fbpx

Pleidooi: Vergoeding reiziger die op perron achterblijven

klok 30 jun 2016 9:52

Treinreizigers die door overvolle treinen achterblijven op het station moeten ook een vergoeding krijgen voor hun vertraging. Dat vinden ConsumentenClaim en de Maatschappij voor Beter OV. Ze hebben bij staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) een voorstel ingediend waarmee deze reizigers eenvoudig hun vertraging kunnen aantonen en claimen.

Reizigers krijgen nu alleen compensatie als ze meer dan een half uur vertraging hebben. Volgens ConsumentenClaim is het makkelijk aan te tonen dat iemand op het perron is achtergebleven als deze persoon met zijn OV-chipkaart uitcheckt en opnieuw incheckt. Daarmee ligt vast dat de reiziger niet is meegereisd. 

"Het is natuurlijk te gek voor woorden dat treinreizigers die door overvolle treinen op het perron achterblijven geen vergoeding voor hun vertraging krijgen," zegt Stef Smit van ConsumentenClaim. "NS levert wanprestatie en de reiziger blijft met lege handen achter." 

Smit: "Doordat NS zelf bijhoudt welke treinen overvol zijn, is misbruik van de regeling zo goed als uitgesloten." Het aanvragen van een vergoeding gaat verder hetzelfde als bij de huidige vertragingsregeling."En de voorwaarden kunnen hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld dat de bij elkaar opgetelde vertragingen in een week minimaal een half uur zijn."

TransTec, een adviesbureau op het gebied van openbaar vervoer, keek naar het voorstel. "Wij komen tot de conclusie dat de voorgestelde regeling goed uitvoerbaar en controleerbaar is en dat deze bij wijze van spreken morgen al kan worden ingevoerd," zegt Fred van der Blij, directeur van TransTec.

Een NS-woordvoerder laat weten dat het spoorbedrijf ConsumentenClaim recentelijk heeft laten weten dat "hun oplossing om praktische redenen niet uitvoerbaar is," schrijft dagblad Metro. Inhoudelijk kon NS gisteren tegenover de krant niet op de zaak ingaan.

Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren zou het goed zijn als er een compensatieregeling komt. "Als je de reiziger op 1, 2 en 3 plaatst, dan wil je ook niet dat de reiziger de volle mep betaalt terwijl hij door een overvolle trein achterblijft op het perron."

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.