fbpx
Foto: Stefan Verkerk / ProRail

ProRail benadrukt: spoor is veilig

25 feb 2013 22:11

Het Nederlandse spoor is veilig. Dat benadrukt ProRail-topvrouw Marion Gout-van Sinderen in een brief aan staatssecretaris Mansveld. Mansveld heeft die brief maandag naar de Tweede Kamer doorgezonden. De spooraannemer worstelt met het beeld dat ProRail ten kosten van de veiligheid zou beknibbelen op spooronderhoud.

Een beeld dat "feitelijk ongegrond" is, schrijft Gout. "Nederland heeft één van de drukst bereden, maar ook veiligste spoorsystemen ter wereld", schrijft de topvrouw op basis van een uitspraak van de voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Meldpunt
Toch neemt Gout de commotie die ontstond over de veiligheid wel serieus. De spoorbeheerder heeft de aannemers expliciet gevraagd alle zaken door te geven die zij als onveilig ervaren. Dezelfde vraag is ook aan de vakbonden voorgelegd. Bovendien kunnen medewerkers uit de spoorsector onverhoopt onveilige situaties nu doorgeven bij een speciaal meldpunt. Indien gewenst kan dat ook anoniem.

Noodklok
Strukton luidde eerder de noodklok over de veiligheid op het spoor. Aanleiding was de wijze waarop ProRail het spooronderhoud sinds 2008 in een aantal regio´s aanbesteedt. Daardoor zouden aannemers onder de kostprijs bieden en zouden aannemers in het laatste jaar van het contract het spoor verwaarlozen.

Aanbesteding Eemland
De discussie werd vooral toegespitst op de aanbesteding van het spooronderhoud in de regio Eemland. Aanvankelijk bood Strukton het laagste, maar ProRail besloot de aanbesteding opnieuw te doen. De spoorbeheerder vreesde dat de aannemers onder de kostprijs boden en wilde meer garanties van de spooraannemers. Bij de nieuwe aanbesteding leek het er echter op dat de winnende partij (Asset Rail) voor nog minder inschreef dan het aanvankelijke bod van Strukton. Daarmee laaide de discussie in alle hevigheid weer op.

Storingsreductie
De rechter heeft inmiddels bepaald dat de aanbesteding van het spooronderhoud volgens de regels is verlopen. Uit de brief van Marion Gout blijkt echter dat Asset Rail minder belooft voor dat geld dan Strukton aanvankelijk deed. Zo werd er aanvankelijk een storingsreductie van 80 procent beloofd, iets wat door ProRail niet als realistisch werd beoordeeld. 

Helft goedkoper
ProRail-directeur Eric Steeghs stelde eerder al dat het kul was dat het spoor in Nederland gevaarlijker zou worden. Volgens de spoorbeheerder kan het onderhoud soms goedkoper uitvallen door een andere manier van werken. Het beeld dat nog maar 25 procent van het oorspronkelijke budget wordt uitgegeven aan spooronderhoud is volgens de beheerder niet juist. Wel klopt het dat de onderhoudskosten met de PGO-contracten soms de helft lager uitvallen dan voorheen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *