youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: archief

Primera treinkaartjes: OV-dagkaart € 19 (reizen t/m 28 oktober 2018)

klok 13 aug 2018 19:10

Bij Primera kun je tot en met 16 september goedkope treinkaartjes kopen! Voor 19 euro heb je een OV-dagkaart. De OV-dagkaart is niet alleen geldig in de trein, maar ook in de bus, tram en metro. Je mag onbeperkt reizen in de daluren. De reis moet plaatsvinden in de periode t/m 28 oktober 2018.

Alternatief

Wil je kunnen reizen tijdens de avondspits? Dan is het treinkaartje van Primera minder geschikt en kun je beter gebruik maken van het dagretour van de NS Spoordeelwinkel van 20 euro. Bij die actie is bovendien een Whopper-menu bij een Burger King vestiging op het station (uitgezonderd) Schiphol inbegrepen. Bij de Spoordeelwinkel is echter de bus, tram en metro niet in begrepen. Bij Primera is dat wel inbegrepen. Check dus goed de voorwaarden welke actie het beste aansluit bij jouw reiswensen. In dit artikel staan alleen de voorwaarden van de Primera OV-dagkaart.

Wegwerpkaartje: in- en uitchecken

Het Primera treinkaartje is een wegwerpkaartje, waarmee je moet in- en uitchecken. Bij de trein doe je dat per vervoerder. Doordeweeks (maandag t/m vrijdag) mag je niet tijdens de spits reizen (6:30-9:00 uur en 16:00 – 18:30 uur). Bij NS is het moment van inchecken bepalend of je wel of niet mag reizen. Check je op tijd in? Dan kun je de reis (bij NS) afmaken. (Deze regel is overigens niet van toepassing bij andere acties met e-tickets). In de spits kun je niet wisselen van vervoerder.

Ook geldig in bus, tram en metro

Op zaterdag en zondag zijn er geen tijdsbeperkingen, en kun je de hele dag op pad. Het mooie van de OV-dagkaart is dat je kris kras door heel Nederland kan. Niet alleen met de trein, maar ook met de bus, tram en metro. Of het nu Connexxion, Arriva, GVB, HTM, Keolis of RET is: het maakt niet uit. Bij de trein reis je 2e klas, opwaarderen naar 1e klas is niet mogelijk.

Uitzonderingen

Er zijn echter wel een paar uitzonderingen. Je kunt geen gebruik maken van nachtbussen, speciale bussen voor evenementen en grensoverschrijdende bussen. Ook mag je geen gebruik maken van de waterbus. Zoals gebruikelijk kun je bovendien geen gebruik maken van de Thalys en Eurostar. Uiteraard is de OV-dagkaart alleen binnen Nederland geldig.

Kinderen reizen met een Railrunner

Je kunt het Primera treinkaartje niet combineren met De Treinpakkers of andere acties. Ook kun je de Primera OV-dagkaart niet combineren met de regeling samenreiskorting. Uiteraard kun je wel kinderen met een Railrunner meenemen (of Kids Vrij). Een Railrunner is echter niet geldig in de bus, tram en metro.

Reguliere regels

Daarnaast gelden de reguliere regels. Zo kun je niet ruilen, en betaal je bij gebruik van de ICE of de snelle Intercity Direct (alleen tussen Schiphol – Rotterdam v.v.) een toeslag. Voor alle reguliere Intercity’s, Sprinters en stoptreinen hoef je uiteraard niets bij te betalen. Dat geldt ook voor de Intercity Berlijn (binnen  Nederland).

Dit artikel is gebaseerd op een tip van Wilmer Treurniet, hij krijgt als beloning een cadeaubon voor de NS Spoordeelwinkel. Dit screenshot stuurde hij ons.

168 gedachten over “Primera treinkaartjes: OV-dagkaart € 19 (reizen t/m 28 oktober 2018)”

  1. Margreet schreef:

    dankjewel voor deze vooraankondiging! vorige keer Geb ik er veel plezier van gehad. Het zijn echt kaartjes waarvan je er meteen een paar moet inkopen omdat ze zoveel mogelijkheden bieden

  2. Estifanos schreef:

    Dagkaart nodig.

  3. Mehretab schreef:

    Ik wil graag trein kaartje

    1. Erwin Wessels schreef:

      Als je deze wilt: ga dan naar de Primera in de verkoopperiode. Treinreiziger.nl verkoopt geen treinkaartjes, we melden de acties die er zijn of komen.

    2. Beschaafd schreef:

      ik wil treinkaartje?????? Wat is dat voor een onbeschaafde en domme reactie, sorry hoor. Lees en denk na voordat je reageert, lijkt me beter. En als je geen Nederlands kunt reageer dan in het Engels maar wel met fatsoen. En kun je dat ook niet, reageer dan niet.

      1. hoofdschuddend schreef:

        over beschaafd gesproken… ik denk dat jij ook wel een lesje in beschaafdheid kan gebruiken!

      2. Dries Molenaar schreef:

        geen Nederlands kunt??? Dat is wel de taalgrap van de maand.

        1. Eric Janssen schreef:

          Je kunt en en je kan, is allebei goed! http://www.vandale.nl/je-kunt-je-kan#

      3. Maakjenietdruk schreef:

        Volgens mij schreef deze persoon er “graag” bij. Bovendien vind ik jouw reactie wel behoorlijk intens. Deze persoon doet z’n best Nederlands te schrijven. Misschien wel meer dan jij. Ga eens iets ontspannends doen voor jezelf

  4. marinda schreef:

    is dit dan tevens een retour??? echt onbeperkt reizen op1 dag..want wij willen met ons gezin naar Scheveningen 9 sept 2000drummers aan zee..dan zu dit ideaal zijn

    1. Erwin Wessels schreef:

      Het is een dagkaart, je kunt onbeperkt reizen met trein, bus en metro (zie wel de beperkingen in het artikel). Een retour naar Scheveningen en terug is dus ook geen enkel probleem.

      1. Hans Kanters schreef:

        Met de tram is het maar 1,65 met een ov kaart dat dan weer wel.

  5. johan II schreef:

    Wat heb je alle kronkels rond dit kaartje (mogelijke misverstanden in gebruik) weer helder uit de doeken gedaan en gevoelsmatig gladgestreken, Treinreiziger.nl!

    Echt grote complimenten.

    De conducteurs, CEO’s en ambtenaren etc van OV in Nederland mogen je ook wel de Blije OV-medewerkerprijs geven want je bespaart ze veel nodeloos tijdverlies aan misverstanden met klanten.

    Ben toch nieuwsgierig:
    Heb je ook inkomsten van vervoerbedrijven of overheden?
    Heb je inmiddels medewerkers, of is Treinreiziger.nl een eenmansbedrijf?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dank voor het compliment, Treinreiziger.nl is een eenmansbedrijf. Van overheden heb ik geen inkomsten, wel adverteert meestal de NS Spoordeelwinkel, en bij sommige acties adverteert NS. Helaas niet bij allen. Maar het contact met vervoerders, en bijzonder NS is goed. Uiteraard zijn de marges anders in een sector waarbij er geen concurrentie is. Je moet dan denken aan een klikvergoeding van een paar cent.

  6. Lysa schreef:

    Net als vorige reactie vind ik het fantastisch om zo helder en uitgebreid te zien wat de mogelijkheden zijn van deze actie.wat mij wel opvalt is dat sommige het niet goed lezen en dan vragen stellen die ook als antwoordt al benoemd zijn in je uitleg.
    Bedankt treinreiziger.nl

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dankjewel voor het compliment. Inderdaad zien we soms reacties waar we weinig mee kunnen, of dingen die al in de tekst staan. Ik snap wel dat sommige dingen verwarrend kunnen zijn (bij ene actie – wegwerpkaartje – inchecktijd bepalend, andere actie niet. Of: ene keer niet voor 9:00 uur geldig, andere keer wel voor 6:30u).

    2. johan II schreef:

      Dat sommige mensen ‘het niet goed lezen’ ligt niet aan die mensen.

      Besef dat OV bijzonder ingewikkeld is, en dat het voor mensen die er niet mee vertrouwd zijn, onbewust angst oproept. Wat mentaal blokkeert. Niet voor niks zijn automobilisten bang voor OV.

      Bijvoorbeeld alle regels, vervoermiddelen, doelgroepen en uitzonderingssituaties die in dit artikel over een simpel Primera kaartje zijn opgesomd (>>25 stuks), dat blokkeert onbewust velen.
      En dan lijkt het alsof ze niet gelezen hebben, maar het is in werkelijkheid vaak een ‘bevriezingsreactie’ door onbewuste paniek/overload. Heel goed dat ze toch gewoon hun vraag stellen.

      Vind het keer op keer weer ontroerend, dat Hildebrand, en ook lezers als Erwin Wessels, geduldig elke reactie serieus neemt, en vriendelijk antwoordt zonder enig oordeel of ergernis.
      Voor mij een inspiratie in het leven.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Dank voor compliment en ik ben in het afgelopen jaar meer met u eens geworden dan daarvoor. Erwin ook dank, hij helpt ook bij de eindredactie. Ook dank daarvoor. Dan terugkomt op de complexiteit: eigenlijk zou je met een barcode ook moeten kunnen inchecken en dat dit opgeslagen wordt, zodat ook bij eticket de inchecktijd bepalend kan zijn. Dat scheelt veel. Verder kan dan ook overal dezelfde definitie van daluren geïntroduceerd worden. En als je treinkaartje dan toch niet in de spits geldig is, kun je nadenken of je misschien toeslag voor intercity direct kan meenemen. Dan maak je een grote slag. Overigens zijn telefoonabonnementen uit ervaring met zo goed complex, en vliegtickets ook (boek je een retour bij KLM, maar vlieg je toch niet met gekozen vlucht op de heenreis, dan besluit KLM direct je hele boeking te annuleren. Regels van bagage verschillen ook per maatschappij enorm). Maar dat andere producten ook complex zijn, hoeft de spoorsector er niet van te weerhouden om het simpeler te maken.

        1. stokbosveen schreef:

          Dat het zo ingewikkeld gemaakt is komt door de ov-bedrijven zelf. Dat zijn feitelijk aparte koninkrijkjes die o zo bang zijn geld mis te lopen als de reiziger slechts 1x hoef in te checken (aanvang reis) en slechts 1x hoef uit te checken (besteming bereikt). Vooral als er in die reisroute overgestapt dient te worden, al dan niet naar een andere vervoerder.

          En verder zou het goed zijn als de regels voor elk actiekaartje hetzelfde zijn. Ongeacht e-ticket of wegwerpkaartje. Dus niet in de trein tijdens de spitsuren. Zal al veel misverstanden wegnemen.

        2. johan II schreef:

          Inderdaad Hildebrand, bij telefonie en luchtvaart zijn er veel verschillende tarieven e.d. (‘complex’).

          Het produkt zelf is echter helder en eenvoudig: bellen of vliegen kan iedereen zonder voorkennis (zelfs automobilisten, haha). En daar draait het om.

          Dat voordeel heeft OV niet.

          Kaartjes zijn bij OV daarnaast ook geheel verweven met de reis, inchecken/uitchecken etc, met vele kansen op gedoe, bijv. al door de ondoorzichtige tijdsrestricties. Ze dragen dus ongemerkt bij aan de complexiteit/onzekerheid van het produkt (de reis) zelf.

          Dat speelt niet bij Telefonie (na aanschaf heb je je kaartje niet meer nodig, kun je gewoon bellen/internetten) en ook veel minder bij Luchtvaart. Daar staat de complexiteit van de tarieven los van (het plezier van) de reis.

          (En is die tariefcomplexiteit slechts wat het bedoeld is: een ordinaire maar verder onschuldige melkkoe.
          Bij OV is ingewikkeld kaartjesontwerp niet onschuldig, want maakt reis ingewikkeld, en voor velen dus onbewust angstig).

          Je zou het inderdaad de OV-sector kunnen verwijten, die bijna spreekwoordelijke ingewikkeldheid ervan, evenwel is dat net zoiets als lezers verwijten dat ze je heldere teksten niet kunnen innemen.
          Je kan mensen niet verwijten dat ze niet zien wat ze niet zien (inderdaad, zelfs de verder zonder twijfel hoogst briljante OV-sector niet).

      2. Erwin Wessels schreef:

        @Johan en Hildebrand, dank voor jullie positieve reacties over mij.

        Ik ben in de eindredactie gekomen omdat ik het leuk vind en graag anderen help. En dat kan ik op deze manier perfect :). Maar ik zal ook eerlijk zeggen: af en toe denk ik wel eens bij een reactie: “Kan je niet lezen? Het staat duidelijk in het artikel vermeld.” Maar dat laat ik in mijn reactie dan niet merken. Mijn reactie helpt de vraagsteller en daar gaat het om.

      3. anoniem schreef:

        Betaald parkeren is soms ook best ingewikkeld….
        … komen dan ook klachten over!

      4. Anoniem schreef:

        Mag ik wel voor 9 uur de bus en metro pakken.ik wil om half 10 de trein pakken.methet jaartje van primavera

  7. Jaime Prijden schreef:

    Geachte meneer/mevrouw,

    Via “www.nsextra.nl” komen ook regelmatig aanbiedingen voorbij, je moet je echter er wel registreren met een persoonlijke OV-Chipkaart.

    Met vriendelijke groet,

    Jaime Prijden

    1. Jaime Prijden schreef:

      Sorry, verkeerde draadje.

    2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      De NS extra aanbiedingen zijn persoonlijk en kunnen daardoor per klant(type) verschillen. Daardoor is het voor ons onmogelijk om die mee te nemen.

  8. Linda Vroezing schreef:

    Fantastische actie ! Eindelijk weer een kaart waar ze niet alles van je willen weten, niet hoeft te printen en direct is te gebruiken. Daar kunnen de grootgrutters en Kruidvats in Nederland nog wat van leren.

    1. Erwin Wessels schreef:

      Kruidvat heeft normaliter ook wegwerpkaartjes waar ze niet alles willen weten en die je niet hoeft te printen… Betreffende bijvoorbeeld Hema en AH heb je helemaal gelijk.

      1. Wouter schreef:

        Bij de AH zijn het vaak ook wel wegwerpkaartjes.

        1. Erwin Wessels schreef:

          Afwisselend volgens mij. Dank je voor de correctie.

        2. Patrick schreef:

          Die acties heb ik tot nu toe nooit gezien. Heb ik zelf dus ook niet goed research gedaan?

    2. Erwin Wessels schreef:

      Wat ik vooral mooi vind aan deze actie is dat dit kaartje ook geldig is in bus, tram en metro. Een dergelijke actie is er maar zelden.

      1. Wouter schreef:

        Het is inderdaad jammer dat zo’n actie niet vaker in het jaar is. Heb hier best wel wat meer voor over.

    3. Patrick schreef:

      Kruidvat was juist de enige die nog wegwerpkaartjes verkopen. Sterker nog, nog een stuk goedkoper dan die van Primera (variërend van 12,99 tot 15,99). Eerst je research doen voordat je oordeeld 😉

      Heb er van de zomer veel plezier ana gehad.

  9. Wil schreef:

    Complimenten voor dhr.Hildebrand.
    Kan ik voor een treinvertrek van 9.01 al inchecken om 8.55 ?

  10. Hui schreef:

    Ja dat kan, maar ook niet eerder dan 8.55

  11. Wouter schreef:

    Er wordt gezegd dat de kaart enkel in Nederland geldig is. Geldt voor Weener en Leer(Ostfr) met Arriva een uitzondering?

    1. John schreef:

      Normaal gesproken kan je met de dagkaart Nederland tot Leer komen. Heb ik geregeld gedaan. De lijn Groningen-Leer wordt door Arriva gereden. In Leer station staat dan ook een OV-chip in en uitcheck paal

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik heb het een keer nagevraagd toen de trein nog reed: het mocht toen inderdaad met een wegwerp dagkaart, maar niet met een eticket dagkaart

    2. Bob schreef:

      Volgens mij kan je probleemloos mee naar Leer en Weener, inclusief bus 620 tussen beide plaatsen.

  12. René Gerhards schreef:

    Twee jaar geleden ben ik met dit kaartje nog met Connexxion lijn 50 naar Gent in België geweest. Deze lijn valt gewoon onder het Nederlandse OV-tarief. Is er nu dan expliciet vermeld dat er niet over de grens gereden mag worden?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dit zijn de voorwaarden die bij ons bekend zijn. bij de waterbus kun je ook met de ov-chipkaart reizen maar niet met dit kaart zijn. Ik denk dat ze de voorwaarden helder en overzichtelijk hebben willen houden. Dus niet de ene grensbus wel en de andere grensbus niet

      1. johan II schreef:

        Denk niet dat TLS/OV Chipkaart deze voordeelkaartjes zo verfijnd en slim programmeert dat het kaartje de sporadische buslijnen naar Duitsland of België (met een gewoon busnummer als Connexxion lijn 50, of Arriva naar Leer) eruit vist, en je daar niet kunt in/uitchekcen.

        Die kans is simpelweg miniem (ook al staat het bij de voorwaarden). Wellicht wel als het een buitenlandse vervoerder betreft die die lijn rijdt, al betwijfel ik ook dat.

        Anders is het met Waterbus. Dat is simpelweg een andere vervoerscategorie (vgl metro of tram), daar kun je echt niet in//uitchecken.

  13. Bob schreef:

    Hallo,

    volgens mij is het zo, dat als je van ma t/m vr. voor 06.30 of voor 16.00 incheckt, je de reis in de spitsen gewoon kunt uitrijden. Denk er wel aan, dat wanneer je uitcheckt voor 09.00 dan wel 18.30 je moet wachten met verder reizen tot 08.55 of 18.25. Klopt dat?

  14. Marije schreef:

    Ik vond de info die er staat eigenlijk tegenstrijdig. Eerst staat er dat je niet in de spits mag reizen en daarna staat er dat bij NS het moment van inchecken bepalend is. Mag ik nu wel of niet in de spits reizen als ik voor 6:30 incheck?

  15. Janneke 1 schreef:

    Bob en Marije, je mag inderdaad (als je voor de spits incheckt) in de spits reizen. Maar als je tijdens de spits van vervoerder moet wisselen (bv van NS naar Arriva) kan je uitchecken,maar pas na de spits verder reizen.

    1. bOB schreef:

      Dank voor de info, mijn vraag is goed beantwoord

  16. Inge schreef:

    Mijn dochter moet op een vrijdag in oktober naar Eindhoven. Klopt het dat als ze om half 4 op de trein in Groningen stapt, ze gewoon naar Eindhoven mag met dit kaartje??

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja, al heb ik wel eens gehoord dat iemand een boete had gekregen, dat werd achteraf door de klantenservice kwijt gescholden. Het wordt niet expliciet vermeld, maar NS heeft tot nu toe altijd met wegwerpkaartjes dit is toegestaan.

      1. johan II schreef:

        Ja, spannend he, er kunnen altijd dit soort verrassingen zich voordoen.

        Bereid je dochter maar voor: wees een en al glimlach, vaderlandslievend, betaal vriendelijk het belachelijke bedrag, aai de conducteur over zijn bol (hij kan het ook niet helpen). Een fooi geven hoeft niet. Staand Wilhemus aanheffen mag wel (niet in de Stilte coupé)

        Fijn is dat het beleid van klantenservice van NS tegenwoordig bijna standaard corrigerend is, en ook snel terugstort. Voor degene die de tijd en moeite neemt te bellen. Wereld van verschil met vroeger.

    2. johan II schreef:

      Ja, ze kan nog de intercity van 15:48 in Groningen nemen, dan kunt u haar om 18:44 ophalen op Eindhoven Centraal.

      Tussen 16:00 en 18:25 kan ze niet inchecken, ervoor en erna gewoon wel.

      1. johan II schreef:

        Vraag aan Hildebrand: Stel de Inge’s dochter checkt om 15:50 in (voor 16 uur), mist dus ook net die intercity van 15:48.

        Dan zou ze volgens de regels (“moment van inchecken is bepalend”) gewoon de volgende intercity van 16:18 kunnen nemen.

        De vraag is: klopt dat?

        Kan me voorstellen dat een conducteur die enig eer in zijn/haar werk stelt dat te gortig vindt, die weet immers hoe laat de trein vertrokken is uit Groningen. Zie de stoom al uit zijn/haar oren komen, zwaar en afstompend beroep hoor.

        Zelf zou ik trouwens ook het te beschamend vinden om zo gebruik te maken van gaten in het ontwerp.
        Alleen al uit respect voor de conducteurs en natuurlijk voor het volle pond betalende medereizigers, opgevouwen staand op het balkon tussen vouwfietsen, oksels en patat.

        1. Janneke 1 schreef:

          Johan, jij geniet echt van je treinreizen, he? En antwoord op je vraag, als ik .smorgens incheck en naar een station reis zonder poortjes check ik gewoon niet uit en ga later terug zonder in te checken, want dat heb ik dan al gedaan.Is nooit een probleem.Je zit tenslotte ingecheckt in de trein en daar gaat het om. Daarbij 9 van de 10 keer komt er niet eens een conducteur langs.

        2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          De formele regels zijn: inchecktijd bepalend en binnen 30 minuten na inchecken moet de reis aanvangen. Maar uh ik heb het idee dat als je een examen ticketvoorwaarden doet, dat 85 procent slaagt maar de rest niet.

        3. AJB schreef:

          Ergens heeft u natuurlijk wel een punt. Maar dat er, relatief, zo weinig reismogelijkheden zijn is wel een beperking die de NS zelf, noodgedwongen, oplegt. Als iemand voor een activiteit in Groningen is, en pas om tien voor vier op het station kan geraken lijkt het mij overdreven om tot half zeven te moeten wachten. Er wordt immers gewoon voldaan aan de regels van het kaartje en het inchecken. Anders zouden mensen ook niet om vijf voor negen of vijf voor half zeven moeten inchecken of de reis buiten de spits af (moeten kunnen) maken.

          Overigens zou ik in dit specifieke geval, voor mijn eigen gemoedsrust, de tussenliggende sprinter nemen, ook maakt dat de reis zelf minder comfortabel

        4. AJB schreef:

          Daarnaast schept NS de werkomstandigheden voor haar personeel en hadden mensen die het volle pond betalen zelf ook deze dagkaart kunnen aanschaffen. Zelf ben ik niet zo een hele grote fan van dit soort acties (al begrijp ik de bestaansreden wel natuurlijk) en zou ik liever gewoon altijd hetzelfde (iets lager) bedrag betalen. Zolang dit soort acties zich voordoen zal ook ik deze zo gunstig mogelijk voor mijzelf willen gebruiken.

  17. Anoniem schreef:

    Kun je ook met dit kaartje reizen op de HOV-lijnen naar Zeeland?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja, ik zou niet weten waarom niet.

      1. Anoniem schreef:

        Bij een andere actie werd de lijn naar Zierikzee uitgesloten.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Ok, dat is bij mij niet bekend, dat vorig jaar de bus naar Zierikzee niet mee deed

  18. johan II schreef:

    Sorry, verkeerde plekje.

    Hildebrand, is er een manier om eigen vergissingen te verwijderen?

  19. Ingrid schreef:

    Kan ik in de website deze kaartjes kopen of moet ik naar de winkel?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Waarschijnlijk alleen in de winkel

  20. santi schreef:

    Deze treinkaartjes zijn geldig
    ook voor metro, bus, tram alleen op zaterdag of zondag of geldig ook voor
    doordeweeks?

    1. Erwin Wessels schreef:

      Ook doordeweeks zijn ze geldig in bus, tram en metro. Alleen wel buiten de spitsuren (ochtend- EN avondspits).

      In het weekend kan je de hele dag onbeperkt reizen met trein, bus, tram en metro.

  21. Tay schreef:

    Mag ik ook met de bus van Rotterdam centraal naar de ferry in Europoort ??

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik ken die bus niet, als het een RET-lijnbus is, dan kan dat.

      1. Marjan schreef:

        De bus naar de RET ferry is vervangend vervoer voor de afwezige trein (of binnenkort metro-)lijn naar Hoek van Holland Haven. Het treinkaartje hoort daar zeker geldig te zijn. De ferry zelf echter niet; daarvoor moet je altijd apart betalen of een strippenkaart aanschaffen. Maar het is zeker een aanrader voor een leuk tochtje (bij laag water inclusief zeehondjes kijken).

  22. AJB schreef:

    Overigens wel opmerkelijk slechtere voorwaarden dan vorig jaar? Twee euro duurder en een maand korter geldig?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Vrijwel elk treinkaartje is dit jaar (na jarenlang gelijke prijzen) duurder geworden. In dit geval inderdaad 2 euro. De reisperiode is 3 weken korter.

  23. Mattheus schreef:

    Goedendag Treinreiziger.nl, waarom zijn er zoveel regels omtrent OV-dagkaart? Ik vind dat de OV-dagkaart het volgende moet uitzien: van maandag tot vrijdag gewoon voor 6.30 uur of na 9.00 tot de volgende morgen 6.30 uur, zaterdag en zondag gewoon gehele dag tot 0.00 uur. Dan wordt iedereen hier blij neem aan.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik verzin de regels niet, dus het is gissen, maar ik wil best een poging doen. Acties zijn gericht op de rustige uren, omdat er in de spits al heel veel reizigers zijn. De daluren zijn vastgestelde tijden. Er zijn bussen die niet onder het reguliere ov vallen (bij evenementen bijvoorbeeld) dus die zijn uitgesloten. Grensbussen zijn ook ingewikkeld en daarom uitgesloten. Eurostar en Thalys hebben hun eigen tarief systeem en willen die tegen een zo hoog mogelijke prijs aan internationale reizigers verkopen. ICE is ook gericht op internationale reizigers en daarom is er beperkt ruimte om binnenlandse reizigers te vervoeren, en daarom een toeslag. Intercity Direct zou wat mij betreft in de daluren prima zonder toeslag kunnen. Maar die lijn kost NS veel geld en levert de reistijd veel reistijdwinst op, vandaar een toeslag. In de regel kun je in de daluren met bijna iedere trein, bus, tram of metro maar omdat er zoveel bussen en treinen zijn, is de uitzonderingslijst ook vrij groot, helaas.

  24. Neele Roza schreef:

    Wordt het niet eens tijd dat Treinreiziger.nl alle oude, dus onbruikbare meuk, verwijdert van de site? Scheelt een heleboel ergernis wanneer je denkt een leuke deal te maken en het kan niet meer omdat het een jaar geleden speelde. Gewoon alleen de lopende acties vermelden lijkt me zinvoller.

  25. Ria Nieuwenburg schreef:

    ik wil zowel met de Arriva trein als met de NS en daarbij m’n fiets meenemen. Kan ik dan toe met éénmalig de fiets bijboeken? of moet ik dan voor Arriva en NS apart betalen voor de fiets…

    1. Erwin Wessels schreef:

      Een dagkaart fiets is geldig in zowel de NS-treinen als in treinen van andere vervoerders.

      Houd er wel rekening mee dat je de fiets alleen buiten de spits mag meenemen (de werkelijke tijd is bepalend) en dat er speciale ruimte voor de fiets in de trein aanwezig en vrij moet zijn.

      Meer info vind je hier: https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/dagkaart-fiets

  26. Ron schreef:

    Is de inchecktijd ook bij bus/tram/metro bepalend? Als ik bijvoorbeeld door de week voor 6.30 uur incheck bij NS en bij overstap op bus check ik om 8.00 uur in bus in, is dat mogelijk?

    1. Erwin Wessels schreef:

      Ik weet het niet zeker, maar ik verwacht wel dat ook bij bus, tram en metro de inchecktijd bepalend is. Maar zo heel veel zal je daar niet aan hebben, omdat je bij iedere overstap bij bus/tram/metro moet uit- en inchecken (en inchecken mag dus niet tijdens de spits). Dus kan je alleen de rit in de bus/tram/metro waar je aan het begin van de spits zit afmaken.

      In het voorbeeld dat je noemt, wil je om 08:00 uur na een overstap inchecken in de bus, en dat mag dus sowieso niet.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ga er maar niet vanuit dat bij hen de inchecktijd bepalend is, het is namelijk geen gecommuniceerdde regel en zelfs niet alle NS conducteurs weten het. Bij NS is de regel er, omdat er ook abonnementen zijn die precies hetzelfde werken, dat is naar mijn bekend niet zo bij andere vervoerders. Op de kaart staat: niet geldig tussen 6:39-9:00 en 16:00-18:30u ik verwacht dat controleurs daar naar zullen verwijzen. En sowieso: wisselen van vervoerder kan niet tijdens de spits.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          6:39 moet zijn 6:30

  27. Suzanne schreef:

    Het is inderdaad duurder, en ook nog eens niet in de spitsuren geldig. Die van vorig jaar was dat wel, ik kon daarmee naar Den Haag voor de studie, met trein en bus vóór 08.00.
    Dus voor mij niet gunstig on dit jaar aan te schaffen. Erg jammer.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Vorig jaar waren de spitsbeperkingen exact hetzelfde. Dat is niet gewijzigd. Inchecken was toen niet om 8:00 mogelijk, nu ook niet.

  28. tonnie gildhuis schreef:

    geld de spitsbeperking ook voor de bus ?

  29. Anoniem schreef:

    Kun je ook met lijn 19 tussen Breda en Hulst reizen? Dan stap ik dus niet uit in België.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

  30. Kees schreef:

    Kun je bij aanschaf van zo een ticket bij primera, gelijk kiezen voor een ticket met toeslag voor de ice rotterdam-schiphol airport?

    1. Anoniem schreef:

      De ICE rijdt tussen Amsterdam en Arnhem. De InterCity Direct neemt u dan van Rotterdam naar Schiphol. Een extra toeslag voor deze reis kunt u niet bij de Primera kopen. Deze kun je wel eenvoudig online kopen. Inchecken (met een andere OV-chipkaart) bij een toeslagzuil bij het vertrek kan ook.

  31. Kees schreef:

    En is de ticket óók geldig op de connexionbus van schiphol naar amsterdam?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja.

  32. Monique Aardenburg schreef:

    Hallo, ik wil samen graag met vrienden naar Walibi flight nights. (Dit duurt tot 23:00) Ik woon zelf ver weg en als we dan savonds naar huis willen gaan moeten we dus eerst nog de bus hebben richting station Harderwijk. De kans zit er dan in dat het al 12 uur savonds is geweest al komen we aan bij het station.. geldt dan de dagretour alsnog voor de bus & trein daarna of is dit dan niet meer mogelijk ?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het is ook geldig na 0:00 uur, tot uiterlijk 4:00 uur. Maar: let op, de laatste treinen en bussen rijden vaak al veel eerder. Dus als je pas na 23:00 uur weg gaat, weet ik niet of jij je eindbestemming wel haalt.

  33. Henny schreef:

    Kun je het kaartje ook upgraden naar 1e klas? Zo ja, wat kost het dan?

    1. Anoniem schreef:

      Neen, dat staat duidelijk in het artikel.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Dat kan inderdaad niet.

  34. Umar schreef:

    Heeft de Treinticket van de Primeractie ook beperkingen mbt daluren in metro,bus en tram als in de trein?

    1. Anoniem schreef:

      Heb je het artikel überhaupt gelezen?

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja, overal.

  35. Patrick schreef:

    Ik durf ditt kaarje niet zo snel te kopen. Als Kruidvat ineens met wegwerpkaartjes komt ergens eind september, begin oktober, dan kan je achteraf nog 5 euro goedkoper reizen en heb je spijt van je 19 euro.

    17 oktober ga ik naar een concert in Tivoli Utrecht, dus het is gokken. Met dit kaartje ben je dan 5 euro goedkoper uit dan in totaal, maar met een kruidvatkaartje gaat er meestal nog eens wat vanaf.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Los Kruidvat kaartje zal zeker ook 16 euro kosten, als je er meer koopt kan dat (soms) dalen naar 14 euro (bij 3 stuks of meer). Hier zit echter ook de bus, tram en metro bij. Zelf geef ik in Rotterdam al snel 1,60 euro uit om naar het station te komen. Als ik op mijn plaats van bestemming dan ook nog eens de bus neem, en op de terugreis idem, dan heb ik die paar euro extra al snel volledig of bijna volledig extra. Ik vind 19 euro voor heel het OV geen slechte prijs, maar goed, meningen verschillen.

    2. Wouter schreef:

      Als je alleen gebruik maakt van de trein dan vind ik dit inderdaad een duur treinkaartje. In sommige gevallen (trajecten) heeft de Spoordeelwinkel goedkopere acties.

      Mocht je ook gebruik willen makken van bus, tram en metro dan vind ik deze actie weer erg goedkoop (ook al was de actie vorig jaar 2 euro goedkoper).

      Het ligt er dus echt aan wat je wensen zijn en wat je voor bus, tram, metro en trein individueel betaald.

  36. joepie schreef:

    Is het kaartje in de bus ook pas na 09.00u geldig?

  37. joepie schreef:

    Is het kaartje van Primera in de bus ook pas na 09.00u geldig?

  38. joepie schreef:

    Ik heb het antwoord al.

  39. Mariska schreef:

    Als ik om 6 uur incheck….. op een 2.5 uur reis…. kan ik deze dan ongestoord uitrijden, of moet ik halverwege als nog een andere ticked kopen (door de weekse dag)

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja, bij NS wel. Je kunt niet in de spits van vervoerder wisselen. Het is wel eens gebeurd dat een conducteur toch iemand heeft beboet die tijdig had ingecheckt, de NS klantenservice heeft dat daarna opgelost.

  40. Alwin schreef:

    Ja, bij de NS geldt het moment van inchecken. Voor 06.30 uur inchecken, betekent de hele rit genieten van dit kaartje.

  41. Noelle schreef:

    Zijn de kaartjes van de primera ook geldig bij vallei?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja, ook tussen Amersfoort – Barneveld – Ede-Wageningen op de Valleilijn (Connexxion).

  42. Hehe schreef:

    He he eindelijk weer ns een normaal kaartje ipv die onhandige e-tickets!

  43. Bert schreef:

    Als je een tocht over de Afsluitdijk wil maken is dit een goedkoop kaartje. Een enkele reis van Leeuwarden naar Alkmaar kost al €17,50.

  44. Carl van de Wouw schreef:

    Gelden de daluren voor deze kaart ook voor Bus, Tram en Metro, of kan ik bijv. om 08:00 uur al in de tram stappen om naar het station te reizen, om daar dan vanaf 09:00 een treinreis te beginnen?

    1. Erwin Wessels schreef:

      De daluren gelden ook voor bus, tram en metro.

  45. Joanna schreef:

    Zijn de kaartjes van de primera ook bus 400 /401 Eindhoven Station en Eindhoven Airport

  46. Michael schreef:

    Als ik om 6.20 incheck in Nijmegen mag ik dan de reis afmaken volgens de tweet. Hoe zit het met overstappen? Moet de reis in hetzelfde treinstel afgemaakt worden of mag ik in de spits ook overstappen? (onder opnieuw uit en in te checken uiteraard omdat het om dezelfde vervoerder gaat).

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Zolang bij 1 vervoerder wordt gereisd, mag er ook met overstap de reis worden afgemaakt. Dat geldt bij de trein. Bij bus wordt er per voertuig in- en uitgecheckt dus is overstappen niet meer mogelijk.

  47. Joanna schreef:

    Zijn de kaartjes van de primera ook bus Hermes 400 /401 Eindhoven Station en Eindhoven Airport

    1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

      Ja. Ik zie geen reden waarom niet. Dit is gewoon openbaar vervoer, en valt niet onder de uitzonderingen.

  48. sanne schreef:

    klopt het dat ik dus om 15.30 zeg maar in kan checken in deventer en dan gewoon naar Amsterdam kan reizen? en dan daar weer uit checken? bij evt overstap hoef je niet in en uit te checken toch?

    1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

      klopt

  49. karin schreef:

    dus je kan in- en uitstappen waar je wilt in Nederland? je hoeft geen bepaald traject te kiezen?

    1. Hildebrand treinreiziger.nl schreef:

      klopt. Bij een dagkaart hoeft u nooit traject te kiezen, bij dagretour wel.

  50. tineke dek schreef:

    graag zou wij (2 personen) 30 september naar Nunspeet gaan vanaf Den Haag Centraal.
    Hoeveel zijn wij kwijt per 2 retourkaartjes?

    1. Hildebrand treinreiziger.nl schreef:

      Dit kaartje is 19 euro, 38 euro zijn dus twee kaartjes. Te koop bij primera.

    2. Erwin Wessels schreef:

      En als je ook wilt kijken naar andere opties dan deze dagkaart van Primera: vul hier de gegevens in van je reis en je ziet alle mogelijkheden: https://www.treinreiziger.nl/prijsvergelijker/

  51. Anton Vogel schreef:

    Mijn vrouw en ik komen aanstaande donderdag vanaf Alicante naar Eindhoven.
    Vandaar willen wij met de trein naar Barneveld.
    Hoe en waar komen wij aan zo´n Primera dagkaart?
    PS: Vanaf Barneveld ook nog een half uurtje met de bus naar Voorthuizen.
    Dus nogmaals hoe en waar komen wij aan deze kaartjes, of zijn wij gebonden om op station Eindhoven het duurdere kaartje aan te schaffen.

    1. Erwin Wessels schreef:

      Helaas is deze dagkaart alleen te koop in de Primera winkels. Kijk anders even in de prijsvergelijker van Treinreiziger.nl (https://www.treinreiziger.nl/prijsvergelijker/), dan kan je de goedkoopste opties zien, en als je op de link klikt, kan je zien of ze wel of niet online te koop zijn.

    2. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

      Het is alleen bij Primera te koop. Ik verwacht dat deze geen vestiging heeft op Eindhoven Airport. Wel kunt u bij vakantieveilingen twee enkele reizen kopen voor 24 euro, dat is echter niet geldig bij de bus. U kunt de enkele reis laden op uw mobiel of uitprinten.

  52. Henk van de Maat schreef:

    wij hebben bij ons geen Primera.
    Kan ik deze kaartjes ook online kopen

  53. A w van der Lely schreef:

    mijn vrouw reist van delft naar houthem-st gerlach en moet in maasticht overstappen van ns naar ariva trein, kan dit met de ov dagkaart en moet ze dan uitchecken bij ns en inchecken bij ariva of kan ze zo overstappen ?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat kan, heel Nederland, dus ook hier. Inderdaad in Maastricht uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva. Er staan paaltjes op het perron waardoor het eenvoudig gaat. En in Houtem-St. Gerlach natuurlijk weer uitchecken.

  54. R de w schreef:

    Ik wil de kaart as.zaterdag gebruiken om naar Eindhoven te gaan. Ik moet dan de laatste trein hebben.om 0.00 uur. Kan ik dit kaartje dan gebruiken?

    1. R de w schreef:

      Ik heb het niet goed geformuleerd in mijn vraag. Ik moet naar Eindhoven en met de laatste trein terug om 0.00 uur. Kan dat met dit kaartje?

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Dat kan, voor 4u in de ochtend moet de reis zijn afgerond.

  55. PL schreef:

    Is de inchecktijd bij de bus ook bepalend (net als bij NS). Dus voor 16.00 inchecken en dan blijven zitten.

  56. Kolenberg schreef:

    Bravo staat er niet bij op het kaartje. Hermes wel, maar bij ons is alles BRAVO geworden. Mag je met het kaartje wel met BRAVO reizen?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ja. Dat mag.

  57. Di-Nik schreef:

    Goedemorgen,
    Is dit ook een optie om te gebruiken als je een nachtje blijft slapen (Amsterdam)
    Of moet het kaartje op dezelfde dag gebruikt worden

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dezelfde dag. Eventueel tot 4:00 uur de volgende ochtend.

  58. Ina schreef:

    Prima tip, een kaartje kopen bij Primera. Morgen ga ik er meteen eentje kopen! Ik wil heen en weer naar Amsterdam, vanaf Barendrecht (en in A’dam ook nog met de tram).
    Voor 19 euro is dit echt een goedkoop kaartje.
    Bedankt!

  59. Laura schreef:

    Do you know if there is a Primera at the airport in Amsterdam? Schiphol? My children are arriving from Canada on Tuesday the 11th and need to travel to Den Haag, where they are staying for a week. They will be travelling back and forth to Amsterdam so it sounds like this is the cheapest ticket? correct?

    1. Erwin Wessels schreef:

      No, there is no Primera at Schiphol.

      You say your children will stay for a week in The Hague, so this day ticket is not suitable. Then you should have to buy two tickets per child. The cheapest option is a regular ticket. The regular price for a single ticket from Schiphol to The Hague is € 8.50 per child (and another € 8.50 for the return).

  60. Laura schreef:

    Thank you Erwin… they will buy the single tickets as you indicate (and is that from the website?), and they will buy the 19 euro Primera tickets for the days in between. I also bought them the I AM Amsterdam 3 day pass to enjoy while they are there. They are working the Fringe Festival in Amsterdam for Thursday, Friday and Saturday and very excited about it!

    1. Erwin Wessels schreef:

      They can buy the single tickets at the railway station (ticket machine -> only coins and bank card accepted, or at the NS desk on the station -> +1 euro per ticket). Or they can buy e-tickets on the NS website.

  61. Treinliefhebber schreef:

    Is dit kaartje ook geldig op de BelBus (Arriva)? Zonder extra kosten bedoel ik.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik ga er vanuit als de ov-chipkaart er geldig is, dat dit kaartje er ook geldig is. Is de ov-chipkaart er niet geldig, dan verwacht ik dit kaartje ook niet. Je kan het ook bij Arriva navragen.

      1. Treinliefhebber schreef:

        Bedankt Hildebrand. Ik heb wel op de website van Arriva gevonden dat de ov-chipkaart geldt wel bij de BelBus. Ik heb ook bij Primera gevraagd en de meneer denkt de dagkaart is ook geldig op de BelBus. Ik stuurde een vraag op de website van Arriva eerder vandaag, en in de ontvangstbevestiging mailtje staat het kan 10 dagen duren voor dat die reageren. Ik neem gewoon aan het kaartje is geldig op de BelBus.

  62. Karin schreef:

    Op het kaartje zelf staat vermeld dat de geldigheid doordeweeks ingaat om 9.00 uur.
    Ik lees ook dat het moment van inchecken bepalend is.
    Ik wil een trein van 8.59 nemen.
    Inchecken kan op het perron, nog geen halve minuut voor het instappen.
    Mag dit?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Vanaf 8:55u kun je inchecken en mag je instappen. Dit is alleen met wegwerpkaartjes en de ov-chipkaart zo, niet met etickets.

      1. Karin schreef:

        Dank je wel voor je duidelijke antwoord Hildebrand!

  63. Treinliefhebber schreef:

    Als ik stap van een trein van Arriva uit, en reis verder met een bus van Arriva, moet ik bij de trein uitchecken en bij de bus inchecken?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Klopt. Uitchecken bij de trein, inchecken bij de bus.

      1. Treinliefhebber schreef:

        Bedankt!

  64. Laura schreef:

    Just one more question from the Canadian :). My kids leave today and I just want them to be clear on everything. What happens if they buy the Primera ticket and they forget to check out at one of their destinations? Does that invalidate the card, or is there a way to fix that? Thanks very much

    1. Erwin Wessels schreef:

      It won’t be a problem. Forgetting checking in is a bigger problem. If they forget to check out on the train, they don’t check in when they continue the trip later that day. Or when they continue their trip, they check out first, wait a minute and check in again.

      On the bus, they automatically check in when they forgot to check out.

      Most railway stations have gates which you only can pass with checking out (when you leave the station) or checking in (when you enter the station).

  65. Janny post schreef:

    Hoi is het zo dat de bus ook pas om 9 uur ingecheckt kan worden mijn zoon moet al om 6 uur met de bus van urk naar leeuwarden

  66. Chantalle schreef:

    Zijn deze dus ook in het weekend geldig? Alvast bedankt.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja. Staat ook in de tekst. Je kunt 1 dag in het wekend reizen.

  67. Truus schreef:

    Geweldige actie, wegwerpkaartje en tevens voor trein, bus enz.
    Hopelijk komt deze actie nog veel vaker terug.

  68. Didi schreef:

    Vraag: waar koop je die Primera kaart?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Bij Primera, dat is een naam van een winkel.

  69. mark schreef:

    Mag ik met dit kaartje bijvoorbeeld van Amsterdam Centraal naar Maastricht en van Maastricht naar Eindhoven en via Eindhoven naar Amsterdam Centraal?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja, je mag kris, kras door Nederland.

  70. Marina schreef:

    Mag ik met dit kaartje op zaterdag smiddags naar tilburg gaan en na 12 uur snachts weer terug naar Amsterdam?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja, mits de reis voor 4u in de ochtend is afgerond.

  71. Helga schreef:

    Werkt dit kaartje ook om voor het voordelige tarief te kunnen parkeren op de P+R?

  72. Alice schreef:

    Is er ook een eerste-klas variant op dit kaartje?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.