Qbuzz wint MerwedeLingelijn Dordrecht – Geldermalsen
10 jan 2018 18:19
Nederland is binnenkort een nieuwe treinvervoerder rijker: Qbuzz. Het Italiaanse Qbuzz mag vanaf het einde van 2018 het openbaar vervoer gaan verzorgen in de regio Drechtsteden-Albasserwaard-Vijfheerenlanden. Bij de concessie hoort ook het spoorvervoer Dordrecht – Geldermalsen. De concessie is nu nog in handen van Arriva.
De nieuwe concessie heeft een looptijd van 8 jaar, met een optie op twee verlengingen. Arriva deed ook een gooi naar de concessie, maar greep ernaast. Dat geldt ook voor het Israëlische EBS. NS-topman Roger van Boxtel liet eerder weten ook interesse te hebben in de MerwedeLingelijn Dordrecht – Geldermalsen, de inschrijfperiode voor de concessie was toen echter al verstreken.
Tot vorig jaar was Qbuzz een dochteronderneming van NS. Dat bedrijf heeft Qbuzz vorig jaar echter verkocht aan Busitalia, dat onderdeel is van de Italiaanse spoorwegen. Het is voor het eerst sinds de overname dat Qbuzz een concessie heeft gewonnen. Door de winst wordt Qbuzz ook een treinvervoerder. Of Qbuzz nieuwe treinen gaat bestellen is bij onze redactie niet bekend. Dat ligt niet voor de hand. In de concessie is geregeld dat de nieuwe vervoerder de treinstellen moet overnemen van de huidige vervoerder. De treinen krijgen de RNET huisstijl.
Het bedrijf wil zijn plannen pas over zes weken bekend maken. De komende zes weken kunnen de andere vervoerders nog bezwaar aantekenen tegen de gunning. De provincie laat al wel weten dat Qbuzz het treinvervoer zelf gaat regelen. “Van onderaanneming door bijvoorbeeld NS is geen sprake” zegt woordvoerder Martijn den Dekker namens de provincie.
Het lijnennet gaat stevig op de schop. “De regio DAV wordt een echte mobiliteitsconcessie waarin een stevige ruggengraat van snelle en frequente hoogwaardige bus- en treinverbindingen, waaronder een aantal R-net-lijnen, de basis vormt. Rotterdam wordt hiermee vanuit Drechtsteden met de bus sneller bereikbaar,” stelt de provincie.
Qbuzz start de nieuwe concessie volgens de provincie grotendeels met splinternieuwe bussen. In Gorinchem en in Drechtsteden wordt in de stad het bestaande aantal elektrische bussen flink uitgebreid. Ook zegt de provincie dat reizigers straks meer meer beenruimte, snelle wifi en USB-aansluitingen kunnen verwachten.
Hopelijk gaat NS niet op de merwedelinge lijn rijden in opdracht van Qbuzz, dan nog liever de SBB of CFL
Dat gaat niet gebeuren. Lees het artikel.
Qbuzz in de Drechtsteden? Yesss…
Super blij mee, vergeleken met de rest van het land vind ik het busproduct dat Qbuzz weet te leveren in Groningen/ Drenthe echt top. De snelle Qliners, Qlink, heel comfortabele en altijd vrij nieuwe Mercedes bussen… super! Hoop dat we een vergelijkbaar concept krijgen in de Drechtsteden!
Helemaal mee eens, Qbuzz heeft een geweldig concept!
De Q-liners van Qbuzz zijn niet optimaal. De 300 van Emmen naar Groningen rijdt in een 80 km uitvoering terwijl op de autoweg 100 gereden mag worden. Geen tijdwinst dus. Concept onvoldoende benut.
Alle Q-liners worden door 100 km/h bussen bediend toch? Of zijn de Mercedes Integro bussen 100 km/h en de dubbeldekkers 80 km/h?
Altijd Mercedes? Dan heb je niet gezien wat er nu op Q-Link rijdt: VDL Citea SLFA’s. En ze hebben ook 2 bussen van Ebusco. Dus dat “altijd Mercedes” is achterhaald.
Ja Oke, daar heb je gelijk in. Echter is het grootste gedeelte van het wagenpark van Qbuzz wel van Mercedes. Hoop dat ze ook in het DAV-gebied dat gaan gebruiken, en niet kiezen voor een VDL.
VDL is brul, De Jonkheer Transit 2000 is een stuk fijner voertuig dan n citea en makkelijker te onderhouden.
VDL is brul, De Jonkheer Transit 2000 is een stuk fijner voertuig dan n citea en makkelijker te onderhouden.
Het heeft nu een andere eigenaar, dus alles kan anders zijn. Ik let persoonlijk op de fabrikant van de bus.
Alles beter dan dat NS de spoorlijn gaat rijden. Overigens kan Qbuzz het streekvervoer ook aan Arriva uitbesteden.
Jaja, en hoe zouden ze dan geld overhouden wanneer Arriva te duur was?
“Of Qbuzz nieuwe treinen gaat bestellen is bij onze redactie niet bekend.”
Volgens het programma van eisen moet Qbuzz het huidige treinmaterieel overnemen. Misschien hebben ze meer materieel nodig voor een uitbreiding van het aantal ritten of voor het verlengen van treinen, maar materieel bijbestellen gaat in ieder geval niet meer lukken vóór het ingaan van de concessie, vanwege de levertijd.
NS kon anders op een snelle levertijd rekenen bij Stadler. Arriva trouwens ook in Limburg. Dus waarom zou de levertijd voor QBuzz dan langer zijn?
Klopt, maar geen van beide was het binnen 10 maanden.
Mateloze en onbehoorlijk op z´n zachtst gezegd de reacties van degene die zich Vlaams Blokker noemt. Een partij overigens die al lang niet meer bestaat. We verwachten ingrijpen van de redactie. Een erg ziek persoon.
Dat heet trollen, bestaat al heel lang helaas. Vooral geen aandacht aan besteden.
Overigens ben ik zelf ook erg tevreden over Qbuzz, ze vernieuwen hier vrij veel en snel, dat vind ik erg goed.
Er zitten helaas meer trollen op, gewoon negeren.
Ik ben zelf enorm tevreden met het feit dat Arriva weggaat uit Dordrecht. Qbuzz in Utrecht bevalt me prima
Dank, reacties zijn verwijderd of aangepast. In algemeen laat ik veel toe, maar reacties die aanstootgevend zijn en ver weg zijn van een inhoudelijke discussie over bus en trein, daarvoor is geen ruimte op deze site.
Ik had op EBS gehoopt maar ik ben niet ontevreden over Qbuzz, Arriva mag wegwezen.
Arriva is voor de trein goed, maar voor het busvervoer een ramp. Dus de reizigers in het DAV-gebied zullen er niet slechter van gaan worden, zoals de busreizigers in Groningen/Drente dat ook niet werden toen Arriva door QBuzz werd afgelost. En ook bij U-OV (merknaam van o.a. QBuzz) is busvervoer prima.
In het noorden alla, maar in Utrecht hoor ik veel klachten over U-OV. Weet niet of het allemaal per se aan QBuzz ligt, maar het zal toch op zijn minst voor een deel aan hun liggen.
Ik kom uit Gorinchem en woon nu in Utrecht en heb zeker geen problemen met U-OV of Qbuzz, zeker niet qua busvervoer. De tram laat soms te wensen over, maar de bussen zijn confortabel en modern en rijden goed op tijd. Op het traject tussen Utrecht CS en mijn woning rijden naast U-OV ook Arriva en Syntus, en Arriva’s bussen zijn daarop oud, muf en bekrompen, terwijl Syntus grote problemen heeft met op tijd komen. Daarnaast vind ik de eigen draai die Qbuzz aan U-OV heeft gegeven ook positief, met de bestemmingskleuren en community outreach.
Natuurlijk is DAV een heel ander gebied dan de regio Utrecht en heb ik over Arriva’s Qliners tot nu toe ook weinig te klagen gehad, maar ik zie dit zeker als een positieve ontwikkeling! Nu nog hopen dat Qbuzz op dit niveau blijft onder Busitalia, daar heb ik wel zo m’n twijfels over…
Een deel van de problemen ligt natuurlijk ook aan de instelling van de chauffeurs. Deze chauffeurs gaan nu mee over naar Qbuzz net zoals ze eerder overgingen van Connexxion naar Arriva. En bij een (klein) deel van deze mensen is de mentaliteit nog steeds niet veranderd.
Ben benieuwd of er ook een naamswijziging aankomt want “Buzz” op een trein is toch wat raar 😛
Tja, in Utrecht staat er ook al een paar jaar “buzz” op de trams…
Hmm, zou toch zweren dat er U-Tram opstaat
De treinen zullen we R(andstad)Net worden. Een fraaie huisstijl waarop graffiti spuiten lastig is
We hopen wel dat de ruime faciliteit voor fietsers op de merwede-lingelijn blijft. Voor dagjesmensen en schoolgaande jeugd heel belangrijk.
Na 1.5 maand via telefoon/mail en app geprobeerd te hebben erachter te komen wat het trein abonnement op de Merwede Lingelijn gaat kosten en hoè dit te bestellen is begint de frustratie hoog op te lopen. 9 december gaat de dienstregeling in en er is niemand die antwoord geeft! Op de site staat geen info terwijl begin nov was beloofd dat het erop zou staan, iedere keer spreekt men oer enkele werkdagen maar het is inmiddels bijna begin dec en er staat nog niets!!!! Inmiddels zijn we met 7 ouders aan het bellen/mailen etc maar de Qbuzz klantenservice weet nog steeds niks. Wat een slechte service!