Foto: Stefan Verkerk

PvdA: Hanzelijn is nog niet af

klok 29 okt 2012 19:02

De Hanzelijn is feitelijk niet af. Het is dan ook merkwaardig dat ProRail zegt dat de Hanzelijn 90 miljoen goedkoper uitvalt. Dat stellen de PvdA-Statenfracties van Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel maandag. 

De statenfracties schrijven: "De brug en aansluitende infrastructuur van Zwolle tot Hattemerbroek is niet uitgevoerd zoals nodig is om treinen elkaar snel op te laten volgen. In plaats van vier is volstaan met slechts twee sporen op deze kritieke flessenhals, omdat dit volgens ProRail en het Ministerie vanwege de toen nog voorziene moderne beveiliging voldoende capaciteit bood. Die moderne beveiliging is er uitgerekend hier nog niet gekomen en dus is er een nog op te lossen fors knelpunt."

Doordat de capaciteit tussen Zwolle en Hattemerbroek beperkt is, zullen sommige treinen vanaf december tot acht minuten in Zwolle moeten wachten. In een reactie benadrukt ProRail dat de lijn volgens het Tracebesluit is gebouwd. Dat is opmerkelijk, omdat het Tracebesluit gaat over ruimtelijke aspecten zoals de traceligging, en niet over verkeerstechnische zaken als opvolgtijd en beveiligingssysteem. Critici wijzen al tien jaar op het nieuwe knelpunt.

Daarnaast is de PvdA teleurgesteld over de beperkte reistijdwinst van de Hanzelijn. De lijn is aangelegd voor snelheden tot 200 kilometer per uur, maar voorlopig zullen de treinen niet harder rijden dan 140 kilometer per uur. NS is vooralsnog niet van plan nieuwe treinen te bestellen die deze snelheden kunnen halen.

Toen de Hanzelijn werd aangelegd werd een reistijd van 55 minuten voorgespiegeld tussen Zwolle en Amsterdam. Vanaf 9 december wordt de reistijd tussen Zwolle en Amsterdam Zuid echter 8 minuten langer. Naar Amsterdam Centraal komt de reistijd zelfs uit op 16 minuten langer (inclusief overstap in Lelystad). De PvdA stelt dat de Hanzelijn nu trager is dan strikt noodzakelijk. De partij wil dat de negentig miljoen alsnog in de lijn wordt gestopt om de nodige verbeteringen door te voeren.

Foto: S. Verkerk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.