fbpx

ProRail blijft de Nederlandse spoorbeheerder

20 feb 2013 22:11

Spoorbeheerder ProRail mag van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) tot 2025 het spoor blijven beheren en onderhouden. Dat schrijft Mansveld vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. De huidige afspraken met ProRail lopen tot en met 2015. Voor de periode van 10 jaar erna moeten nieuwe afspraken worden gemaakt. Dat gaat de komende tijd gebeuren, schrijft Mansveld.

De beheersconcessie, zoals de afspraken met ProRail worden genoemd, is volgens Mansveld een belangrijk instrument om de situatie op het spoor te verbeteren. Zo kunnen er bijvoorbeeld afspraken worden gemaakt over samenwerking met NS en over het sneller opstarten van het treinverkeer na grote verstoringen.

Volgens Mansveld heeft ProRail de afgelopen jaren ´een stevige bijdrage´ geleverd aan het verbeteren van de veiligheid op het spoor. Toch moet het in de volgende concessieperiode nog beter, schrijft ze. Ook qua betrouwbaarheid wil Mansveld scherpere eisen gaan stellen. Ze denkt er bijvoorbeeld aan per lijn punctualiteit te gaan bekijken in plaats van uit te gaan van een landelijk gemiddelde.

Ook als het gaat om het regelen van het goederenvervoer moet er volgens Mansveld wat veranderen: voortaan krijgen goederenvervoerders nog maar te maken met één loket. KeyRail, de exploitant van de Betuweroute, gaat het goederenvervoer regisseren.

Daardoor kan het goederenvervoer over het spoort efficiënter en dus goedkoper verlopen. Ook wordt het betrouwbaarder en punctueler, denkt Mansveld. KeyRail moet darnaast aansluitingen tussen de terminals, bijvoorbeeld in havens, en het spoor verbeteren. Verder moet het bedrijf gaan zorgen dat goederenvervoerders zo veel mogelijk probleemloos de grens over kunnen.

Overigens mag NS ook tot 2025 op het Nederlandse spoor blijven rijden.

(c) ANP