Prijs treinkaartje stijgt veel harder dan inflatie
14 mrt 2017 12:31
Treinreizigers betalen gemiddeld 25% meer dan 9 jaar geleden. Dat zegt NS in reactie op een analyse van Treinreiziger.nl. In dezelfde periode bedroeg de inflatie 15%.
Op verzoek van het Algemeen Dagblad heeft Treinreiziger.nl een analyse gemaakt van de treintarieven. Daaruit blijkt dat abonnementen ongeveer 25% duurder zijn geworden. Een dagretour op het station kost in veel gevallen zo’n 35% meer. Wie een OV-chipkaart heeft, is circa 30% duurder uit. Enkele reizen zijn minder in prijs gestegen, 15 tot 20%.
Oorzaak duurder treinkaartje
NS mag jaarlijks alleen de inflatie in het treinkaartje doorberekenen, en de infraheffing die NS aan ProRail moet betalen. Doordat de infraheffing fors is gestegen, is ook het treinkaartje extra in prijs verhoogd. In 2010 betaalde NS nog 246 miljoen, in 2016 was dit 383 miljoen euro. Daarnaast heeft NS in 2008 een extra tariefverhoging mogen toepassen, omdat de prijs van het treinkaartje na rampjaar 2001 niet direct omhoog mocht. Dat mocht pas nadat de prestaties voldoende waren verbeterd. Omdat dit doel in 2007 werd bereikt, werden de tarieven in februari 2008 een keer extra verhoogd.
Enkele reizen
Dat de enkele reizen in verhouding minder hard zijn gestegen, komt doordat het tariefsysteem vanwege de OV-chipkaart is aangepast. De OV-chipkaart kon het niet aan om bij een retour een korting te verlenen, iets wat altijd gebruikelijk was. Daarom zijn enkele reizen goedkoper gemaakt, en een retourtje duurder. Per saldo moest dat opbrengsten-neutraal gebeuren.
Toeslag op het station
Op het station is het treinkaartje extra in prijs verhoogd. Dat hangt eveneens samen met de OV-chipkaart. Omdat het papieren treinkaartje is afgeschaft, moeten incidentele treinreizigers nu een euro extra betalen om een treinkaartje op het station te kunnen kopen.
Goedkope treinkaartjes
Toch zijn veel incidentele treinreizigers die slim hun treinkaartje kopen niet duurder uit dan in 2008. In 2008 werkte NS nog nauwelijks samen met partijen als Blokker, Kruidvat, Albert Heijn en HEMA. Inmiddels is dat voor veel treinreizigers een begrip geworden. Daardoor is het meestal mogelijk om buiten de spits voor minder dan 20 euro een treinkaartje te kopen naar welke bestemming dan ook.
Arnhem – Venlo
Treinreiziger.nl keek voor deze analyse naar verschillende trajecten met verschillende afstanden. In 2008 gold het NS-tarief ook nog altijd bij andere vervoerders. Die hebben nu een eigen tarief, dat wordt bepaald door de regionale overheid. In Limburg is dat relatief hoog. Daardoor kost een retourtje Arnhem – Venlo op het station tegenwoordig ruim 45% meer dan 9 jaar geleden.
Periode 2000 – 2009
Het is niet voor het eerst dat de conclusie is dat de kosten van treinkaartjes harder stijgen dan de inflatie. In 2009 concludeerde dagblad Trouw hetzelfde, toen over de periode 2000-2009. In die periode werd het treinkaartje bijna 37 procent duurder, de jaarkaart 51 procent, terwijl de inflatie bleef steken bij 24 procent.
“Daardoor kost een retourtje Arnhem – Venlo op het station tegenwoordig ruim 45% duurder dan 9 jaar geleden.”
Au au
kost een kaartje 45% meer óf
is een kaartje 45% duurder
Ssst 😉 Je hebt gelijk, niet goed opgelet.
Nijmegen – Eindhoven 1973 avondretour: 4,25 (Guldens) nu 25,40 (Euro). 1300% duurder in 44 jaar is 29,6% per jaar. Je ziet, dat de huidige verhoging geheel in de normale trendlijn past.
Als iemand dit nog leest… ehm nee….. 29,6 % per jaar werkt exponentieel he. De goede berekening is: 44ste wortel van (25,40 * 2,20 / 4,25). Dit is ongeveer 1.06, dus ongeveer 6% per jaar.
1.06? ik ken die formule niet. Natuurlijk is 29% een lineaire provocatie. Schrijf me ook eens de formule, leer ik nog eens wat meer.