fbpx

Rechter wijst verzoek inzage Fyra-rapport opnieuw af

Fyra-fabrikant AnsaldoBreda krijgt geen inzage in drie rapporten die de NS en de Belgische NMBS lieten maken over de mankementen van de Fyra-treinen van Italiaanse makelij. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam dinsdag bepaald.

Volgens het hof gaat het om rapporten voor intern gebruik, die daarom niet met anderen hoeven te worden gedeeld. Bovendien noemt het hof het aannemelijk dat de rapporten bedrijfsgevoelige informatie bevatten.

Pers
Dat de NS aan de pers heeft gemeld dat uit de rapporten blijkt dat de treinen veel mankeren, leidt evenmin tot afgifte van de rapporten, aldus het hof. De rechtbank in Utrecht wees in juli ook het verzoek tot inzage van de Italianen af.

Nagelaten
Hoewel het hof erkent dat mededelingen over de rapporten voor AnsaldoBreda pijnlijk zijn geweest, heeft het bedrijf zelf nagelaten rapporten te laten maken om zijn reputatie en die van de treinen te herstellen.

Andere redenen
Verder vindt het hof het voorbarig om de rapporten te laten afgeven. Het is namelijk maar de vraag of de gebreken in een verder proces tussen de bouwer en de NS aan bod komen, stelt het hof, omdat het spoorbedrijf ook andere redenen heeft aangevoerd voor het beëindigen van de overeenkomst met de Italianen.

Verbazingwekkend
Een woordvoerder van AnsaldoBreda noemde de uitspraak dinsdag ´verbazingwekkend´. Volgens hem gaat hem om een zuiver technisch rapport en ontbreekt bedrijfsgevoelige informatie. Uit het onderzoek naar de technische gebreken van de Fyra concludeerde de NS dat ´de technische gesteldheid van de V250- treinen en het ontbreken van zicht op oplossingen voor de problemen geen vertrouwen geven op herstel´.

Prima trein
De Telegraaf meldde twee weken geleden echter dat de Fyra een prima trein is. Dat zou blijken uit onderzoek van het onafhankelijke Britse bureau Mott MacDonald, door de NS zelf geraadpleegd. Volgens de Britten zou de Fyra voldoen aan de afgesproken specificaties van NS en is het ontwerp door de spoormaatschappij geaccepteerd. De talloze kleine problemen zouden binnen maximaal zeventien maanden kunnen worden opgelost.

Claims
De NS en NMBS besloten begin van de zomer dat de V250-trein definitief niet terugkeert op het spoor. De NS claimt honderden miljoenen euro´s van het moederbedrijf van Fyrabouwer AnsaldoBreda. Eerder werd bekend dat AnsaldoBreda 132 miljoen euro eist van de NS. De NMBS wil 27 miljoen euro schadevergoeding zien van de Fyra-producent.

(c) Novum Nieuws. Foto: (c) Peter Boere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.