fbpx

ProRail wil rood sein voorkomen door groene golf

Spoorbeheerder Prorail wil dat machinisten in de toekomst minder vaak moeten wachten voor een rood sein. Door het aantal kruisende bewegingen van treinen zo veel mogelijk te beperken moet een groene golf op het spoor ontstaan, zodat treinen in de meeste gevallen altijd door kunnen rijden. Dat staat in een rapport dat in handen is van dagblad Spits.

Nu nog komen treinen twee miljoen keer per jaar een rood sein tegen. Bij 150 tot 200 gevallen  per jaar merkt de machinist dat niet tijdig op en wordt het stoptonend sein gepasseerd. Met het invoeren van een groene golf wil ProRail het aantal keren dat een machinist een rood sein tegen komt drastisch verminderen. De verwachting is dat daardoor machinisten automatisch ook minder vaak een rood sein passeren.

ATB-vv
Bij de presentatie van de jaarcijfers zei ProRail al dat het wil voorkomen dat een machinist onverwacht een rood sein krijgt. De spoorbeheerder wees erop dat het door de vakbonden bepleitte beveilingssysteem ATB verbeterde versie (ATB-vv) geen tovermiddel is. De FNV dreigde met acties als niet alle seinen op emplacementen uitgerust zouden worden met de verbeterde versie. Die acties lijken voorlopig van de baan omdat de minister heeft aangegeven extra budget uit wil trekken om het spoor veiliger te maken. 

Geen commentaar
Het rapport dat Sp!ts in handen heeft wordt later deze week door demissionair minister Schultz van Haegen (VVD) naar de Tweede Kamer gestuurd. Een woordvoerder van Prorail wil niets over het rapport kwijt, omdat de inhoud nog niet openbaar is.

Eerdere proef groene golf
De term groene golf werd overigens door ProRail in het verleden ook al gebruikt. In 2004 deed ProRail een proef tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe waarbij machinisten snelheidsadviezen kregen om rode seinen te voorkomen. ProRail wilde toen met de proef vooral zien of de punctualiteit met een groene golf verbeterd kon worden. Nu wil spoorbeheerder na de treinbotsing van 21 april bij Amsterdam vooral de veiligheid vergroten. Het is onduidelijk of ProRail nu de groene golf op dezelfde wijze wil realiseren als in 2004.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.