Foto: Stefan Verkerk Fotografie

ProRail: Meer treinen gestrand in 2018

klok 08 mrt 2019 11:22

Incidentbestrijders van ProRail moesten vorig jaar maar liefst 2547 keer in actie komen om reizigers uit een gestrande trein te halen. Een jaar eerder was dat nog maar 1910 keer noodzakelijk doordat een trein door een defect of aanrijding tot stilstand kwam en niet verder kon rijden.

2500 incidenten

Dat blijkt uit cijfers die ProRail op verzoek van De Telegraaf verzamelde. Ook de Volkskrant schrijft over die cijfers. “Het cijfer van 2.500 laat zien hoe vaak onze afdeling incidentenbestrijding in actie komt omdat een trein tot stilstand is gekomen. Dat kan leiden tot wegslepen of evacueren naar een andere trein of met bussen. Of de machinist komt alsnog tot een oplossing”, vertelt een woordvoerder van ProRail aan de Volkskrant.

NS herkent de cijfers niet

De spoorbeheerder zegt niet bij te houden wat de oorzaak is van de stranding. De Nederlandse Spoorwegen stelt in de Volkskrant de cijfers niet te herkennen, maar kan tegelijkertijd ook geen andere cijfers overleggen. Het spoorbedrijf wijst op de historisch hoge punctualiteit, en de daling van het percentage uitgevallen treinen.

Duur vertraging

Uit de cijfers van ProRail blijft de vertraging voor reizigers in de meeste gestrande treinen (84%) beperkt tot minder dan een uur. In slechts 1 procent van de strandingen zitten reizigers meer dan 2 uur opgesloten in de trein. In de overige 15 procent duurt het tussen de 1 en 2 uur.

Unimogs

Vanaf komende zomer maakt ProRail ook gebruik van zogenoemde Unimogs, spoorwegvoertuigen waarmee men over de weg of door het weiland bij een gestrande trein kan komen.

Bronnen: ANP / Treinreiziger.nl / Volkskrant

26 gedachten over “ProRail: Meer treinen gestrand in 2018”

  1. Dominic schreef:

    Grappig dat NS “de cijfers niet herkend”. Misschien kunnen ze eens af en toe op hun eigen app bij de storingen kijken; daar staan dagelijks tig verstoringen op door defecte treinen…

    1. dries molenaar schreef:

      Het gaat om stilvallen met veel gedoe tot gevolg. 2500+ is onwaarschijnlijk veel.Dit is 50 per week. 6 a 7 per dag. Dit zou iedereen wel weten wanneer het zo veel was.

      1. Dominic schreef:

        Kom je alleen op de HSL al niet op minimaal 3 per dag gemiddeld? Dan nog 3 in de rest van het land en je bent er. Lijkt mij helemaal niet zo onwaarschijnlijk eigenlijk.

      2. Cole schreef:

        Hangt van de Prorail definitie af van ‘stilvallen’ Is nogal vage ambtenarentaal.. ‘wegslepen of evacueren’ ‘Of de machinist komt alsnog tot een oplossing’ In dat laatste geval vallen alle IC Defect ‘stilvallingen’ op de HSL onder de definitie en dan is inderdaad gemiddeld 3 per dag voor de echte kenner geen verassing.

      3. Tim schreef:

        Als je kijkt op rijdendetreinen.nl kom je al gauw tot 7 a 8 defecte treinen per dag.

  2. Anoniem schreef:

    Er zijn nog veel meer vervoerders actief op het Nederlandse spoor zoals u wel weet……

    1. dries molenaar schreef:

      Volgens de ‘deskundigen’ is daar nooit wat mee. Einde sarcasme.

      1. Jur schreef:

        Volgens NS-fanaten kan alleen NS treinen rijden.

  3. jan v zijtveld schreef:

    Nou Pro rail heeft gelijk Er vallen steeds meer treinen stil onderweg de SLT SNG en de HSL om maar enkele voorbeelden te noemen . En de treinen die daarna komen vallen veelal uit maar die telt de NS dan nog steeds niet mee !! Ook wordt vaak vermeld Bijvoorbeeld na 21.00 uur rijdt alles weer normaal. Maar ja dan rijden die treinen niet meer volgens de dienstregeling dus.. En dan ook nog maar te zwijgen over de vaak veel te korte treinen!!

    1. dries molenaar schreef:

      Daar gaat het helemaal niet over. HEt gaat om 2500 individuele stilvallingen.

    2. dries molenaar schreef:

      NB. U koestert uw ergenissen zorgvuldig.

  4. dries molenaar schreef:

    De Unimogs kunnen wellicht sneller bij de treinen komen door eerst over de weg en werkaansluitingen te rijden. Het is echter vooral ook doordat ze ook spoorwielen hebben en over de rails kunnen rijden. Wellicht kunnen ze ook nog wat duwen of trekken maar daar lijkt het vermogen en gewicht wat te klein voor. De vraag is of ze dan ook ATB hebben 🙂 Of zelfs ERTMS.

    1. Ariën schreef:

      Unimogs zijn best sterk. Ze hebben ook een hoop zware goederenwagens getrokken tijdens de bouw van de extra sporen tussen Vleuten en Utrecht, dus een reizigerstrein is ook geen probleem. Sterker zelfs, omdat er sprake is van rolweerstand, en de wielen massief zijn, is het juist gemakkelijker om een trein voort te trekken of te duwen.

      Een jaar of 12 geleden heb ik eens meegedaan aan een wedstrijd ‘treintrekken’ met een groep van 10 personen. Het lukte aardig goed om 86 ton vooruit te trekken.

    2. Arjan schreef:

      Als een trein eenmaal rolt valt het allemaal mee qua krachten, hooguit de hellingen van bruggen en tunnels zouden het lastiger maken.
      Heb tenslotte samen met 5 andere reizigers ook een VIRM van 6 bakken in Alkmaar weer onder de bovenleiding weten te duwen, nadat deze met de pantograaf precies op het draadloze gedeelte van een spoorbrug was stil gevallen.
      Als we overigens niet hadden geduwd hadden we waarschijnlijk 2 uur vertraging opgelopen, en waren meer treinen uitgevallen. Nu was onze vertraging nog geen 15 minuten. En vielen er geen andere treinen uit.

      1. dries molenaar schreef:

        Met 6 personen een trein van vele tientallen tonnen gewicht uit stilstand in beweging brengen. Zelfs over de spleten van de brugovergang??? Waarom maken ze locomotieven zo nodeloos sterk?

        1. Simon schreef:

          De locomotieven moeten zo sterk zijn omdat boven ongeveer 40 km/u de luchtweerstand exponentieel toeneemt met het stijgen van de snelheid. Daarom vragen hogesnelheidstreinen zoveel energie.

      2. Ricardo schreef:

        Van wie mocht u eigenlijk gaan duwen? Lijkt mij nou niet echt bedrijfsbeleid van de NS/ProRail, want wat als het fout gaat?

  5. Johan schreef:

    In de Volkskrant ( https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/gekibbel-tussen-ns-en-prorail-over-stijging-van-aantal-gestrande-treinen~b5e90b3d/ ) maakt NS duidelijk waar de onenigheid vandaan komt:

    “Het cijfer van Prorail omvat volgens de vervoerder (NS, red.) ‘uitgevallen treinen, stilgevallen treinen (kort en lang), gestrande treinen, defecte treinen, opgeheven en geëvacueerde treinen, en die lopen nu door elkaar.’”

    Dus Prorail telt gewoon 2550 gestrande treinen. NS telt die (bijvoorbeeld) als
    400 uitgevallen treinen,
    500 kort stilgevallen treinen,
    450 lang stilgevallen treinen,
    300 gestrande treinen,
    500 defecte treinen,
    300 opgeheven treinen, en
    100 geëvacueerde treinen.
    Allemaal categorieën voor min of meer hetzelfde, en zo tel je natuurlijk minder treinen in de categorie ‘gestrand’.

  6. Henk schreef:

    Vallen die treinen stil omdat het materieel (alleen NS blijkbaar?) stilvalt of omdat her ennder de infra gewoon bagger is? De kop van het bericht impliceert dat NS alleen de veroorzaker is van al die uitrukken van ICB zodat ze weer iets op Twitter kunnen dumpen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het gaat om het Nederlandse spoor, ProRail mag niet zonder toestemming op vervoerder niveau cijfers geven. Het spreekt voor zich dat NS verreweg de grootste vervoerder is. Er komen binnenkort ook cijfers beschikbaar die iets zeggen hoevaak de infrastructuur het laat afweten. Op z’n laatst bij de presentatie van het jaarverslag.

  7. Marco schreef:

    Dat er af en toe een trein defect raakt kan ik me voorstellen, maar de mate waarin ik dit dagelijks bij de storingen zie staan is m.i. schrikbarend. Reizen wordt onbetrouwbaar zo. Ik reis dagelijks en heb zeker 2 à 3x per week direct óf indirect te maken met storingen/defecten/uitgevallen treinen met als gevolg behoorlijke vertragingen van 30 tot ruim 60 minuten… Waar ik vaak naartoe moet rijdt slechts 1x per half uur een trein en er zit een overstap in de reis (valt de 1e trein uit, heb je dus sowieso om te beginnen al 30 minuten vertraging). En dat voor een afstand van huis naar bestemming van ongeveer 45 km. De autorijder lacht.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ben ik benieuwd op welk traject je reist.

  8. Peter Janssen. schreef:

    Op de Maaslijn in Limburg kunnen ze er anders ook wat van. Dat traject doet het ook goed met uitvallende treinen.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Klopt zeker, maar daar gaat het zover ik weet niet zozeer treinen die stranden en uitvallen, maar door een te krappe dienstregeling door gebrek aan infrastructuur. Bij vertraging kan die nauwelijks iets ingehaald worden, en daarom worden er soms ritten geschrapt of ingekort. Dan heeft de afdeling incidentbestrijding er niet mee te maken.

  9. Roald schreef:

    Ome Pier loopt weer te steuken om zelf in een goed daglicht te staan. Nare man.

  10. G. van der Zwaag schreef:

    Doe nou eens lief en zit niet voortdurend kritiek te leveren op het spoor. Op de weg is het tegenwoordig ook niet alles met files en vertragingen die we maar nooit de baas kunnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.