Home

Qbuzz wint MerwedeLingelijn Dordrecht – Geldermalsen

Nederland is binnenkort een nieuwe treinvervoerder rijker: Qbuzz. Het Italiaanse Qbuzz mag vanaf het einde van 2018 het openbaar vervoer gaan verzorgen in de regio Drechtsteden-Albasserwaard-Vijfheerenlanden. Bij de concessie hoort ook het spoorvervoer Dordrecht – Geldermalsen. De concessie is nu nog in handen van Arriva.

De nieuwe concessie heeft een looptijd van 8 jaar, met een optie op twee verlengingen. Arriva deed ook een gooi naar de concessie, maar greep ernaast. Dat geldt ook voor het Israëlische EBS. NS-topman Roger van Boxtel liet eerder weten ook interesse te hebben in de MerwedeLingelijn Dordrecht – Geldermalsen, de inschrijfperiode voor de concessie was toen echter al verstreken.

Tot vorig jaar was Qbuzz een dochteronderneming van NS. Dat bedrijf heeft Qbuzz vorig jaar echter verkocht aan Busitalia, dat onderdeel is van de Italiaanse spoorwegen. Het is voor het eerst sinds de overname dat Qbuzz een concessie heeft gewonnen. Door de winst wordt Qbuzz ook een treinvervoerder. Of Qbuzz nieuwe treinen gaat bestellen is bij onze redactie niet bekend. Dat ligt niet voor de hand. In de concessie is geregeld dat de nieuwe vervoerder de treinstellen moet overnemen van de huidige vervoerder. De treinen krijgen de RNET huisstijl.

Het bedrijf wil zijn plannen pas over zes weken bekend maken. De komende zes weken kunnen de andere vervoerders nog bezwaar aantekenen tegen de gunning. De provincie laat al wel weten dat Qbuzz het treinvervoer zelf gaat regelen. “Van onderaanneming door bijvoorbeeld NS is geen sprake” zegt woordvoerder Martijn den Dekker namens de provincie.

Het lijnennet gaat stevig op de schop. “De regio DAV wordt een echte mobiliteitsconcessie waarin een stevige ruggengraat van snelle en frequente hoogwaardige bus- en treinverbindingen, waaronder een aantal R-net-lijnen, de basis vormt. Rotterdam wordt hiermee vanuit Drechtsteden met de bus sneller bereikbaar,” stelt de provincie.

Qbuzz start de nieuwe concessie volgens de provincie grotendeels met splinternieuwe bussen. In Gorinchem en in Drechtsteden wordt in de stad het bestaande aantal elektrische bussen flink uitgebreid. Ook zegt de provincie dat reizigers straks meer meer beenruimte, snelle wifi en USB-aansluitingen kunnen verwachten.

This post was last modified on 11 januari 2018 10:14

Share

Recent Posts

Vervoerregio Amsterdam steekt 111 miljoen in toegankelijkheid OV

De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in…

25 minuten terug

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen…

1 dag terug

Trein Hengelo – Bielefeld valt nog steeds vaak uit

Nog steeds valt de trein vanuit Hengelo naar Bielefeld veel vaker uit dan gemiddeld. Dit…

1 dag terug

Wanprestatie trein Hengelo – Duitsland zorgt voor extra kosten (voor de belastingbetaler)

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel aanzienlijk meer…

1 dag terug

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

3 dagen terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

3 dagen terug