Home

Qbuzz wint MerwedeLingelijn Dordrecht – Geldermalsen

Nederland is binnenkort een nieuwe treinvervoerder rijker: Qbuzz. Het Italiaanse Qbuzz mag vanaf het einde van 2018 het openbaar vervoer gaan verzorgen in de regio Drechtsteden-Albasserwaard-Vijfheerenlanden. Bij de concessie hoort ook het spoorvervoer Dordrecht – Geldermalsen. De concessie is nu nog in handen van Arriva.

De nieuwe concessie heeft een looptijd van 8 jaar, met een optie op twee verlengingen. Arriva deed ook een gooi naar de concessie, maar greep ernaast. Dat geldt ook voor het Israëlische EBS. NS-topman Roger van Boxtel liet eerder weten ook interesse te hebben in de MerwedeLingelijn Dordrecht – Geldermalsen, de inschrijfperiode voor de concessie was toen echter al verstreken.

Tot vorig jaar was Qbuzz een dochteronderneming van NS. Dat bedrijf heeft Qbuzz vorig jaar echter verkocht aan Busitalia, dat onderdeel is van de Italiaanse spoorwegen. Het is voor het eerst sinds de overname dat Qbuzz een concessie heeft gewonnen. Door de winst wordt Qbuzz ook een treinvervoerder. Of Qbuzz nieuwe treinen gaat bestellen is bij onze redactie niet bekend. Dat ligt niet voor de hand. In de concessie is geregeld dat de nieuwe vervoerder de treinstellen moet overnemen van de huidige vervoerder. De treinen krijgen de RNET huisstijl.

Het bedrijf wil zijn plannen pas over zes weken bekend maken. De komende zes weken kunnen de andere vervoerders nog bezwaar aantekenen tegen de gunning. De provincie laat al wel weten dat Qbuzz het treinvervoer zelf gaat regelen. “Van onderaanneming door bijvoorbeeld NS is geen sprake” zegt woordvoerder Martijn den Dekker namens de provincie.

Het lijnennet gaat stevig op de schop. “De regio DAV wordt een echte mobiliteitsconcessie waarin een stevige ruggengraat van snelle en frequente hoogwaardige bus- en treinverbindingen, waaronder een aantal R-net-lijnen, de basis vormt. Rotterdam wordt hiermee vanuit Drechtsteden met de bus sneller bereikbaar,” stelt de provincie.

Qbuzz start de nieuwe concessie volgens de provincie grotendeels met splinternieuwe bussen. In Gorinchem en in Drechtsteden wordt in de stad het bestaande aantal elektrische bussen flink uitgebreid. Ook zegt de provincie dat reizigers straks meer meer beenruimte, snelle wifi en USB-aansluitingen kunnen verwachten.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:14

Share

Recent Posts

Maatregelen voor flessenhals Zwolle – Meppel

ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…

8 uur terug

Prijsvraag! Win een cadeau uit nieuwe NS Fanshop

Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…

2 dagen terug

Nachttrein Praag rijdt toch in zomer, rit voorlopig half uur langer

European Sleeper zal ook in de zomer in staat zijn de nachttreinen Brussel – Praag…

2 dagen terug

Hinder op het spoor: van ’pittig najaar’ naar ’hoofdpijnweek’

Na twee weken overlast door stakingen bij de verkeersleiding van ProRail, belandden treinreizigers afgelopen week…

5 dagen terug

Akkoord FNV en ProRail; nieuwe acties van de baan

Nieuwe stakingsacties van vakbond FNV bij ProRail zijn nu helemaal van de baan. De vakbond…

5 dagen terug

Minder treinen door kapotte bovenleiding in Amsterdam

Tussen Amsterdam en Utrecht rijden vrijdag de hele dag veel minder treinen. In de ochtend…

6 dagen terug