UPDATE 1 JULI 23:00: ER IS EEN AKKOORD, de staking vanaf maandag van de baan. Aanvankelijk hadden de vakbonden aangekondigd dat de staking doorging, alleen niet tijdens de spits. Onderstaande tekst is daarop gebasseerd. Meer over het einde van de staking.
De staking in het openbaar vervoer gaat door. Ook komend weekend zullen in grote delen van Nederland minder (of geen) bussen rijden. Vanaf maandag zullen alle bussen in Nederland tijdens de spitsuren gewoon rijden. Tussen 6:00 en 10:00 uur en tussen 15:00 en 19:00 uur zullen buschauffeurs niet staken. Dat heeft vakbond FNV bekend gemaakt. Buiten de spits blijft de vakbond buschauffeurs oproepen het werk neer te leggen.
De rechter bepaalde bij eerdere langdurige stakingen in 2008 dat staken tijdens de spits onevenredig veel hinder veroorzaakte in de samenleving. De staking werd toen tijdens de spitsuren verboden. Treinreiziger.nl heeft overwogen om nu opnieuw om zo’n verbod te vragen, maar daar vanaf gezien omdat Treinreiziger.nl (juridisch) geen belang heeft in het conflict. De vakbonden laten het dit keer niet op een rechtzaak aankomen, en hebben besloten uit zichzelf de acties vriendelijker te maken.
Paula Verhoef van FNV: “Werknemers in het openbaar vervoer zijn dienstverlenend ingesteld en willen de passagiers het liefst zo goed mogelijk ten dienste zijn. Ook om dat te kunnen doen staken zij.” Ondanks de staking ligt het openbaar overigens niet in heel Nederland plat. Zo weet U-OV in Utrecht redelijk goed te rijden volgens een zomerdienstregeling, zeker in de streek. In de stadsdienst is er zeker nog uitval. CNV steunt de staking komend weekend niet, alleen FNV roept dit weekend chauffeurs op het werk neer te leggen.
De werkgevers roepen de vakbonden op de acties te onderbreken en terug te keren naar de onderhandelingstafel. “Onze deur staat wagenwijd open”, aldus directeur Cees Anker van Keolis tegenover RTV Oost. Volgens de vervoerders willen de vakbonden dat alleen als hun eisen vooraf worden ingewilligd, en zijn er geen open onderhandelingen mogelijk. Volgens Anker is de staking tegenover reizigers lastig uit te leggen. “We laten de reiziger toch in de kou staan.” Hij snapt de chauffeurs, maar hij heeft vooral kritiek op de bonden. “De werkgevers worden weggezet als absolute onbetrouwbare halve criminelen. Daar heb ik grote bezwaren tegen, dat vind ik ongepast”, aldus Anker over de vakbonden. Voor chauffeurs heeft hij heel wat meer waardering. “Ik heb veel respect voor onze chauffeurs, ze doen onder soms moeilijke omstandigheden prima werk. En dat doen ze om de reiziger te vervoeren.”
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:29
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…