fbpx
Foto (c) Bjoern Wylezich / Shutterstock.com (archief)

Pilot met Kroatische buschauffeurs bij Arriva Limburg

05 mrt 2024 9:00

De provincie Limburg wil Arriva toestemming geven om Kroatische chauffeurs die geen Nederlands spreken achter het stuur van streekbussen te zetten. Hoewel de provincie eist dat iedere buschauffeur “de Nederlandse taal verstaat en spreekt”, mag Arriva hier waarschijnlijk tijdelijk van afwijken.

Engels

De streekvervoerder kampt met een personeelstekort, met als gevolg uitval van bussen. Arriva wil daarom in een pilot drie of vier chauffeurs uit Kroatië inzetten op buslijnen in Venlo en omgeving. Deze chauffeurs spreken weliswaar Engels, maar geen Nederlands zoals de provincie wel heeft opgenomen in het programma van eisen.

“De provincie Limburg is, gezien de al langer bestaande uitdagingen van Arriva om voldoende personeel aan te trekken en de daaruit volgende rituitval, voornemens in te stemmen met deze voorgestelde tijdelijke oplossing”, aldus de woordvoerder van gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (openbaar vervoer). “De provincie Limburg vindt het namelijk van belang dat reizigers zo min mogelijk worden geconfronteerd met rituitval.”

Buitenland

Personeelstekorten zijn een groot probleem in het openbaar vervoer. Vrijwel alle Nederlandse vervoerders hebben ermee te maken. NS moest als eerste grootschalig treinen schrappen vanwege tekort aan personeel, maar kan inmiddels geleidelijk weer de dienstregeling uitbreiden. Ook in het buitenland kampen ov-bedrijven met tekort aan personeel. Zelfs in Zwitserland, het land dat bekend staat om haar stiptheid, zijn er regio’s waar de dienstregeling is aangepast vanwege personeelstekorten. Dat speelt bijvoorbeeld bij de Rhätische Bahn in Graubunden.

65 gedachten aan “Pilot met Kroatische buschauffeurs bij Arriva Limburg”

  1. Anoniem schreef:

    straks komen er aanslagen.
    tijd om weg te gaan uit het zuiden

    1. Anoniem schreef:

      ???

  2. Frans E.R. Eekhout schreef:

    …”permanente tijdelijkheid, busje komt zo”…
    Nood breekt wet als men zelfs – tijdelijk – niet Nederlands sprekend personeel als buschauffeur moet aantrekken. Laten ze dan wel op hun uniform of dashboard een bordje zetten met de tekst : “I don’t speak Dutch, English only”, dan weten passagiers tenminste dat het vreemde krachten zijn. MAAR laten ze in de tussenliggende tijd wel een vorm van basis Nederlands leren spreken, geef ze van mijn part een mini-spoedcursus Nederlands.

    De vraag is wat verstaat Arriva onder “tijdelijk”, is het een paar weken, twee of drie maanden, of een jaar ? Daar komt in Venlo nog bij dat vooral ouderen ook het Limburgs dialect spreken, als ze wat willen weten, zit de buschauffeur voor Jan L.. te kijken met een super groot vraagteken op zijn of haar gezicht. Krijgen deze “gasten” dan een tijdelijk werkvergunning dat ze hier “busje” mogen rijden. Ik heb bij Arriva al een paar keer meegemaakt dat door personeelsgebrek mijn bus niet kon rijden en dat is ook kloten vooral als je een afspraak heb die je niet een-twee-drie meteen kon wijzigen, maar hopelijk zal Arriva wel naar een structurele oplossing moeten zoeken via ROC opleidingen en de salaris voorwaarden aantrekkelijk moeten maken. Geef toekomstige wél Nederlands sprekende buschauffeurs wel de mogelijkheid om een “combi-functie”te vervullen.
    1) Dat ze behalve busje mogen rijden, 2) ook tegelijk als treinmachinist worden opgeleid voor de Arriva treindiensten. Voordeel men heeft flexibiliteit en afwisseling in het werk.
    Ze zijn welkom om hier busje te mogen rijden ongeacht welke taal ze spreken, want een bus c.q. treinuitval komt bij Arriva vaker voor dan mij lief is, van mijn part gebruiken ze hun mobieltje met een vertaal programma Kroatisch/Engels – Nederlands alle kleine beetjes helpen !

    Zou na Arriva straks ook andere vervoerders dus ook NS met niet Nederlands sprekende bestuurders gaan werken ? Ik wens die Kroatische buschauffeurs veel succes toe en dat ze ondertussen wel een mondje Nederlands leren spreken, zouden ze in Kroatië soms zelf geen buschauffeurs nodig hebben of heeft men daar er teveel van of verdienen ze hier straks tijdelijk meer dan in hun thuisland ?
    Vraag mij tot slot af welke andere beroepsgroep ook niet Nederlands sprekend personeel al dan niet tijdelijk hier laten werken. Dit tijdelijke kan weleens anders gaan uitpakken dan men misschien denkt, en wat gaat de reiziger er straks van merken en vinden, leuk om er na de proefperiode naar te vragen…

    1. Anoniem schreef:

      Inderdaad.
      800.000 arbeidsmigranten in Nederland.
      Ze verlevendigen de steden.
      Je ziet en hoort ze in de steden.
      Ze zijn hier gekomen vanwege neo-liberaal beleid.
      Grenzen open voor arbeidsmigranten.
      Bewerkstelligd door VVD-er Bolkesteijn EU-richtlijn.
      Ik ben nog met de FNV in Strassbourg tegen die richtlijn wezen demonstreren.

      Las dat de snelwegen in Nederland verstoppen op nu.nl

      Nou ik ga met mijn Bahncard100 en Every-D-ticket gewoon mijn weg/gang.

      Just railaway, everday.

      1. Baardstaart schreef:

        Veel plezier op 7 en 8 maart. In Duitsland is het ook niet veel beter hoor.

        1. Anoniem schreef:

          je kunt gewoon reizen.
          slow travelling.
          iets wat ik doe.
          take it easy.
          enjoy life.

    2. Baardstaart schreef:

      Tijdelijk is een ruim begrip. Arriva Twente heeft ook tijdelijk diesel bussen van andere concessies ingezet. Ook zijn het er nu vrij weinig, maar ze rijden nog steeds. Dit komt omdat de 102 electrische bussen gewoon onvoldoende zijn om heel de concessie te doen; ook is er op bepaalde lijnen ingezet op flex vervoer, zoals bij mij in de wijk. Deze flexritten worden met 9 persoons busjes gedaan. Ik denk dat de huidige nog dieselende bussen heel de concessie gaan uitdienen, omdat Arriva eigenlijk structureel te weinig bussen heeft OF dat na invoering van de nieuwe dienstregeling ze niet meer nodig zijn omdat er in de dienstregeling is gesneden of er meer flex komt. Genoeg lijnen die in potentie in aanmerking voor gedeeltelijke flex bediening.

      Zo kan je het ook met de Kroatische chauffeurs zien. Eenmaal ingevoerd blijven ze totdat Arriva limburg door personeelstekorten in de dienstregeling gaat snijden en meer flex met 9 persoonsbusjes gaat doen, die door een ieder met een normale B rijbewijs (ook als bijbaan) gereden mag worden. Personeelstekorten zijn helaas niet zo tijdelijk. Uiteraard is flex een noodgreep om plaatsen met OV bereikbaar te houden en hiermee vervoersarmoede aan te pakken. Het is zeker geen nieuwe reizigers trekker en zal ook meer auto verkeer uitlokken. Daar is helaas niets meer aan te doen, behalve de infrastructuur waarnodig op deze nieuwe automobilisten aan te passen.

      1. Brabo schreef:

        Die elektrische bussen schijnen vaker kapot te zijn dan dat ze rijden.

        1. Baardstaart schreef:

          Volledig mee eens. Bovendien zullen we het ook niet hebben over de milieugevolgen van die batterijen. Dus gewoon Euro6 dieselbussen is een goede oplossing. De tijd dat diesels rijdende roetpotten zijn ligt ver achter ons.

        2. lezer schreef:

          Ik kan meegaan in de vermoedens en als het zo is dan is het ook een juridisch probleem. Op papier zijn elektrische bussen het vereiste middel om wettelijke doelstellingen te halen. Op papier is e-bus lokaal goed, en wettelijk telt de schadelijke batterij
          niet mee, en ook niet de mensen die in de auto stappen als de e-bus uitvalt.

          Moet je op partijen stemmen die deels durven terug te komen op sommige klimaatwetten als die averechts werken en dat niet onterecht in een ambtelijke of juridische taboesfeer trekken in de trant van (aan internationale afspraken torn je niet)

    3. Opa Ties schreef:

      De helft van de IT’ers in Nederland komt uit het buitenland en spreekt geen Nederlands.

      1. lezer schreef:

        De tijd dat iedere IT’ers met een verantwoordelijke functie een ingenieurssalaris verdiende ligt ook ver achter ons. De onderste cohorten van IT’ers hebben aan een eigen salaris ook niet genoeg meer om een leuke manier rond te komen in Nederland maar zijn net zoals in andere uitvoerende beroepsgroepen afhankelijk geworden van een tweede inkomen (partner).
        Waarom ik het zeg is dat het bij aspergestekers begint, dat begrijpt iedereen. En dan de vrachtwagenchauffeurs en dan steeds meer omhoog.
        Een junior politie-agent in opleiding-salaris was eigenlijk alleen goed te doen als men nog thuis woont bij ouders.
        De vraag is alleen hoelang we op deze manier doorgaan: totdat het onze eigen beroepsgroep treft?
        En dat we ook managers uit Polen gaan halen vanwege de ‘enorme tekorten’?
        Mensen in grote bedrijven weten overigens allang dat niet alleen productie-plants maar ook call centers, en complete HR en ICT-service centers inclusief management worden ‘geheraccomodeerd’ ietwat ambtelijk gezegd.

        1. Simon schreef:

          Ik denk niet dat we managers uit Polen moeten halen.
          Er zijn in ons land al bijna een half miljoen ‘managers’.
          Zolang de lonen in het oosten van Europa niet in evenwicht zijn met de lonen in het westen van Europa blijft arbeidsmigratie een verdienmodel.
          Onze lonen zullen dus nog verder dalen.

        2. lezer schreef:

          We zijn het eens dat een race to the bottom niet op de oplossing is. Maar een econoom zou moeten toegeven dat er ruimte is om managers en ander hoog opgeleide mensen uit lage lonen landen hier naar toe te halen gezien de relatief hoge lonen van (middle) managers 😉

          Of om het management en office werk daar naar toe te brengen.

        3. Simon schreef:

          Hm, best een goed idee lezer!
          Als we dan een lagelonenland kiezen waar nog wat roofbouw kan worden gepleegd snijdt het mes aan twee kanten. Dan kunnen we er een naam voor verzinnen, bijvoorbeeld ‘kolonie’.
          We hebben in ons land ook een overvloed aan ‘coaches’.
          Die kunnen daar dan mooi onze managementprincipes gaan prediken.

    4. Baardstaart schreef:

      Tijdelijk zie ik als een paar jaar. Dat heb je zeker wel nodig om tot een visie of idee te komen hoe je met de structurele personeelstekorten om moet gaan.

      1. lezer schreef:

        Ik blijf het zeggen, ik heb ook een tekort aan mensen die 1) gratis voor me willen werken en 2) die is wat ingewikkelder, voor de salarissen van 2010, of 2015.

        En hoe absurd het ook klinkt, de overheid etc nemen mijn zorgen bloedserieus 😉

      2. lezer schreef:

        @Baardstaart: veel MBO’ers, maar ook HBO’ers en WO’ers zijn ZZP’er geworden omdat de salarissen daar meer marktconform zijn gestegen.

        Dat is begrijpelijk als grote werkgevers, niet alleen de overheid, moeilijk moeilijk moeilijk zeggen bij salarisonderhandelingen en waarbij een overheid ook decennia loonmatiging heeft voorgehouden als gedragsnorm terwijl prijzen explodeerden.

        Het ZZP’er zijn heeft de nodige MBO’ers in staat gesteld om ook een flinke graankorrel van de inkomensgroei mee te pakken die vooral de bovenste helft van Nederland heeft meegekregen.
        Maar de keerzijde hoef ik je ook niet uit te leggen. Je hebt ZZP’ers en je hebt ZZP’ers. Voor een deel geldt gewoon dat ZZP’er betekend. Zelfstandige Zonder Pensioen…..

    5. Roel Bartlema schreef:

      NS heeft voor het treinvervangend vervoer al een aantal keren Kroatische bussen met chauffeur ingezet. Vorig jaar bijvoorbeeld tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal.

  3. Baardstaart schreef:

    Voor de korte termijn is het idd een prima oplossing om toch bussen met minder uitval te laten rijden. De meeste mensen in NL spreken idd Engels en ook zijn er apps die gesproken teksten kunnen vertalen. Men zou deze Kroatische chauffeurs telefoons met deze apps mee kunnen geven. Er zijn genoeg methoden om deze Kroatische chauffeurs prima te ondersteunen.

    Voor de langere duur gaat het niet werken en zal provincie Limburg moeten handelen in de realiteit van minder beschikbare chauffeurs en dus minder OV. Dat zal betekenen meer Flex vervoer voor de reiziger. Maar het gebruik van Kroatische chauffeurs geeft de provincie wel tijd om zulke meer flex modellen goed en zo reizigersvriendelijk mogelijk uit te denken en te implementeren.

    Zoals ik al eerder zei zal het het OV moeten richten om de niet zelfstandig kunnen reizende (of terwijl de reizigers zonder rijbewijs en/of zonder auto) en dat de mensen, die wel zelfstandig kunnen verplaatsen vooral de auto moeten gebruiken en geinvesteerd moet worden in nieuwe wegen om dit te kunnen faciliteren. Het personeelstekort gaat de komende decennia nog niet weg en dan zal je pragmatisch moeten handelen. Leuk zijn deze vroem vroem verhalen niet, maar ik zie vooralsnog geen andere oplossing, tenzij dat verregaande automatisering soelaas kan bieden. Maar de zelfstandig rijdende auto lees ook bus is en blijft voorlopig nog ver weg.

    Verder hebben we later op de dag / morgen ander bussen nieuws en dat is een komende staking op de ramp concessie van Arriveert Niet RRReis Twente. Deze staking heeft alles te maken met personeelstekorten, werkdruk, te krap in geschreven concessies, onbetrouwbare electrische bussen en aanverwanten. Dus de problemen spelen niet alleen in Limburg, maar zeker ook elders in het land.

    1. Anoniem schreef:

      @Baardstaart.
      De wegen verstoppen.
      Auto’s stoten CO2 uit,fijnstof, geluid, stikstof.
      We hebben te maken met vele crisis gerelateerd aan CO2 -uitstoot.
      Er kunnen geen extra wegen gerealiseerd worden.
      Mensen dienen andere vervoersmodaliteiten, lopen, fietsen, carpoolen, OV te gebruiken.
      Al het andere gaat ten koste van mens, natuur, klimaat.
      Baardstaart jouw mindset lost de problemen niet op.

      1. Baardstaart schreef:

        Meer OV moet wel haalbaar zijn en juist het OV heeft enorme problemen ten gevolge van het personeels tekorten en wordt hierdoor ook steeds duurder. Dan moet je wel naar alternatieven kijken.

  4. Anoniem schreef:

    Als Nederlanders maar 20 uur per week willen werken kom je nu personeel te kort.

  5. johan II schreef:

    Kroatische buschauffeurs zouden wel eens beter kunnen werken dat Nederlandse oc-verantwoordelojken en conducteurs.

    Er is ten minste bij beiden, bejaarde reiziger en Kroaat, duidelijk dat je elkaar niet begrijpt. Dan kom je er samen met handen en voeten en medereizigers eigenlijk altijd wel uit.

    En heb je een gevoel van verbinding, menselijkheid

    Dat is meestal niet mogelijk bij vele koolmezen, managers, conducteurs.

    Omdat ze niet bewust zijn van dat ze reizigers niet begrijpen en negeren. Dan zijn woorden stompen in het gezicht of schoppen onder de kont.

    1. johan II schreef:

      Reden waarom er zo weinig medepassagiers meer zijn. Medepassagiers die de niet engels sprekende bejaarde en kroaat kunnen helpen.

      Ov is verkanseld.
      Verwaarloosd door generaties mijn naam is haas foppende koolmezen en niet kaartjes knippende voppende conducteurs
      Het is diep triest.

      1. Baardstaart schreef:

        Het is een noodoplossing en niet iets wat de hoofdprijs verdiend. Dat wil absoluut niet zeggen dat de Kroatische chauffeurs slecht zijn. Verders spreken ze Engels en kunnen evt een korte cursus met standaard zinnen in het OV leren. Verder zijn er directe vertaal apps, die het vertalen van het NL naar het kroaats makkelijk maken en Arriva kan deze chauffeurs zulke telefoons meegeven. Ik zie het probleem niet en heb liever een bus, die rijdt met een Engelstalige chauffeur dan geen bus. Wel is dit op de lange termijn (spreek over jaren) geen oplossing.

  6. P.J schreef:

    Beste Nederlanders, waarom klagen en huilen? Ga zelf aan de slag als chauffeur.

    1. Maurice schreef:

      Waarom zou je nog gaan werken als je ook gratis geld kunt krijgen in de vorm van allerlei toeslagen?

      1. Anoniem schreef:

        wat een onzin Maurice.
        verdiep je eens in de materie.
        stop en ga van je toeslagen leven.

      2. Anoniem schreef:

        Er zijn meer werkenden dan ooit idi…

        1. Juriaan schreef:

          Ja, maar die maken allemaal samen steeds minder uren.

        2. lezer schreef:

          @Juriaan, heb je ook bronnen? Want als mensen al dan niet noodgedwongen door moeten werken dan zal het aantal fulltimers ook zakken.

          Of Nederland moet streven naar een arbeidsparticipatie zoals in armere Europese landen in het Zuiden of Oosten waar ook moeders fulltime moeten blijven werken om rond te komen met het gezin is volgens mij een vraag die vanaf de jaren 90 niet gesteld is.

        3. lezer schreef:

          Ik bedoelde in mijn eerste zin, door moeten werken na hun pensioen.

    2. Baardstaart schreef:

      Omdat mensen met een rijbewijs liever de auto pakken en mensen zonder rijbewijs en vaak zonder de mogelijkheid een te halen geen automobilist kunnen worden. Laat staan buschauffeur.

      1. Anoniem schreef:

        Hier hebben we tazi, carpoolen, vriendendienst voor.

        1. Baardstaart schreef:

          Dan zou je rijbewijsloosheid als een handicap moeten zien opdat deze groep gebruik kan maken van de lage tarief regiotaxi.. Immers rijbewijslozen hebben net als rijbewijs bezittende vervoersbehoeften zonder dat ze keer op keer bij een ander moeten aankloppen. Als ik sommige buslijnen zo zie zal dit ook nog een economisch rendabele optie zijn.

  7. Anoniem schreef:

    Als outsider:

    https://www.zdf.de/dokumentation/zdfzeit/deutsche-bahn-die-insider-100.html

    Deutsche Bahn: Die Insider – Tricks hinter den Kulissen

  8. lezer schreef:

    Er is niets nieuws onder de zon. Werkgevers willen het lieftst van elke job een Polen-job, of bijbaan maken, goedkoper.

    Ze zullen ook onderstrepen dat elke margevoordeel bij de consument terecht zal komen waardoor die een betere service zal ondervinden tegen een veel scherpere prijs 😉

    Het enige wat moet gebeuren is vergroting van het aanbod door immigratie en het via de fiscus de arbeidsparticipatie omhoog gooien.

    Het gevolg zal zijn dat in REEELE termen de lonen steeds lager worden. Aangezien termen als arbeidsinkomenquote de meeste mensen begrijperlijkerwijs niks zullen zeggen even in Jip en Janneke taal.
    Kan Jan Modaal makkelijker of moeilijker in 2024 het volgende kopen of huren: woning, auto en brandstof, OV, medische verzekering, energiecontract, dagelijkse levensmiddelen.
    Ik vraag het bewust zo omdat politiek en wellicht ook media en wetenschap meer de nadruk leggen op de nominale loonstijgingen van de afgelopen jaren, en de ellende die dat veroorzaakt voor de consument 😉

    1. lezer schreef:

      O ja, de (semi-) overheid is de grootste werkgever, en opdrachtgever, maar dat is in deze vooral voor de volledigheid, geen steek onder water.

    2. Anoniem schreef:

      Inderdaad.
      Zeg ik al 30 jaar.
      Helaas stemmen mensen: VVD PVV;BBB; NSC.

      Er is er geen vrijheid en blijheid.

      Trouwens de meeste contribuanten hier zijn ook rechts.
      Ze zitten in hun bubbel, fake news.

      Ze houden Railaway in EU tegen vanwege hun beperkte mindset.
      En preferen CO2-transpoert.
      Triest maar waar.
      The outsider!

    3. lezer schreef:

      PvdA en D66 zijn voortrekkers geweest als progressieve partijen.
      GroenLinks wil als het erop aan komt nooit aan scorebordpolitiek doen dus stemt mee als Paars met CDA een stem tekort komt.
      1) progressieve PvdA heeft de socialistische SP decennialang als concurrent gezien en niet als bondgenoot.
      2) PvdA had vroeger heel goed door dat migratie door werkgevers gebruikt werd om lonen laag te houden als er niet meer slechte motieven achter zaten. Maar PvdA heeft hierin rond de jaren ’80 een hele grote draai in gemaakt. Zoals ze met meer thema’s heeft gedaan.

      1. Anoniem schreef:

        VVD-er EU ommissaris BOLKESTEIJN heeft de grenzen opengezet.
        Er moest goedkope(re) arbeidskrachten, loonslaven aangevoerd worden.
        Zie de geschiedenis wie waren de slavendrijvers in de 16E eeuw, het gedachtengoed van rechts.
        En tot wat leidt rechts?
        Oorlog!

        1. lezer schreef:

          Je doet aan een valse tegenstelling.
          Paars, dus VVD, PvdA en D66, meestal gesteund door het CDA en als het nodig was GroenLinks of de Christenunie hebben voor de lagelonen-concurrentie gezorgd.

          De SP was ook binnen de links-progressieve partijen een partij die er alleen voor stond en werd geridiculiseerd.

          Het zijn meestal bedrijven die een onderscheid propageren tussen good cops en bad cops.
          Terwijl zelf Micheall Moore in de VS er al vanuit gaat dat niet alleen De Grand Old Party maar ook de Democrats in de zak van Wall Street zitten.
          Maar als je dit beweert dan krijg je de wind van voren en loop je het risico om zowel door links als rechts voor complotdenker uitgemaakt te worden.
          Terwijl Kok allang zelf heeft aangegeven dat PvdA zijn ideologische veren heeft afgeschud.
          Actievoerders zoeken vaak een zondebok bij rechts maar kunnen niet omgaan met het ‘verraad’ in eigen kring, dat ligt te gevoelig, en de vijand buiten de eigen gelederen zoeken is veel makkelijker dan de hand in eigen boezem steken.

  9. Anoniem schreef:

    En wat is de uitkomst van Koolmees vandaag in de 2e kamer sessie?

    1. Anoniem schreef:

      https://nos.nl/artikel/2511603-twijfel-in-kamer-over-extra-geld-ns-om-duurder-treinkaartje-te-voorkomen

      NOS Nieuws

      Vandaag, 19:38
      Twijfel in Kamer over extra geld NS om duurder treinkaartje te voorkomen

      In de Tweede Kamer is grote terughoudendheid om de Nederlandse Spoorwegen extra geld te geven ter voorkoming van duurdere treinkaartjes in 2025. Partijen als PVV, NSC, VVD, D66 en ook Denk vinden dat de NS te gemakkelijk een oplossing zoekt in Den Haag, zo bleek in een hoorzitting over de stijgende prijskaartjes en de slechte jaarcijfers. GroenLinks-PvdA is wel voor extra geld.

      De NS moet eerst kijken of het bedrijf zelf in zijn begroting kan snijden, vindt een groot deel van de partijen. De grootste partij PVV snapt bijvoorbeeld niet dat de NS nog verliesgevende onderdelen heeft. “Begin eerst bij uzelf”, aldus PVV-Kamerlid Heutink. “Waarom blijft u uw hand ophouden?”

      Ambities
      D66 had het ook over “hand ophouden” en NSC vroeg zich af “of er bij de NS nog wat te halen” is. De VVD betwijfelt of de investering in internationale treinen nu nodig is. “Die internationale ambities mogen niet ten koste gaan van het treinkaartje.”

      De NS lijdt verlies en denkt daarom aan een verhoging van de prijzen van treintickets en abonnementen volgend jaar met mogelijk 10 procent, zo maakte NS-topman Koolmees vorige week bekend. De afgelopen jaren zijn de treinkaartjes relatief weinig duurder geworden, minder dan de inflatie in ieder geval.

      Eenmalig
      De NS hoopt op jaarlijks 120 miljoen euro extra structureel uit Den Haag. Dit jaar kreeg het bedrijf dat bedrag, maar dat was eenmalig. “We hopen op een structureel bedrag, anders sta ik hier volgend jaar weer”, aldus Koolmees.

      Koolmees vertelde de Kamerleden dat de NS zelf al veel doet om te bezuinigen, maar de kosten voor bijvoorbeeld personeel, materieel en elektriciteit zijn fors gestegen. Verder heeft de NS het niet gemakkelijk; veel spoorlijnen en treinen moeten vervangen worden. Ook het vinden van genoeg technisch personeel is lastig door de krappe arbeidsmarkt, waardoor het soms lang duurt voor een geschikte monteur beschikbaar is. Reizigers klagen over toenemende vertraging en een gebrek aan zitplaatsen.

      Stinkende best
      De Kamer wil garanties dat het extra rijksgeld ook de vertragingen en de overvolle treinen oplost. Maar de NS kan die niet geven. De NS moet de komende jaren veel doen aan noodzakelijk onderhoud en dat leidt tot drukte in de treinen. “Garanties kan ik niet geven, maar we gaan wel ons stinkende best doen”, aldus Koolmees.

      De NS snijdt zelf ook in de begroting, beloofde Koolmees. Op het hoofdkantoor bijvoorbeeld zullen minder mensen gaan werken. “Het is niet fair om te doen alsof de NS niets doet.”

      De NS-topman vreest dat bij het uitblijven van Haagse hulp de NS moet snijden in het netwerk. “Als we zo verder moeten, komen er misschien minder treinen. Minder rendabele lijnen rijden nu twee keer per uur, dat kan ook één keer per uur.”

      GroenLinks-PvdA dient binnenkort een voorstel in voor opnieuw een eenmalig bedrag van 120 miljoen euro. Blijkens de hoorzitting van vandaag is het zeer onzeker of daar een meerderheid voor is.

  10. Haagse Harry schreef:

    3 of 4 chauffeurs? Waar maakt met zich druk om?
    Als er maar wel in t *NEDERLANDS* wordt aangekondigd dat ze geen Nederlands spreken— lijkt me wel zo handig.

    1. Anoniem schreef:

      Laat Arriva bij potentiele nederlandse chauffeurs wel degelijk erop staan dat men mbo-3 nederlands heeft.
      Ga eens nederlandse allochtonen werven voor buschauffeurs.
      Echter moeilijk bij een blanke Nederlandse (rechts) management.

      1. Annemiek schreef:

        Hoe verzin je die onzin in vredesnaam?

        1. Anoniem schreef:

          Door met buschauffeurs te spreken.
          Door gesprekken/ klaagzangen aan/mee te horen.

  11. Bert Sitters schreef:

    @ Hildebrand.
    Maak een een einde aan de terreur van de anoniemen. We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te te zijn en het mag er best behoorlijk stevig aan toe gaan, maar de vervuiling door de anoniemen neemt echter steeds meer toe. Vaak zijn ook anoniemen met elkaar in de slag. Maakt er niet duidelijker op. Voorkom dat jouw prachtige product Treinreiziger, waarin jij veel tijd en energie hebt gestoken, volkomen wordt overgenomen door de anoniemen. Als zij zich willen presenteren op een forum, dan moeten zij met een eigen forum beginnen.
    Houd het heft in eigen hand. Stel de voorwaarde in dat iedereen zich identificeert om deel te nemen aan dit forum. Scheelt veel negativiteit.

    1. lezer schreef:

      Modereren op inhoud lijkt me beter.

      Mijn ervaring is trouwens dat als er gevoelige onderwerpen worden besproken dat er dan vaak trollen de discussie gaan verstoren.
      Al is het alleen maar om de zaak af te leiden.
      En of het om trollen gaat of niet maar de discussie of Oost Europa voortaan ook het uitvoerend personeel moet gaan regelen op de bus en verder is er zo een

      En eh, als mensen niet meer anoniem zijn kunnen bij wijze van spreken alleen gepensioneerden vrijuit praten.

      Ik zal als ik niet meer anoniem ben elke dag zeggen dat het heerlijk treinreizen is bij de NS en bij Arriva omdat mijn opdrachtgever/werkgever banden heeft met de NS.

      Als werkgevers de mening van hun personeel willen weten m.b.t. de tevredenheid gebruiken ze niet zelden anonieme enquêtes afgenomen door een derde partij, ook weer om de anonimiteit te garanderen.
      Deze professionele organisaties weten dat ze anders sociaal of politiek wenselijke antwoorden gaan krijgen.

      1. Baardstaart schreef:

        Het verplicht inloggen en het gebruik van je eigen naam of gekozen alias. Ik gebruik op alle fora de naam Baardstaart. Dan hoeven mensen nog niet hun naam en toenaam gebruiken, maar je weet wel dan het e-mail adres klopt EN dat iedere persoon een naam of alias gebruikt en niet anoniem is of 10x van naam switchen.

    2. Loek Voorn schreef:

      Helamaal mee eens!

      1. Loek Voorn schreef:

        Foutje: helamaal moet helemaal zijn….. Te snel getypt.

  12. Baardstaart schreef:

    Laatste busnieuws in Twente. De vakbonden willen gaan staken ivm te hoge werkdruk en ongunstige rij en rusttijden. Dit aangevuld door de onbetrouwbare electrische fantasie bussen. Stakingsdagen worden binnenkort en minimaal 48 uur voor de staking bekend gemaakt. Het is voor mij volstrekt duidelijk dat de relatie tussen buschauffeurs en Arriva totaal verziekt is.

    https://www.1twente.nl/artikel/4200401/twentse-buschauffeurs-van-arriva-willen-gaan-staken-nu-ultimatum-vakbonden-is-verstreken

    1. lezer schreef:

      Mensen die uit het oosten van Europa komen klagen niet over 24/7 roosters, over overvolle ‘hotels’ of als de tussenpersoon honderden euro’s huur op het salaris inhoudt voor de ‘hotelkamer’ of voor de camping.
      Daarom dwingen ze bij sommige werkgevers heel veel respect af…..

      Met de stakingen in Nederland 100 jaar terug werden er ook Belgen, Vlamingen, ingevlogen.

      1. Baardstaart schreef:

        Awel als Vlaming zou ik toch wel mijn dagelijkse portie frieten 🍟 willen hebben 😉

        Even alle gekheid op een stokje en dat is dat uiteindelijk niemand beter wordt van een race naar de bodem en ook komt dit de veiligheidscultuur in een bedrijf niet ten goede. Dan had Arriva ook kunnen invliegen om het 20% ziekte verzuim op te vangen. En als je als bedrijf 20% ziekte verzuim hebt doe je echt iets niet goed. Ook zijn de nieuwe electrische bussen niet kurenvrij en dit komt ook allemaal op de bord van de chauffeurs. Achter dit arbeidsconflict zit een diep wantrouwen van de chauffeurs jegens Arriva en dat heeft duidelijk zijn reden en holle praatjes vullen geen gaatjes. Een ander probleem met het concessie systeem is dat OV bedrijven zaken in de concessie zetten, die ze niet waar kunnen maken en ook dit komt op het bordje van de chauffeurs en reizigers. Ook reizigers hebben uiteindelijk hier last van omdat bussen willekeurig uitvallen. Iets wat ik met Keolis/Syntus in 4 jaar tijd slechts 1 keer heb gehad. In de korte tijd Arriva al meerdere keren.

        Zie hier een toekomstige OV ramp in friesland met Kwibuzz https://lc.nl/friesland/Zorg-om-dienstregeling-Qbuzz-Je-kan-niet-%C3%A9%C3%A9n-man-op-twee-bussen-neerzetten-28816817.html – Daarbij zouden provincies en vervoersautoriteiten ook veel alerter moeten zijn op onrealistische biedingen van vervoersbedrijven.

        1. Henk schreef:

          In OV land heeft men nog steeds de illusie dat je voor het laagste inschrijfgeld de beste kwaliteit kan leveren. Wie deze onzin ooit bedacht heeft… Het resultaat zie je nu overal terug.

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Hoe flexibel is FLEX ?
    Bij die kleine busjes mogen GEEN staande passagiers mee, alleen zittend mag men passagiers vervoeren. En als er dan geen zitplaatsen meer zijn, dan is het helaas pindakaas ongeacht of er een Kroatische of niet Kroatische en Engels sprekende buschauffeur in de bus zit om je van A naar B te brengen.

    Dat buslijnen aan het verschralen zijn merk je doordat busroute’s om wijken worden gereden en niet meer IN een woonwijk of soms zelfs stadskern, het aantal ritten verminderd wordt vooral niet meer tot laat in de avond en weekeinden en natuurlijk mede door personeels gebrek en vergrijzing. Een duurder buskaartje en minder service en nog minder flexibiliteit.
    De politiek heeft er de mond vol van “goed” openbaar vervoer, maar hoe goed is goed als het juist op veel punten minder goed is of wordt ?

    Laten we onze toekomstige Kroatische buschauffeurs het voordeel van de twijfel geven als dat bijdraagt aan het NIET uitvallen van buschauffeurs en in de grote steden van tram-en metro bestuurders, zolang als hét busje maar rijdt, desnoods met een pocket vertaal machine in de hand !

    1. lezer schreef:

      50 plussers ervaren en ervaarden veel leeftijdsdiscriminatie. Werkgevers willen liever geen mensen die ze te duur vinden.

      Je wordt gechanteerd.

      Vergelijking middels heel ander thema. Huisverhuurder wil graag zijn betaalbare woningen vervangen door meer prijzige woningen. Zittende bewoners willen niet weg en hebben wettelijk ook alle recht om te blijven.

      Vervolgens stelt verhuurder noodzakelijk onderhoud uit waarmee technische staat van de woningen zodanig achteruit dat de geesten van de bewoners rijp worden gemaakt voir de oplossing van de verhuurder en dat is sloop van de bestaande woning en prijzige woningen die ervoor in de plaats terugkomen….

  14. Henk schreef:

    Na de obers op terrasjes kan ik straks ook buschauffeurs niet meer in mijn eigen taal aanspreken.

  15. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Van dat laatste @Henk heb ik vorig jaar in Den Haag nog meegemaakt dat men er alleen Engels sprak terwijl ik wel in een Nederlandse horeca tent zat en men vanwege de buitenlandse toeristen alleen maar Engels ging spreken, maar ja Den Haag heet in het Engels daarom ook The Hague en Vlissingen = Flushing, maar Venlo gewoon Venlo.

  16. Simon schreef:

    Goed nieuws!
    Personeelstekorten zijn binnenkort verleden tijd in het OV.
    Als gevolg van het slechte onderwijs in ons land hebben we binnenkort weer goedkope arbeidskrachten van eigen bodem.
    Bedrijven kunnen degenen met potentie in vakscholen opleiden tot goede werknemers en ze daarmee aan hun sector binden.
    Probleem opgelost.

  17. Anoniem schreef:

    Tenslotte.
    De pilot is inmiddels gestopt.

Reacties zijn gesloten.