Provincie Groningen verwacht geen vertraging voor trein naar Leer

De provincie Groningen gaat er vanuit dat de trein Groningen – Leer gewoon per 2024 kan gaan rijden, zonder extra kosten. Dat zegt een woordvoerder van de provincie tegenover Treinreiziger.nl naar aanleiding van een bericht van de Duitse NDR over mogelijke nieuwe vertraging en extra kosten.

Geen vertraging

Volgens de Duitse zender zou uit onderzoek van de Duitse rekenkamer blijken dat er nieuwe vertraging dreigt bij het herstellen van de treindienst Groningen – Leer. De zender meldde dat de in 2015 kapot gevaren Friesenbrücke mogelijk pas in 2030, in plaats van 2024 hersteld zou zijn. Bovendien zou het project veel duurder uitpakken.

Bij de provincie Groningen is er echter niets bekend over dreigend uitstel. “We hebben daarover onder andere contact gehad met de deelstaat Niedersachsen en Deutsche Bahn. Zij gaan nog steeds uit van een planning die eindigt in 2024 en dat het kan volgens budget”, zegt woordvoerder Jan van der Meide namens de provincie Groningen. Volgens hem kennen de Duitse partners het door de NDR aangehaalde onderzoek niet. De provincie ziet dan ook geen reden om te twijfelen aan de huidige planning.

In 2030 een half uur sneller

Het is de bedoeling dat de reis Groningen – Bremen in 2025 straks 2 uur en 26 minuten duurt. Dat was in 2015, het laatste jaar waarin de trein reed, 2 uur en 43 minuten. Reizigers naar Bremen kunnen als de Friesenbrücke hersteld is overigens niet rechtstreeks naar Bremen, in eerste instantie zal de overstap in Leer blijven bestaan. De bedoeling is dat de reistijd Groningen – Bremen in 2030 afneemt naar 2 uur en 11 minuten. Om die reistijdwinst te realiseren zijn er aanpassingen nodig aan het Duitse spoor.

Zie ook: In drie stappen naar een snelle trein naar Bremen

This post was last modified on 25 oktober 2020 07:38

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

1 dag terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

1 dag terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

2 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

3 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug