ProRail roept op tot meer investeringen in spoor – waarschuwt voor achteruitgang

Spoorbeheerder ProRail roept de politiek op meer geld uit te trekken voor het spoor. Er is meer geld nodig voor het onderhoud van het spoor maar ook zaken als suïcidepreventie en het gebruik van het spoor door Defensie vragen om extra investeringen. De spoorbeheerder komt met de oproep in aanloop naar de nieuwe Tweede Kamerverkiezingen in het najaar.

De oproep is tegelijkertijd een waarschuwing, want de spoorbeheerder ziet de kosten voor onderhoud en vervanging stijgen, maar het budget niet. “Het huidige budget staat al onder druk en extra besparingen brengen de betrouwbaarheid van het spoor in gevaar”, zo schrijft ProRail, die daarbij naar Duitsland wijst. Daar is het spoorwegnet verouderd, wat al langere tijd leidt tot veel vertragingen. De problemen in Duitsland komen door een gebrek aan onderhoud en investeringen. Het kost daar miljarden en jaren om het spoor weer op orde te krijgen.

Soepelere regels

Naast extra geld wil de spoorbeheerder ook soepelere regels voor de planning van werk en de mogelijkheid om ook overdag en doordeweeks te werken aan het spoor. Dat zou het makkelijker maken om personeel te vinden.

Een flink deel van het extra geld voor het spoor zou kunnen komen uit het extra geld dat Nederland moet besteden aan Defensie en aanverwante zaken. In Navo-verband is onlangs afgesproken dat 1,5 procent van het bruto binnenlands product besteed kan worden aan de weerbaarheid van de infrastructuur. Volgens ProRail is het spoor daarbij belangrijk.

Investeringen nodig voor militair transport

Het spoor speelt al een belangrijke rol bij het transport van militair materieel. Volgens ProRail ligt op sommige plekken het spoor te dicht op elkaar om tanks te kunnen vervoeren. En daarom zijn er investeringen nodig. Ook moet het spoor beter voorbereid zijn op sabotage, vindt ProRail.

Tijdens de presentatie van de prestaties op het spoor in het eerste halfjaar bleek dat bijna een kwart van de grote storingen op het spoor te wijten is aan (pogingen tot) zelfdodingen. Daarom wil de spoorbeheerder dat er meer geld komt voor suïcidepreventie op het spoor.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 21 juli 2025 19:20

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug