banken Of verzekering bedrijven.
Maar de schade die zij veroorzaken is voor de gewone man.
Want die heeft geen alternatief.
Het is prima dat ze staken, maar het is triest dat men heel bewust kiest voor een methode die de reiziger in de problemen brengt. Er zijn immers genoeg (creatieve) stakings/protest mogelijkheden te bedenken waar de reiziger nauwelijks last van heeft, en die echt niet per se minder effectief zijn. Denk aan stiptheidsacties, gratis vervoer, de vervoerders op andere manieren op kosten jagen (niet zuinig rijden), van mijn part hoofdkantoren bezetten, of voor de verandering de medeschuldigen bij de provincies eens aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Maar nee, men kiest er bij het OV weer voor om de reiziger te straffen en hoopt stiekem dat die zich tegen de vervoerders keert. Jammer genoeg voor het FNV zijn er in dit land steeds minder voorstanders van staken. Het zal me ook niet verbazen als deze stakingen de samenleving meer kosten dan dat het de buschauffeurs op moet leveren.
Daarbij vraag ik me af of het wel zo slim is van de buschauffeurs om hun bestaansrecht (de klant) het OV uit te jagen. Ik denk dat ze op deze manier zowel bij de vervoerders als bij de reizigers de behoefte voor zelfrijdende bussen/treinen alleen nog maar verder aanwakkeren.
En hoe lossen die creatieve acties het probleem op voor de reiziger? Stiphteidsacties gaan niet werken, want dan moet je al een rooster hebben dat haalbaar is, gratis OV is door de rechter al eens afgeschoten, niet zuinig rijden doen ze nu al om de tijden te kunnen halen, en hoofdkantoren bezetten is helemaal een grap, want dan rijden de bussen ook niet.
Gratis OV is inderdaad officieel verboden, wat niet betekend dat men het niet alsnog deels kan doen. Ik wens de vervoerders succes om hard te maken welke chauffeurs over een lange periode een deel van de reizigers niet heeft laten betalen, en welke niet? Zoals ik al zei, creativiteit.
En het hoofdkantoor bezetten zouden de personeelsleden kunnen doen op een vrije dag, en daar zijn ook echt niet alle stakers voor nodig.
Ik geloof ook niet dat de huidige (strakke) dienstregeling zuinig rijden onmogelijk maakt, aangezien bepaalde vervoerders hierop met succes hebben aangestuurd. Dus het tegenovergestelde moet ook zeker mogelijk zijn, en kan een vervoerder brandstof kosten.
Er kleven inderdaad haken en ogen aan om de reiziger (zoveel mogelijk) te ontzien, maar waar een wil is is een weg.
Alle bovengenoemde vormen van protest zijn helaas verboden.
Er word ook niet beweerd dat er geen goede dingen zijn geweest in het verleden, maar je kunt niet in het verleden blijven hangen, het gaat om de tegenwoordige tijd en nu maken de vakbonden er een potje van om te voorkomen dat ze gezichtsverlies lijden. Het is altijd geven en nemen van beide kanten en in dit geval wil de FNV er niet aan meewerken, ze willen de eisen ingewilligd hebben die zij stellen en hebben geen oor naar andere meningen dan wel oplossingen. Hoeveel mensen zijn er gedupeerd door hun ? Mensen die hun werk kunnen verliezen omdat het niet meer uit te leggen is waarom het OV niet rijd en zo kun je nog wel even doorgaan, het word tijd dat er water bij de wijn gedaan word anders hoop ik van harte dat de FNV hierop afgerekend gaat worden, wat mij betreft mag het zo'n afstraffing gaan worden als met de PVDA tijdens de laatste verkiezingen.
De FNV denkt dat het nog steeds 1975 is en Joop Den Uijl nog in Den Haag zit om geld uit te delen.
Dit is niet fijn meer om naar centrum te gaan
Prima dat ze staken, hopelijk dan ook klantvriendelijker naar de reizigers als ze hun doel bereiken. Een aardige groet als je in- of uitstapt is voor vele busschauffeurs moeilijk. Als ze zo doorgaan, dat geeft ook geen vertrouwen meer en zoeken mensen als alternatief een ander vervoermiddel en mijden het OV.
Beste Susan,de reactie dat er veel buschauffeurs niet groeten bij binnenkomst,zal ik je uitleggen,ik ben zelf heel lang buschauffeur geweest,en begroete iedereen,ik had heel veel plezier in mijn werk,het is alleen jammer dat er ook veel passagiers zijn die de buschauffeur niet eens zien ztten,en niks terug zeggen ,dan voel je je eigenlijk een stuk vuil,ik liet mijn humeur hier door niet verpesten,de buschauffeur doet zijn uiterste best,omdat het een prachtig beroep is,verplaats je zelf achter het stuur,dan zie je dat de telefoon van veel passagiers belangrijker is dan de buschauffeur,gelukkig zijn er ook nog veel mensen die wel heel vriendelijk zijn,en dat hield mij op de been.
Het is inderdaad jammer dat steeds meer mensen (ook reizigers) zo veel met zichzelf bezig zijn, en te asociaal zijn om de buschauffeur te begroeten. Dat gezegd hebbende kun je de positie van de buschauffeur en de klant in deze zin niet gelijkstellen, de buschauffeur is immers betaald personeel en de reiziger is de betalende klant. Dus het zou wel zo klantvriendelijk en servicegericht zijn als de buschauffeur in zo'n geval toch het initiatief neemt. Veel buschauffeurs lijken zich nog te weinig te realiseren dat het beroep buschauffeur meer omvat dan de bus besturen. In de toekomst zal het ook juist op het klantcontact zijn dat de buschauffeur een voordeel heeft ten opzichte van de zelfrijdende bus.
Beste Otto, ik groet elke morgen de chauffeur, man of vrouw maakt me niet uit, zodra 1 chauffeur de moeite niet eens neemt om mij terug te groeten neem ik de 2e keer niet eens de moeite om goedendag te zeggen, de chagrijnige chauffeurs haal je er dan al snel uit, sommige vergeten blijkbaar dat ze wel het visitekaartje zijn van het bedrijf, ik ben het er wel mee eens dat er inderdaad ook reizigers zijn die een blik of groet naar de chauffeur niet doen, maar dat zegt dan meer over de reiziger dan over de chauffeur en vind ik persoonlijk dat de chauffeur daar boven moet staan en door moet gaan met groeten, hoe moeilijk het soms ook kan zijn.
Ik groet de chauffeur altijd vrolijk als ik instap, en als ik uitstap zeg ik altijd: "Bedankt en een fijne dag verder." En het gebeurt zeer zelden dat de chauffeur niet terug reageert. In Friesland (in ieder geval Leeuwarden) hebben we zeer vriendelijke chauffeurs.
Ik wilde laatst uit de bus in herhugowaard lang genoeg van tevoren gebeld om de bus te laten stoppen het was zover en de chauffeur deed de achterdeur niet open na hard en veel roepen ook van medepassagiers moest ik zo boos worden dat de chauffeur er van schrok en bijna wegreed mij er niet uit wilde laten dit op het nippertje toch maar wel deed is dit pesterij of hoe zit dat ik. En 69 jaar en vind dat ik zo niet hoef te worden behandeld
dat de bus chauffeurs niet groeten, dat klopt niet. Als ik de bus instap zeg ik v riendelijk goedemoergen of middag en dan krijg ik altijd een vriendelijke groet terug.Dit is al jaren zo. Het zijn vaak de passagiers die niet weten wat beleefdheidsvormen zijn omdat ze meer met hun mobiel bezig zijn als ze de bus instappen
@Steun, als je nu eens de reacties goed doorleest kun je veel nare reacties voorkomen.
Jongens, hoe lang gaat dit nog duren? Kan iedereen gewoon weer aan het werk gaan?